سگ را چه زمانی عقیم کنیم؟

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
سگ را چه زمانی عقیم کنیم؟
نگهداری از حیوانات خانگی دارای اصول و قواعدی است که باید رعایت شود، یکی از کارهایی که انجام آن جزو موارد مهم به حساب می‌آید، عقیم سازی سگ در زمان مناسب آن است. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

سگ از جمله حیوانات بسیار محبوب است که در سراسر دنیا افراد زیادی تمایل به نگهداری از این حیوان دارند. سگ ها حیواناتی بسیار باهوش و وفادار هستند که می توانید به سادگی آن ها را آموزش دهید. سگ ها خود را با شرایط محیطی زندگی انسان ها وقف می دهند و در بسیاری از مواقع به صاحبان خود کمک می کنند.به منظور نگهداری از این حیوان باید بتوانید شرایط زندگی او را فراهم کنید و به مسائل بهداشتی، واکسیناسیون و غذای او توجه بسیاری داشته باشید.بسیاری از دامپزشکان بر این عقیده هستند که برای نگهداری از این حیوان، باید در سن مناسب عقیم شود. عقیم کردن سگ به منظور جلوگیری از تولید مثل این حیوان انجام می شود. به طور معمول عقیم کردن سگ به صورت جراحی انجام می شود که پس از جراحی، این حیوان به مراقبت هایی نیاز پیدا می کند.

شیوه های عقیم سازی سگ ها

عقیم سازی سگ ماده با خارج کردن رحم و تخمدان ها به سه روش باز، بسته و تزریق واکسن صورت می گیرد و بسته به شرایط، این روش ها متفاوت خواهد بود. در سگ ها و گربه ها معمولا هر دو تخمدان برداشته می شود. برای حفظ سطح هورمون های جنسی حیوان، بستن لوله فالوپ روش دیگری است که توصیه می شود. تزریق واکسن نیز از دیگر شیوه های عقیم سازی سگ ماده است . در این شیوه به مدت بیست ودو ماه تا هفت سال بسته به نژاد حیوان چند دوز واکسن تزریق می شود تا از بارداری سگ جلوگیری شود. هورمون های جنسی کمتر ترشح شده و سبب می شود رفتارهای خشونت آمیز در حیوان کاهش یابد و یا از بین برود.

عقیم سازی سگ نر با برداشتن بیضه های حیوان صورت می گیرد. سگ های نری که عقیم نمی شوند قلمرو خود را برای جلب توجه علامت گذاری می کنند. سگ ها برای این کار روی دیوار خیابان تا بالاترین ارتفاع ممکن و یا روی درختان و ستون ها ادرار می کنند. اگرچه این تمایل در سگ های عقیم شده هم وجود دارد، اما شدت آن پس از عقیم سازی کاهش می یابد.

در زمان فحل که دو بار در سال برای سگ های ماده اتفاق می افتد، سگ ها دورانی شبیه به عادت ماهیانه را سپری می کنند و بدنشان برای بارداری آماده می شود . بوی خاصی که از بدن حیوان ساطع می شود، سگ نر را از کیلومترها دورتر متوجه سگ ماده می کند و در این زمان جفت گیری می تواند صورت گیرد و بارداری سگ آغاز شود. امروزه جمعیت سگ ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و کنترل و مراقبت از جمعیت زیاد سگ های رها شده به مراتب سخت تر خواهد شد.

عقیم کردن سگ

بهترین زمان عقیم کردن سگ

عقیم سازی زیر سه ماهگی می تواند منجر به بی اختیاری ادرار در هر دو جنس شود و گاهی این عقیم سازی باعث کم کاری تیروئید نیز می شود. برای عقیم سازی سگ نر باید نژاد و شرایط نگهداری را مورد توجه قرار داد. از عوارض عقیم سازی می توان به بد شکلی لگن و بیماری های رباط صلیبی که در بعضی نژادها رخ می دهد، اشاره کرد. عقیم سازی در سن دوازده ماهگی نیز در بسیاری از مقالات و نظرها رد شده است. شش ماهگی بهترین زمان برای عقیم کردن سگ های نر در نظر گرفته می شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند. خدمات دامپزشکی معمولاً عقیم کردن حیوان خانگی را در سنین شش تا نه ماهگی توصیه می کنند. اگر هیچ تضمینی برای نگهداری از این حیوانات ندارید بهتر است آن ها را به پناهگاه های حیوانات بسپارید. فراموش نکنید که همیشه این شانس وجود دارد که کسی تمایل داشته باشد از توله سگ یا بچه گربه شما نگهداری کند.

باورهای اشتباه در مورد عقیم کردن سگ

باورهای غلط در مورد عقیم کردن حیوانات خانگی بسیار است. برخی از رایج ترین تصورات غلط در مورد عقیم سازی شامل موارد زیر است.

  • عقیم کردن سگ خانگی بر رفتار حیوان خانگی تأثیر منفی می گذارد. باید بدانید عقیم کردن حیوان خانگی هیچ تأثیر منفی بر شخصیت یا رفتار آن ها نخواهد گذاشت. تنها ممکن است حیوان عقیم شده کمتر با حیوان دیگری درگیر شود یا تمایلی به جفت مخالف نداشته باشد. زیرا حیوان عقیم متحمل نوسانات هورمونی نخواهد بود . همچنین عقیم کردن گربه های نر باعث می شود، تمایل کمتری برای علامت گذاری قلمرو داشته باشند.
  • حیوان خانگی یک نژاد خالص و باید پرورش داده شوند. بهتر است بدانید جمعیت تعداد حیوانات خانگی بیشتر از خانواده هایی است که می توانند آن ها را به سرپرستی قبول کنند. این موضوع همچنین در مورد حیوانات خانگی اصیل نیز صدق می کند.
  • در داخل خانه حیوانات خانگی به عقیم شدن نیازی ندارند. هر لحظه ممکن است حیوان خانگی شما باردار یا حیوان دیگری را باردار کند. حیوان خانگی نیز بیرون می آیند و در جست وجوی جفت هستند.
  • ممکن است بگویید: «حیوان خانگی من برای عقیم شدن بسیار جوان است». گربه ها و سگ های نر در شش ماهگی به اندازه کافی بالغ هستند که بچه گربه ها یا توله سگ ها را پدر کنند. در اوایل چهار ماهگی نیز گربه ها و سگ های ماده می توانند باردار شوند.

عوارض عقیم سازی سگ

عقیم کردن سگ از عوارضی برخوردار خواهد بود که عبارت اند از:

  • احتمال بروز کم کاری تیروئید در سگ های ماده
  • تغییرات در شخصیت حیوان و بروز رفتارهای جدید و در برخی موارد رفتارهای پرخاشگرانه
  • هورمون تستوسترون بر رشد استخوان ها تأثیر می گذارد که پس از عقیم سازی این هورمون در توده عضلانی کاهش پیدا کرده و باعث کاهش تراکم استخوان می شود؛ به همین جهت احتمال پوکی استخوان در سگ افزایش پیدا می کند.
  • برخی از سگ ها دچار ریزش مو و کچلی می شوند.
  • افزایش التهاب پانکراس در سگ های ماده
  • سگ های ماده ای که عقیم می شوند هیچ گونه جاذبه ای برای سگ های نر نخواهد داشت.
  • برخی از سگ های نر که عقیم می شوند بوی سگ ماده به خود می گیرند؛ ازاین رو باعث می شود سگ های نر عقیم نشده به آن ها جذب شوند.
  • برخی از سگ ها پس از انجام عمل عقیم سازی به شدت ترسو می شوند؛ بنابراین اگر قصد عقیم کردن سگ نگهبان خود را دارید باید مراقبت های ویژه ای برای او در نظر بگیرید.

فواید عقیم کردن سگ

عقیم سازی سگ ها نیز دارای فوایدی می شود که عبارت اند از:

  • اولین فایده ای که پس از عقیم سازی سگ از آن بهره خواهید برد، تولید مثل نکردن و افزایش تعداد سگ است. سگ های نر معمولاً مشکلی از این بابت ندارند؛ اما سگ های ماده می توانند دردسرهای زیادی را برای شما به همراه بیاورند. اگر در خانه خود از چند سگ نگهداری می کنید، بهتر است در اولین فرصت اقدام به عقیم کردن آن ها نمایید.
  • انجام عمل جراحی عقیم سازی در سگ های نر احتمال سرطان بیضه را به طور کامل از بین می برد و همچنین باعث کاهش احتمال بزرگ شدن و التهاب پروستات در آن ها می شود.
  • کاهش احتمال سرطان تخمدان
  • از بین رفتن احتمال ابتلا به سرطان رحم
  • از بین رفتن عفونت های رحم و کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان
  • کاهش احتمال ابتلا به تومورها در اطراف مقعد

درنهایت به خاطر داشته باشید که هر چه سن سگ بالاتر باشد عوارض عمل برای او بیشتر می شود؛ بنابراین در این مورد سهل انگاری نکنید و اگر قصد انجام این کار را دارید، به سرعت اقدام به مشورت با پزشک نمایید.

مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ نر

پس از آوردن سگ به خانه، ممکن است متوجه شوید که او سرگردان یا افسرده تر از حد معمول به نظر می رسد. 24 ساعت اول پس از عقیم سازی سگ این حالات کاملا طبیعی بوده و بهتر است محیط آرامی برای او مهیا کنید. مخصوصاً در مورد سگ ماده که احتمال باز شدن بخیه ها بیشتر است. مطمئن شوید در طول دوره بهبودی، سگ در یک مکان ساکت و در نور کم قرار گیرد. تخت باید راحت و دمای اتاق باید دلپذیر و مناسب باشد. حیوانات خانگی دیگر یا کودکان را از آن ها دور کنید. سگ شما ممکن است در طول دوره بهبودی احساس سردرگمی و استرس داشته باشد. بعد از 24 ساعت اثر بیهوشی کاملاً از بین می رود و سگ شما مثل همیشه رفتار می کند. پس از عقیم کردن سگ خانگی، می توانید مقدار کمی آب به او بدهید. اما نباید اجازه داد بیش از حد آب بخورد، زیرا ممکن است باعث استفراغ سگ شود. در هنگام هشیاری سگ می توانید به او مقدار کمی غذای مرطوب بدهید. اگر سگ نمی خواست غذا بخورد یا استفراغ کرد، او را مجبور نکنید. روز بعد می توانید غذای او را بدهید . اشتهای سگ در طول روزهای اول مثل سابق نیست. با این حال، اگر همه چیز در 48 ساعت اول پس از جراحی به حالت عادی برنگشت، باید با دامپزشک خود مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (234 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (169 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (140 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW