روش تهیه پوره سیب برای کودکان

  سه شنبه، 21 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه پوره سیب برای کودکان
پوره سیب یک غذای مقوی برای نوزادان است.همان طور که می دانید نوزادان پس از رسیدن به ۶ ماهگی نیاز دارند که علاوه بر شیر مادر از یک سری غذاهای کمکی استفاده کنند.در هر ماهی شما مجاز به اضافه کردن مقداری از مواد به غذای کودکان هستید و نمی توانید هر آنچه را که خودتان مصرف می کنید در اختیار کودکانتان قرار دهید و به آنها بخورانید.

پوره سیب یکی از غذاهای کمکی برای نوزادان است که تازه شروع به غذا خوردن و چشیدن طعم های جدید دارند، در این مرحله کودکان در سن بسیار حساسی قرار دارند زیرا پس از خوردن شیر مادر قرار است یک طعم جدید را امتحان کنند همچنین در این دوره استرس برای مادران نیز بیشتر می شود اولین قدمی که باید انجام دهید غذا باید خالص و قابل هضم باشد به طوری که ظاهر آن نوزاد را گول بزند و به راحتی هضم شود.

طرز تهیه پوره سیب برای کودکان و نوزادان

سیب ها را بشویید و پوست بکنید. از هر نوع سیبی که بخواهید می توانید استفاده کنید، هرچند اگر سیب بیشتر شیرین و کمتر ترش باشد برای غذای کودک مناسب تر است. احتمالاً خودتان پوست میوه را می کنید، اما بهتر این است که میوه را قبل از پوست کندن بشویید تا میوه ای تمیز در دست داشته باشید. می توانید سیب ها را زیر شیر آب بشویید، یا اینکه آن ها را با ترکیبی از سه چهارم آب و یک چهارم سرکه بشویید. این ترکیب هرگونه باکتری را روی سیب می کشد.

برای اجرای طرز تهیه پوره سیب برای کودکان و نوزادان می توانید هر تعداد سیبی که خواستید استفاده کنید. یک دانه سیب حدود ۵ اونس [۱۵۰ گرم]پوره تولید می کند. خودتان حساب کنید که چه مقدار لازم دارید.

در ادامه طرز تهیه پوره سیب برای کودکان و نوزادان دانه ها و ساقه ی سیب را دربیاورید. نباید دانه های سیب و قسمت سفت مرکزی آن را داخل پوره بریزید. می توانید از ابزاری که مخصوص این کار ساخته شده استفاده کنید. این ابزار داخل سیب می رود و تمام وسط سیب را درمی آورد. اگر این ابزار را در اختیار ندارید، با همان ابزار ساده ی همیشگی، یعنی چاقو، کار کنید.برای اینکه وسط سیب را با چاقو دربیاورید، اول سیب را چهارقاچ کنید. بعد، هر تکه را جداگانه بردارید و قسمت سفتش را دربیاورید.لازم نیست سیبی که قاچ می کنید مثل عکس ها زیبا و بی نقص باشد. فقط حواس تان باشد که همه ی دانه ها و قسمت های سفت تر آن را از «گوشت» سیب جدا بکنید. این قسمت را بدون عجله و با دقت انجام دهید، مبادا که دست تان را با چاقوی تیز ببرید. خردش کنید. وقتی سیب به تکه های کوچک خرد شود، راحت تر می توان آن ها را چرخ و له کرد. سیب ها را به اندازه ی تاس خرد کنید. وقتی سیب ها را شستید و پوست کندید و چارقاچ و خرد کردید، تمام کار های مقدماتی لازم را به انجام رسانده اید.

سیب های خردشده و آب را داخل قابلمه بریزید. از قابلمه ای استفاده کنید که همه ی سیب ها در آن جا شود، به علاوه ی مقداری آب که تا روی سیب ها را بپوشاند، و فضای کافی برای وقتی که آب به جوش می آید داشته باشد که بیرون نپاشد. همه ی سیب هایی را که آماده کرده اید در قابلمه بریزید، بعد آب به آن اضافه کنید به حدی که سیب ها در آب غوطه ور شوند. می توانید از آب شیر یا آب فیلترشده برای این کار استفاده کنید. فرقی نمی کند. در قابلمه را بگذارید.

در ادامه طرز تهیه پوره سیب برای کودکان و نوزادان مخلوط آب و سیب را بجوشانید. آن را روی شعله ی متوسط بگذارید. یا بالای سر قابلمه بمانید یا مرتب به آن سر بزنید. تا آب شروع به جوشیدن کرد، شعله را ملایم کنید.

بگذارید مخلوط آب و سیب جوش بخورد. بعد از اینکه مخلوط به جوش افتاد، شعله ی آن را کم کنید. بعد، بگذارید بدون در به مدت ده دقیقه جوش بخورد. حواس تان به ساعت باشد که وقتی ده دقیقه گذشت آن را بررسی مجددی بکنید. با قاشق یک تکه سیب را دربیاورید و بافت آن را بیازمایید. تکه های سیب باید آن قدری نرم شده باشند که به راحتی بشود آن ها را له و پوره کرد. اگر سیب ها بعد از ده دقیقه هنوز به قدر کافی نرم نشده اند، پنج دقیقه پنج دقیقه این کار را ادامه بدهید تا وقتی که کاملاً نرم بشوند. هرچقدر سیب ها بیشتر جوش بخورند، ویتامین های آن ها بیشتر از دست می رود. بهتر است به محض اینکه سیب ها به حدی که برای پوره کردن مناسب باشد نرم شدند، آن ها را از روی شعله ی گاز بردارید تا ارزش غذایی شان حفظ شود.

آب سیب ها را خالی کنید. راحت ترین کار این است که محتویات قابلمه را داخل آبکش بریزید. اگر آبکش ندارید، در قابلمه را به صورتی روی آن بگذارید که فضای اندکی باز بماند. بعد قابلمه را کج کنید تا آبش بریزد. به کمک در قابلمه، نگذارید سیب ها از قابلمه بیرون بیفتند. وقتی تمام آب خالی شد، قابلمه را روی سطح گرم نشده ای قرار دهید.

تکه های سیب را زیر آب سرد بگیرید. اگر این مرحله را جا بیندازید، داغی سیب ها حفظ می شود. اگر دمای سیب ها همین طور بالا بماند، روند پخته شدن شان ادامه پیدا می کند و مواد معدنی و ویتامین های شان از دست می رود. وقتی سیب ها را با آب سر می شویید، جلوی پخته شدن بیشتر آن ها را می گیرید و سیب ها همان طوری که بودند می مانند.

قطعات سیب را له کنید. از گوشت کوب مخصوص له کردن برای تبدیل قطعه سیب ها به پوره کمک بگیرید. اگر گوشت کوب ندارید، می توانید با یک چاقوی بزرگ این کار را انجام دهید، هرچند آخر کار، تکه های درشت سیب داخل پوره باقی می ماند. اگر می خواهید پوره ی سیب تان کاملاً نرم شود، می توانید آن ها را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید.بسیاری از مخلوط کن ها گزینه ی «پوره» هم دارند و شما می توانید برای استفاده از طرز تهیه پوره سیب برای کودکان و نوزاران آن ها را انتخاب کنید. اگر مخلوط کن سرعت های مختلف دارد، آن را روی سریع ترین حالت قرار دهید.پوره ی سیب را داخل یخچال نگه داری کنید. نگه داری در یخچال باعث می شود پوره مدت بیشتری تازه بماند. برای خوراندن آن به کودک، می توانید پوره را در مایکروفر برای چند ثانیه گرم کنید. می توانید هم سردسرد به او بدهید. از راه های دیگر سرو پوره این است که آن را با پوره ی میوه و سبزیجات ترکیب کنید. اگر در مدت سه روز پوره را تمام نمی کنید، داخل فریزر قرارش دهید. پوره را تا سه ماه می توان در فریزر نگهداری کرد.

 پوره سیب

مواد لازم پورهٔ سیب و گلابی

مواد لازم برای تهیهٔ این پوره به شکل زیر است و این مقدار مواد اولیه حدود یک لیوان یا ۲۵۰ میلی لیتر از این پوره فراهم می کند:

  • یک عدد سیب
  • یک عدد گلابی رسیده

طرز تهیه پورهٔ سیب و گلابی

برای تهیهٔ پورهٔ سیب و گلابی به ترتیب زیر عمل کنید:

  • سیب و گلابی را پوست بکنید، چهار تکه کنید و هسته هایشان را بگیرید.سپس آنها را به تکه هایی به اندازه ٔ یک لقمه خرد کنید.
  • تکه های سیب ها را در تابه یا قابلمه ای که سبد بخارپز دارد بریزید.حدود ۲/۵ سانتی متر آب داخل قابلمه بریزید.
  • شعله را روی متوسط رو به زیاد تنظیم کنید.در ظرف را بگذارید و آن را به درجه ٔ جوش برسانید.
  • سیب را برای ۲ دقیقه بخارپز کنید و سپس تکه های گلابی را اضافه کنید.
  • بخار دادن میوه ها را تا زمانی که خیلی نرم می شوند، یعنی حدود ۱۰ دقیقه ادامه دهید و گهگاه آنها را هم بزنید تا یکنواخت بپزند.
  • قابلمه یا تابه را از روی شعله بردارید و سبد بخارپز را جدا کنید. میوه ٔ بخارپزشده را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و بگذارید خنک شود.
  • سپس با غذاساز میوه ها را بسته به سن کودکتان و توانایی جویدن او، به شکل خیلی نرم یا تکه دار تبدیل به پوره کنید.
  • در صورت لزوم آب، شیر مادر یا شیر خشک را برای رقیق کردن پوره اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه پوره سیب با برنج

  • برنج ۲ ق غذا خوری
  • سیب ۱ عدد
  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • پودر فندوق یا بادام به مقدار لازم

طرز تهیه پوره سیب با برنج

برنج را با مقداری آب بگذارید تا خیس بخورد سپس داخل یک قابلمه کوچک ریخته و بگذارید تا پخته و کاملا نرم شود.وقتی برنج نرم شد و آبش تمام شد شیر و سیب خرد شده را اضافه کنید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه خوب پخته و نرم شوند.در ادامه پودر بادام یا فندوق را ریخته و بعد از گذشت ۲ دقیقه مواد را با گوشتکوب برقی یا دستی پوره کنید و داخل ظرف کشیده و بعد از خنک شدند به نوزاد خود بدهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان