ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط نگهداری و پرورش گیاه یشم

  چهارشنبه، 25 اسفند 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
شرایط نگهداری و پرورش گیاه یشم
در صورتی که به دنبال نگهداری از یک گیاه مقاوم در منزل هستید، گل یشم می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد، زیرا گیاه یشم یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می رود که نگهداری از آن بسیار ساده است، در این گزارش به طور جامع در مورد شرایط نگهداری گل یشم توضیح خواهیم داد.

بیشتر مردم از نگهداری گیاه یشم در خانه و محل کار خود لذت می برند و آن را نماد خوش شانسی می دانند. برای یادگیری نحوه مراقبت و نگهداری مناسب از گیاه یشم نیازی به خوش شانس بودن ندارید بلکه باید نحوه مراقبت و نیازهای این گیاه را بشناسید و برای آن شرایط مناسب را فراهم آورید. نام اصلی این گیاه کراسولا اواتا می باشد. یشم در واقع یک ساکولنت است و باید رفتاری مشابه یک ساکولنت با آن داشته باشیم البته این ساکولنت جذاب و آبدار نسبت به سایر ساکولنت ها مقاوم تر است و در صورت نگهداری گیاه یشم در شرایط ایدئال سال ها عمر خواهد کرد. در ادامه شرایط مورد نیاز این گیاه را بررسی می کنیم.

انواع گیاه یشم (Crassula)

چندین گونه کراسولا در گلخانه ها به عنوان گیاه یشم شناخته می شوند. نام علمی گیاه یشم معمولی C. Ovata است که با نام های C. Argentea و C. Portulaca نیز شناخته می شود. گونه های رنگی این گیاه مانند C. ovata 'Tricolor' نیز وجود دارند. گیاهان یشم رنگی برای ایجاد رنگ کامل خود به نور آفتاب احتیاج دارند. گونه های دیگری که گاهی به عنوان گیاه یشم به فروش می رسند شامل C. Arborescens می باشند.

نحوه رشد و نگهداری از گیاه یشم

گرچه از بین رفتن گیاه یشم دشوار است، اما با نگهداری مناسب به خوبی رشد کرده و ماندگاری بالایی خواهد داشت. در اینجا به روش های نگهداری از این گیاه اشاره می کنیم تا سلامت و مقاومت آن افزایش یابد.

 گیاه یشم

نور مناسب برای نگهداری از گیاه یشم

گیاه یشم یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در قسمتی از خانه با نور مستقیم است. زیرا برای سالم ماندن و پیشگیری از آسیب و رشد نکردن، به نور خورشید نیاز دارند. به طور کلی گیاه یشم باید روزانه چهار ساعت نور خورشید دریافت کرده یا کل روز را در یک نقطه آفتابی باشد.

آبدهی گیاه یشم

آبدهی این گیاه در روزهای تابستانی برخلاف زمستان است. در زمستان گیاه تنها هر دو سه هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد. در تابستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است. هرگز نباید این گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، در صورتی که چنین کاری انجام دادید باید به آن زمان دهید تا آب اضافی را جذب کند. بهتر است برای اطمینان از نیاز به آبیاری خاک را بررسی کنید. زمانی که خاک خشک شد، به آن آب بدهید.

دمای مناسب برای گیاه یشم

گیاهان بشم در دماهایی مانند 65 تا 75 درجه فارنهایت رشد کرده و نور مستقیم خورشید را ترجیح می دهند. از آنجایی که این گیاه تحمل سرما را ندارد در برابر سرما و انجماد مقاوم نیست. زمانی که دما به کمتر از 50 درجه فارنهایت برسد، بهتر است گیاه را در مکان گرم قرار دارد. همچنین می توانید برای مدت کوتاه آن را در دمای بالاتر از 75 درجه فارنهایت قرار دهید.

مسمومیت با گیاه یشم

گیاه یشم می تواند هر خانه ای را زیبا کند، اما برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است. لمس یا خوردن این گیاه می تواند عوارض بیماری زا داشته باشد. عوارضی چون تهوع، خستگی و خارش و سوزش.

تعویض گلدان گیاه یشم

سرعت رشد گل یشم آهسته است، به همین خاطر شما هر 2 الی 3 سال یکبار باید گلدان را تعویض نمایید. هر زمان که بیرون زدگی ریشه از انتها گلدان را مشاهده کردید، آن زمان باید نسبت به تعویض گلدان یشم اقدام نمایید. گلدان جدید را تنها یک سایز بزرگتر انتخاب کنید، زیرا اندازه گلدان با سرعت رشد گیاه نسبت عکس دارد، به این معنی که در گلدان های بزرگ، سرعت رشد گیاهان کمتر می باشد.

هرس گیاه یشم

این فاکتور جهت حفظ ظاهر گیاه یشم توصیه می شود، وگرنه هیچ انجام ندادن آن هیچ آسیبی به گیاه یشم وارد نمی کند. پس برای حفظ ظاهر زیبای آن شاخ و برگ های آسیب دیده را به دلخواه هرس کنید و با سرزنی تعدادی از شاخه ها باعث متراکم تر شدن شاخ و برگ ها شوید. دقت داشته باشید که بهترین زمان برای هرس گیاه یشم اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

تکثیر گیاه یشم

این گیاه به راحتی از طریق گرفتن قلمه برگ و قلمه ساقه تکثیر می شود. قلمه ساقه موفقیت آمیزتر است تنها کافی است یک ساقه سالم را انتخاب کرده که حداقل 8 سانتی متر یا بیشتر طول داشته باشد. ساقه را با یک کاتر تیز یا چاقو تمیز جدا کنید و بگذارید قلمه یک روز بماند تا محل برش کمی بسته شود و سپس در خاک بکارید و کمی آن را مرطوب کنید. گلدان را در محلی با نور زیاد اما غیرمستقیم نگه دارید تا ریشه زده و رشد را آغاز کند. بعد از طی این مراحل می توانید گیاه جوان را به محیطی مشابه با محیط نگهداری گیاه مادری انتقال دهید.

به منظور تسریع در ریشه دهی قلمه ها نیز می توانید قبل از انتقال آنها به خاک یکی دو سانتی متر از انتهای قلمه ها را به کود هورمون ریشه زایی پودری آغشته کنید. در رابطه با قلمه برگ نیز می توانید پس از جدا کردن چند برگ درشت، آنها را بصورت خوابیده روی خاک قرار دهید و کمی آب اسپری کنید تا سطح خاک و برگ ها خیس شود و هر وقت سطح خاک خشک شد مجدد این کار را تکرار کنید تا کم کم ریشه ها از انتهای برگ ظاهر شوند. برای جدا کردن قلمه برگ، برگ ها را برش ندهید بلکه به سمت پایین خم کنید تا از محل اتصال به ساقه بطور کامل جدا شود در این صورت قلمه ها بهتر ریشه خواهند داد.

مشکلات و آفات رایج یشم

مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی و ساکولنت­ها، گیاهان یشم باید با انواع آفات و بیماری ها مقابله کنند. گیاه یشم در صورت آبیاری بیش ازحد و نداشتن زهکش کافی ممکن است دچار بیماری پوسیدگی ریشه شود. شایع ترین آفت در گیاه یشم شپشک آردآلود است که به ویژه در محل اتصال برگ به ساقه قابل مشاهده است. ازآنجاکه گیاهان یشم (و به طورکلی ساکولنت­ها) به حشره کش ها و روغن ها حساسیت خاصی دارند، باید با پنبه، گوش پاک کن یا دستمال آغشته به الکل به آرامی شپشک­ها را از روی گیاه جدا کنید. سایر مشکلات ممکن است شامل هجوم کنه یا سپرداران باشد.درحالی که مراقبت از گیاهان یشم بسیار آسان است و گیاهان پرتوقعی نیستند، ممکن است با چند مشکل روبرو شوید که باعث می شود فکر کنید چرا گیاه شما آن طور که باید رشد نمی کند. این مشکلات عبارت اند از:

برگ های چروکیده گیاه یشم

ازآنجاکه گیاهان یشمی آب را در برگ های خود ذخیره می کنند، برگ های چروکیده نشانه خوبی است که نشان می دهد گیاه شما آب کافی دریافت نمی کند. این علائم ممکن است با افتادگی یا “پژمردگی” کلی گیاه همراه باشد، اما این مشکل پس از آبیاری باید سریعاً رفع شود.

از دست دادن برگ یشم

اگر گیاه یشم شما به طور مکرر برگ های خود را از دست می دهد، ممکن است نشانه این باشد که نور کافی دریافت نمی کند. گیاه یشم باید حداقل شش ساعت در روز از نور غیرمستقیم و روشن خورشید برخوردار شود. گیاه را به مکانی با نور مناسب منتقل کنید و ببینید آیا مشکل برطرف می شود یا خیر. اگر بیشتر برگ های در حال ریزش، برگ های قدیمی هستند یا ریزش با رشد ساقه همراه است ممکن است محل نگهداری گیاه شما خیلی گرم باشد و نیاز است که گلدان را به مکانی با دمای کمی سردتر (اما نه سرد) انتقال دهید.

زرد شدن همه جانبه گیاه یشم

یک یا دو برگ زرد روی گیاه یشمی شما پایان عمر گیاه شما نیست، اما اگر متوجه شدید سرتاسر گیاه شما زرد شده است، این نشانه یک مشکل جدی است. به طورکلی، زرد شدن کامل گیاه یشم نشان دهنده آبیاری بیش ازحد است. سایر علائم گویا (مانند ریشه های پوسیده) را بررسی کنید و دفعات آبیاری خود را کاهش دهید.

قرمز شدن برگ های گیاه یشم

قرمز شدن برگ های گیاه یشم، یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در این گیاه مشاهده شود.این مشکل معمولا زمانی به وجود می آید که یشم نور آفتاب بیش از حد دریافت کند. همانطور که قبل تر گفتیم، این گیاه به نور آفتاب مستقیم نیاز دارد و برای رشد باید در نور آفتاب قرار بگیرد، اما اگر نور آفتاب خیلی زیاد دریافت کند و مدت زیادی در زیر آن باشد، دچار آفتاب سوختگی می شود و به همین دلیل است که برگ های آن قرمز می شوند.برای حل این مشکل کافی است گیاه یشم خودتان را کمتر در زیر نور آفتاب بگذارید یا در جایی بگذارید که نور ملایم تری دریافت کنید.

قهوه ای شدن ساقه گیاه یشم

یکی از بیماری هایی که ممکن است این گیاه آپارتمانی به آن مبتلا شود، قهوه ای شدن ساقه گیاه است.این مشکل معمولا به این خاطر به وجود می آید که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شده است. وقتی به این گیاه آب بیش از حد داده شود و تخلیه آب و زهکشی خاک درست انجام نشده باشد، قارچ هایی در خاک رشد می کنند که می توانند به ریشه گیاه آسیب بزنند. این مشکل باعث می شود که گیاه آب کافی و مواد مغذی را دریافت نکند و در نهایت ساقه آن قهوه ای رنگ و نرم می شود و کم کم از بین می رود. در این زمان بهتر است خاک گیاه را درست زهکشی کنید و به گیاه تا زمانی که خاک آن کامل خشک نشده است آب ندهید تا بتواند این بیماری را از بین ببرد. همچنین بهتر است خاک آن را تعویض کنید تا قارچ ها از بین بروند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (259 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (41 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (26 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (7 نظر) حضور چهره های فوتبالی در منزل عمارت گونه امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) رونمایی دنیز دایی، دختر بزرگ علی دایی، از ویوی تماشایی محل کار جدیدش در لندن/ بابا عجب جاییه؟ بهشته که! زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس به خاک و خون کشیدن فیلم سینمایی مست عشق توسط منتقد سینما+ویدیو/ بازی مفلوک مولانا و بازی بد شمس! سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود لواش قلبی شاطر محله برای شبنم قلی خانی با اسم خانوم بازیگر/ چه نونی پخته براش + عکس اظهار نظر جالب و متفاوت رهبر معظم انقلاب درباره سریال سرزمین مادری/ این از کج سلیقگی شماست که...+ویدیو ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت! خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس تغییر چهره و ظاهر متفاوت دونگی، بازیگر کره‌ای محبوب ایرانی ها/ هان هیو جو دزد دریایی شد؟+عکس کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند+عکس حمله حمیدرضا آذرنگ بازیگر نقش خلیل در نون خ 5 به میثاقی و تازه کردن داغ خیانت آقای گزارشگر به استادش عادل فردوسی پور از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تمایل دلی سردار آزمون برای پیوستن به تراکتورسازی+ویدیو/ اگه زنوزی توی این تیم باشه باید بجنگم رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات خلاقیت متفاوت عربستانی ها برای هدیه دادن به به زائران حج امسال/ این سوغاتی یک قابلیت جالب دارد+عکس (ویدئو) خلاقیت جدید دبی برای تولید اسکناس سوغاتی از طلا/ یک قدم جلوتر از علم برای جذب توریست دلتنگی ضجر آور و جگرسوز همسر مرحوم مهرداد میناوند در آرامگاه ابدی‌اش +عکس سرگذشت عجیب «سنگ سرنوشت»؛ از پلّکان تا نماد سلطنت +عکس (تصویر) با پیرترین مهره‌دار زنده‌ی دنیا آشنا شوید تصویری از خانه ابدی مادر فرزاد حسنی مجری سر شناس/ روحش شاد و یادش گرامی گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم مراقبت های بعد از اکستنشن مژه چیست؟ چگونه ماندگاری اکستنشن را بیشتر کنیم؟ 7 ثانیه فرصت دارید پس با تمام توان تلاش کنید تا شاید بتوانید سنجاب کوچولو را در میان روباه‌ها پیدا کنید تیکه سنگین علیرضا بیرانوند خطاب به فرزاد فرزین: روی پرسپولیسی صداتو بلند نکن دورهمی دلپذیر و پرجمعیت خانوادگی مهدی طارمی در خانه ساده و باصفا +عکس قدیمی (ویدئو) آسیب‌های جبران‌ناپذیر هندزفری که از آن بی‌خبرید علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس (ویدئو) حامد آهنگی با معادل‌سازی سمی و خنده‌دار کلمات به زبان فارسی در برنامۀ وقتشه اولین عکس زیبا و دونفره ماهچهره خلیلی و همسرش با لباس محلی قبل از ازدواج/ حیف جوونیش که سهم خاک شد! رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم (ویدئو) روش جدید درمان ناباروری در منزل!/ فقط کافیست احساسات خود را کنترل کنید... ژست با نمک شهرام قائدی و دختر کیوتش با لباس مدرسه/ چه رابطه پدر و دختری نازی😍 (عکس) انعطاف بدنی و آمادگی جسمانی حیرت‌آور بارانا بیرانوند که چشم ها را به خود خیره می‌کند / واقعا دم دختر کوچولوی بیرو گرم!!!! (ویدئو) راز کچلی جناب‌خان در برنامهٔ «صداتو» برملا شد/ محمد بحرانی با معلم عربی خود چه کرد؟ سنگ قبر 450 میلیون تومانی در بهشت زهرا رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس (ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود (ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر! (ویدئو) پزشکان برای صبحانه چه غذایی می‌خورند؟
تیتر امروز   
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403