روش‌های استعلام معاینه فنی خودرو / معاینه فنی ام اعتبار دارد یا نه ؟!

  پنجشنبه، 10 اسفند 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش‌های استعلام معاینه فنی خودرو / معاینه فنی ام اعتبار دارد یا نه ؟!
احتمالا می‌دانید که داشتن معاینه فنی معتبر در حین رانندگی مهم است و می‌تواند جلوی جریمه شدن شما را بگیرد.اما نمیدانید معاینه فنی دارید یا نه ؟؟؟ در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

معاینه فنی آزمونی برای بررسی ایرادها و مشکلات ظاهری و فنی خودرو است که باید برای وسایل نقلیه‌ بالای 4 سال (اعم از داخلی و خارجی) انجام داد. طبق مقررات پلیس راهنمایی رانندگی دارندگان ماشین‌های بدون معاینه فنی، مورد اعمال قانون قرار می دهد.

از کجا بفهمیم ماشین معاینه فنی دارد؟


برای اینکه بفهمید خودروتان معاینه فنی دارد یا خیر، باید اقدام به گرفتن استعلام معاینه فنی خودرو نمایید.انواع روش‌های استعلام معاینه فنی خودرو عبارتند از:

استعلام معاینه فنی با vin


با در دست داشتن کد VIN می توانید از طریق پیامک و کد USSD اقدام به گرفتن استعلام معاینه فنی نمایید.

کد دستوری استعلام معاینه فنی خودرو


استعلام تاریخ اعتبار معاینه فنی خودرو از طریق شماره‌گیری کد دستوری #2008* (ستاره 2008 مربع) امکان پذیر است. این کد را شماره گیری کنید، سپس لیست خدمات آن شامل استعلام، عضویت، مراکز و راهنما برای شما نمایش داده می‌شود، برای استفاده از خدمات این کد دستوری، عضو آن شوید و از طریق بخش استعلام و ارسال کد vin از اعتبار معاینه فنی خودرو خود آگاهی یابید.این کد USSD در حال حاضر فعال نمی باشد و در صورت شماره‌گیری آن جوابی دریافت نخواهید کرد.

استعلام معاینه فنی با پیامک


برای آگاهی از اعتبار معاینه فنی خودرو، عدد 1 را به سامانه پیامکی 2008 ارسال کنید. پس از ارسال پیامک، پیامی دریافت خواهید کرد که شما را نسبت به هزینه فعال‌سازی خدمات ستاد معاینه فنی آگاه می‌کند. بعد از فعال‌سازی خدمات سامانه استعلام معاینه فنی از طریق پیامک، تمامی پیام‌های مرتبط با استعلام و اعتبار معاینه فنی به‌صورت خودکار برای شما ارسال می‌شود. پیامک یادآوری زمان انقضای معاینه فنی هم پیش از سر رسیدن این تاریخ برای شما ارسال می‌شود.دارندگان سیم‌کارت‌های همراه اول در حال حاضر می توانند از این خدمات استفاده نمایند. در این روش داشتن کد VIN و پلاک خودرو الزامی است.

سیمفا؛ استعلام معاینه فنی با از پلاک و VIN


برای استعلام معاینه فنی رایگان به شماره VIN و پلاک خودرو نیاز دارید و باید وارد سایت سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) شوید.

  • وارد آدرس https://symfa.ir شوید.

  • روی گزینه استعلام معاینه فنی، در نوار بالای صفحه کلیک کنید.

  • روی ورود به سامانه استعلام کلیک کنید.

  • در صورت ثبت نام در سامانه استعلام معاینه فنی خودرو سیمفا، با وارد کردن شماره موبایل و کد خواسته شده وارد پیشخوان پنجره خدمت می‌شوید و در غیر این صورت وارد فرایند ثبت نام خواهید شد.

  • اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی و کد ملی خود را در پنجره ثبت نام،وارد کنید.

  • یک رمز عبور انتخاب و آن را 2 بار وارد کنید.

  • سپس پیامکی برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در فیلد آخر وارد کنید و ارسال را بزنید.

  • وارد پیشخوان خدمت ‌شوید.

  • برای استعلام معاینه فنی با پلاک باید روی سیمفا کلیک کنید.

  • در پنجره بعدی روی استعلام معاینه فنی کلیک کنید.

  • کد vin و شماره پلاک خودرو را وارد و روی دکمه ثبت کلیک کنید.

  • پس از ثبت خودروی مورد نظر، دوباره وارد پنجره پیشخوان خدمت شوید و برای استعلام معاینه فنی با بارکد روی پلاک خودروی خود کلیک کنید.

  • اگر خودرو شما دارای معاینه فنی باشد، عبارت «گواهی معاینه فنی معتبر است» را به همراه تاریخ اعتبار را مشاهده می کنید.

  • اگر خودرو شما دارای معاینه فنی نباشد، پیغامی مانند «هیچ‌گونه اطلاعاتی از معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا ثبت نشده است» را دریافت می‌کنید.

  • اگراعتبار معاینه فنی خودرو منقضی شده باشد، عبارت «گواهی معاینه فنی منقضی شده است» نمایش داده می‌شود.

  • 24 ساعت بعد از صدور گواهی معاینه فنی قادر به استعلام آن در این سامانه خواهید بود.

استعلام معاینه فنی خودرو با کد ملی


دریافت گواهی معاینه فنی خودرو با کد ملی و پلاک، از طریق سایت سیمفا امکان پذیر است.

استعلام معاینه فنی از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها


با یک جستجوی ساده در گوگل یا اپ‌استورهای مختلف می توانید سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی را بیابید که خدمات استعلام معاینه فنی را ارائه می‌دهند. با در دست داشتن پلاک و کد vin خودرو،چک کردن معاینه فنی از طریق این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها امکان پذیر است.

استعلام معاینه فنی خودرو با پلاک رایگان


استعلام تاریخ اعتبار معاینه فنی خودرو بدون کد vin خودرو و با استفاده از پلاک، کد ملی و شماره موبایل امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر تمامی روش‌های استعلام معاینه فنی با شماره پلاک، به کد vin خودرو هم نیاز دارند.

معاینه فنی

سخن پایانی


جریمه نداشتن معاینه فنی 52500 تومان است. اگر مبلغ جریمه را به موقع پرداخت نکنید و پلاک خودروی شما توسط دوربین‌های شهری و بین‌شهری کنترل سرعت، طرح ترافیک و پلیس، شناسایی شود، مشمول پرداخت جریمه روزانه معاینه فنی خودرو خواهید شد. با استعلام معاینه خودرو می‌توانید متوجه نداشتن اعتبار معاینه فنی شوید و با تمدید به موقع آن، از پرداخت جریمه جلوگیری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (705 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان