سد سلیمان تنگه کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
سد سلیمان تنگه کجاست؟
یکی از جاهای دیدنی ساری، سد شهید رجایی است که مردم محلی به آن سد سلیمان تنگه می گویند. این مکان زیبا یکی از بهترین جاهایی است که می توانید با رفتن به آن، آرامش از دست رفته خود را بازگردانید و از زیبایی های آن لذت ببرید. همراه ما باشید تا به شرح کاملی از سد سلیمان تنگه ساری بپردازیم.

یکی از مقاصد گردشگری و تفریحی شمال کشور، سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی است که از جاهای دیدنی ساری در بخش دودانگه محسوب می شود و دهکده آرامش پایین آن واقع شده است. اگر به دنبال مکانی برای داشتن آرامش و خلوت کردن با خود هستید، پیشنهاد کجارو به شما مجموعه گردشگری سد سلیمان تنگه در استان مازندران است؛ مکانی در دل طبیعت و پر از سرسبزی و زیبایی که با نام دهکده آرامش شناخته می شود. این مجموعه گردشگری در کنار یکی از دست ساخته های بشری قرار دارد؛ سدی با ابهت که به طبیعت زیبای سلیمان تنگه افزوده است. از بالای این سد می توانید شکوه و چشم انداز خیره کننده این منطقه را ببینید و محو تماشای آن شوید.

دلیل نامگذاری سد سلیمان تنگه به این نام هم ماجرای جالبی دارد. محلی ها می گفتند که یک بنای تاریخی در منطقه «دواب» وجود داشته که زیر آب رفته و متعلق به دوره حضرت سلیمان بود. به همین دلیل هم سد شهید رجایی را با نام سد سلیمان تنگه می شناسند.بنابراین باید گفت اسم رسمی سد، سد شهید رجایی است، اما بین مردم و محلی ها به سد سلیمان تنگه شهرت پیدا کرده است.

سد سلیمان تنگه واقعا دیدنی است؟

همان طور که گفتم یکی از جاهای دیدنی ساری سد سلیمان تنگه است که به آن سد شهید رجایی هم گفته می شود. این سد در بخش دودانگه قرار گرفته و دهکده زیبای آرامش هم پایین آن قرار دارد. این سد در دل طبیعت زیبای مازندران و در مکانی پُر از سرسبزی واقع شده است.

دهکده آرامش که یکی از ده های محبوب در ساری و از جاهای دیدنی مازندارن نزدیک این سد است. این مجموعه زیبا و جذاب است؛ چون کنار یکی از دست ساخته های مدرن بشر می توانید محلی آرام را ببینید که طبیعت مازندران آن را نقاشی کرده است.

آب وهوای منطقه سلیمان تنگه چطور است؟

سد سلیمان تنگه و جاهای اطراف آن آب وهوایی معتدل دارد. میزان رطوبت این منطقه بالاست و معمولا در فصل بهار و پاییز بارش باران زیاد است.در فصل تابستان سد شهید رجایی و جاذبه های اطراف آن آب وهوایی شرجی دارند و به دلیل وجود رودخانه هوا یکم قابل تحمل است، اما به دلیل وجود جنگل، آب وهوا شرجی می شود.دمای هوای این منطقه پایین تر از استان تهران است و می توانید تابستان تقریبا خنک تری را نسبت به تهران و کرج تجربه کنید.در فصل پاییز که درخت های جنگل های اطراف سد سلیمان تنگه به رنگ های مختلف در می آیند، این منطقه به یک تابلوی نقاشی تبدیل می شود.فصل زمستان آب دریاچه کمی یخ می زند و زیباترین صحنه را می سازد. جنگل های انبوهی که از برف پوشیده شده اند خیلی زیبا هستند. هر طرف که سر برگردانید یک دیدنی جذاب جلوی چشمانتان خواهد بود.

پوشش گیاهی و جانوری سد سلیمان تنگه

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر شامل درختانی تنومند است که جنگل را تشکیل داده اند. البته می توانید نمونه هایی از گیاهانی را ببینید که محلی های روستاهای اطراف سد سلیمان تنگه به عنوان داروهای گیاهی از آن استفاده می کنند.

تنوع این پوشش گیاهی بالاست و همین موضوع این منطقه را به جایی دیدنی تبدیل کرده است.این منطقه گونه های جانوری مختلفی دارد که شامل حیوانات وحشی و پرندگانی هستند که برای خودشان میان شاخه ها زندگی می کنند.اگر داخل جنگل بروید، حتما این گونه های جانوری را خواهید دید. پرنده ها آوازهای زیادی سر می دهند که نوای جنگل است و بر زیبایی منطقه سد مازندران اضافه می کند.

 سد سلیمان تنگه

نگاهی به امکانات تفریحی سد سلیمان تنگه

این سد در منطقه كوهستانی واقع شده و مسیر دسترسی به آن آسفالته است .بعد از عبور از دو راهی كیاسر به سمت غرب متمایل شده و در نهایت به جاده سواد كوه متصل میشود. این شهر در سال 1379 برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شدو از نظر اقامتی مخصوصا برای افرا د تور بسیار مناسب است اقامت شبانه در كنار رودخانه زلال با صدا و آهنگ دلنواز اوقات خوشی را فراهم می كند ، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها ممكن بوده و در این سد امكانات قایقرانی ،اسكی ،برای استقاده گردشگران اماده شده است . سد سلیمان تنگه برخلاف بسیاری از سدهای کشور دارای امکانات تفریحی زیادی است که بیشتر آن ها به آب دریاچه وابسته هستند. در ادامه چند تا از این تفریحات را بررسی می کنیم.

قایق رانی روی سد سلیمان تنگه

قایق رانی یکی از تفریحات ثابت سد سلیمان تنگه است. دریاچه سد آنقدر زیبا هست که دلتان بخواهید یکی دو دور بیشتر بزنید. با توجه به اینکه سد همیشه پُر آب است پس قایق رانی در آن خیلی لذت بخش خواهد بود.

اسکی روی آب

علاوه بر قایق رانی می توانید روی آب دریاچه هم اسکی کنید. اسکی روی آب یکی از امکانات تفریحی جذاب سد سلیمان تنگه است. اگر تا به حال این ورزش را امتحان نکرده اید، این فرصت خیلی خوبی است. فقط حواستان باشد که باید شنا بلد باشید تا اجازه اسکی روی آب به شما داده شود.

اتوبوس دریایی

اتوبوس دریایی یکی از کم خطرترین امکانات تفریحی سد سلیمان تنگه است. فقط کافی است هزینه آن را پرداخت کرده و سوار بر اتوبوس دریایی شوید و از گشت وگذار روی دریاچه پشت سد رجایی لذت ببرید.

پیست تپه پیمایی

پیست تپه پیمایی یکی از امکانات تفریحی دهکده آرامش است. در این منطقه پیستی طراحی شده که می توانید با یک کفش مناسب در آن پیاده روی کنید.اگر اهل عبور از پستی بلندی های زاد نیستید و زانوی شما درد می گیرد، می توانید به جای تپه پیمایی یکی دیگر از تفریحات این سد را انتخاب کنید.

زمین بازی و ورزش سد سلیمان تنگه

یکی از امکانات مهمی که در دهکده آرامش در نظر گرفته شده، زمین بازی و ورزش است. یادتان هست که گفتم این دهکده امکانات کاملی دارد، پس بفرمایید زمین بازی و ورزش برای یک تفریح عالی.

تفریحات رایج کنار سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه تفریحات زیادی دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید. این تفریحات مخصوص این سد هستند و یک نیم روز یا یک روز کامل زمان می برد که همه آن ها را امتحان کنید.پس اگر برای برگشتن عجله دارید بعضی از آن ها را انجام دهید؛ اما در صورتی که می خواهید شب را در دهکده آرامش بمانید، بد نیست دلی از عزا در آورید.

بازدید از تاج سد سلیمان تنگه

یکی از جاهای مهمی که در این گردش باید ببینید، تاج سد است. در طول روز و با خرید بلیط می توانید به دیدن تاج سد بروید. از آن بالا و با دیدن ارتفاع ۱۳۸ متری سد تازه متوجه می شوید که در برابر ابهت این مجموعه چقدر کوچولو هستید.

تفریح های آبی

مهم ترین تفریحات آبی که می توانید در سد سلیمان تنگه انجام دهید قایق رانی، اتوبوس دریایی، اسکی روی آب و پدال رو در اسکله شیرین رود است.این تفریحات آبی مدتی است که در این محل ارائه می شود و می توانید از آن ها لذت ببرید.

تورهای ماهیگیری و غواصی

در دریاچه سد رجایی، ماهی های زیادی وجود دارد و می توانید در تورهای ماهیگیری شرکت کرده و ماهی بگیرید یا تور غواصی را انتخاب کرده و زیر آب دریاچه به دیدن ماهی ها بروید. از ماهی های دریاچه سد می توان به زرد پَر، کولی، کپو، فیتوفاگ و ماهی سفید اشاره کرد.

پیاده روی اطراف سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه ۴۲۷ متر طول دارد. می توانید روی سد (البته اگر مسئول سد اجازه دهد) یا در مناظر سرسبز اطراف آن پیاده روی کنید. در دهکده آرامش، پیست تپه پیمایی وجود دارد و می توانید از قدم زدن در مسیری سبز و رویایی لذت ببرید.

جنگل نوردی و تماشای چشم انداز آرامش

نزدیکی سد سلیمان تنگه جنگل های انبوهی وجود دارند که می توانید چند ساعتی را در آن ها قدم زده و جنگل نوردی کنید. چشم انداز زیبای دهکده آرامش، جنگل انبوه، شالیزارهای سرسبز و گاهی با برنج های رسیده و آن خوشه های طلایی شان نمایی است که در سد رجایی خواهید داشت.

عکاسی از منظره سد سلیمان تنگه

عکاسی یکی از آن کارهای ثابتی است که من در هر سفر انجام می دهم. من کلکسیونی از عکس ها دارم که هر کدام مربوط به سفر خاصی است. بهترین ایده این است که از بالای تاج سد یک عکس پانوراما بگیرید تا نمایی کلی از جایی که رفته اید را همیشه داشته باشید. مناظر اطراف سد هم خیلی زیباست و جان می دهد برای عکاسی. حالا که نمی شود صدای پرندگان را در عکس ها ثبت کرد پیشنهاد می کنم چند دقیقه ای فیلم برداری کنید تا خاطره ای زیبا و ماندگار بسازید.

پیک نیک

پیک نیک یکی از تفریحات همیشگی ما در سفر به جاهای دیدنی مازندارن و دیگر استان های کشور است. اگر جای مناسبی برای پیک نیک پیدا کردید، حتما بساط آن را پهن کنید و از لحظات آرامش بخش و سکون سد و جنگل لذت ببرید.اگر آب سد را باز کرده باشند که چه بهتر، صدای شُرشُر آب آنقدر حالتان را خوب می کند که دلتان می خواهد رو به آسمان دراز بکشید و ساعت ها به این صدا گوش دهید.

آب تنی در سد سلیمان تنگه

گردشگرانی که به سد سلیمان تنگه می آیند اجازه آب تنی در رودخانه را دارند، اما برای آب تنی در دریاچه پشت سد فکر کنم باید با مسئولین سد هماهنگ کنید.به نظر من آب تنی در آب پشت سد کمی خطرناک است، پس همان رودخانه بهترین انتخاب شماست. در یک تابستان گرم، شنا کردن در آبی زلال و خنک لطفی دارد که قابل توصیف نیست خودتان باید امتحان کنید تا ببینید چطور شگفت زده می شوید.

خطرات احتمالی در سفر به سد سلیمان تنگه

اینجا هم مثل همه جاهای دیگر مازندارن که به جنگل نزدیک است، خطراتی وجود دارد. اگر قرار است شب را کنار سد چادر بزنید، باید حواستان به حیوانات وحشی این اطراف باشد که برای پیداکردن غذا از جنگل خارج می شوند. به هر حال این من و شما هستیم که وارد قلمرو آن ها شده ایم پس به جای مقابله با آن ها اجازه دهید گشتی بزنند و بروند. اگر هم نگران روبه رو شدن با حیوانات وحشی هستید که می توانید در دهکده آرامش اقامت کنید.

 سد سلیمان تنگه

نکات بازدید از سد سلیمان تنگه

  • اگر خواستید شب را حوالی سد سلیمان تنگه بمانید، حتما با خودتان تجهیزات کمپینگ ببرید.
  • اگر در این منطقه کمپ زدید، لطفا زباله های خود را جمع آوری کنید و در نزدیک ترین سطل زباله بریزید. اینجا بدون زباله های ما زیباست.
  • سد رجایی در آخر هفته و تعطیلات خیلی شلوغ است؛ پس اگر حال و حوصله شلوغی را ندارید، می توانید در طول هفته به سد سلیمان تنگه بروید.
  • امکان شنا در دریاچه سد سلیمان تنگه وجود ندارد، پس به قوانین احترام بگذارید.

اقامت در سد سلیمان تنگه

اگر اقامت در چادر را دوست دارید که اطراف سد می تواند جای خیلی خوبی برای این کار باشد. اگر می خواهید یکی دو روزی اینجا بمانید، بهتر است یکی از خانه های روستایی دهکده آرامش را انتخاب کنید. در این بخش می خواهم اطلاعات بیشتری از راه و رسم اقامت در سد سلیمان تنگه در اختیارتان قرار دهم.

  • اقامت حوالی سد : برای اقامت در حوالی سد مازندران باید چادر و دیگر تجهیزات کمپینگ همراهتان باشد. وسایل زیادی همراه خودتان نبرید، چون نمی توانید تا نزدیکی سد با ماشین بروید و اگر وسایل زیادی داشته باشید قطعا خسته می شوید.
  • اقامت در اقامتگاه های نزدیک سد : یکی از بهترین اقامتگاه های نزدیک سد، همان دهکده سرسبز آرامش است که خیلی از آن تعریف کردم. حالا که تا اینجا آمده اید، بد نیست چند روزی را هم بمانید و انرژی دوباره بگیرید. این منطقه امکانات اقامتی زیادی ندارد و بیشتر گردشگران همان روستای آرامش را انتخاب می کنند.

دسترسی به سد سلیمان تنگه

برای دسترسی به سد سلیمان تنگه، خود را به بلوار کشاورز ساری برسانید و از آنجا راهی جاده کیاسر شوید. پس از طی ۲۳ کیلومتر به روستای تاکام خواهید رسید. در این نقطه دوراهی وجود دارد که تابلوی سد را می توان در سمت راست مشاهده کرد. از این دوراهی ۲۵ کیلومتر دیگر پیش برانید تا به سد سلیمان تنگه برسید.

سد سلیمان تنگه سدی در میان جنگل های بکر و انبوه دودانگه است که با دیدنش نفستان در سینه حبس می شود و زبانتان از توصیف آن آب زلال فیروزه فام بند می آید. در این نوشته تلاش کردم هرآنچه که در بازدید از این منطقه به کارتان می آید را مطرح کنم. بسیار خرسند می شوم، من و تمام همراهان ساعد نیوز را در خاطره های خوش و تجربیات سفرتان به سد شهید رجایی شریک کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (460 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (72 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس