روش تهیه شفته سماق کاشانی

  شنبه، 14 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه شفته سماق کاشانی
شفته کاشان یا شفته کوفته سماق که برخی افراد به آن شفته نخودچی نیز می گویند، یکی از منحصر به فرد ترین و خوشمزه ترین غذاهای کاشان است. این غذا که در کنار دستور پخت ساده ای که دارد، بسیار لذیذ است. برای درست کردن این شفته یا کوفته جذاب شما فقط به مقداری گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، روغن و سماق فراوان نیاز دارید.

شفته سماق غذای سنتی شهر کاشان است که با گوشت تهیه می شود. در این غذا گوشت چرخ کرده با سایر مواد اولیه ترکیب شده و به صورت کوفته های کوچک در آب سماق قرار می گیرند و می پزند و طعمی فوق العاده دارند. با ساعد نیوز همراه باشید تا طرز تهیه شفته سماق کاشانی را یاد بگیریم.

مواد لازم شفته سماق کاشانی

  • گوشت چرخ شده چربی گوسفندی: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۳ عدد (۲ عدد برای داخل گوشت و ۱ عدد برای سس)
  • آرد نخودچی: ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
  • دانه های سماق یا پودر سماق: ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب انار: دو سوم قاشق غذاخوری
  • زنجبیل: یک دوم قاشق چای خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه
  • سماق: ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه شفته سماق کاشانی

  1. در ابتدا دانه های سماق را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه داخل یک ظرف با یک الی ۲ لیوان آب گرم بریزید و سپس عصاره آن را بگیرید.
  2. برای آماده کرن مایه ی شفته، گوشت را به همراه ۲ عدد پیاز برگ درون خردکن ریخته و خوب آن را خرد کنید تا نرم شود.
  3. تخم مرغ ها را به همراه ۱ قاشق چای خوری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و ۱ قاشق چای خوری سماق به گوشت اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید.
  4. سپس آرد نخودچی را آرام آرام به گوشت اضافه کنید و سعی کنید آن را به طور یکدست با گوشت مخلوط کنید و تا زمانی که مواد به دست نچسبد، آرد بریزید (میزان آرد نخودچی مصرفی همیشه ثابت نیست و به مقدار چربی گوشت بستگی دارد)، سپس ۵ الی ۶ دقیقه به مواد استراحت دهید و آن را کنار بگذارید.
  5. روغن را درون تابه بریزید تا داغ شود، سپس شفته ها را به اندازه یک نارنگی کوچک جدا کرده و با دست گرد گنید تا سطح آن صاف و یکدست شود سپس در روغن سرخ کنید (برای اینکه شفته ها به دست نچسبد، دست را با کمی آب ولرم خیس کنید).
  6. برای تهیه ی سس شفته، ۱ عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و آن را با چند قطره روغن تفت بدهید (درب تابه را هنگام تفت پیاز، روی آن بگذارید).
  7. سپس مقداری نمک، پودر زنجبیل و ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به همراه دو سوم قاشق غذاخوری رب انار به پیاز اضافه کنید و در نهایت، عصاره ی سماق را نیز به پیاز اضافه کنید و موارد را هم بزنید تا یکدست شود. پس از به جوش آمدن سس، شفته ها را درون سس قرار دهید و درب تابه را گذاشته و به مدت ده دقیقه تا یک ربع شفته ها را درون سس بپزید.

 شفته سماق کاشانی

مواد لازم برای شفته سماق کاشانی روش دوم

  • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته دار
  • آرد نخودچی: ۲۵۰ گرم
  • کره یا روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • سماق: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

طرز تهیه شفته سماق کاشانی روش دوم

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سپس آن ها را از وسط نصف کنید. هر قسمت از پیازها را با استفاده از یک رنده تیز به صورت ریز رنده کنید. بعد از اینکه پیازها را رنده کردید، آب اضافی آن را که در ظرف جمع شده خارج کنید. برای خارج کردن آب پیاز لازم نیست که پیازها را فشار دهید. تنها خارج کردن آب جمع شده در کاسه کافی است.
در ادامه باید گوشت چرخ کرده را به پیازهای رنده شده اضافه کنید. سپس برای آماده کردن مواد شفته کوفته نخودچی کمی نمک و فلفل سیاه و ۲۵۰ گرم آرد نخودچی نیز به آن اضافه کنید. سپس ترکیب آماده شده را برای چند دقیقه به خوبی ورز دهید تا گوشت حالتی چسبناک و منسجم پیدا کند.

بعد از این که ترکیب گوشت و پیاز و آرد نخودچی را به اندازه ورز دارید و گوشت شما به انسجام کافی رسید، در این مرحله از طرز تهیه کوفته سماغ کاشان باید مواد را به صورت کوفته آماده کنید. برای این کار به اندازه یک گردو از مواد گوشتی را بردارید. آن را با دقت با دست گرد کنید تا کاملاً حالت بگیرد. اگر گوشت شما حین گرد کردن ترک می خورد، احتمالاً به ورز دادن بیشتری نیاز دارد. سپس همه کوفته ها را به همین روش آماده کنید.

در این مرحله از طرز تهیه کوفته شفته کاشان (کوفته شفته نخودچی) باید کوفته هایی را که آماده کرده اید کمی در روغن تفت دهید. برای این کار کمی کره یا روغن در ماهیتابه بریزید. اجازه دهید روغن یا کره کمی داغ شود. سپس کوفته ها را به آرامی به ماهیتابه اضافه کنید. در این مرحله تنها فرم گرفتن کوفته ها و تغییر رنگ گوشت کافی است. این کار موجب می شود تا کوفته ها بعد از ترکیب شدن با آب وا نروند و شکل خودشان را حفظ کنند.

بعد از این که همه کوفته ها را تفت دادید، آن ها را در یک سینی بگذارید و به سراغ سماق بروید. در طرز تهیه کوفته سماق می توانید از سماق نکوبیده و یا پودر شده استفاده کنید. اگر از سماق نکوبیده استفاده می کنید، باید سماق ها را برای یک شبانه روز در آب بخیسانید. سپس آب سماق خیس خورده را داخل یک کاسه بریزید. سماق های خیس خورده را نیز از یک الک یا صافی عبور دهید. این کار موجب می شود تا طعم و عصاره سماق از آن خارج دهید و تنها پوسته و هسته سماق در صافی باقی بماند. اما به هر حال استفاده از سماق کوبیده و پودر شما راحت تر است.
برای استفاده از این نوع سماق باید نیم پیمانه سماق را در آب ولرم خیس دهید. سپس آن را از صافی عبور دهید تا تکه های درشت تر سماق جدا شود. ما برای درست کردن کوفته نخودچی کاشان تنها به آب و عصاره سماق نیاز داریم نه خود سماق.
در این مرحله از طرز تهیه کوفته نخودچی کاشان باید پیاز ها را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سپس با کمک یک چاقوی تیز و تخته آشپزخانه، پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک ماهیتابه مناسب روی شعله ملایم گاز قرار دهید. سپس مقداری کره به آن اضافه کنید تا گرم شود. پیاز خرد شده به ماهیتابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد و رنگ آن تغییر کرد، می توانید آب سماق را به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا مواد به جوش بیایند.

بعد از اینکه آب سماق به جوش آمد، کوفته هایی که از قبل تفت داده اید را به آن اضافه کنید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید غذا به خوبی جا بیفتد. اگر آب غذا کم است می توانید مقدار کمی آب نیز به آن اضافه نمایید. اجازه دهید کوفته ها به خوبی در آب سماق پخته شوند و طعم بگیرند. به طور معمول شفته کوفته نخودچی یا شفته کوفته سماق کاشان با نان سرو می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان