رونمایی از چهره جدید دلار در بازار ارز

  شنبه، 18 مرداد 1399 ID  کد خبر 95629
رونمایی از چهره جدید دلار در بازار ارز
ساعد نیوز: برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که «روند نزولی نرخ دلار آغاز شده و بانک مرکزی این ظرفیت را دارد که با اجرای سیاست درست قیمت دلار را کاهش دهد.»

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرآنلاین، نرخ دلار که از اواخر اسفند سال گذشته روندی رو به رشد را در پیش گرفت، در آخرین روز کاری هفته گذشته در صرافی های بانکی تا نرخ ۲۳ هزار تومان افزایش یافت. گزارش ها نشان می دهد در روز پایانی کاری سال ۹۸ دلار در صرافی های بانکی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد، اما در حال حاضر ۲۳ هزار تومان قیمت دارد؛ این یعنی افزایشی در حدود ۵۴.۳ درصد. به عبارتی، اگر تنها قیمت صرافی های بانکی را در نظر بگیریم و به بازار آزاد که نرخی بالاتر از ارز را به نمایش می گذارد، نگاهی نداشته باشیم، در این مدت حدود ۴ ماه و نیم، ۵۴.۳ درصد سود عاید سرمایه گذاران بازار ارز شده است.

تغییر و تحولات نرخ ها در بازار ارز در ماه های اخیر به حدی بوده که برخی مکالمات و اظهارات، سمت و سویی از دلار ۳۰ هزار تومانی را به مردم نشان می داد؛ به خصوص در روزهایی که دلار روندی رو به رشد را در پیش می گرفت، اتفاقی که در سال ۹۷ نیز رخ داد و حتی رییس کل بانک مرکزی نیز از آن سخن گفت. عبدالناصر همتی دی ماه سال گذشته در پنجاه و نهمین مجمع بانک مرکزی عنوان کرد: «بسیاری از تحلیل های تابستان سال ۹۷ پیش بینی نرخ ارز بسیار بالا و غالبا در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای پایان سال ۹۷ را داشتند، اما نفس ثبات بخشی به بازار ارز مهم بود تا اولا اعتماد عمومی را به مدیریت اقتصادی کشور بازگرداند و یاس و ناامیدی ایجاد شده را برطرف کند و نیز همان چیزی که آمریکا برای به زانو درآوردن ایران به آن امید بسته بود، مرتفع شد. »

رونمایی از نرخ آتی دلار در بازار

روند رو به رشد نرخ دلار در شرایطی در ماه های گذشته رقم خورد که گروهی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که انتقال نقدینگی از بورس به بازار ارز موجب گرانی دلار شده، اما گروهی دیگر معتقدند دولت خود از گرانی دلار نفع برده و به دنبال کسری بودجه خود هستند. در این میان، هستند کارشناسانی که ذخایر ارزی را ناکافی دانسته و معتقدند که دولت به دنبال افزایش تقاضای خرید دلار نیست.

با این حال، رییس کل بانک مرکزی دیشب در برنامه بدون تعارف خبر ۲۰:۳۰ شبکه دو پاسخ همه این ابهام ها را داد. عبدالناصر همتی حتی در اظهارات خود، به رونمایی از چهره تازه ای نرخ دلار پرداخت و اعلام کرد که «نرخ ۲۴ هزار تومان برای دلار واقعی نیست و در آینده ای نزدیک قیمت دلار را پایین می آوریم تا به مردم نشان دهیم که دولت به دنبال افزایش نرخ دلار برای پوشش کسری بودجه نیست. »

وی با اشاره به دلایل رشد نرخ دلار، گفت: «در سال ۹۷ اوضاع مدیریت شد، اما حوادث آبان و شیوع بیماری کرونا، کار دست سیستم تجاری کشور داد و نتوانستیم درآمد ارزی داشته باشیم. در ادامه به دلیل کرونا، مرزها بسته شد و تجار با مشکلات اساسی روبه رو شدند. »

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: «در مدتی که شاهد نوسان بازار ارز هستیم، اقدامات زیادی انجام شده که در روزهای آینده نتایج آن را مشاهده می کنیم. به مردم می گویم که نرخ ارز، این چیزی که می بینید نیست و ارز ۲۴ هزار تومانی واقعی نیست. »

همتی گفت: «برخی برای دریافت ارز خارج از نوبت، دریافت وام سهل الوصول با ما بسیار کلنجار رفتند؛ در حالی که تمام تلاش ما برای کاهش نرخ ارز است، اما این مهم تنها به دست بانک مرکزی عملیاتی نمی شود. »

وی، به کمک رسانی قوه قضاییه و نهادهای نظارتی برای کاهش نرخ ارز اشاره کرد و توضیح داد: «افرادی با نرخ های خارج از ایران، قصد برهم زدن بازار ارز را دارند و دستگاه های نظارتی قول داده اند که با اخلالگران بازار ارز برخورد جدی کنند و در این رابطه نیز اقداماتی جدی انجام شده است. »

همتی تصریح کرد: «ارزی که دولت فروخته و به بانک مرکزی تحویل می دهد، با نرخ ۴۲۰۰ تومان است. این که می گویند دولت نرخ را گران می کند تا درآمد کسب کند، اصلا ممکن نیست و واقعیت ندارد. »

وی تاکید کرد: «۲۵۰ نفر صادرکننده متخلف داشتیم که به قوه قضاییه معرفی شدند؛ این افراد تولیدکننده نبودند و حتی یک دلار هم بازنگردانده بودند و بارها به مدیران بانکی تاکید کرده ام که برای وام های خرد سخت گیری نکنند. »

خبر خوش بازگشت ارزهای صادراتی

در این میان، بازگشت ۲.۵ میلیاد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، خبری بود که رییس جمهوری هشتم مرداد اعلام کرد. حسن روحانی در جلسه دو هفته قبل هیات دولت خبر داد: «براساس گزارشی که بانک مرکزی به من داده، در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان خوب ما و شرکت های بسیار مقید که عمدتا فولاد و پتروشیمی هستند، ۲و نیم میلیارد دلار ارز را در طول ۱۰ روز گذشته عرضه کردند. پس می بینیم که بسیاری از شرکت ها خوشبختانه ارز را به درستی به سامانه نیما برمی گردانند و در عرضه نیاز کشور قرار می دهند. »

اهمیت این عدد زمانی بیشتر می شود که بدانیم که پس از پایان ضرب الاجل بانک مرکزی برای صادرکنندگان متخلف، این آمار، امید بازگشت تعادل و آرامش به بازار ارز را بیش از پیش تقویت می کند.

پیش بینی کارشناسان از نرخ آتی ارز

بر همین اساس، برخی کارشناسان در توضیح وضعیت احتمالی بازار ارز در روزهای آینده معتقدند از هیجان بازار ارز کم خواهد شد. شهروز شریعتی، فعال اقتصادی دیشب در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: «از امشب نرخ دلار تا ۲۰هزار تومان نزولی خواهد بود. »

باور بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی نیز این است؛ «سال گذشته نرخ ارز ما ۱۲ هزارتومان بود و اکنون با در نظر گرفتن تورم ۴۰ درصدی، قیمت ۲۰ هزار تومان برای آن طبیعی است؛ ۲۰ هزار تومان برمبنای نرخ تورم پول داخلی و خارجی عدد تعادلی است. »

وی تاکید کرد: «احتمالا از هیجان بازار ارز کم خواهد شد و قیمت آن می تواند به زیر ۲۰هزار تومان برسد؛ البته منوط به افزایش سود سپرده های بانکی تا حدود ۲۰ یا حتی ۲۵ درصد است تا بتواند در کوتاه مدت مانع خروج سپرده و ورود آن به بازار ارز شود. »

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی نیز اعتقاد دارد؛ «احتمالا بانک مرکزی اقدامات لازم را برای جلوگیری از رشد قیمت دلار انجام داده و خواهد داد و به نظر می رسد در یک سطح قیمت مشخصی، افزایش قیمت دلار متوقف شود و روند کاهش شود، بانک مرکزی این ظرفیت را دارد که با اجرای سیاست درست قیمت دلار را کاهش دهد. »

به گفته وی، «فشارهای خارجی به ویژه از سوی آمریکا، در جهت این است که قیمت دلار افزایش پیدا کند، اما از سوی دیگر بانک مرکزی نیز این ظرفیت را دارد که اعمال قدرت کند و همراه با نهادهای دیگر حتی نهادهای خارج از دستگاه اجرایی، بتواند جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرند. »


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!