شوهر غیرتی خوب است یا بد؟

  چهارشنبه، 11 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
شوهر غیرتی خوب است یا بد؟
ساعد نیوز : در زندگی با افرادی مواجهه شده‌اید که خود را غیرتی می‌دانند، به اصطلاح رگ غیرتشان می‌گیرد. یا بالعکس کسانی که بویی از غیرت نبرده‌اند آیا وجود این صفت در مردان خوب است یا بد؟

غیرت

غیرت یكى از صفات و ویژگى هاى طبیعى انسان است و هر كس به صورت غریزى و فطرى از آن برخوردار است. وجود این صفت باعث آن مى شود كه آدمى از آنچه كه دوست مى دارد و یا وظیفه محافظت از آن بدو سپرده شده است ، نگاهبانى نماید . غیرت، صفتی لازم برای حفظ و حراست از کیان خانواده است اسلام عزیز مدلی از روابط میان محرم و نامحرم را طراحی کرده که به صلاح زندگی است و آن را از آفات جدی حفاظت می کند لذا مومن باید غیور باشد و نسبت به این مرزها حساس باشد. به نظر می رسد یکی از دلایل ناهنجاری های امروز بی غیرتی مردان است. اما نباید فراموش کرد غیرت نیز حد و مرزی دارد.
در اهمیّت بحث غیرت در خانواده گفتنى است كه امام صادق (ع) در این زمینه مى فرمایند : « مرد براى اداره منزل وخانواده خود به سه خصلت نیاز دارد كه اگر هم به طور طبیعى آنها را نداشته باشد ، باید خود را به تكلّف در آنها وا دارد : خوش رفتارى ، گشاده دستىِ سنجیده ، وغیرت بر حفاظت از آنها »

تصویر

غیرت مرد در خانواده

كلمه اى كه در تعریف غیرت مرد در خانواده مناسب به نظر مى رسد حساسیت است . به این معنا كه غیرت نوعى حساسیت است حساسیتى كه از مسۆولیت برخاسته است زیرا هر كس كه نسبت به چیزى مسۆولیت دارد باید نسبت به آن حساسیت هم داشته باشد . در نظام خانواده نیز مسۆولیت مرد نسبت به همسرش ، غیرتى است كه مرد نسبت به همسر خود دارد و زمانى این نوع غیرت ممدوح است كه با اعتدال همراه گردد . توضیح اینكه غیرت مرد نسبت به همسر و فرزندانش امرى فطرى ، ضرورى و در واقع برخاسته از ایمان و تعهد او بوده و مادامیكه حالت افراطى نداشته باشد جزء شاكله مسۆولیت مرد است .
خانمها نیز طالب غیرت مرد خویشند و مى خواهند همسرانشان نسبت به وضع آنها حساس باشند . اصولاً خانمها از مردى كه نسبت به وضع لباس و پوشش آنها بى تفاوت باشد ، ناراضى اند . ناگفته نماند این حساسیت مرد تا زمانى از جانب بانوان نوعى دوست داشتن ، محبّت و حمایت تلقى مى گردد كه در حد معقول باشد . اگر از راه اعتدال خارج شده و به سوى افراط و تفریط گرایش یابد ، مذموم خواهد بود و به بدگمانی منفی تبدیل می شود .

تصویر

اعتدال غیرت

حد و حدود غیرت تا جایى است كه 1 - از روى بدگمانى ، 2 - همراه با سخت گیرى و 3 - براى كسانى كه خود اهل مراقبت اند ، نباشد است مگر آن كه به قراینى خلاف آن ثابت شود . بسیارى از بانوان خود حریم خویش را رعایت مى كنند و در این صورت حساسیت نشان دادن بیشتر آثار منفى به دنبال خواهد داشت.
امام علی (ع) در سفارش به فرزند خود امام حسن (ع) فرمود: «از غیرت نا به جا [نسبت به زنان] بپرهیز که آن، زن سالم را به بیماری و پاکدامن را به بدگمانی (اندیشه گنهکاری)، می کشاند.
حال اگر غیرت مرد زیادتر از حد معمول شد چگونه با آن برخورد کنیم حجت الاسلام شهاب مرادی به زیبایی به بیان این امور پرداخته است:

تصویر

غیرت نابجا

1- زن می تواند یک بار وقتی حال هر دوشون خوب بود و بیرون از منزل با او در این باره گفتگو کند و محترمانه و بدور از هیجان از خودش دفاع کند در «هفت هشت کلمه یا نهایت دو سه جمله! نه یک سخنرانی انقلابی» در آن چند کلمه با ادبیات خودش شبیه به این را بگوید:«من پاک و مومن و عفیفم. غیرت تو را می پسندم و برخی کنترل ها را -اگر بدبینی اش غیرمستقیم است- و یا سوءظن های تو را -اگر واضح تهمت زده- را اهانت بزرگی به خودم تلقی می کنم. اما بروز خشم فقط حال ما را بدتر می کند و گره را پیچیده تر و محکم تر. تو را دوست دارم -این جمله حکمِ یک ترجیع بند را دارد. فراموشش نکنید- تو حق داری و می توانی از من در مورد برنامه هایم سوال کنی. اما انتظار دارم دقت کنی این پرسش ها، چک کردن و پلیس بازی نشود. من و تو هر دو محترمیم و همدیگر را دوست داریم و باید مراقب تصویرِ محبوب خود، در ذهن یکدیگر باشیم.»
2- مهم ترین عملکرد زن در این روند ایجاد حس حمایت، اطمینان و امنیت در همسرش است. عبادت هایت را مخفی نکند بگذارد شوهر او را مکرر در حال نماز و دعا ببیند. این ریاء نیست، او غریبه نیست.
3- زن مراعات رفتار با نامحرم را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد. ارتقاء نوع پوشش و حجاب و کنترل برخی از عادات و آداب و رسوم خانوادگی در هر حالی موثر است. پوشش ظاهری و طریقه ی آداب و معاشرتش با دیگران به ویژه آقایان را با دقت و بدون هیچ گونه سوء تعبیری انجام دهد.
4- داشتن صفحه در فیس بوک و چت و پیامک بازی در هر نوعش با هر کسی! مخرب این اطمینان است. از هر فعالیت اجتماعی ای، مهم تر؛ حفظ این زندگی است.
5- بدون اعلام وصول پیام بدبینیِ مرد، زن مخفی کاری نکند و در مسیر اطمینان سازی، شفاف سازی حرکت کند. او را در جریان کارهای عادی روزانه بگذارد، نه به عنوان گزارش دادن بلکه به عناوین مختلف از اینکه "چون میدونم نگرانم می شی" و "راستی میدونی که امروز باید برم دکتر..." و یا هماهنگی "من ظهر با مامان می خواهم بروم خونه خاله معصومه... شما می تونی عصر بیایی اونجا دنبالم؟" و مهم ترینش" اجازه گرفتن از شوهر".
6- دوری از بحث و جدل و توجه به موضوعات عاطفی و ... .
7- تمام این امور باید با آرامش و صبر و مهربانی انجام شود تا لایه های شک و تردید به مرور از ذهن همسر پاک شود.


  دیدگاه ها
بازدیدکننده
4 سال پیش

غیرت خوبه در صورتیکه تعصب ازاون هم بدتره
بازدیدکننده
4 سال پیش

اون غیرت نیست عزیزم بیماریه .غیرت چیز خوبیه
بهزاد
4 سال پیش

چند سال پیش ازبوشهر به برازجان لامینیت بوس در حرکت بودیم درصندلی وسط یک مرد کامل حدود۴۰ سال نشسته بود وپشت سرایت آقا هم زن و شوهری جفت صندلی نشسته بودند مردجلویی دلیکا به پشت سرش نگاه همسر مرد پشت سریش میکرد همسر آن خواهر چندین مرتبه به آن مردباصحه صدر تذکر داد ام کو گوش شنوا آخرش هم مرد مریض وچشم چران کتکی از همسر آن وچندتا مسافر خورد که فکر نکنم تا ابد یادش بره آیا اینجا غیرت باید قابل بماند وغیرت نامرد مورد چشم چرانی به خانمش منفعل نمیشد به نظر من این رامین غیرت مردانه
بازدیدکننده
4 سال پیش

بزرگوار اون چیزی که شما میگی غیرت نیست بدبینیه پارانوئید ها برا اینکه مجوز برا بد بینی شون جور باشه میگن از سر عشق حساسن رو زن و بچه شون در حالیکه بدبینی یه بیماریه نباید با غیرت که از قدرت مرد نشات میگیره اشتباه گرفت اما اگه واقعا زنی با غیرت مرد مشکل داشته باشه خودش بیماره شایدم خراب
بازدیدکننده
4 سال پیش

به نظر من خوبه ولی زیاد باشه نه نه
رها
4 سال پیش

خب غیرت لازمه ک باشه اصلادست خود ادمم نیس ولی بعضیاواقعا بیش ازحدغیرتین البته ایناغیرتی نیستن یه جورایی بدبینن مثلامن چنتاازدوستام ازوقتی ازدواج کردن باهاشون حتی حرفم نزدم اونجوری چون شوهرش بدبینه ومحرومش کرده بااینکه کاملااشناییم
بازدیدکننده
4 سال پیش

خدا رحمتت کنه
مرضیه
4 سال پیش

مردهای غیرتی خیلی دوست داشتنی هستن ولی فقط غیرتی باشن نه بدبین، مردبی غیرت مرد نیست زنه
فریدون
4 سال پیش

سلام برای دفاع از رساله ی دکتریم نیاز به چاپ مقاله دارم.سپاس
حمید
4 سال پیش

سلام به نظر و تجربه من بجای غیرت آدم باید حواسش بیشتر به این باشه که با زن و بچه هاش رفیق باشه چون زندگی خیلی کوتاهه .هیچ انسانی بد نیست
فرهان
4 سال پیش

نظره شما هم معلوم میکنه دچاره شک هستی و حاضری برایه راحتیه روانه خودت ،زن رو زجر بدی تا به خودکشی برسه
بازدیدکننده
4 سال پیش

بنظر من مرد باید غیرت داشته باشه ولی خب هرچیزی هم یه حدی داره حتی همین غیرت هم زیادش بده وقتی یکی غیرت داره دلیل نمیشه که به هیچکس اعتماد نداشته باشه بنظر من اگه کسی رو چیزی یا کسی غیرت داره یعنی اونو دوست داره و نمیخواد اتفاقی براش بیوفته برای همین از خودش وسواس نشون میده که میشه همون غیرت
زری
4 سال پیش

ب نظر خودم مزخرف ترین چیز دنیا همین غیرت بی همی چیزه وقتی یک مردغیرتی است یعنی ب هیچکس اعتماد نداره
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (169 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (160 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (86 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (67 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (53 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(عکس) تشبیه بیشرمانه و زشت زن‌ها به مگس توسط شاه پهلوی
عاقبت 11 خواهر و برادر محمدرضا پهلوی چه شد؟/ از دختری که کسی گردنش نگرفت تا دختری که به عیاشی و ولخرجی شهرت یافت + تصاویر
(ویدیو) یادی کنیم از بحث عروس و خواهرشوهری رویا میرعلمی، بازیگر "جوکر2"، و ادابازی بانمک عروس خانوم🤣
تصاویری از هر 4 فرزند رشید و برومند مرحوم زهره حمیدی در کنار مادرشان/ ماشالله چه نوه‌ی ناز و خوشگلی هم دارن!
18 راهکار موثر برای اینکه فرزند نوجوان خود را ترغیب به صحبت کردن و درد دل کنید
شرایط ورود به مسیر نخبگی بنیاد ملی اعلام شد
دختر مرموزی که همراه مالک تلگرام دستگیر شد، پرستو بود؟
دعوت رئیس دانشگاه تهران از رتبه برتری‌های کنکور برای تحصیل در دکتری پیوسته بیوتکنولوژی
تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی!
(ویدئو) از اعدام تا جاودانگی؛ راز حفظ شدن شگفت‌انگیز مومیایی تولوند پس از 2300 سال که جهان را شگفت‌زده کرد
ویدیو/ اولین کرم کامپیوتری جهان در موزۀ تاریخ کامپیوتر/ کرم موریس، بزرگترین لطمۀ تاریخ را به اینترنت وارد کرد
ویدیویی که فقط باید با صدای بلند ببینید/ اندازۀ حیرت‌انگیز قلب اسب و ضربانی که تا 240 بار در دقیقه می‌تپد
(فیلم) تعقیب و گریز هیجان انگیز پلیس با یک سمند شوتی قاچاقچی
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی