سنگ هولیت و ویژگی های آن

  پنجشنبه، 27 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
سنگ هولیت و ویژگی های آن
سنگ هولیت برای اولین بار توسط هنری هو در سال 1868 در اسکوتیا کشف ‌شد و لذا سنگ را به‌افتخار وی هولیت نامیدند. سنگ هولیت ازنظر ظاهری به سنگ مرمر سفید شباهت زیادی داشته و از درخشندگی نیمه شیشه ای برخوردار می باشد. هولیت های باکیفیت خطوط تیره‌تری دارند البته هولیت ها بدون رگه و به‌صورت سفید خالص هم وجود دارند.

نام هولیت را به افتخار هنری هو بر روی این سنگ نهاده اند.وی این سنگ را در سال ۱۸۶۸ در نوا اسکوتیا کشف نمود.هنری هو یک شیمی دان، جغرافی دان و زمین شناس کانادایی بود که این ماده ی معدنی را توسط معدنچیان سنگ گچ و به دلیل سختی بیشتر نسبت به سنگ کچ مانع استخراج می شد کشف نمود.
هولیت یک ماده ی معدنی بورات بوده که در کانادا و بخش هایی از ایالات متحده یافت می شود، این ماده به شکل کلوخه های نامنظم است که به صورت کل کلم نمایان می شود.بلورهای هولیت شفاف بسیار کمیاب و کوچک(بزرگترین بلورهای هوليت ا سانتی متر طول دارند) بوده اما این کلوخه ها در احجام بیش از ۵۰ کیلوگرم یافت می شوند.
هولیت ظاهری مشابه با مرمر سفید یا پورسلین داشته و درخشندگی نیمه شیشه ای دارد.این ماده کدر و سفید یا خاکستری با رگه های خاکستری، قهوه ای تیره یا سیاه است.
هوليت با کیفیت سنگ جواهر خطوط تیره تری دارد( که به شکل رگه قابل مشاهده است)، و یا اینکه بدون رگه و به صورت سفید خالص وجود دارد.هولیت به خوبی رنگ را جذب می نماید که یعنی می توان آن را به عنوان فیروزه، مرجان قرمز یا سنگ لاجورد به فروش رسانید.قابل ذکر است که فروشندگانمعتبر سنگ جواهر معمولا به پردازش آن اشاره می نمایند.این سنگ کدر بوده و درخشندگی نیمه شیشه ای دارد.هولیت همچنین به شکل بلوری شفاف بوده و بسیار کمیاب است.

برش و شکل هولیت

هوليت کلیواژ نامعلومی دارد که یعنی تراش پذیر نیست.هوليت به صورت کوژتراش برش خورده و به اشکال کروی، تخم مرغی، بیضی، گلابی و اشکال فانتزی از جمله جمجمه در می آید.می توان این سنگ را سوراخ نموده واز آن به عنوان مهره های ی زیبا استفاده نمود. هولیت سنگی تزیینی و زیبا است که اغلب به صورت دایره ای برش خورده و به اشکال فانتزی همانند حیوانات تزیینی در می آید.

پردازش هولیت

هولیت بسیار متخلخل است، بنابراین به منظور شباهت بیشتر به برخی مواد معدنی به خصوص فیروزه آن را رنگ می نمایند.اگرچه هولیت نرم تر از فیروزه است و به دلیل رگه بندی نامعلوم هوليت پس از رنگ آمیزی به رنگ آبی بسیار شبیه به فیروزه خواهد بود.به همین خاطر برخی به اشتباه از آن با نام «فیروزه ی سفید»، «فیروزه ی بوفالوی سفید» یا «سنگ بوفالوی سفید» یاد می کنند.
هوليت رنگ شده همچنین به عنوان «هولیت فیروزه ای» خرید و فروش میشود. هوليت را به رنگ آبی تیره و به منظور شبیه سازی به سنگ لاجورد و رنگ قرمز برای شبیه سازی مرجان رنگ آمیزی می کنند.هوليت رنگ شده را برخی مواقع با رزین می پوشانند تا آثار رنگ پوشیده شده و همچنین سنگ جواهر سخت تر شود. فروشندگان معتبر سنگ جواهر هر گونه پردازش بر روی سنگ ها را از پیش اعلام می کنند.سنگ هوليت هایی گه با نام «هولیت» به فروش میرسند معمولا مورد پردازش قرار نگرفته اند.

استفاده از هولیت در جواهرآلات

هولیت سنگی ارزان قیمت و در عین حال محبوب است. بیشترین استفاده آن به صورت رنگ کردن آن در رنگهای فیروزه ای است ولی دیگر رنگها نیز کاربرد دارد. به تازگی نوع بدون رنگ و سفید طرح دار آن در دستبندهای سنگی به صورت یکدست یا میکس مورد توجه قرار گرفته است. نوع قرمز آن احتمالا ما را به یاد سنگ مرجان می اندازد که در جواهرآلات نیز استفاده میشود.

استفاده از هولیت در جواهرآلات

خواص گوهر شناختی هولیت

  • سنگ هولیت دارای سختی 3.5 می باشد
  • تعادل و تنظیم چاکرای ششم و چاکرای اول
  • سنگ آرامش بخش، برای افرادی که دچار کم حافظه گی می باشند مفید بوده
  • کمک به جلوگیری از آلزایمر
  • کمک به درمان بی خوابی با ایجاد آرامش
  • برای تسکین و کمک به کاهش استرس مفید می باشد
  • تقویت حافظه کوتاه مدت
  • کاهش خشم در افراد
  • بهبود زخم معده و ناراختی های قلبی، عروقی
  • از بین بنرده انرژی های منفی
  • تقویت توانایی های فردی و روحی و روانی

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر هولیت

سنگ هولیت در مقایسه با سنگ های قیمتی بسیار نرم بوده و سختی پایین تری دارد لذا به راحتی خراشیده می شود. این سنگ قابلیت حل شدن در هیدروکلریک اسید را دارد و پاک کننده های قوی شیمیایی هم به این سنگ آسیب می رسانند. برای تمیز کردن این سنگ بهتر است از آب صابون و پارچه نرم استفاده نماییدتوجه داشته باشید که صابون را کاملا تمیز نمایید. همچنین به منظور جلوگیری از خراشیده شدن سنگ، آن را بصورت جدا گانه نگهدارید. برای تخلیه و شارژ می توانید هفته ای یک یا دو بار آن را در آب جاری و یک ساعت در مقابل نور خورشید قرار داده تا مجددا شارژ شود.

هولیت به عنوان سنگ بدل فیروزه

هولیت یکی از این کانی های معدنی است که به دلیل استفاده به عنوان بدل سنگهای دیگر مانند فیروزه مشهور است. گرچه هولیت همیشه سفید یا خاکستری است ، اما بدلیل متخلل بودن و ضریب جذب بالا می تواند رنگها را به راحتی بپذیرد و به رنگ آبی فیروزه ای رنگ شود. شباهت آن به فیروزه، بخصوص رگه های سیاه آن به حدی خوب است که دلالان نادرست متأسفانه در این فریب موفق شده اند.

هولیت رنگی، جایگزین مناسبی برای کاروینگ ، مهره ، سنگ های صیقل داده و تراشهای بیضی فیروزه است. پولیش خوبی میگیرد و درخشش پورسلينی (نوعی چینی) آن جذاب است و حتی نمونه مهره ها و کارونیگ های رنگ نشده چشمگیر هستند.

رنگ هولیت

هولیت دارای رنگ سفید شیری یا خاکستری است و رگه های سیاه یا قهوه ای تیره درون آن پراکنده می باشد.این رگه ها شبکه ای هستند و یا اطراف سنگ را می پوشانند.ممکن است این سنگ کاملا سفید باشد که یعنی رگه ها( در اطراف سنگ) درون سنگ جواهر قابل مشاهده نیستند.

وضوح و درخشندگی هولیت

این سنگ کدر بوده و درخشندگی نیمه شیشه ای دارد.هولیت همچنین به شکل بلوری شفاف بوده و بسیار کمیاب است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان