روش های تشخیص جنسیت فنچ

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
روش های تشخیص جنسیت فنچ
برای تعیین جنسیت جوجه‌های فنچ بهتر است تا زمان بالغ شدنشان صبر کنید. یا حداقل تا ظاهر شدن علائم جنسی تعیین جنسیت را به تعویق بیاندازید.در ادامه روش های تعیین جنسیت فنچ ها را بررسی می کنیم.

یکی از مهمترین مهارت هایی که شما باید آن را یاد بگیرید. تشخیص جنسیت فنچ در سالن پرورش فنچ است. به خصوص زمانی که شما پرورش دهنده عزیز به صورت آویاری یا گله ای در حال پرورش هستید.تشخیص جنسیت فنچ ها در سالن پرورش از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است. یکی از دلایل مهم برای پرورش دهندگان، توازن بین فنچ های ماده با فنچ های نر است.برقراری توازن یا برابری فنچ های ماده و نر در سالن پرورش امری حیاتی است. توجه نکردن به این نکته می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای شما به بار آورد.

زمانی که تعداد فنچ های نر از فنچ های ماده بیشتر باشد. استرس فنچ های نر به شدت بالا می رود. آنها می ترسند که مبادا جفت مورد علاقه خود را نیابند. رقابت، بین نر ها بالا می گیرد. فریاد پرنده های نر سالن پرورش را پر هیاهو می کند. اگر شما پرورش دهنده عزیز دست به کار نشوید. باید شاهد جنگ فنچ ها باشید. جنگی که می تواند تلاش شما را به باد دهد. تلفات این جنگ روح و روانتان را به هم میریزد. بنابراین دست به کار شوید. یا تعداد فنچ های نر را کم کنید. یا تعداد فنچ های ماده را بیشتر کنید.این یک تصمیم استراتژیک برای سالن پرورش فنچ شماست. فنچ های مست با صدای خود تقاضای کمک دارند. بی تفاوت بودن در این مرحله سنگ دلیست. هر چند که می دانم پرورش دهندگان پرندگان زینتی در مرحله اول عشق بازان حقیقی اند. بنابراین با این مهارت هم به فریاد فنچ های خود برسید. هم به افزایش بهره وری سالن پرورش خود کمک کنید.

گونه های مختلف فنچ

در خصوص روش های تعیین جنسیت فنچ ها و تشخیص پرنده های نر و ماده ، گونه های مختلف فنچ به سه گروه مختلف تقسیم بندی می شوند :

  1. گونه های دارای دو شکل جنسی متمایز : در این گونه ها امکان تشخیص جنس نر و ماده با مشاهده چشمی آن ها وجود دارد . جنس نر این گونه ها به طور معمول از جنس ماده پر جنب و جوش تر و خوش آب و رنگ تر است .
  2. گونه های دارای دو شکل جنسی متمایز در فصل تولید مثل : در این گونه ها فقط در فصل تولید مثل و هنگام پرورش فنچ امکان شناخت دو شکل جنسیتی متمایز وجود دارد . مثلا در سهره توت فرنگی ( Red Avadavat ) و بافنده نارنجی ( Orang Weaverr ) فقط در فصل تولید مثل ، شکل ظاهری پرنده نر و ماده تفاوت می کند و از این رو تشخیص جنسیت در پرنده های غیر مولد که هنوز تولید مثل را شروع نکرده اند ، غیر ممکن است .
  3. گونه های فاقد دو شکل جنسیتی متمایز : در بسیاری از گونه های فنچ از جمله فنچ اجتماعی ، فنچ جغدی و فنچ ادویه ، شکل ظاهری پرنده نر و ماده حتی در طول فصل تولید مثل نیز مشابه بوده و فاقد هر گونه تفاوت مورفولوژیکی است . در این فنچ ها امکان تشخیص پرنده های نر و ماده با مشاهده چشمی آن ها وجود ندارد .
    فنچ

تعیین جنسیت فنچ

تعیین جنسیت در گونه های مختلف فنچ از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است در برخی از گونه ها نظیر: فنچ راه راه رنگ و شکل پرنده نر و ماده با هم تفاوت دارند و می توان به راحتی از روی رنگ و شکل ظاهری نر و ماده را از یکدیگر تشخیص داد. اما برخی گونه های نر و ماده فنچ بسیار به هم شبیه بوده و به سختی میتوان جنسبت آنها را تشخیص داد.در ادامه روش های مختلف تعیین جنسیت انواع نژاد فنچ را برای شما توضیح داده ایم.

تفاوت بین نر و ماده فنچ زبرا

در این گونه فنچها، جنس نر بالغ رنگین تر و معمولاً به راحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است. یک فنچ نر زبرا به طور معمول دارای نوک و گونه های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال های قهوه ای در دو طرف بدن می باشد.در حالی که فنچ راه راه ماده فاقد گونه نارنجی رنگ بوده و نوک آنها نارنجی است و همچنین فاقد رنگ قهوه ای نقطه دار پهلوها می باشد.

تشخیص فنچ گلدین نر و ماده از یک دیگر

فنچ گلدین نر و ماده نیز تفاوت ظاهری اندکی با هم دارند. در واقع فنچ گلدین نر پرهای پر رنگ تر و شفاف تری در قسمت سینه خود نسبت به جنس ماده دارد. همچنین سر جنس نر این نوع فنچ ها قرمز شفاف بوده در حالیکه ماده سر قهوه ای رنگ دارد. در دیگر گونه های این فنچ که سر سیاهی دارند، سر فنچ نر پر رنگ تر از سر ماده می باشد. همچنین در تمامی گونه های این نوع فنچ، خط آبی دور گردن جنس نر بزرگتر و پررنگ تر از جنس ماده است. انواع گونه های فنچ گلدین را در این لینک مشاهده کنید. همانند دیگر نژادها، جنس نر این نوع فنچ ها اواز بلندی دارد و پر سر و صداتر از ماده ها میباشند.

تشخیص جنسیت فنچ بنگالی

تشخیص جنسیت در فنچ های بنگالی کمی سخت می باشد چون نر و ماده این پرنده شبیه به هم هستند. اما تفاوت هایی در اندازه منقار وخط منقار این پرندگان با هم وجود دارد. بطوریکه جنس نر فنچ بنگالی منقاری بزرگ و ضخیم تر نسبت به جنس ماده خود دارد. همچنین اگر خط میان نوک بالا و پایین آنها را امتداد دهید، در جنس نر این خط از وسط چشم ها عبور خواهد کرد، اما در ماده ها از زیر چشم رد خواهد شد.

تشخیص جنسیت دیگر گونه های فنچ

در سایر گونه های فنج نظیر «فنچ سرخ معمولی» پرنده نر بالغ به واسطه سر، سینه و دمگاه قرمز که در تضاد با روتنه قهوه ای قرار دارد شناخته می شود در حالی که پرنده ماده و پرنده نر جوان، در اولین تابستان کمرنگ تر و به رنگ زیتونی مایل به قهوه ای دیده می شوند.از سوی دیگر در برخی دیگر از گونه ها هیچ تفاوت ظاهری بین پرنده نر و ماده وجود ندارد که در آن پرنده نر و ماده بسیار به هم شبیه هستند و تنها راه تشخیص جنسیت، از طریق دقت در رفتارهای آنان می باشد.فنچهای نر با صدای دلکشی آواز سر می دهند و گردن خود را کشیده نگه داشته و در بالا و پر خود دمیده و به آهستگی به فنچ ماده نزدیک میشوند. آوازخوانی فنچهای ماده کمتر دیده شده است.

تشخیص جنسیت در گونه های بسیاری از فنچ ها نظیر: «فنچ نواری»، «فنچ بلوطی»، « فنچ چاشنی»، «فنچ مونیای ملوکان» کار دشواری است و برای تعیین جنسیت پرنده باید از خاصیت آوازخوانی پرنده نر استفاده کرد که این خاصیت نیز محدود و موارد استثنا در آن نیز اتفاق می افتد.در برخی دیگر از گونه های فنچ، تعیین هویت در فصل جفتگیری به راحتی مقدور می باشد. برای مثال می توان «فنچ وایدا» را نام برد که نر و ماده در این گونه بسیار به هم شبیه هستند و در زمان غیر جفت گیری تفاوت ظاهری چندانی با فنچهای معمولی ندارند و با شروع فصل جفتگیری دم فنچ نر شروع به رشد می کند.طول این فنچ در قبل از فصل جفتگیری ۱۲ سانتی متر است و در زمان جفت گیری با بلند شدن دم به ۳۸ سانتی متر می رسد. فنچ نر در فصل جفت گیری از دم بلند خود برای جلب توجه فنچ ماده استفاده می کند و بعد از اتمام جفت گیری دم فنچ به تدریج پر پر شده و می افتد.

تعیین جنسیت فنچ نرگسی

نر و ماده این فنچ نرگسی نیز بسیار شبیه هم هستند. تفاوت بین نر و ماده این فنچ بیشتر در منقار و حلقه دور چشم آنها دیده میشود. بطوریکه خط قرمز دور چشم نر پر رنگ تر و متورم تر از جنس ماده می باشد. همچنین اگر به زیر نوک پایین این فنچ ها نگاه کنید، نوک فنچ نر کمی بزرگتر و قرمزتر از نوک ماده خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت های این نژاد فنچ، تیره تر بودن پرهای زیر شکم ماده نسبت به نر میباشد.علاوه بر موارد فوق در برخی گونه های این فنچ از جمله رنگ حنایی و دارچینی و رنگ نقره ای، سر جنس نر پررنگ تر و عمیق تر از پرهای سر ماده می باشد.

تعیین جنسیت فنچ بر اساس تغییرات فصلی

فنچ های نر تحت تغییرات فصلی ممکن است دچار تغییر رنگ شوند. مخصوصا آنها در فصل بهار و در زمان تولید مثل شباهت بیشتری به ماده ها پیدا میکنند. مخصوصا رنگ پر فنچ های نر بعد از دوره تولک با زمانیکه همان فنچ در حال تولید مثل است، کمی کم رنگ تر دیده میشود. اما فنچ های ماده بعد از بلوغ همیشه ظاهر یکسانی دارند و رنگ پرهای آنها در فصل های مختلف کم رنگ یا پر رنگ نمیشود.

تعیین جنسیت فنچ بر اساس رفتار جفت گیری

یکی دیگر از روش های تشخیص جنس نر و ماده فنچ توجه به رفتار آنها می باشد. جنس نر این پرنده برای جفت شدن با ماده حرکات جالبی انجام میدهد. مثلا رقصیدن بر روی تیرک و درجا پریدن بر روی تیرک از نشانه های رفتار فنچ نر برای جلب توجه ماده و جفت گیری با او می باشد. همچنین جنس نر این پرنده آوازخوانی میکند اما ماده فقط صدای جیک جیک از خود در می اورد. البته در موارد متعددی مشاهده شده که ماده نیز به خاطر مستی زیاد ریزه خوانی کرده است.

در نظر داشته باشید که فنچ ماده بدون جفت گیری با نر میتواند تخمگذاری کند.یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت این پرندگان توجه به فاصله بین پاهای پرنده به هنگام نشستن بر روی تیرک می باشد. اگر ماده فنچ قبلا یک دوره تخمگذاری کرده باشد، به هنگام نشستن بر روی تیرک، فاصله بین پاهای او کمی بیشتر از فاصله بین پاهای نر کناری اش خواهد بود.در این پست روش های مختلف تشخیص جنسیت فنچ را با شما در میان گذاشتم. اگر باز هم موفق به تشخیص جنسیت فنچ های خود نشدید، بهتر است که از یک فرد با تجربه کمک بگیرید یا اینکه پرنده های خود را به یک دامپزشک نشان دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (447 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (275 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (272 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (217 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (185 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس