معرفی شهر سامسون

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی شهر سامسون
شهر سامسون در شمال کشور ترکیه و در جنوب دریای سیاه واقع شده است و یک شهر بندری محسوب می‌شود، که البته در این باره می‌توان گفت که سامسون (یا با املای دیگر: صامسون) بزرگترین شهر و بندر ترکیه در ناحیه دریای سیاه بوده که مساحت آن حدود 9.083 کیلومتر مربع است.

سامسون(به ترکی استانبولی: Samsun) شهری در ترکیه و مرکز استان سامسون است.این شهر همچنین دارای پیمان خواهرخواندگی با شهر گرگان است.سامسون بر کرانه دریای سیاه واقع شده است از بنادر مهم ترکیه محسوب می شود.شهر از شمال به دریای سیاه و از طرفین بین رودهای یشیل (از سمت شرق) و کیزیل (از سمت غرب) قرار گرفته است. همین موقعیت جغرافیایی شهر سامسون ترکیه باعث شده تا اکثر مواقع سال در این شهر شاهد بارش باران باشیم و بسیاری از روزهای سال را در آنجا ابری ببینیم؛ که همین امر شرجی بودن سامسون را به خوبی توجیه می کند.اما اگر برای سفر به شهر سامسون ترکیه نه هوایی گرم و نه هوایی سرد را انتظار دارید، بهترین و مناسب ترین موقع سال برای شما، بین ماه های اسفند تا اردیبهشت است که با آب و هوایی معتدل روبه رو شوید.شهر سامسون یا صامسون بر کرانه دریای سیاه واقع شده است. از همین رو یکی از بنادر مهم ترکیه به شمار می رود. در سمت غرب شهر سامسون در ترکیه، رودخانه کیزیلمارک که به اصطلاح به آن رودخانه قرمز که طولانی ترین رودخانه بخش آناتولی است و در سمت شرق آن یشیلیرماک که معروف به رودخانه سبز قرار گرفته است.

آب و هوای شهر سامسون

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر سامسون و قرار گرفتن آن در کنار سواحل شرقی دریای سیاه همواره آسمان این شهر ابری بوده و باران های زیادی را شامل می شود، به گونه ای که در کم بارش ترین زمان های سال در این منطقه بارش را شاهد هستید. دمای هوا در این گرم و شرجی می باشد. بالاترین درجه دما ۲۷ بوده که از ماه مرداد آغاز می شود و سردترین میانگین دما ۳ درجه زیر گزارش شده است که در ماه دی شروع آن می باشد. به طور کلی سامسون شهری با بارش فراوان و هوای شرجی محسوب می شود. برف به مقدار بسیار کم در این شهر باریده می شود. دمای آب در سواحل دریای سیاه نیز معمولاً بین ۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد متغیر است.

تاریخچه شهر سامسون

یکی از شهرهای قدیمی کشور ترکیه، بی شک شهر سامسون است. اما در پی حمله ای که در سال ۱۴۰۰ به این شهر شد، سامسون با خاک یکسان گشت و چیزی از آن باقی نماند. به همین خاطر آثار باستانی شهر سامسون تا حد زیادی از بین رفته است. نام شهر سامسون در گذشته آمیسوس Amisos بوده است. سامسون به دلیل اینکه در دوره بیزانس ها و فرمانروایی سزار روم به عنوان یکی از مراکز مسیحیت به شمار می رفته کلیساهای زیادی را در خود جا داده است. معروف ترین های آن ها کلیسای کاتولیک متر دلوروسا، کلیسای ارتودوکس و کلیسای ارمنیان اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری شهر سامسون

این شهر جاذبه های توریستی مختلفی از جمله جاذبه های طبیعی، تاریخی، انسان ساخت و موارد دیگری نیز دارد که به آن ها خواهیم پرداخت تا بتوانید برنامه ریزی خوبی برای بازدیدهای خود انجام دهید با ما همراه باشید.

دریاچه لادیک

دریاچه لادیک یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های توریستی سامسون است که هم گردشگران را به سمت خود می کشاند و هم بسیاری از ترکیه ای ها را برای گذران اوقات فراغت جذب خود می کند.جالب توجه است که بسیاری از افراد برای ماهی گیری به دریاچه لادیک سامسون می روند؛ اما محصور شدن این دریاچه بین کوه ها و وجود طبیعت بکر در اطراف آن، بساط پیک نیک خیلی از خانواده ها را نیز در اطراف این دریاچه پهن می کند.توجه داشته باشید که برای دسترسی به این دریاچه از شهر سامسون (با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در این شهر) حدود 86 کیلومتر مسیر را باید با خودرو بپیمایید. البته طی کردن این مسیر، در نهایت نتیجه رضایت بخشی برای شما خواهد داشت که پشیمان نخواهید شد.

دریاچه لادیک

آبشارهای کاباچویز

جاذبه ی طبیعی دیگری که می توان برای سامسون ترکیه نام برد، آبشارهای کاباچویز هست که منظره های دیدنی و بسیار زیبایی را به وجود آورده اند و شما را با زیبایی خود سحر و جادو می کنند.برای رسیدن به این آبشار هم بسته به موقعیت جفرافیایی که در شهر سامسون دارید، باید چیزی حدود 44 کیلومتر مسافت را با خودرو طی کنید تا به این مناظر شگفت انگیز برسید. دیدن و لذت بردن از ترکیب آبشارها، غارها و فضای سبز بکر این منظقه از ترکیه، چندساعتی از وقت شما را به خود اختصاص می دهند.

آبشارهای کاباچویز

تنگه ساهینکایا

تنگه ساهینکایا (Sahinkaya) دومین تنگه ی بزرگ کشور ترکیه محسوب می شود که به شدت زیباست و مناظر زیبایی را در این تنگه مشاهده می کنید؛ غیر از این منظره های طبیعی، خانه ها و مساجد منطقه Vezirkopru از دیگر جاذبه های آن است. این تنگه در دریاچه Altinkaya Dam واقع شده و شما می توانید حدود 1.5 کیلومتر قایقرانی در این مسیر زیبا را تجربه کنید.گفتنی است که منطقه Vezirkopru مربوط می شود به هیتی های باستانی که دوره ی آن ها به 2000 سال قبل از میلاد بر می گردد، و همان طور که اشاره شده، غیر از مناظر زیبای این منطقه، خانه ها و مساجد عثمانی فراوانی را هم می توانید ببینید.

تنگه ساهینکایا

منطقه Karacaoren

اگر دوست دارید به طور کلی از فضای شهری به دور باشید و از روستاهای سامسون نیز دیدن کنید، Karacaoren مقصد جذابی است که چشم انداز بسیاری زیبایی را به شما می دهد. البته این روستا به دلیل آبشاری هم که در آن وجود دارد نیز معروف است.

مقبره ikiztepe

مقبره ikiztepe هم مکان دیگری است که لیدیایی ها در آن مدفون شدن و در روستایی با همین نام قرار دارد. لیدیایی ها مردمانی بودند که در قرن 6 و 7 به اوج قدرت خودشان رسیده بودند. می توان گفت که این مقبره متحیر کننده است و همچنین در چشم انداز ikiztepe مخفی شده است.

مقبره ikiztepe

کلیساهای سامسون

قبل از هر چیز شاید در شهر سامسون، تعداد زیاد کلیساها توجه شما را بر انگیخته باشد! اما در این رابطه باید بدانید که سامسون یکی از مراکز مهم مسیحیت در زمان های دور بوده است که از بین کلیساهای فراوان آن می توان به پر اهمیت ترین آن ها، یعنی کلیسای ارمنیان و کلیسای ارتودوکس اشاره کرد.در کل باید گفت که شهر سامسون ترکیه از شهرهای قدیمی این کشور بر شمرده می شود و نام قدیمی آن آمیسوس بوده، اما به دلیل حمله ای که به این شهر می شود، بسیاری از آثار باستانی آن نابود شده و از بین می رود.

موزه باندرما وپورو (bandırma vapuru museum)

از بین مهم ترین موزه هایی که در شهر سامسون وجود دارند، می توان به «موزه باندرما وپورو» اشاره داشت که یک کشتی است. آتاتورک در سال 1919 میلادی توسط این کشتی از استامبول به شهر سامسون می آید.

موزه باندرما وپورو (bandırma vapuru museum)

موزه قاضی

موزه دیگری که می توان معرفی کرد، «موزه قاضی» است. ساختمان این موزه متعلق به سال 1902 میلادی است؛ آتاتورک که سال 1919 وارد سامسون شد، به این هتل رفت (در صورتی که در آن زمان این هتل فعالیتی نداشت) و همچنین دفعات دیگه ای هم که آتاتورک به سامسون رفت، باز هم در این ساختمان سکونت می کرد.با گذشت زمان و تغییراتی که در آن رخ داد، این ساختمان به موزه تبدیل شد و در سال 1998 هم با عنوان موزه بازگشایی شد.

موزه قاضی

مجسمه های سامسون

در شهر چند مجسمه هم خواهید دید که یکی از مهم ترین آن ها «مجسمه افتخار» است که در پارک آتاتورک قرار دارد و دیگری «مجسمه آمازون» بوده که این مجسمه برای نشان دادن ایستادگی مردم ترکیه در مقابل یونیان ساخته شده است و در دو طرف آن دو شیر بسیار بزرگ قرار دارد. نمای مجسمه آمازون هم بسیار دیدنی و زیباست که به خوبی به دریای سیاه مشرف است.البته اگر دوست دارید روی مسیرهای چوبی و زیر درختان کاج قدم بزنید و منظره ی دریای سیاه را نیز داشته باشید، تپه آمیسوس هم به شما توصیه می شود. آورده شده است که در این تپه «گنج آمیسوس» کشف شده و این گنج شامل جواهراتی از طلای خالص بوده و در اصل با توجه به برخی عقیده ها متعلق به یکی از پادشاهان یونانی است.

مجسمه‌های سامسون

و در پایان...

شهر سامسون یا صامسون بر کرانه دریای سیاه واقع شده است. از همین رو یکی از بنادر مهم ترکیه به شمار می رود. در سمت غرب شهر سامسون در ترکیه، رودخانه کیزیلمارک که به اصطلاح به آن رودخانه قرمز که طولانی ترین رودخانه بخش آناتولی است و در سمت شرق آن یشیلیرماک که معروف به رودخانه سبز قرار گرفته است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (85 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه