روش تهیه کیک پنبه ای

  دوشنبه، 01 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه کیک پنبه ای
کیک پنبه ای همان طور که از اسم این کیک پیداست این کیک بسیار بافت لطیف و نرمی دارد و مانند کیک اسفنجی مناسب خامه کشی و یا کیک های تولد می باشد برای داشتن یک کیک پنبه ای خوشمزه حتما مواد را از ۱ ساعت قبل از یخچال خارج کرده تا به دمای محیط برسد. این کیک هم در فر و هم در قابلمه قابل پخت می باشد.

پخت کیک و شیرینی یکی از لذتبخش ترین سرگرمی هاست که می توان در اوقات فراغت انجام داد. برای این منظور نیاز به یک دستور شیرینی پزی خوب و کمی ذوق و اشتیاق دارید. کیک پنبه ای یکی از خوشمزه ترین و جالب ترین کیک هایی است که دستور پخت ساده ای هم دارد. ویژگی کیک پنبه ای که آن را از کیک های دیگر متکایز می کند، بافت نرم و لطیف آن است که خوردن آن حس خوبی به شما می دهد.

کیک پنبه ای چیست ؟

کیک پنبه ای با کیک پنیری پنبه ای ژاپنی ( به انگلیسی Japanese Cotton Cake ) به طور سنتر در ژاپن پخته می شده و الان در خارج از ژاپن طرفداران زیادی دارد. سبکی و نرمی و پف پفی بودن این کیک، ویژگی متمایز کننده این کیک نسبت به کیک های دیگر است.اگر به ژاپن سفر می کنید در ژاپن کیکی به نام چیز کیک ژاپنی وجود ندارد در عوض سه نوع چیزکیک در ژاپن شناخته شده است:

چیز کیک های پختنیBaked Cheesecake یا (ベイクドチーズケーキ) که رایج ترین کیک های پنیری در ژاپن هستند و شامل تخم مرغ پنیر خامه ای خامه آرد هستند و در فر پخته می شوند. بعضی از آنها ممکن است همراه با بیسکویت باشند و بعضی هم بدون بیسکویت.

چیزکیک خامRare Cheesecake یا (レアチーズケーキ) که خارج از ژاپن به کیک های پنیری بدون پخت معروف معمولاً کیک های پنیری بدون پخت از ترکیبی از خامه و ژلاتین و آب لیمو ساخته می شود سپس بر روی لایه ی بیسکویت ریخته می شود تا در یخچال سفت شود

چیز کیک سوفلهSoufflé Cheesecake یا (スフレチーズケーキ) که ما امروز در مورد آن صحبت می کنیم. این همان چیزی است که خارج از ژاپن به کیک پنیری پنبه ای ژاپنی معروف است و مشخصه اصلی آن استفاده از تخم مرغ همزده در آن است.

مواد لازم برای تهیه کیک پنبه ای

  • یک پیمانه شکر
  • دو پیمانه آرد سفید
  • سه عدد تخم مرغ
  • سه قاشق غذاخوری گلاب
  • نصف پیمانه روغن
  • نصف پیمانه شیر
  • نوک قاشق غذاخوری وانیل
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده
  • نصف قاشق مربا خوری بکینگ پودر

طرز تهیه کیک پنبه ای

  1. ابتدا همه مواد را به میزان لازم از قبل آماده کرده و کنار دستتان قرار دهید، زیرا مراحل آماده سازی این کیک باید به سرعت انجام شود تا کیک حالت پنبه ای داشته و پوک نشود.
  2. یک قالب کیک با اندازه ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۲ سانتی متر و به شکل گرد آماده کنید. قالب را با کمی روغن چرب کرده و سپس آرد بر روی آن بپاشید. فقط کف قالب را چرب کنید و از چرب کردن دیواره ها پرهیز کنید، زیرا چرب کردن دیواره ها مانع از پف کردن کیک می شود. آماده سازی مواد کیک حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. در این مدت بهتر است تا فر را روشن کرده تا گرم شود.
  3. در این مرحله دو کاسه آماده کرده و زرده و سفیده تخم مرغ را از همه جدا کرده و در این کاسه های مجزا بریزید. ابتدا سفیده تخم مرغ را با دور تند هم زده تا کاملا حجم دار و پفکی شود. سفیده باید به گونه ای باشد که وقتی کاسه را بر می گردانید، از ظرف بیرون نریزد. سپس شکر و وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کرده و شروع به هم زدن کنید. زرده ها را تا زمانی هم بزنید که کرم رنگ و کشدار شود. می توانید ابتدا با دور آهسته همزن زرده ها را هم زده و سپس در حالت دور تند قرار دهید.
  4. اکنون به ظرف حاوی زرده تخم مرغ و شکر و وانیل، نصف پیمانه روغن مایع اضافه نمایید. این ترکیبات را هم زده و سپس شیر را اضافه کنید. مجددا به مدت یک دقیقه این مواد را هم بزنید.
  5. اضافه کردن گلاب و زغفران به این کیک کاملا سلیقه ای است. حتی می توانید به جای گلاب و زعفران، پودر شکلات یا پودر قهوه به کیک اضافه کنید تا کیک پنبه ای شکلاتی یا کیک پنبه ای با طعم قهوه داشته باشید. با این حال در این قسمت ما اضافه کردن گلاب و زعفران را توضیح دادیم که طعم فوق العاده ای به این کیک می بخشد. سه قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده را به مایه کیک اضافه کرده و هم بزنید.
  6. آرد و بکینگ پودر را الک کنید. سپس مرحله به مرحله و آرام آرام آرد و بکینگ پودر را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید. با هر باز اضافه کردن آرد و بکینگ پودر به آرامی و با قاشق این مواد را هم بزنید. دقت کنید که مواد باید کاملا با هم ترکیب شده و هیچ گلوله ای داخل این ترکیب مشاهده نشود. در نهایت سفیده تخم مرغ را به این مواد اضافه کرده و هم می زنیم.
  7. این مواد را در داخل قالب کیک ریخته و در فری که از قبل گرم شده با درجه حرارت ۸۵ درجه سانتی گراد و به مدت ۴۵ دقیقه قرار دهید. پس از پخته شدن و برای اطمینان از پخت، می توانید یک خلال دندان را داخل کیک کنید. اگر ترکیبات کیک به خلال دندان نچسبد، کیک آماده شده است. برای اینکه کیک خرد نشود، ابتدا صبر کنید تا کمی سرد شده و سپس کیک را از قالب جدا کنید.
  8. اکنون کیک آماده شده است و زمان تزئین کیک فرا رسیده است. تزئین کیک کاملا سلیقه ای است و می توانید آن را با خامه و انواع میوه ها و پودر پسته و گردو و اسمارتیزهای رنگی تزئین نمایید.

نکات طلایی برای تهیه کیک پنبه ای

  • به جای شیر غلیط شده می توانید از شیر عسلی آماده نیز استفاده کنید.
  • اگر کره نمک دار در کیک ریختید باید نمک موجود در مواد اولیه را حذف کنید.
  • حتما برای این کیک آرد را الک کنید.
  • هنگام زدن سفیده مراقب باشید پره های همزن کاملا تمیز و خشک باشند. در غیر این صورت سفیده فرم نمی گیرد.
  • به جای کره می توانید از روغن استفاده کنید. اما طعم کیک پنبه ای با کره بهتر است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان