شرایط نگهداری ایگوانا در خانه

  چهارشنبه، 04 اسفند 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
شرایط نگهداری ایگوانا در خانه
ایگواناها از بزرگترین مارمولک ها هستند که در قاره آمریکا یافت می شوند و دم سفید آنها تقریبا نیمی از طول آن را تشکیل می دهد.ما در این مطلب نحوه پرورش و نگهداری این حیوان را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

ایگوانا (Iguana) قطعا یکی از محبوب ترین مارمولک هایی است که تاکنون به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری شده است. ایگوانا تغذیه و شرایط نگهداری خاصی دارد، می تواند تا حد نسبتا بزرگی رشد کند، عمر طولانی داشته و بسیار قوی می باشد. آن ها به سختی رام می شوند و اگر از آنان به خوبی مراقبت نشود احتمال پرخاشگری وجود دارد.

این موجودات یک مسئولیت بزرگ هستند و به سطح بالایی از مراقبت نیاز دارند. این بدان معنا نیست که ایگواناها نمیتوانند حیوانات خانگی خوبی باشند اما آن ها از همان ابتدا به مراقبت مناسب نیاز دارند و صاحبان آنان باید انتظارات درستی داشته باشند. بسیاری از صاحبان خزندگان اطلاعات کمی درباره اینکه چگونه حیوان خوانگی خود را انتخاب کنند، چه مدت آنها زندگی می کنند، چه نوع غذایی برای حفظ سلامت آنها لازم است و همچنین میزان هزینه ها دارند. در سال های اخیر مردم متوجه شده اند که ایگوانا یک مسئولیت بزرگ و بلند مدت هست، در نتیجه محبوبیت آنان کاهش یافته است.

لوازم مورد نیاز در محیط زندگی ایگوآنا

به یاد داشته باشید لوازمی که در محیط زندگی ایگوآنا قرار می دهید باید طوری انتخاب شوند که هیچگونه خطری برای ایگوآنا ایجاد نکند.این لوازم نباید دارای لبه های تیز و برنده، حفره های کوچک، نخ ها و نوار های آزاد داشته باشند و یا ایجاد مسمومیت برای حیوان کنند زیرا ایگوآناها برای شناخت محیط و یا خوردن مواد غذایی و آب به اشیاء پیرامون خود زبان می زنند.علاوه بر لامپ های نوری و گرمایی، دما سنج و رطوبت سنج به لوازم دیگری نیز مانند: ظروف آب و غذا، وسایل تزئینی محیط، بستر مناسب در این محیط احتیاج است. که در این قسمت به آنها می پردازیم.

محفظه نگهداری از ایگوانا

ایگوانا های سبز در طول سال های اول زندگی خود با سرعت بسیار زیادی رشد کرده و به خانه ای نیازمند می باشند که با اندازه آن ها متناسب باشد.فضای شیشه ای با حجم ۱۱۰ سانتی متر مکعب بهترین اندازه برای شروع می باشد، اما هنگامی که اندازه ایگوانا شما به ۹۰ سانتی متر برسد، شما باید فضای زندگی آن را تا ۲۱۰ سانتی متر مکعب افزایش بدهید.اگر حیوان خانگی شما بزرگتر از ۱۲۰ سانتی متر می باشد، شما به محوطه سفارشی نیازمند خواهید شد تا به راحتی از آن ها نگه داری نمایید.

یک اصل خوب این است که محوطه ایگوانا شما همیشه باید دارای حداقل ۱.۵ برابر طول حیوان عرض و ۰.۷۵ طول حیوان ارتفاع باشد.در مورد بستر قفس ایگوانا شما می توانید هرگونه که علاقه مند هستید ، به صورت ساده یا فانتزی آن را فراهم کنید.روزنامه های ساده و یا حتی کاغذهای ساده بسته بندی نیز قابل استفاده می باشند. فقط به یاد داشته باشید که هر نوع بستری که شما انتخاب می نمایید، باید حتما تمیز بوده و همین طور قابل تعویض کردن نیز باشد.

نکته دیگر این که ایگوانا ها متمایل هستند که در همان محل کار دفع خود را به انجام برسانند، که این امر موجب ساده تر و آسان تر شدن تمیز کاری بستر می گردد. یکی دیگر از گزینه های مورد استفاده به عنوان بستر، پلت یونجه می باشد. به این دلیل که ارزان قیمت و همچنین جاذب می باشد و می تواند به راحتی توسط حیوان خورده شوند و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

ایگوانا

ظروف آب و غذا ایگوانا

ظروفی که برای آب و غذای ایگوآنا در نظر می گیرید باید به گونه ای باشد که به آسانی قابل شستشو و پاکسازی باشد.بهتر است برای این منظور از ظروفی که از جنس سرامیک، چینی و یا پلاستیک فشرده، بدون لبه های تیز و برنده باشد مورد استفاده قرار گیرد.بهتر است ظروفی که برای ایگوآنا انتخاب می شوند تغییر پیدا نکند.ایگوآناها از خوردن آبی که به صورت شبنم بر روی محیط اطراف قرار دارد لذت می برند و اگر ظرف آب را بشناسند و به آن عادت کنند مورد استفاده قرار می دهند.این آموزش برای حفظ سلامت ایگوآنا مفید خواهد بود مخصوصاً اگر محیط زندگی حیوان آلوده شده باشد. به یاد داشته باشید که هیچگاه ظروف ایگوآنا را با ظروف منزل شستشو ندهید.

وسایل تزئینی محیط ایگوانا

بهتر است محیطی که برای ایگوآنا فراهم می کنید به حیوان احساس امنیت و آرامش دهد.قرار دادن گیاهان طبیعی غیر سمی و گیاهان مصنوعی می تواند به این امر کمک کرده و باعث زیبایی و طبیعی جلوه دادن محیط شود.توصیه می شود گیاهان مصنوعی را از آکواریوم فروشی ها تهیه کنید زیرا در این صورت از غیر سمی بودن آنها اطمینان خواهید داشت.ایگوآنا ها به بالا رفتن از درختان و استراحت بر روی شاخه ها و نزدیک شدن به منابع نوری و گرمایی علاقه مند می باشند به این منظور می توانید از تنه و شاخه های درخت استفاده کنید این تنه ها و شاخه ها باید قبل از قرار گرفتن در محیط خوب مورد بازبینی قرار گیرند تا عاری از برجستگی های تیز (ایگوآناها هنگام پایین آمدن از تنه درخت بدن را بر روی آن می کشند و در صورت وجود چنین برجستگی هایی بدن حیوان آسیبخواهد دید) انگل ها (تخم و یا لارو حشرات ) صمغ و یا حفره های ریز که باعث فرو رفتن انگشتان در آن و شکستن این اندامها می شود باشند و شما برای این منظور می توانید از شاخه و تنۀ درختان میوه استفاده کنید.

اگر دسترسی به شاخه و یا تنۀ درخت را ندارید می توانید از ستونهای چوبی صیقلی، استوانه های چوب پنبه ای و یا لوله های پلاستیکی استفاده کنید.اگر لوله های پلاستیکی را مورد استفاده قرار می دهید بهتر است روی آنها را با طناب و یا موکت کوبیده (موکتی که دارای پرزهای کوتاه می باشد) روکش کنید و لبه های تیز و تار و پود های زائد را از بین ببرید. می توانیدبر روی دیوار طاقچه ای چوبی نسب کنید تا ایگوآنا بر روی آن استراحت کند. این طاقچه می تواند 1 متر از سقف فاصله داشته باشد و بهتر است روکشی از موکت کوبیده و یا چمن مصنوعی برروی آن باشد.

بستر مناسب ایگوانا

چگونگی بستر ایگوآنا یکی از مهمترین مسائلی است که صاحبان باید به آن توجه داشته باشند.بستری که برای سطح محیط ایگوآنا در نظر می گیرید باید به آسانی قابل شستشو و پاک سازی باشد. به یاد داشته باشید از هر موادی که به صورت ذره های ریز و خورد شده می باشد هرگز در بستر ایگوآنا استفاده نشود.موادی نظیر شن، ماسه، خاک، پوشال، گلوله های پلاستیکی، برادۀ چوب و خاک گربه. زیرا ممکن است توسط این خزنده بلعیده شده و موجب مسمومیت و یا انسداد روده گردیده و باعث مرگ آن گردد. بسیار دیده شده که استفاده از روزنامه به دارندگان ایگوآنا توصیه می شود در حالی که به علت وجود سرب در جوهر چاپ این بستر موجب مسمومیت ایگوآناها می گردد.برای این منظور می توانید از ورقه های مقوائی، کاغذهای کاهی، برگهای طبیعی سرخس، موکت کوبیده و یا چمن مصنوعی و یا کف پوشهای گیاهی که در آکواریم فروشی ها یافت می شود استفاده کنید.

نور و گرما برای نگهداری از ایگوانا

مسلما درجه حرارت مهمترین عامل برای موفقیت در رشد و نگهداری ایگوانا های سبز می باشد. همانند سایر خزندگان، حفظ درجه حرارت مناسب بدن برای سوخت و ساز ایگوانا ها ضروری می باشد. همیشه اطمینان حاصل نمایید که نور و حرارت به میزان کافی در زیستگاه ایگوانای شما وجود داشته باشد.برای هضم صحیح مواد غذایی، ایگوانا های سبز باید قادر به افزایش درجه حرارت بدن خود تا ۳۲ درجه سانتی گراد شوند. شما می توانید درجه حرارت مناسب را با قرار دادن یک لامپ خارج از محفظه ایجاد نمایید و با آن محفظه را به محیطی گرم تبدیل نمایید.

از چند عدد دماسنج استفاده نمایید تا مطمئن شوید که دما در همه جا یکسان می باشد و همچنین مطمئن گردید که دما در نزدیک ترین نقطه با لامپ هم در هیچ زمانی به ۳۸ درجه سانتی گراد نمی رسد. سنگ های داغ برای تولید گرما به هیچ عنوان توصیه نمی گردند. ایگوانا های سبز با سنگ های گرم رابطه ی خوبی برقرار نخواهند کرد. آن ها می توانند سبب سوختگی های حرارتی گردند، به این علت که بدن حیوان بیش از حد در کنار حرارت آن ها قرار خواهد گرفت. در حیات وحش، ایگوانا های سبز با تنظیم خود به سمت خورشید، دمای بدن خود را تنظیم می نمایند، نه این که در لا به لای سنگ ها و سطوح گرم فرو بروند. در حالی که بسیاری از متخصصان ایگوانا بدون استفاده از اشعه فرابنفش در نگه داری آن به مدت ۱۰ سال یا حتی بیشتر موفقیت هایی کسب نموده اند، اما تحقیقات جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش می تواند در تولید ویتامین دی در بدن ایگوانا ها تاثیر به سزایی دارد.

رطوبت هوا نگهداری از ایگوانا

ایگوانا های سبز از رطوبت ۷۰ الی ۸۰ درصدی بسیار لذت خواهند برد و شما می توانید با قرار دادن یک کاسه بزرگ آب آشامیدنی سالم این رطوبت ایده آل را برای آن ها ایجاد نمایید. بهتر است که یک رطوبت سنج برای اطمینان از حفظ سطح رطوبت مناسب محفظه استفاده نمایید. در صورت وجود مراقبت مناسب، رعایت نکات مربوط به تغذیه ی سالم و کمی عشق ورزیدن شما سال های زیادی از داشتن ایگوانای سبز خود لذت خواهید برد.

شرایط نگهداری ایگوانا خانگی در ویواریوم

بچه ایگوانا خانگی برای شروع فقط نیاز به یک ویواریوم کوچک دارد. یک خانه 0.5 تا 1 متری برای یک بچه ایگوانا با توجه به میزان رشد او به مدت 6 تا 12 ماه کافی است. نیاز آن ها به فضا هر ساله افزایش می یابد و محل نگهداری باید بزرگ تر شود. کسانی که ایگوانا نگهداری می کنند، نیاز دارند که با رشد حیوان خانگیشان ویواریوم هم 5 تا 10 برابر بزرگ تر شود.این امر می تواند هزینه های نگهداری از ایگوانا را در مورد محل زندگی اش افزایش دهد اما به طور کلی یک مارمولک خانگی باید بتواند که به راحتی در محل زندگی خود راه برود و حرکت کند و برای آن که بتواند کاملاً خودش را دراز کند و کش دهد (از جمله دمش را) یک اتاق تنها کفایت نمی کند و به فضایی بیش از یک اتاق نیاز خواهد داشت.

ایگواناها عاشق بالا رفتن از در و دیوار هستند و دوست دارند که بیشتر زمان خود را روی شاخه ها به آفتاب گرفتن یا بالا رفتن از شاخه ها سپری کنند. زمانی که ایگوانا به اندازه یک اتاق قد بکشد و حدود 2 تا 3 متر شود، داشتن یک ویواریوم مخصوص ایگواناهای بالغ بهترین انتخاب خواهد بود. اگر از اندازه ایگوانا مطمئن نیستشید، از ویواریومی استفاده کنید که از کف تا سقف اتاق باشد.قبل از هر چیز به یک لامپ UVB نیاز دارید که 12 ساعت از روز روشن باشد. زمان روشن بودن لامپ را می توانید با یک ترموستات تایمری به صورت خودکار روشن نگه دارید؛ به دلیل اندازه بسیار بزرگ ویواریوم، نصب لامپ UVB می تواند به افزایش دمای داخل آن نیز کمک کند. زمانی که ایگوانا می خواهد روی شاخه ها آفتاب بگیرد، دمای داخل ویواریوم باید به 46 درجه سانتی گراد برسد.

سپس نیاز به یک لامپ گرمایی مانند لامپ های بخار جیوه یا اینفرارد (فروسرخ) خواهید داشت تا محل آفتاب گرفتن ایگوانا دمایی برابر با 35 درجه سانتی گراد داشته باشد. از چند دماسنج در اطراف محوطه نگهداری از ایگوانا استفاده کنید تا دما در هیچ نقطه ای از آن به زیر 24 درجه سانتی گراد نرسد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (315 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (282 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد