روش تهیه خورش گوجه فرنگی خوشمزه

  پنجشنبه، 21 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه خورش گوجه فرنگی خوشمزه
خورش گوجه فرنگی یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. اصالت این خورش ساده و خوشمزه متعلق به استان های شمالی کشورمان است و در تهیه آن از مواد غذایی متنوعی استفاده می شود. نکته جالب در مورد این غذای خوشمزه شمالی این است که از نظر مواد شباهت زیاید به املت گوجه فرنگی دارد.

خورش گوجه فرنگی یکی از انواع خورش های خاص و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به املت گوجه فرنگی دارد. این خورش یکی از خورش های مرسوم و پرطرفدار در استان های شمالی کشور مثل گیلان محسوب می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش گوجه فرنگی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورشت گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم برای خورش گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی : 10 عدد
  • تخم مرغ : 2 تا 3 عدد
  • سیر :5 حبه
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه :به مقدار کافی

طرز تهیه خورش گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها را بشویید و پوست آن را بگیرید و با رنده ریز رنده کنید تا به صورت پوره شود.سیرها را هم پوست بکنید و با رنده ریز رنده کنید.سپس تابه ای را روی حرارت کم قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و سیرها را داخل آن تفت دهید.در حین تفت دادن کمی زردچوبه به سیرها اضافه کنید تا عطر زردچوبه به مشام برسد.

سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و تفت دهید. وقتی تخم مرغ ها سرخ شدند، آنها را از تابه خارج کنید.داخل تابه تمیزی مجددا مقداری روغن بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا روغن داغ شود.بعد گوجه فرنگی های رنده شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید. مدام هم بزنید تا آب گوجه ها کاملا کشیده شود و گوجه ها سرخ شوند.

بعد از سرخ شدن گوجه فرنگی ها، مخلوط سیر و تخم مرغ را به آن اضافه کنید و روی آنها کمی نمک و فلفل سیاه بپاشید و مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.اجازه دهید تا خورش خوب جا بیفتد و بعد از ده دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و سروکنید.

مواد لازم خورشت گوجه فرنگی روش دوم

  • گوجه فرنگی ۵ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • لیمو امانی ۲ عدد
  • روغن مابع مقدار کافی
  • نمک فلفل زردچوبه مقدار کافی
  • گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر 1 حبه

روش تهیه خورشت گوجه فرنگی روش دوم

ابتدا و در شروع طبق روال بقیه خورشتها سراغ تهیه پیاز داغ میرویم و یک عدد پیاز را با اب می شوریم و ان را با چاقو پوست می کنیم . سپس پیاز را به شکل نگینی و یا خلالی خرد می کنیم و داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن خوب داغ شد پیازها را در روغن داغ تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سپس ۱ حبه سیر را پوست می کنیم و با سیر خرد کن له میکنیم و در تابه همراه پیازها تفت می دهیم تا بوی سیر بلند شود و کمی زرد چوبه نیز به پیاز ها اضافه می کنیم و ان را با پیاز و سیر خوب مخلوط می کنیم.

سپس در این مرحله سراغ گوشت می رویم و ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی را با اب شسته و ان را با چاقو روی تخته اشپزخانه به صورت تکه ای و خورشتی و ریز خرد می کنیم. سپس گوشت را به تابه پیازها اضافه می کنیم و گوشت را در تابه تفت می دهیم تا رنگ ان تغییر کند.

سپس در ادامه ۱ قاشق رب گوجه فرنگی را به تابه گوشت و پیاز اضافه می کنیم و رب را در تابه تفت می دهیم تا رنگ ان باز شود و بوی خامی رب گرفته شود و خورشت ما خوشرنگ و خوشمزه تر شود.

سپس در ادامه ۳ لیوان اب به قابلمه گوشت اضافه می کنیم و زیر شعله گاز را ابتدا زیاد میکنیم و وقتی اب درون قابلمه جوش امد زیر شعله را کم می کنیم و در قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا گوشت بپزد و مغز پخت شود.

سپس در این مرحله ۵ عدد گوجه فرنگی را با اب می شوریم و با چاقو انها را پوست می کنیم و سپس گوجه ها را با چاقو به صورت ریز خرد می کنیم. سپس گوجه فرنگی های خرد شده را در نیم ساعت اخر اماده شدن خورشت به تابه اضافه می کنیم و در نیم ساعت اخر نمک و فلفل را به مقدار کافی نیز با لیمو امانی به خورشت اضافه می کنیم. ضمنا می توان در صورت تمایل گوجه فرنگی را بجای خرد کردن، رنده کرد و به خورشت اضافه کرد

سپس در این مرحله و در ۱۵ دقیقه اخر اماده شدن خورشت، ۱ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده را به خورشت اضافه می کنیم . سپس وقتی اب خورشت کم شد و خورشت غلیظ شد و به روغن افتاد و خورشت جا افتاد، زیر گاز را خاموش می کنیم و خورشت را در ظرف مناسب میریزیم و ان را بر ای وعده غذایی ناهار همراه سالاد شیرازی و سبزی خوردن و زیتون پروده و... ان را سرو میکنیم. نوش جان.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (52 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت