روش نگهداری از مار خانگی

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش نگهداری از مار خانگی
مار حیوان جذاب و فریبنده‌ای است و با رسیدگی منظم، اکثر آنان به حیوانات خانگی تقریبا رامی تبدیل خواهند شد. در ادامه نکاتی درباره مارهای خانگی بیان می کنیم.

مارها حیواناتی جالب هستند و اگر به صورت مداوم به آن ها رسیدگی کنید، اکثرشان می توانند حیوان خانگی بسیار رامی شوند. با این حال، مار قطعاً برای همه حیوان خانگی مناسبی نیست. این حیوان نیازهای خاصی دارد و فقط افرادی باید از آن ها مراقبت کنند که در برابر خواسته های آن ها مسئولیت پذیری و درک دارند. اگر در نگهداری از مار به عنوان حیوان خانگی تازه کار هستید، قبل از خرید خزندگان مخصوصا مار ها باید بررسی کنید که چه مواردی را باید در نظر بگیرید و بهترین گونه مارها برای افراد مبتدی کدام است.

مواردی که پیش از انتخاب مار به عنوان حیوان خانگی باید در نظر داشت

  • هنگامی که می خواهید ماری را به سرپرستی قبول کنید، خود را وارد تعهدی طولانی مدت خواهید کرد چرا که خیلی از گونه های مارها معمولا بیش از 20 سال عمر خواهند کرد.
  • شما باید مار خود را با حیوانات مشخصی تغذیه کنید (حیواناتی که از قبل کشته شده و در دمای مناسب نگهداری شده اند امن ترین انتخاب می باشند) و باید مکانی را در فریز خود به غذاهای مورد نیاز او اختصاص دهید (مانند جوندگان).
  • مارها توانایی زیادی در فرار کردن دارند و شما باید از ضدفرار بودن محیط زندگی آنان اطمینان حاصل کنید. این موجودات در پیدا کردن کوچکترین سوراخ ها و رد شدن از آنان مهارت خاصی دارند.
  • مارهای بزرگ یا مارهای سمی، هر چقدر هم که زیبا باشند، به دلیل مشکلاتی که ایجاد خواهند کرد به عنوان حیوان خانگی پیشنهاد نمی شوند.
  • مارهایی که از طبیعت گرفته شده اند معمولا استرس بیشتری دارند و گاهی حاوی بیماری ها یا انگل های خاصی هستند و رام کردن آنان نیز دشوار تر است. بنابر این سعی کنید مار مورد نظر شما در اسارت متولد شده باشد و سعی کنید آن را از یک پرورش دهنده قابل اطمینان تهیه نمایید.

مار

مار سالم و بدون مشکل

هنگام خرید مار او را به دقت برای پیدا کردن نشانه های بیماری مانند حباب هایی که از بینی او بیرون می آیند، حالت خاص پوست، چشم های بسته یا پوسیدگی دهان بررسی کنید.در مورد رژیم غذایی فعلی او و نحوه غذا خوردن او سوال کنید تا اطمینان پیدا کنید که مار مورد نظر به خوبی تغذیه می کند و هنگام تغذیه او با حیوانات از پیش کشته شده به مشکلی برنخواهید خورد. پایتون های توپی (Ball pythons) معمولا معروف به داشتن مشکلات تغذیه ای هستند، بنابر این حتما هنگام خرید آن ها به موارد ذکر شده توجه کنید.

مارهایی که افراد بدون تجربه باید از آنان دوری کنند

افرادی که تجربه کافی ندارند باید از مارهایی که اندازه ای بزرگ یا رشدی بسیار سریع دارند و مارهای سمی دوری کنند. بعضی از این مارها شامل:

  • بوآی کانستریکتور (Boa constrictors)
  • بوای برمس (Burmese python)
  • بوای درختی (Tree boa)
  • مارهای آبی
  • مارهای سبز (Green Snakes)

بعضی مارها به طور کلی بسیار خطرناک هستند (هم برای صاحبان خود و هم برای اطرافیان) و بهتر است حتی توسط افراد باتجربه نیز به عنوان حیوان خانگی نگهداری نشوند. بعضی از این مارها:

  • پایتون مشبک (Reticulated python)
  • آناکوندا (Anaconda)
  • همه مارهای سمی

چه مار هایی را می توان مار خانگی کرد؟

مار ها حیوانات فریبنده و جذابی هستند که به دلیل منحصر به فرد بودنشان و هم چنین زیبایی که دارند خیلی از افراد این حیوانات را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اند و در خانه از آن ها نگهداری می کنند. جالب است که بدانید مار کبری نیز توسط عده ای در خانه نگهداری می شود، می توانید عکس های مار کبری خانگی را در اینترنت مشاهده کنید. حال ما در این قسمت برخی از نژاد هایی که افراد تازه کار می توانند از آن ها در خانه نگهداری کنند و هم چنین مار کوچک خانگی را معرفی خواهیم کرد.

مار ذرت

این گونه به دلیل ترکیب رنگ زیبایی که دارند بسیار منحصر به فرد و خاص شده اند. از آن جایی که از گونه های بی خطر به شمار می روند برای افراد تازه کار و کسانی که تا به حال از این حیوانات نگهداری نکرده اند مناسب می باشند. آن ها به سرعت رام می شوند و نسبت به انسان ها پرخاشگر و متهاجم نیستند. به طور میانگین بین 6 الی 8 سال عمر می کنند و وزنشان 900 گرم و طولشان حدود 61 تا 180 سانتی متر است.

شیرمار و شاه مار (King and Milk Snakes)

گونه King and Milk Snakes در مناطق کانادا و آمریکا یافت می شوند، این گونه بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند و تا به اکنون 45 زیر گونه از آن ها یافت شده است. به دلیل الگوی زیبا و چشمگیری که دارند، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند. این گونه از حیوانات نیز برای افراد تازه کار مناسب هستند، چرا که نسبت به انسان ها متهاجم نیستند و فقط زمانی که احساس خطر کنند متهاجم می شوند، آن ها می توانند خود را به خوبی با شرایط وفق دهند.

پایتون های توپی

یکی از گونه های پرطرفدار در میان دوستداران این حیوانات پایتون های توپی هستند. جالب است که بدانید این گونه عمر طولانی دارند و حتی دیده شده است که برخی از آن ها بین 50 الی 60 سال عمر کرده اند، اما میانگین عمر معمولی آن ها بین 20 الی 30 سال است. از آن جایی که این گونه ها از طبیعت گرفته شده اند، استرس زیادی در هنگام انتقال پیدا می کنند و به همین دلیل به رد کردن غذا و نخوردن آن شهرت دارند.

اطلاعات کلی درباره نگهداری از مارهای به عنوان حیوان خانگی

  • تغذیه مارها: توصیه می شود که مارها را با طعمه های از پیش کشته شده تغذیه کنید چرا که یک جونده زنده می تواند هنگام دفاع از خود صدمات جدی را به مار مورد علاقه شما وارد نماید (همچنین باید در نظر داشت که نگهداری تعدادی جونده زنده تنها برای تغذیه حیوان کار دشوارتری نسبت به نگهداری آن ها در فریز می باشد).
  • ایجاد شیب حرارتی : همه مار ها باید بتوانند که دمای بدن خود را با حرکت در نواحی سرد و گرم به تعادل برسانند. ایجاد یک شیب حرارتی مناسب و اطمینان از گرم بودن منطقه گرم برای سلامت مار شما ضروری می باشد و به آن ها کمک می کند که غذاهای خود را هضم کنند.
  • نشانه های پوست اندازی:مارها هنگام پوست اندازی نشانه های بسیار واضحی را از خود نشان می دهند که ممکن است برای یک شخص بدون تجربه کمی نگران کننده باشد. هنگامی که ماری را به سرپرستی قبول می کنید حتما در مورد نشانه های پوست اندازی او مطالعه داشته باشید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد