روش تهیه دونات شکلاتی فوری

  دوشنبه، 23 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه دونات شکلاتی فوری
دونات انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن دونات حلقه‌ای است. معمولا دونات حلقه‌ای را بعد از سرخ کردن در مواد شیرین مثل شکر می‌غلتانند، یا روی آن کرم یا سس شکلات می‌ریزند تا به دونات شکلاتی تبدیل شود.

واژه دونات یا همان پیراشکی های قدیم ما را یاد شیرینی های گردی می اندازد که وسطشان سوراخ است و رویشان هم با شکر یا شکلات آب شده تزئین شده است. هرچند که این شیرینی محبوب بچه هاست اما هر سن و سالی که داشته باشیم باز هم دیدن تصویر دونات شکلاتی پشت ویترین شیرینی فروشی های کوچک دهانمان را آب می اندازد. آن لحظه به این فکر می کنیم که آیا پخت دونات شکلاتی در خانه کار سختی است؟ برای پاسخ این سؤال کافیست تا پایان این مقاله از ساعد نیوز همراه ما باشید راستی تا یادمان نرفته اضافه کنیم که هر دونات شکلاتی، حدود ۴۵۰ کیلو کالری دارد پس بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنید.

مواد لازم برای تهیه دونات شکلاتی فوری

  • آرد سفید :3 لیوان
  • شیر گرم :1 لیوان
  • شکر : نصف لیوان
  • خمیرمایه :1 قاشق غذاخوری
  • پنیر خامه ای :2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع :3/1 لیوان
  • وانیل : نصف قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر :1 قاشق مرباخوری
  • نمک :کمی

مواد لازم برای تزئین دونات شکلاتی فوری

  • شکلات شیری :50 گرم
  • شکلات کاکائویی :100 گرم
  • پودر گردو یا پسته :به اندازه لازم
  • ترافل :به اندازه لازم

دستور تهیه دونات شکلاتی فوری

آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و2 تا 3 بار الک کنید.سپس شیر ، پنیر خامه ای ، وانیل ، نمک ، روغن مایع و خمیر مایه را داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.روی مواد بدست آمده را بپوشانید و به مدت 1 ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.بعد از اینکه مایه کیک کاملا پف کرد ، مخلوط آرد و بیکینگ پودر را کم کم به آن اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید .

مجددا خمیر را در ظرف در دار و جای گرمی قرار دهید و بگذارید تا 2 ساعت دیگر استراحت کند.بعد از اینکه حجم خمیر تغییر کرد و سبک شد ، روی سطح صافی خمیر را با وردنه باز کنید و قالب بزنید.فر را با حرارت 170 درجه سانتی گراد روشن کنید و سینی فر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید . سپس دونات ها را با فاصله در سینی بچینید.داخل فر قرار دهید تا دونات ها به مدت 5 تا 7 دقیقه بپزند.بعد از اینکه روی دونات ها طلایی رنگ شد آن را از فر بیرون بیاورید

برای تزیین این شیرینی خوشمزه می توانید از مواد گوناگونی چون ترافل های رنگی، پودر پسته، شکلات تخته ای ذوب شده، پودر قند و سایر مواد تزیینی استفاده کنید تا یک دونات شکلاتی بسیار خوشمزه با ظاهری زیبا داشه باشید.

 دونات شکلاتی فوری 

مواد لازم برای طرز تهیه دونات شکلاتی فوری روش دوم

  • آرد سفید ۵۰۰ گرم
  • شکر ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • شیر ولرم ۱ لیوان
  • خمیرمایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم نصف لیوان
  • نمک نوک قاشق چای خوری
  • شکلات تخته ای به اندازه لازم
  • ترافل رنگی برای تزیین

طرز تهیه دونات شکلاتی فوری روش دوم

  1. اولین قدم در تهیه دونات شکلاتی با آماده کردن دونات ساده شروع می شود. برای این کار ابتدا کره را در دمای محیط قرار دهیم تا نرم شود.
  2. خمیرمایه فوری را به همراه ۱ قاشق غذاخوری از شکر، داخل آب ولرم بریزید و کمی هم بزنید. روی آن را بپوشانید و برای ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا خمیرمایه فعال شود و پف کند.
  3. تخم مرغ ها را درون ظرفی شکسته و به خوبی هم بزنید.
  4. باقیمانده شکر را به همراه نمک به تخم مرغ ها اضافه کنید و با همزن حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا رنگ روشن و یکدستی از این ترکیب داشته باشید.
  5. حال کره نرم شده را به آن اضافه کرده و کمی دیگر هم بزنید.
  6. شیر ولرم و مخمر آماده شده را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  7. آرد را ۳ بار الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید.
  8. این مرحله را با حوصله انجام دهید و با هر بار اضافه کردن مقداری از آرد، مخلوط را هم بزنید تا متوجه تغییرات آن برای اضافه کردن باقی آرد باشید.
  9. برای طرز تهیه دونات شکلاتی می توانید دو قاشق از آرد کم کرده و دو قاشق پودر کاکائو جایگزین کنید. البته توصیه ما این است که به همان شکلات آب شده روی دونات ها اکتفا کنید و به سراغ جایگزین کردن پودر کاکائو نروید. حالا باید برای ۱۰ دقیقه خمیر را به خوبی ورز دهید.
  10. بعد از این مرحله، خمیر را گرد کنید و داخل ظرفی که کمی آن را با روغن مایع چرب کرده باشید، قرار دهید. روی خمیر را هم مقداری چرب کنید. حالا باید روی ظرف را بپوشانید. از یک پارچه تمیز استفاده کنید.
  11. خمیر باید حدود ۱ ساعت در دمای محیط آشپزخانه که نسبتاً گرم باشد استراحت کند.
  12. بعد از این زمان، پف خمیر را با دست بگیرید و آن را کمی دیگر ورز دهید.
  13. خمیر را ۲ قسمت کنید، آن را روی سینی خشک و تمیزی به قطر ۱ سانتی متر پهن کنید و به کمک کاتر گرد یا قالب مخصوص دونات، آن را قالب بزنید.
  14. روی یک سینی، کاغذ روغنی پهن کنید و دونات های قالب زده را روی آن بچینید. پس از اتمام کار، نوبت به مرحله دوم استراحت خمیر است. روی خمیر را حدود نیم ساعت با پارچه تمیز بپوشانید. این مرحله برای طرز تهیه دونات اهمیت زیادی دارد.
  15. بعد از این زمان، روغن را داخل قابلمه کوچکی بریزید و اجازه دهید داغ شود.
  16. حالا هر ۲ طرف دونات ها را یکی یکی سرخ می کنیم و روی دستمال جذب روغن می گذاریم. نکته مهمی که در مورد سرخ کردن دونات خانگی وجود دارد این است که حین سرخ شدن از روغن داغ روی دونات ها بریزید تا دو طرف دونات هم زمان گرم شده و پف بهتری داشته باشد.
  17. حالا برای داشتن دونات شکلاتی خوشمزه شکلات تخته ای به روش بن ماری ذوب کنید.
  18. یک سمت دونات ها را بعد از سرخ کردن، داخل شکلات آب شده بزنید و روی کاغذ روغنی قرار دهید تا شکلات روی دونات خنک شود. حالا می توانید مقداری شکلات شیری آب شده آماده کنید آن را درون قیف پلاستیکی بریزید و سر قیف را با قیچی، خیلی ظریف ببرید. با شکلات شیری، خط هایی به دلخواه بر روی دونات های شکلاتی طراحی کنید.
  19. همچنین می توانید برای دونات شکلاتی خود از گاناش استفاده کنید. برای تهیه گاناش شکلات تخته ای آب شده را با مقدار مناسبی از خامه صبحانه ترکیب کنید. برای هر ۱۰۰ گرم شکلات آب شده یک قاشق خامه کافیست. این ترکیب را روی دونات ها بزنید. تفاوت گاناش با شکلات آب شده این است که روی دونات ها خشک نمی شود.

دونات شکلاتی فوری

نکات مهم و ترفندها برای طرز تهیه دونات شکلاتی فوری روش دوم

  • میزان دقیق آرد، به جنس آرد بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است آرد را به تدریج اضافه کنید تا زمانی که خمیر شما به دست نچسبد، اما لطافت خودش را هم داشته باشد.
  • برای سرخ کردن دونات شکلاتی از یک قابلمه کوچک با لبه بلند استفاده کنید. تا میزان روغن کمتری استفاده کنید و البته روغن داخل به اطراف ظرف پاشیده نشود.
  • روغن را به میزانی باید بریزید که دونات ها حین سرخ شدن، به کف قابلمه نرسند و در آن غوطه ور شوند.
  • بهتر است دونات را با دمای متوسط سرخ کنید. دمای پایین باعث می شود روغن به بافت داخلی نفوذ کند و دونات شما بیش از حد چرب و سنگین شود. سرخ شدن با دمای متوسط باعث می شود دونات ها سریعاً پف کنند و تغییر رنگ دهند.
  • بعد از این که هر دونات سرخ شد، آن را بر روی سبد یا دستمال جذب روغن قرار دهید.
  • برای هر بار مصرف، مقدار کمی دونات شکلاتی آماده کنید. چراکه دونات ها با گذشت زمان، کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.
  • برای این که خمیر دونات در زمان استراحت، بهتر عمل آید، آن را در محیط نسبتاً گرمی نگهداری کنید.
  • در دستور پخت دونات شکلاتی حتماً باید از آرد سفید استفاده کنید. آرد سبوس دار باعث سنگین شدن خمیر دونات می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (78 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان