رفتارهای ممنوعه در زندگی مشترک

  شنبه، 18 تیر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
رفتارهای ممنوعه در زندگی مشترک
زندگی مشترک یک وظیفه های اخلاقی و رفتاری بر عهده زوجین می‌گذارد که با انجام دادن آنها زندگی شیرینی خواهند داشت. اما اگر رفتارهای ناپسند بر زندگی شما حاکم شود باید منتظر روزهای تیره و سخت باشید.برای اینکه زندگی شما از ریل خارج نشود باید این خصوصیات منفی را از زندگی خود حذف کنید. با ما همراه باشید.

وجود قانون می تواند جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی ها را بگیرد و سد محکمی در مقابل آفت ها باشد. شما رانندگی را بدون قانون در نظر بگیرید آن وقت خواهید دید که چه آشوبی ایجاد می شود. زندگی مشترک هم اگر بدون قانون باشد، خیلی راحت تحت تاثیر آسیب ها قرار می گیرد. باید برای مقابله آفت ها و آسیب های احتمالی برای زندگی خود قانونی در نظر بگیرید. چون بی قانونی باعث می شود تا رفتارهای ناشایستی انجام دهید و باعث کینه و کدورت شوید. ما در این نوشتار می خواهیم به رفتارهای که نباید انجام دهیم و از آنها اجتناب کنیم بپردازیم.

آشنایی با مهم ترین ورود ممنوع ها در زندگی مشترک

اما ورود ممنوع های زندگی مشترک چیست؟ چیزهایی که گاهی ناخواسته و در برخی مواقع کاملا عمدی آنها را رعایت نمی کنید و به آرامش و احساس خوشبختی در خانه تان صدمه می زنید. ما در این مطلب به چند ورود ممنوع معروف اشاره می کنیم، اما در شهر زندگی، خیابان ها و کوچه های زیادی ورود ممنوع هستند که باید آنها را پیدا کنید و سعی داشته باشید تحت هیچ شرایطی بی قانونی نکرده و وارد آنها نشوید. البته انتخاب با خودتان است. می توانید وارد شوید و جریمه آن را بپردازید. جریمه ای به تلخی برهم خوردن روابط تان در خانه !

اینجا حریم شخصی من است

مهم ترین ورود ممنوع در زندگی مشترک، ورود به حریم شخصی یکدیگر است. ازدواج به دلیل نزدیکی زیادی که بین دو نفر بوجود می آورد، می تواند این شبهه را ایجاد کند که طرف مقابل حق ندارد زندگی شخصی و دنیای جداگانه ای داشته باشد. برای مثال پست الکترونیک، تلفن همراه و چیزهایی از این قبیل باید تحت نظر همسر هم باشد. به عبارت بهتر، برخی همسران فکر می کنند می توانند یکدیگر را مانیتورینگ کرده و از کوچک ترین ارتباطات هم باخبر باشند. هر چند حریم شخصی تعریف متفاوتی در رابطه همسران دارد و دو نفر در بسیاری از مواقع دارای یک حریم هستند اما این به معنی از بین رفتن تمام فایل های خصوصی در ذهن و واقعیت زندگی آنها نیست. زمانی که هر کدام از همسران وارد حریم شخصی دیگری بشوند، احساس ناامنی و بی اعتمادی در زندگی شان ایجاد می شود که به این سادگی ها قابل برگشت نیست .

مراقب باش، او عزیز من است

ورود ممنوع دوم، خانواده طرف مقابل است. این مورد از آن دسته ورود ممنوع هایی است که در اکثر مواقع کاملا هوشیارانه و با توجه به نتایج منفی و دلگیر شدن همسر، به آن وارد می شوند .همسر شما، قبل از آن که همسر شما باشد پسر یا دختر این خانواده بوده است. آنها مادر، پدر، خواهر و برادر او هستند . سال ها پیوند عاطفی که بینشان بوده است نمی تواند به خاطر اشتباهی که در مقابل شما انجام داده اند، نادیده بگیرد. در ایده آل ترین شکل ممکن بهتر است هر گونه انتقاد از خانواده همسرتان را فاکتور بگیرید و خودتان مشکل تان را حل کنید اما اگر هم مجبور به گفتن مشکلی هستید، مراقب باشید که در کمال احترام آن را بیان کنید. انتقاد بی ادبانه از مادر همسرتان مثل ورود ممنوع در یک اتوبان پرتردد است که نتیجه ای جز یک تصادف سخت با تلفات جانی نخواهد داشت.

غرورت را بشکن

سومین ورود ممنوعی که بسیاری از زوج ها ناخواسته رعایت نمی کنند، غرور در مقابل شریک زندگی شان است. غرور یک صفت ناپسند در تمام ارتباطات انسانی است اما در مقابل همسر که نوع رابطه در نامش مشخص است، می تواند بسیار مخرب باشد. وقتی دو نفر «همسر» یکدیگر هستند یعنی نباید هیچ کدام نسبت به دیگری خودش را برتر بداند. آسیب جدی که غرور به زندگی مشترک می زند، دور شدن همسران از یکدیگر است. برای «همراه » بودن و «همدل» شدن، باید به معنی واقعی کلمه «همسر» بود. غرور می تواند مثل یک موریانه در طول زمان پایه های همراهی شما و همسرتان را بخورد و آسیب جدی به رابطه تان بزند .

کنایه زدن و تصحیح اشتباهات در جمع

هیچ گاه در جمع به شوهرتان کنایه نزنید و شوخی نکنید ، مثلا شوهر شما دارد در مورد تاریخ سفری که سال گذشته به مشهد داشته در جمع صحبت می کند و می گوید ما بهمن ماه به مشهد رفتیم ، شما سریع می گویید :" نه اواخر دی بود رفتیم" ، این شاید از دید شما خیلی بی اهمیت باشد ، اما همین چیز بی اهمیت به نظر شما ، کم کم همسرتان را ضعیف می کند و باعث می شود نتواند تمام توانایی های خود را در زندگی نشان دهد. کنایه زدن ، تصحیح اشتباهات و انتقاد ، مرد را ضعیف می کند ، خواهش می کنم این رفتار را اگر تا امروز داشتید همین الان کنار بگذارید .

مقایسه کردن

اگر می خواهید شوهر خود را تبدیل به یک انسان بداخلاق و بی انگیزه کنید ، بهترین کار ممکن مقایسه کردن است ، باور بکنید یا نکنید بزرگترین مشکلات زناشویی چه از طرف مرد چه از طرف زن منشا مقایسه دارند ، حداقل شما در زندگی تان این اشتباه را مرتکب نشوید ، همسر شما هر کس که باشد ، همسر شماست ، به هیچ وجه به خود اجازه ندهید همسر خود را با کسی مقایسه کنید .

توقع بیش از حد

زن زرنگ وقتی چیزی می خواهد برنامه می ریزد ، صبوری می کند ، تلاش می کند ناامید نمی شود و در نهایت هم به چیزی که می خواهد می رسد و هم علاقه شوهر به خودش را بیشتر می کند. و برعکس زنی که ناتوان و ضعیف و پرتوقع است از ایراد گرفتن و مقایسه کردن زندگی دیگران و بداخلاقی و ... چیزی کم نمی گذارد ! و اتفاقا او هم به همان چیز می رسد ولی دیگر جایگاهی در قلب شوهرش ندارد .

زن و مرد

۷ عادت مخرب در زندگی زناشویی

مهارت ارتباطی برای رسیدن به موفقیت در تعامل و گفت وگو نیازمند تمرین مداوم است و اگر زوج ها می خواهند ارتباط با همسر را بهبود دهند باید برای صحبت کردن با او عادات مثبت را در خود ایجاد کرده و از تهدید پرهیز و برای متعهد ماندن به این عادات تلاش کنند.دررفتارهای کنترل بیرونی هفت عادت مخرب وجوددارد که سبب می شود به تدریج ازدواجتان رو به افول بگذارد و شما و همسرتان هرروز بیشتراز روز قبل از آن استفاده می کنید.در ادامه این عادت های مخرب بیان می شود.

۱-عیب جویی نکنیم!

مهمترین و رایج ترین دلیل گله و شکوه و شکایت زوجین از یکدیگر عیب جویی است یعنی به جای اینکه حرفمان را رک و راست به همسرمان بزنیم، ناراحتی هایمان را در قالب عیب جویی بیان می کنیم و طرف مقابل را از جهت شخصیتی تخریب می کنیم. خانم ها و آقایان هر دو باید بدانند که انسان بی عیب روی زمین وجود ندارد و ممکن است هر مرد یا زنی عیبی داشته باشد، پس عیب جویی نکنیم بلکه نکات خوب همسرمان هر چند که کوچک هم باشد، مطرح و تحسین کنیم.

۲-سرزنش کردن را کنار بگذاریم

هدف ما به عنوان یک زن یا شوهر خوب باید این باشد که حساب بانکی عاطفی همسرمان را همیشه پر نگه داریم البته منظور ما پول نیست. ما از حساب بانکی عاطفی حرف می زنیم، هر کسی یک حساب بانک عاطفی دارد که شامل یک کلمه مهربانانه، یک ژست خوب و یک نگاه پر از مهر است که با سرزنش و بی احترامی قطعا خالی می شود.

هرگز از کلمات نیش دار، منفی، توهین آمیز و سرزش کننده استفاده نکنید. اگر زبان عشق همسر شما کلمات است پس مواطب سخنان خود باشید و جملاتی را پیدا کنید که وی با شنیدن آن ها خوشحال می شود؛ بنابراین به جای سرزنش کردن و گفتن جملاتی مثل «چرا همیشه یادت می رود اشغال ها رو بیرون ببری» یا «تو آدم حواس پرتی هستی» برای همسرتان یادداشت هایی روی درب کابینت بگذارید و بنویسید: «عزیزم زباله را فراموش نکنی، خیلی دوست دارم»، یا اینکه روزانه پیامک های دوست داشتنی برایش بفرستید و با خودتان عهد کنید که در طول هفته حداقل چهار بار از همسرتان تعریف کنید.

۳- نق زدن ممنوع

نق زدن و گلایه کردن از ابزارهای منفی کنترل و آزارگرایانه زوجین محسوب می شود و باعث ناخوشنودی در زندگی است اینکه طرف مقابل هم در برابر این رفتار مقابله به مثل می کند و در نتیجه چرخه معیوب ادامه پیدا میکند.شما اگر همسرتان را خیلی هم دوست داشته باشید، اما غر زدن و نق زدن و ایراد گرفتن را هر روز ادامه بدهید، روبه روز همسرتان از شما دور و دورتر می شود و مقدار علاقه تان هم به یکدیگر کمتر می شود. اما یک راه حل این است که خودمان تلاش کنیم آگاهانه رفتارمان را تغیر دهیم، در این صورت علاقه نیز دوباره افزایش خواهد یافت.

۴-شکوه و گلایه همسرمان را فراری می دهد

توجه داشته باشید که مردها با آمدن به منزل نیاز به یک محیط امن و آرام دارند و بهتر است صحبت ها و ناراحتی هایمان را در زمانی غیر از ورود آن ها به منزل شروع کنیم تا باعث ناراحتی و تنش در خانه برای اعضا نشود؛ بنابراین شکوه و گلایه راجع به اینکه درآمد همسرمان کم است و نمی توانیم خرج و مخارج و خرید را تقبل کنیم می تواند خیلی دوستانه و مهربانانه در یک محیط آرام صورت بگیرد و به جای اینکه به زبان شکایت از این باشد که «این چه کاری است که تو داری هیچ درآمدی ندارد»، می تواند به این صورت باشد که «عزیزم به نظرت کار بهتری هم می توان انجام داد در این شرایط که درآمدمان را بالاتر ببرد؟»

مواظب باشیم که کاری نکنیم همسرمان از خانه فراری باشد، حتی برای خرید یک نان هم تشکر کنیم. راجع به خانواده یکدیگر شکوه و گلایه نکنیم و بهتر است که با زبان خوش ناراحتی هایمان را بیان کنیم تا به دل همسرمان هم بنشیند. یک زن و یک مرد به تحسین هم نیاز دارند نه اینکه مدام از هم شکوه و شکایت و گلایه بشنوند.

۵-هرگز به فکر تنبیه کردن همسرمان نباشیم

تنبیه جنبه های مختلفی دارد از فیزیکی تا قطع کردن ارتباطات عاطفی، از جنبه فیزیکی تنبیه موقع عصبانیت که بگذریم و همه می دانند کاملا تقبیح شده و اشتباه است و دیگر هیچگاه زندگی های زناشویی را به روز اول باز نمی گرداند.برخی افراد هم هستند که موقع ناراحتی یا عصبانیت طرف مقابل شان را با رفتارهای منفی یا قهر کردن تنبیه می کنند و احساس می کنند که این روش جواب می دهد درحالیکه اینطور نیست.

کارشناسان زوج درمانی می گویند که با پاسخ ندادن به طرف مقابل، این حس را به او می دهید که در حال تنبیه کردن او هستید و این باعث می شود که طرف مقابلتان نتواند حرف هایش را راحت با شما در میان بگذارد و تکرار این مسائل فاصله بزرگی میان زن و شوهر در پی می آورد به جای این کار بچه گانه به همسر خود بگویید که من «هنوز ناراحت هستم و نتوانسته ام همانند تو به این زودی همه چیز را فراموش کنم به من چند ساعتی فرصت بده تا بتوانم آرام شوم سپس درباره موضوع با هم حرف خواهیم زد.

۶-دادن حق حساب یا باج برای کنترل یکدیگر ممنوع!

باج گیری عاطفی و گرفتن حق حساب برای کنترل یکدیگر، مشروط کردن خوشرویی و سواستفاده از اعتماد همسر ابدی نیست. روزی بالاخره تمام می شود و از آن به بعد عشق نمی تواند معجزه کند. باج گیری عاطفی یعنی اینکه ما در همسرمان نقاط ضعف یا حساسی می شناسیم که موقع ناراحتی یا هر زمان دیگری از آن ها استفاده می کنیم و باعث خشم و ناراحتی او می شویم.

۷- تهدید کردن آرامش را از بین می برد

هر یک از ما در زندگی زناشویی می بایست در کنار همسرمان احساس پذیرفته شدن و امنیت داشته باشیم که وقتی حرفی در دلمان است یا مشکلی برایمان پیش می آید، بدون ترس از عصبانی یا تهدید و برخورد بد او ماجرا را با او در میان بگذاریم. کلمه «اگر» در زندگی ما نقش اساسی را بازی می کند. آیا مدام برای همسرمان خط و نشان می کشیم و جملاتی از این دست با چاشنی تهدید به زبان می آوریم؟

  • اگر تا این ساعت خانه نباشی...
  • اگر فلان خرج را برای خانه نکنی...
  • اگر امروز به این مهمانی نرویم..
  • اگر با فلانی صمیمی شوی...

حتی اگر چنین چیزهایی را به شوخی هم بگوییم گرچه ما را به خواسته مان می رساند در نهایت به زیان ارتباطتان تمام می شود. شما اجازه ندارید برای تغییر دادن رفتار دیگری، به مقابله به مثل تهدیدش کنید یا او را از برخوردی که با خانواده اش خواهید کرد، بترسانید.به جای جملات تهدید آمیز بهتر است مهرورزی را در کلام مان جاری کنیم. مثلا بگوییم: «عزیزم ما برای خانه وسایلی لازم داریم که باید تهیه کنیم. عزیزم ارتباط با فلان فرد برای زندگی ما مناسب نیست به دلائل مختلف که برایت توضیح میدهم و بعد تو نظرت را بگو»بنابراین اگر این نشانه ها را در زندگی مان می بینیم بدانیم که در خطر هستیم و بهتر است به فکر حل مساله ی مهم زندگی مان باشیم و یا کتاب هایی تهیه کنیم و درباره روابط مناسب همسران مطالعه داشته باشیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!