روش تهیه دونات لایه ای لطیف 

  شنبه، 18 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه دونات لایه ای لطیف 
دونات یک شیرینی جذاب که کودکان و بزرگسالان علاقه زیادی به آن دارند. می توانید با آموزش طرز تهیه دونات خانگی که در ادامه آمده است، این شیرینی خوشمزه را برای کودکان خود درست کنید و با ترافل رنگی تزیین کنید.

دونات یک شیرینی خوشمزه است که خمیر آن در روغن سرخ شده است. دونات در بیشتر کشورهای دنیا محبوب است و به روش های متفاوتی پخته می شود و به عنوان اسنک یا دسر سرو می شود. دونات ها معمولا به شکل حلقه ای یا به شکل گرد و توپر هستند و روی آن ها لایه ای از شکر، شکلات یا ترافل های رنگی ریخته می شود. خمیر پیراشکی ممکن است شیرین نباشد یعنی شما می توانید با خمیر پیراشکی، پیراشکی گوشت یا هرنوع پیراشکی دیگر هم درست کنید ولی خمیر دونات همیشه شیرین است. خمیر دونات نرم تر است و بیشتر پف می کند. همچنین پیراشکی را می توان در فر درست کرد ولی دونات معمولا در روغن سرخ می شود.

مواد لازم برای تهیه خمیر دونات لایه ای

  • آرد فانتزی ۲۵۰ گرم
  • مایه خمیر ۵ گرم
  • بیکینگ پودر ۵ گرم
  • نمک ۱/۲ ق چای خوری
  • وانیل ۱/۲ ق چای خوری
  • شکر ۳۰ گرم
  • آب ۱۴۰ گرم
  • روغن مایع ۱۰ گرم

مواد لازم برای تهیه خمیر میانی دونات لایه ای

  • آرد ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع ۵۰ گرم

طرز تهیه دونات لایه ای

در کاسه ای مناسب آرد را ۲ بار الک کنید. سپس روغن را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. سپس دستکش یک بار مصرف دست کنید و با کمک دست خمیر را ورز دهید تا فرم بگیرد و شکل یک خمیر لطیف به خود بگیرد. خمیر آماده شده به دست نمی چسبد و با توجه به آب خوری آرد شما ممکن است روغن بیشتر یا کمتری به آرد اضافه کنید. خمیر را بین نایلون با وردنه باز کنید و به مدت ۲۰ دقیقه داخل یخچال استراحت دهید.

در کاسه ای مناسب آرد را ۲ بار الک کنید به همراه مایه خمیر فوری و بیکینگ پودر مخلوط کنید و با لیسک هم بزنید. سپس نمک، وانیل و شکر را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. سپس مقدار آب کنار گذاشته را به آرامی و مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خمیر خودش را بگیرد. بعد از این که خمیر فرم گرفت نوبت اضافه کردن روغن می باشد. روغن را اضافه کنید و خمیر را به کمک دست به مدت ۳ دقیقه ورز دهید تا خمیر کاملا جمع شود. خمیر را گرد کنید و روی خمیر را با استفاده از نایلون بپوشانید و روی ظرف پارچه انداخته و به مدت ۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

بعد از ۳ دقیقه استراحت، روی سطح کار مقداری آرد سفید بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید تا حالت بگیرد و لطیف و یکدست شود. بعد خمیر را به صورت مستطیل با وردنه باز و پهن کنید. سپس خمیر میانی را از یخچال خارج کنید در وسط خمیر دونات بگذارید و قسمت بالایی و پایینی را تا کنید تا خمیر میانی بین خمیر اصلی قرار بگیرد. سطح کار را دوباره آرد پاشی کنید و خمیر را از سمتی که باز است با وردنه باز کنید. سپس خمیر را از وسط دوتا بزنید. دو بار این کار را تکرار کنید و از سمتی که باز است با وردنه پهن کنید. این کار را ۳ بار انجام دهید. خمیر را در مرحله آخر نازک نکنید.

سپس با استفاده از کاتر اطراف اضافه خمیر را برش دهید. سپس خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و دوباره خمیر ها را با کاتر به ۴ قسمت تقسیم کنید. سپس نایلون را روی خمیر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بماند تا استراحت کند. سپس رشته های خمیر را بردارید و سر و انتهای خمیر را با دست بگیرید و با دست فرم دهید و آن ها را بپیچید تا حالت بگیرد. سپس سر و ته خمیر را به هم متصل کنید. خمیر ها را به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت دهید. روی خمیر را با نایلون و پارچه بپوشانید تا خشک نشود.

در قابلمه مناسب روغن بریزید. روغن را در حدی بریزید که ۱/۴ قابلمه روغن داشته باشد. سپس شعله را روشن کنید تا روغن گرم شود. سپس دونات ها را داخل روغن گرم قرار دهید تا سرخ شود. سپس طرف دیگر دونات را سرخ کنید تا کاملا طلایی و ترد شود. سپس می توانید با کمک قلم مو آشپزی روی شیرینی ها را با شربت بار آغشته کنید یا می توانید با پودر قند تزئین کنید. دونات شما آماده است. نوش جان.

نکات کلیدی برای تهیه دونات لایه ای

  1. برای آماده سازی خمیر میانی از آرد قنادی استفاده کنید.برای آماده سازی خمیر اصلی از آرد فانتزی استفاده کنید.
  2. می توانید با پودر پسته روی دونات لایه ای را تزئین کنید.شربت بار ترکیبی از زعفران، آب و شکر می باشد.
  3. موقع پیچیدن خمیر دقت کنید انتهای خمیر را بهم بچسبونید تا موقع قرار گرفتن در روغن باز نشود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان