معرفی شهر مون پلیه

  چهارشنبه، 05 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی شهر مون پلیه
شهر مون پلیه Montpellier هفتمین شهر بزرگ فرانسه (سومین شهر بزرگ در ساحل جنوبی) است و در جنوب فرانسه قرار گرفته است و در حال حاضر این شهر با سرعت بسیار زیاد در حال رشد در فرانسه است و به همین دلیل است که باید از مونپلیایر بازدید کنید!. مونت پلیه یک شهر قرون وسطایی ، مدیترانه ای فرانسه است.ین شهر تغییر و تحولات زیادی داشته است.

مون پلیه یا مونپولیه (به فرانسوی: Montpellier) مرکز استان هرو (Hérault) در ناحیه لانگ دوک -روسیون (Languedoc-Roussillon) در جنوب فرانسه واقع است. این شهر بین شهرهای نیم (Nîmes) و بزیه (Béziers) قرار دارد. مونپولیه مرکز لانگدوک روسیون است. این شهر در نزدیکی حوزه مدیترانه و نه چندان دور از پاریس قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی شهر در مون پلیه

این شهر در ۱۰ کیلومتری دریای مدیترانه قرار دارد. فاصله این شهر تا نیم ۵۴ کیلومتر، مارسی ۱۶۸کیلومتر، تولوز ۲۴۸ کیلومتر، لیون ۳۰۵ کیلومتر و پاریس ۷۵۰ کیلومتر است.

اقتصاد شهر در مون پلیه

مونپولیه اقتصادی را بر مبنای فعالیتهای پیشرفته علمی و خدماتی پیرامون شرکتهایی چون IBM و شرکتهای معتبر دیگر مانند HORIBA, دلPalm Computing, Cap Gemini, Alstom, Inforud, Genesys یا PC soft بنیان گذاشته است. تخصصهای بسیار دیگری نیز مانند کشاورزی مناطق گرمسیری و مدیترانه ای، بهداشت، محیط زیست، فناوری اطلاعات در این شهر گسترش یافته است.

فرهنگ شهر در مون پلیه

موزه آگروپلیس، موزه علم و جامعه، به نوبه خود موضوع کشاورزی و تغذیه را به نمایش می گذارد و به گسترش فرهنگ علمی آن می پردازد.فرهنگ اولین جایگاه را در مونپولیه دارد. هنرهای سنتی با فناوری مدرن همراه شده اند و کنسرتها، نمایشگاه ها، آفرینش های نمایشی و جشنواره ها در تمام سال حیات فرهنگی شهر را پربارتر می سازند.

آب و هوای شهر در مون پلیه

به طور عادی تابستان در شمال فرانسه معمولا بارانی است اما این را در شهر مون پلیه پیدا نخواهید کرد … خوب … شاید گاهی اوقات ، اما هنوز هم بسیار نادر است.این شهر یک شهر آفتابی است.سالانه 300 روز / 2618 ساعت آفتاب پیدا خواهید کرد! این بدان معناست که می توانید از اوایل بهار ، تا اواخر اکتبر از هوای گرم لذت ببرید.با آب و هوای بسیار عالی ، جای تعجب ندارد که مردم مونت پله شادتر باشند. دومین شهر خوشحال در فرانسه است.

جاذبه های گردشگری شهر در مون پلیه

مون پلیه شهری جذاب و دیدنی در جنوب فرانسه است که از آنجا به خاطر موقعیت عالی اش، بازدیدکنندگان می توانند از «پرووانس» (Provence)، «کامارگ» (Camargue) و بسیاری مناطق دیگر نیز دیدن کنند. خود این شهر از نظر جاذبه چیزی کم ندارد و پر از موزه های جالب، خیابان های سنگفرش و رستوران های وسوسه کننده است. در این راهنما شما را با برترین جاذبه های این منطقه آشنا می کنیم.

میدان کمدی

میدان «کمدی» (Comédie) مرکز مون پلیه بوده و به ایستگاه اصلی قطار نیز بسیار نزدیک است. با تراموا به سادگی می توان به آن دسترسی داشت و اکتشافات خود را در جاذبه های اصلی شهر شروع کرد. ساختمان پر ابهتی که در یک ضلع میدان به چشم می خورد، اپرای شهر بوده و کافه های فرانسوی خاص و دوست داشتنی ای هم در کنار سینماها به چشم می خورند. در انتهای دیگر میدان یک مرکز خرید چند طبقه با برخی از جذاب ترین فروشگاه های فرانسوی را می بینید و جلوی آن «اسپلَنَد» (Esplanade) یک فضای سبز زیبا و یک حوضچه آرام قرار دارند. موزه هنری اصلی شهر نیز در همین جا بوده و خیابان های پیچ در پیچی که از میدان کمدی آغاز می شوند شما را به سمت خریدی عالی هدایت می کنند.

میدان کمدی

کلیسای جامع سن پیر

کلیسای جامع شهر واقعاً تماشایی بوده و اگر به نوک آن خیره شوید و برج های حیرت انگیزش را ببینید، حتماً سرگیجه می گیرید. کلیسای جامع «سن پیر» (St Pierre) مهم ترین بنای گوتیکی مون پلیه به شمار رفته و دقیقاً در میان محله قدیمی قرار دارد. این کلیسای رومن کاتولیک هزینه ورودی ندارد و پنجره های رنگی ، ارگ چوبی مطلا و محراب آن بسیار تماشایی هستند. اینجا را در سال ۱۳۶۴ بنا کردند اما در قرن شانزدهم بود که عنوان کلیسای جامع را دریافت کرد.

کلیسای جامع سن پیر

گردشگاه پرو

محوطه «پرو» (Peyrou) که به میدان سلطنتی پرو نیز شناخته می شود، از طاق پیروزی با شکوه آغاز شده و تا «شتو دو» (Château d’eau) امتداد می یابد. طراحی این ناحیه به عهده فردی به نام «اِتین ژیرال» (Étienne Giral) و پسرش بود. البته ساختمانِ با ظاهر قلعه مانند و ستون های کورَنتی که بالای حوض رومانیتک قرار دارند، اثر «آنری پیتو» (Henri Pitot) هستند. در پشت اینجا بازدیدکنندگان می توانند قنات های رومی مون پلیه را تماشا کرده که به واقع اثری هنری هستند و تا به امروز به خوبی حفاظت شده اند.

گردشگاه پرو

گردش در ساحل

مون پلیه ۴ خط تراموا دارد و در سال های آینده یک خط دیگر نیز به آن ها اضافه خواهد شد. آخرین ایستگاه تراموای خط سوم به ساحل منتهی شده و قیمت مناسبی هم دارد. در اینجا می توانید از دوچرخه های ساعتی و روزانه کرایه کرده و در ساحل به گردش بپردازید. پیاده روی هم در کنار این مناظر دلربا کاری جذاب خواهد بود. آب های زلال، شن های نرم و آفتاب دلچسب، برای گردشی در روزهای بهار و تابستان ایده آل هستند.

گردش در ساحل

موزه فابر

موزه «فابر» (Fabre) مهم ترین موزه شهر بوده و برخی از بهترین آثار هنری را در خود جای داده است. این موزه را در اسپلند که پیش تر از آن یاد کردیم پیدا می کنید. با توجه به موقعیت قرار گیری آن، دسترسی از هر نقطه شهر بسیار آسان خواهد بود. بازدید از اینجا زود تمام نمی شود زیرا همیشه نمایشگاه های متعدد در طبقات زیاد آن برپا بوده و نقاشی های تحسین برانگیز و معماری خیره کننده شما را مجذوب می کنند. بازدید از موزه در روزهای یکشنبه اول هر ماه رایگان است پس می توانید از این موقعیت بهره مند شده و یک بعد از ظهرتان را در دنیای شگفت انگیز هنر سپری کنید.

موزه فابر

باغ وحش مون پلیه

باغ وحش مون پلیه بدون شک یکی از بهترین جذابیت های شهر است. امروزه پیدا کردن چنین جاذبه هایی به رایگان، خیلی راحت نیست پس باید حتماً از آن نهایت استفاده را ببرید. در این باغ وحش هر چیزی از زرافه گرفته تا شیر و قورباغه های رنگارنگ پیدا می شود و حیوانات بر اساس قاره ها و مناطق زندگی تقسیم شده اند. تنها بخشی که برای بازدید از آن نیاز به بلیط دارید، جنگل آمازون است.

باغ وحش مون پلیه

کاخ فلوژرگ

در مون پلیه به هر ساختمانی که به عنوان دومین خانه اشراف مورد استفاده قرار می گرفته «فولی» (folie) می گفتند و این شهر یکی از مهم ترین نواحی فرانسه با تعداد زیادی از این خانه ها محسوب می شود. نجیب زادگان بسیاری در حومه های شهر برای خود عمارت ساختند که کاخ «فلوژرگ» (Flaugergues) یکی از آن هاست. گفته می شود که این عمارت یکی از اصیل ترین نمونه های شهر به شمار می رود. باغ های آن زیبایی خاصی دارند و ارزش تماشای این ساختمان تماشایی را دو چندان می کنند.

کاخ فلوژرگ

گردشی در محله قدیمی

یکی از بهترین راه ها برای آشنایی با شهر، گردش در محله قدیمی آن بدون نقشه است. به صورت اتفاقی خیابان ها را انتخاب کنید و به کاوش در منطقه بپردازید. در مون پلیه این کار خیلی سخت نیست و بازدیدکنندگان به زودی با مناظر خیره کننده خیابان های سنگفرش شده ای که حول مرکز شهر می پیچند شیفته می شوند. کافه های کوچک و مغازه های جالب میان راه توجه شما را به خود جلب می کنند. می توانید حین گردش به خرید سوغاتی، خوردن شیرینی های ماکارون، امتحان کردن کرپ یا تمرین کردن فرانسوی در خیابان های بپردازید. مطمئن باشید که در این میان شبی خاطره انگیز و به یادماندنی را رقم می زنید.

گردشی در محله قدیمی

باغ گیاه شناسی

آخرین مورد فهرست ما باغ گیاه شناسی است. مون پلیه در طی تاریخ به عنوان شهری شفا بخش شهرت داشته و در زمان های قدیم ثروتمندترین مردم کشور به آن سمت سرازیر می شدند تا از نسیم دریایی یا پزشکان با استعدادش بهره مند شوند. امروزه باغ گیاه شناسی دیگر کاربرد درمانی ندارد اما هنوز هم گونه های متعددی از گیاهان را در خود جای داده و گردش در میان آن ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود. بازدید از این باغ رایگان بوده و می توانید برای یک گردش آرام صبحگاهی روی آن حساب کنید.

باغ گیاه شناسی

و در پایان...

شهر مون پلیه هفتمین شهر بزرگ در فرانسه است و در جنوب فرانسه قرار گرفته است. این شهر تغییر و تحولات زیادی داشته و خود را فراتر از یک شهر بندری ساده در حاشیه مدیترانه تبدیل کرده است. یکی از دلایل محبوبیت و توسعه این شهر وجود دانشگاه های معتبر در این شهر و جمعیت رو به رشد دانشجویان است. جالب است بدانید که حدود یک سوم جمعیت کلی شهر مون پلیه را دانشجویان تشکیل می دهند و نیمی از جمعیت این شهر زیر ۳۵ سال سن دارند. بنابراین با شهری بسیار جوان و دانشگاهی روبرو هستیم که جذابیت های خاص خود را دارد.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان