روش‌های نگهداری از چکمه‌های چرمی زمستانی

  شنبه، 11 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
روش‌های نگهداری از چکمه‌های چرمی زمستانی
مهم‌ترین وظیفه کفش حفاظت از پا و ممانعت از آسیب رسیدن به آن است. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از کفش‌ها به پا آسیب ‌رسانند. مخصوصا با توجه به تنوع کفش‌های موجود در بازار انتخاب کفش مناسب بسیار سخت و گاهی طاقت‌فرسا شده است.

چرم هميشه ماده اوليه گراني بوده و دوخت آن نيز مهارت زيادي مي طلبد بنابراين هميشه محصولات چرمي بسيار گران بوده اند. اين روزها که کارخانه هاي توليدي چرم ايراني، تخفيف هاي خوبي براي حراج هاي خود قايل مي شوند، شايد بتوانيد يک محصول چرمي با قيمت مناسب پيدا کنيد. وقتي چرم مي خريد، خيالتان راحت است که سال ها بدون دغدغه از فرسوده شدن، مي توانيد از آن استفاده کنيد. با اين حال، نگهداري محصولات چرمي هم نکته هايي دارد که اگر آنها را در نظر داشته باشيد، طول عمر لباس و کيف و کفش خود را بالا برده ايد.

روش های نگهداری از چکمه های چرمی

چکمه ها یا بوت های چرمی بدون شک در فصل سرد سال به عنوان یکی از لوازم اصلی در استایل زنان و مردان محسوب می شوند. اگر می خواهید چکمه و بوت شما سال های سال دوام داشته باشد باید حتما اصول نگهداری و مراقبت از آن را یاد بگیرید.

توجه به نوع چرم مصرف شده

کیفیت چرم مصرف شده در تهیه چکمه و بوت می تواند در طول عمر آن تاثیرگذار باشد. چکمه های ارزان قیمت که در تهیه آنها از چرم ارزان استفاده شده، طبیعی است که زودتر خراب می شوند و نیاز به تعویض آنها خواهید داشت. حتی اگر اقدامات دقیقی را در نگهداری از آنها انجام داده باشید. اما استفاده از کفش چرم با کیفیت بالا که شاید به عنوان نوعی سرمایه ذاری نیز محسوب شود را می توانید با مراقبت صحیح برای ده ها سال برای استفاده در دسترس داشته باشید.

چکمه های خود را مرتبا تمیز کنید

در فصل سرما متقاضیان خرید نیم بوت های زنانه چرم در انواع اسپرت و پاشنه دار بسیار زیادند اما اولین چیزی که باید مورد توجه قرار دهید حفظ درخشندگی، جلوگیری از ترک خوردگی و خشک شدن چرم است. در زمستان که خیابان ها گل آلود و پوشیده از برف و آب باران است، اگر چکمه های شما دچار لک شد حتما فورا آنها را تمیز کنید. اگر نمکی که برای آب شدن برف در خیابان ها ریخته می شود روی چکمه ی چرمی شما بماند، باعث ایجاد لکه ای عمیق شده و شکل ظاهری چکمه شما را خراب می کند.البته روش های زیاد دیگری برای پاک کردن چکمه ها و رفع لکه های ایجاد شده وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون برای چرم

روغن زیتون به عنوان یک روغن سنگین شناخته می شود که باید برای استفاده از روی محصولات چرمی بسیار مراقب و آگاه باشید. در صورت کلی استفاده از روغن زیتون برای محصولات چرمی ظریف مانند چکمه ها و نیم بوت های چرمی توصیه نمی شود. روغن نارگیل به عنوان یکی از روغن های مفید به عنوان نرم کننده محصولات چرمی مانند کت، چمکه و یا نیم بوت چرمی متداول است. البته باید دقت کنید که از روغن نارگیل باید فقط در فضای گرم استفاده کنید و اجازه تا به خوبی در آن محصول چرمی جذب شود.

خشک کردن چکمه های چرمی

هنگامی که از چکمه ها و نیم بوت های چرمی خود استفاده نمیکنید حتما آنها را در محلی دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید و گرما نگهداری کنید. هیچ گاه چکه های چرمی خود را به صورت خیس و مرطوب به حال خود رها نکنید. آنها در هوای باز به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. برای خشک کردن چکمه و بوت چرمی به هیچ وجه از حرارت سشوار و گرما و حرارت مستقیم استفاده نکنید.

استفاده از لاک کفش

لایه خارجی چکمه و نیم بوت چرم مانند پوست انسان برای بدن بسیار مهم است. همانطور که سعی می کنیم پوست ما همواره مرطوب، تغذیه شده و تمیز باشد، باید به ظاهر چکمه خود نیز توجه داشته باشیم.

استفاده از نرم کننده خوب چرم باعث بازسازی و انعطاف پذیری در الیاف و جلوگیری از ترک خوردگی آن در شرایط سخت آب و هوایی می شود. می توانید به همراه خرید آنلاین پوتین پسرانه و نیم بوت مردانه چرم در مدل های مختلف و جدید، لاک مناسب رنگ آن کفش را نیز خریداری کنید.

 چکمه‌های چرمی

چند نکته در مورد چکمه های چرمی زمستانی

چکمه، جزیی جدا نشدنی از لباس فصل سرد است. شاید انتخاب و ست کردن چکمه با استایل لباس های گرم و سنگین زمستانی، در عین حفظ ویژگی های لازم برای عبور از سرمای زمستان، کمی گیج کننده بنظر برسد. خصوصا اینکه امروزه چکمه ها و بوت های متنوعی در استایل ها و جنس های مختلفی در دسترس هستند.

کف کفش شما لیز نباشد

در نیمه ی دوم سال با مسائل آب وهوایی نظیر بارش برف و باران مواجه هستیم که به دنبال آن ها سطح معابر و خیابان ها لغزنده می شوند . از این رو باید دقت کنیم که کف کفش زمستانی ما عاج دار باشد تا به راحتی بر روی زمین لیز نخوریم. ضمن این که پاشنه ی بلند هر چند باعث زیبایی و جلوه ی بیشتر چکمه می شود، اما کارآیی آن را به حداقل می رساند . بنابراین نهایت اندازه ی پاشنه از ۲ سانتی متر نباید بیشتر باشد. چنانچه چکمه ای که از قبل خریده اید کف صافی دارد، خود را به زحمت خرید دوباره نیاندازید. چسباندن دو تکه کفی شیاردار می تواند مشکل سر خوردن کفش را حل کند.به کفه و پاشنه چکمه دقت کنید . شما باید به دنبال موادی باشید که قابلیت کشش خوبی داشته باشند. یک تخت کفش مقاوم در مقابل لغزش ، برای کفش زمستانی عالی است.

کفش شما کمی بزرگ تر از پایتان باشد

از آنجا که در زمستان برای گرم تر نگه داشتن بدن از جوراب های ضخیم استفاده می کنیم لازم است حجم بیشتری برای فضای داخلی کفش خود لحاظ کنیم . بنابراین لازم است که کفش زمستانی خود را نیم تا یک شماره بزر گ تر از سایز اصلی تهیه کنیم.

کفش شما گرم و ضدآب باشد

مهم ترین نکته در مورد چکمه های زمستانی، پوشش گرمایی آن ها است . جنس داخلی چکمه معمولا، کرک، پشم یا نخ است. برای ضد آب بودن کفش بعضی جنس ورنی را پیشنهاد می دهند؛ حال آن که معمولا کفش های ورنی زود رنگ باخته و حالت کهنه به خود می گیرند. بنابراین به جای آن می توان از جنس چرم استفاده کرد که خاصیت ضد آب هم دارد.
در مجموع به ویژه اگر می خواهید چکمه را بیرون منزل بپوشید و مجبور هستید در خیابان های پر برف و گل و لای راه بروید، حتما به چکمه ضد آب بلند نیاز دارید .
اگر می خواهید کفش را در طول کار روزانه بپوشید، به میزان فعالیت خود توجه کنید. اگر فعالیت شما زیاد است، گردش خون بدنتان به گرم شدن پاهای شما کمک می کند؛ بنابراین نیازی نیست بوت (چکمه) خیلی گرمی خریداری کنید. به عنوان مثال اگر چکمه را بیشتر برای ورزش پر تحرک صبح گاهی در بیرون خانه می خواهید، نیازی به چکمه خیلی گرم ندارید . صرف نظر از نکات بالا، چکمه زمستانی باید به اندازه کافی گرم باشد.

چگونه دوام و ماندگاری محصولات چرم را افزایش بدهیم؟

کارهای زیادی هستند که شما می توانید برای افزایش عمر و دوام محصولات چرم خود انجام دهید، از طرف دیگر کارهای زیادی نیز هستند که فکر می کنید ایده ی خوبی برای مراقبت از چرم هستند اما به طور حتم تاثیرات کم و حتی اثر منفی روی دوام و کیفیت کیف و کفش چرم شما خواهند داشت.در این مقاله راه حل های افزایش ماندگاری چرم و نیز برخی اطلاعات ضروری در مورد اهداف، مزایا و مواردی که باید از انجام آن اجتناب شود را آورده ایم:

کرم نرک کننده چرم:

به انواع محصولات مراقبت از پوست انسان توجه کنید، کرم های نرک کننده چرم نیز دقیقا مانند لوسیون ها و کرم های نرم کننده پوست هستند، کرم های نرم کننده برای حفظ ظاهر و طراوت کیف، کفش و محصولات چرم استفاده می شوند، کرم های نرم کننده همچنین برخی تاثیرات منفی محیط بر روی چرم را از بین می برند مانند خشک شدن چرم که گاهی چرم می تواند آنقدر خشک شود که کوچک شود.

روغن های چرمی

روغن چرم از دیگر محصولات برای تهویه چرم است؛ اگر چه ممکن است فکر کنید که کرم و روغن چرم دو محصول متفاوت هستند، اما در واقع محصولات مراقبت از چرم از بنیاد یکی هستند، در واقع بین کرم و روغن چرم انتخاب با شماست که مناسب با محصول چرمی خود، گزینه ی مناسب را استفاده کنید.

با استفاده از اسپری ضد آب، کرم و موم مناسب می توانید در فصل های بارانی سال از کفش، بوت و نیم بوت و محصولات چرمی خود مراقبت و به دوام بیشتر آن ها کمک کنید، در مقابل استفاده از بعضی ضدآب کننده ها می تواند باعث عدم تنفس چرم و خفگی آن می شود.

پاک کننده های چرم:

با استفاده از پاک کننده، چربی های جمع شده از طریق گرد و غبار، بقایای لاک و روغن های قبلی روی کفش چرم را از بین می برند.در اثر واکس و لاک زدن ها و روغن زدن های مکرر لایه ای روی سطح کفش چرم ایجاد می شود که به مرور زمان مانع رسیدن هوا به چرم شده و در نهایت چرم ترک می خورد.بهترین پاک کننده های چرم حاوی مواد جذب کننده هستند و از سطح چرم آلودگی را به خود جذب می کنند، از محلول هایی با ph خنثی و پاک کننده هایی استفاده کنید که فاقد الکل و مواد ساینده هستند و باعث آسیب به چرم و یا تغییر رنگ آن نمی شوند.

نرم کننده های چرم:

استفاده از نرم کننده های چرم، باعث افزایش رطوبت رسانی به چرم می شود؛ چرم ذاتا با مروز زمان به خشک شدن و ترک خوردن تمایل پیدا می کند، نرم کننده ها کمک می کنند که چرم نرم و لطیف بماند، نرم کننده ها را به آرامی روی سطح چرم بمالید، برای اطمینان از اینکه چرم همچنان بهترین شکل خود را حفظ می کند هر ماه یک بار از نرم کننده استفاده کنید.استفاده از نرم کننده از پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و چین و چروک شدن چرم جلوگیری می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان