دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

سفر هیثم بن طارق به تهران آخرین فرصت آمریکایی ها برای بازگشت به میز مذاکره است/ عادیسازی روابط با مصر جغرافیای سیاسی و نظامی منطقه را تغییر می دهد 

دوشنبه، 08 خرداد 1402
کد خبر: 342171
ساعدنیوز: دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص سفر مهم سلطان عمان به ایران با اشاره به اهمیت این سفر، به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد که از آخرین فرصت برای بازگشت به میز مذاکره و رفع تحریم ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل جهان اسلام در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ما در پاسخ به سؤالی درباره اهداف سفر سلطان عمان به تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهور کشورمان گفت: من معتقدم که این سفر مهم می تواند سرآغاز یک سلسله فعالیت ها و تحرکات دیپلماتیک در سطح منطقه ای و در سطح بین المللی برای ایران باشد. واقع امر این است که این دیدار در پی وقوع سه رخداد مهم در عمان، ایران و منطقه صورت گرفته است. اولاً در عمان سلطان هیثم بن طارق بر سر کار آمده است و نخستین سفر ایشان در کسوت پادشاهی سلطنت عمان به ایران است و عمانی ها یقیناً برنامه های بلندمدتی برای توسعه روابط با ایران دارند و در این سفر این موضوع پیگیری شده است. ثانیاً در ایران نیز آقای رئیسی بر سر کار هستند و برنامه های خاص خودشان را در راستای توسعه روابط با کشورهای منطقه در دستور کار دارند. ثالثاً در منطقه نیز تنش زدایی کشورها با محوریت ایران و عربستان در جریان است. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی احیاء شده است و سوریه به اتحادیه عرب بازگشته است.

سفیر اسبق ایران در لیبی با اشاره به مساعد بودن شرایط برای تحولات دیپلماتیک تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم سفر آقای هیثم بن طارق به تهران زمینه سازی برای از سرگیری گفتگوهای میان ایران و آمریکا برای احیای برجام است. من معتقدم که این آخرین فرصت برای آمریکایی ها است تا با تأمین درخواست های ایران با محوریت رفع تحریم ها وارد گفتگوی سازنده با ایران شوند. یقیناً فعالیت های دیپلماتیک عمان برای از سرگیری گفتگوها و تلاش های این کشور ستودنی و درست است ولیکن شرط ثمربخش بودن این فعالیت ها این است که آمریکا سیاست های غلط خود را در قبال ایران تغییر دهد. ایران همواره بر ضرورت برداشته شدن تحریم ها به عنوان گام مهم اعتمادسازی برای ادامه گفتگوها تأکید کرده است. متأسفانه همان زمانی که دیپلمات های ایرانی در حال گفتگو با جان کری بودند، آمریکا تحریم ها را علیه ایران افزایش می داد و این واقعیت تلخی است که وجود دارد.

دکتر قنادباشی افزود: آمریکایی ها باید بدانند که ضعف های منطقه ای آنها همگی ریشه در سیاست های غلط شان و نیز تبعیت از صهیونیسم در دستگاه دیپلماسی شان است. آمریکایی ها باید منافع ملی خودشان را بر خواست صهیونیست ها ترجیح دهند. به نظرم سفر هیثم بن طارق به ایران فرصت خوبی را در اختیار آمریکایی ها قرار می دهد تا تصمیم های مهمی را بگیرند و سیاست های خارجی غلط خودشان در قبال ایران را تغییر دهند. آنها باید واقعیت های موجود در منطقه را بپذیرند. منطقه در حال حرکت به سمت آرامش و تعامل است و آنها نیز اگر می خواهند از این وضعیت بهره مند شوند باید سیاست هایشان را تغییر دهند.

این استاد روابط بین الملل و سیاست خارجی درباره موضع مثبت مقام معظم رهبری در دیدار با هیثم بن طارق آل سعید در خصوص از سرگیری روابط ایران و مصر گفت: در این سال ها دو گره اساسی برای از سرگیری روابط تهران – قاهره وجود داشته است. گره اول، مخالفت عربستان سعودی به دلیل روابط خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بود که این گره با عادی سازی روابط دو کشور و احیای روابط دیپلماتیک برداشته شد. اما گره دوم متأسفانه همچنان پابرجاست و آن گره مخالفت عملی کشورهای غربی با برقراری روابط ایران و مصر و همچنین تاثیر گذاری غیر مستقیم رژیم غاصب صهیونیستی بر بخشی از بدنه حاکمیت مصر است. یقیناً پادرمیانی سلطنت عمان برای عادی سازی روابط ایران و مصر گام مهمی در راستای زمینه سازی برای این اتفاق است ولی این گره همچنان وجود دارد.

دکتر قنادباشی با اشاره به سیاست های استعماری غرب به رهبری آمریکا در جهت فاصله انداختن میان ایران، مصر و ترکیه گفت: آمریکا و انگلستان خوب می دانند که اگر ایران، مصر و ترکیه روابط حسنه با همدیگر داشته باشند، فاتحه استعمار حداقل در نیمی از جهان خوانده می شود. به همین خاطر تلاش این دولت ها آن است که اجازه ندهند ایران و مصر، یا ایران و ترکیه و ترکیه و مصر روابط سازنده و پایدار داشته باشند. اگر ایران و مصر روابط خوبی داشته باشند یکی از اساسی ترین مشکلات جهان اسلام یعنی فرقه گرایی و جنگ میان شیعه و سنی پایان می یابد و روابط کشورهای مسلمان دیگر مانند الجزایر، مغرب و سودان با ایران گسترش یافته و احیاء می شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: اگر واقعاً روابط ایران و مصر احیاء شود، جغرافیای سیاسی و نظامی منطقه تغییر پیدا می کند. توجه داشته باشید که مصر در چنگال ترتیبات نظامی غرب به رهبری آمریکا است. این کشور هر ساله در یک سری از رزمایش های نظامی به اجبار شرکت می کند؛ رزمایش هایی که پیام شان آمادگی برای جنگ با بخشی از جهان اسلام است. اگر روابط ایران و مصر احیاء گردد، قاعدتا ، قاهره بصورت قدرتمندتری می تواند از چنگال این روابط غیرسازنده نظامی و دیپلماتیک نجات پیدا کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
ترجمه تخصصی متن
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب