شرایط نگهداری و پرورش جوجه اردک در خانه

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
شرایط نگهداری و پرورش جوجه اردک در خانه
با وجود اینکه اردک ها پرندگان مقاومی هستند اما به مانند سایر ماکیان نیازهای خاص خود را دارند و نگهداری از آنان بویژه در سنین پایین تر دقت و حساسیت زیادی را می طلبد. در صورت رعایت آموزش ها و نکات ارائه شده در این مقاله جوجه اردک های سالم تر، شاداب تر و با طول عمر بیشتری خواهید داشت.

جوجه اردک ها حیوانات اجتماعی، شاد و بامزه ای هستند. این پرندگان با عادت ها و حرکات جالب و دوست داشتنی شان می توانند اوقات مفرح و شادی را برای اعضای خانواده رقم بزنند. اما قبل از اقدام به خرید جوجه اردک لازم است با نیازهای زیستی، غذایی و بهداشتی آن کاملاً آشنا شوید تا بتوانید محیطی سالم و مناسب برای رشد و نمو پرنده خانگی تان فراهم سازید. اگر به جوجه اردک هایتان به اندازه کافی رسیدگی نمایید خیلی زود با شما انس می گیرند و حتی مانند مادرشان همه جا به دنبالتان راه می افتند. در این مقاله تمامی آنچه را که لازم است جهت پرورش و نگهداری جوجه اردک در خانه و محیط های آپارتمانی بدانید آموزش خواهیم داد. اگر شما نیز قصد دارید در آینده ای نزدیک اوقات فراغت خود و کودکانتان را با این پرندگان کوچک و بامزه پر کنید در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری و پرورش اردک در خانه

اردک ها پرندگانی مقاوم هستند و کمتر دچار بیماری می شوند. در نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان، نکته مهم نگهداری از چند جوجه اردک به طور همزمان است، چون این پرندگان زندگی اجتماعی را ترجیح می دهند.اگر در نگهداری جوجه اردک کوتاهی کنید، حیوان شما خیلی زود مریض شده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. به همین منظور قبل از تهیه جوجه اردک تمامی شرایط لازم برای نگهداری آن را فراهم کنید و با نیازهای اساسی او آشنا شوید.

آب فراوان را برای آن ها فراهم کنید

این یک مثل معروف است: اردک ها عاشق آب هستند. جوجه اردک های تازه برای بلعیدن غذای خود به آب نیاز دارند ولی نه آب خیلی زیاد. آب برای جوجه اردک ها باید به اندازه ای عمیق باشد که منقارشان را زیر آب ببرند تا غذای اضافی را از سوراخ های هوا در منقار هایشان پاک کنند. بسیاری از جوجه اردک های کوچک ترجیح می دهند که غذای خود را از قبل به صورت اشباع شده – تقریباً همانند سوپ بخورند.اما جوجه اردک ها همیشه بلافاصله آماده شنا کردن نیستند. بدون اردک مادر، کرک های پرزدار آنها به اندازه کافی گرم یا ضد آب نیست و به راحتی می توانند سرما بخورند. اگر به جوجه اردک هایتان به خصوص اگر اوایل بهار باشد اجازه شنا کردن می دهید، بعد از شنا آنها را به آرامی خشک کنید و مطمئن شوید که جوجه اردک ها به اندازه کافی گرم شده باشند. هرگز اجازه ندهید جوجه اردک ها بدون نظارت تا زمانی که پرهای بالغشان رشد کند، شنا کنند.

به پرچ ها نه بگویید

اگر به پرورش دادن جوجه عادت دارید، احتمالاً وسوسه خواهید شد که برای کمک به سرگرمی جوجه اردک های خود، پرچ هایی را در پرورشگاه خود قرار دهید. از دردسر خودت رو نجات بده. در طبیعت، اردک ها در بیشه های آرام و تاریک روی زمین می خوابند. لطفا جوجه اردک های خود را به پرچ عادت ندهید.

برای یک به هم ریختگی آماده باشید

جوجه اردک ها حیواناتی به طرز قابل توجهی کثیف هستند. آن ها حیواناتی بی پروا هستند، از آب های خود عبور میکنند، آن را به اطراف میباشند، کاسه های خوراکی خود را واژگون میکنند و فضولات خود را در آب هایشان رها میکنند. می توانید با محدود کردن آب جوجه ها، تهیه یک گودال کوچک از آب برای نوشیدن و حتی خارج کردن آب آن ها در ساعتی از شب، پرورشگاه را تمیز نگه دارید. با احتیاط و مراقب های زیاد، متوجه خواهید شد که به طور مرتب در حال تمیز نگه داشتن پرورشگاه خود هستید.

جوجه اردک

به طور مناسب به آن ها غذا دهید

قبل از اینکه جوجه اردک های خود را به خانه بیاورید، مطمئن شوید که غذای مناسبی را برای پرورش آنها تهیه کرده باشید. جوجه اردک ها کرامبل را ترجیح می دهند. آن ها نباید استارتر جوجه را بخورند. اکثر فروشگاه های خوراک، گزینه هایی را ارائه می دهند که به طور خاص برای بچه پرندگان آبزی فرموله شده اند. چک کردن برچسب روی مواد خوراکی آنها بسیار مهم است. این امر برای این است که مطمئن شوید که خوراک جوجه اردک حاوی مواد مغذی مورد نیاز آنها باشد. مهم ترین چیزی که باید به دنبال آن باشید نیاسین است که این ماده خود به تقویت استخوان های در حال رشد آنها کمک می کند. خوراک بدون نیاسین را می توان با مخمر آبجو تکمیل کرد.جوجه اردک ها نیز از چیز های لذت بخش قدردانی و استقبال خواهند کرد. آنها از همه چیز، از کرم و جیرجیرک گرفته تا کاهو و سبزی چغندر لذت می برند. همیشه به آنها غذایی تازه بدهید - هرگز از غذاهای ناسالم انسان ها به آن ها ندهید.

با احتیاط رفتار کنید

جوجه اردک ها موجوداتی پیوند دهنده هستند. اگر به طور منظم به آنها رسیدگی شود، روی مراقب کردن از آن ها تاثیر خود را میگذارد. این بدان معناست که اردک های شما می توانند حیوانات خانگی اختصاصی شما باشند، شما را دنبال کنند و با دیدن شما مشتاقانه به شما نگاه کنند. این رفتار جذاب و معقول اغلب به تلاش کمی نیاز دارد و آن هم فقط غذا دادن منظم و گذراندن وقت با اردک های جوانتان است.با این حال، برای سلامتی خود و جوجه اردک ها، فکر خوبی نیست که دائماً آنها را در آغوش بگیرید. در عوض، این کار را به حداقل برسانید، و زمان نگه داشتن و بغل کردن آن ها را به زمانی که آنها را به داخل و خارج از پرورشگاه میبرید محدود کنید. با صرف کردن زمان زیاد با آنها، تماشای آنها و مراقبت از آنها و تماس فیزیکی محدود به راحتی با آن ها پیوند برقرار کنید.

حصارکشی و فنس کردن را در نظر بگیرید

اگر جوجه اردک می گیرید و باغ دارید، حتما نیازمند به حصار کشیدن خواهید شد. اردک ها اشتهای هوس برانگیزی دارند و تنها یک یا دو ساعت طول می کشد تا آنها یک بستر از گل را پیدا کنند و آن را از بین ببرند. همچنین اگر نگران شکارچیان هم هستید، حصارکشی را در نظر بگیرید. یک حصار مستحکم و خوب به دور نگه داشتن بدترین دشمنان از اردک ها کمک می کند.

پرورشگاه خود را گرم نگه دارید

پرورشگاه باید برای هر بچه پرنده، در دمای مناسب قرار گیرد. یک جوجه اردک در هفته اول زندگی باید بین 90 تا 95 درجه نگهداری شود و سپس در حدود 10 درجه در هفته تا زمانی که رشد کند پایین بیاید. گرم کردن یک پرورشگاه بهتر است با یک یا دو لامپ معمولی انجام شود. اگرچه می توانید از یک لامپ گرمایشی مخصوص هم نیز استفاده کنید. یک لامپ حرارتی می تواند خطر آتش سوزی را به همراه داشته باشد. یک دماسنج در جعبه نگه دارید تا بتوانید میزان گرمای جوجه اردک خود را کنترل کنید.

اهداف خود را بشناسید

اگر اردک ها را فقط برای گوشت پرورش می دهید، پس درک این موضوع از لحظه ای که آنها را به خانه می آورید به شما کمک می کند تا زمانی که در حال نگاه کردن به آن گلوله های کرکی هستید (اردک ها) ، زیاد به آنها وابسته نشوید. به طور کلی، درک اهداف خود از حیوانات مزرعه به شما کمک می کند تا به این اهداف دست پیدا کنید و روی نیازهای خاص آنها ، خواه تغذیه اردک های گوشتی باشد یا نیازهای لانه سازی برای آن ها تمرکز کنید.

ترکیبات غذا اردک

اردک ها غذای زیادی می خورند. آنها عاشق غذا خوردن هستند! اگر مراحل خاصی برای جلوگیری از این امر دنبال نشود، آنها می توانند با غذای خود کاملاً آشفتگی و بهم ریختگی به بار بیاوردند و آن را هدر دهند. مهمترین کاری که باید انجام شود این است که مواد غذایی و آب آنها را از هم جدا نگه دارید.

  • آنها عاشق بازی در آب و غذا خوردن هستند، بنابراین ، آنها قصد دارند این دو را امتحان کنند و این را دو مخلوط کنند!
  • اردک علف نیز دوست دارد، بنابراین همه علفهای هرز و هر گیاه دیگری را که به آنها پیشنهاد می کنید، می خورند.
  • اردک ها عاشق علوفه هستند.
  • آنها همچنین ذرت را دوست دارند. ذرت آنها را بسیار چاق تر می کند، بنابراین اگر قصد دارید تا آنها را به خاطر گوشتشان پرورش دهید، مراقب باشید که چه مقدار ذرت را برای تغذیه به آن ها می دهید.

نژادهای مناسب و درست را بگیرید

طیف گسترده ای از نژادهای اردک وجود دارد که برخی از آنها به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از سایر نژادها هستند.قبل از اینکه جوجه اردک خود را سفارش دهید، راجب آن تحقیق کنید و نژاد مناسب را برای نیازهای خود پیدا کنید.به عنوان مثال، اردک های پکین و سایر نژادهای سنگین عمدتاً برای گوشت پرورش داده می شوند، دونده علف های هرز عالی و پر انرژی هستند، و اردک های با وزن متوسط ​​می توانند هم برای تخم و هم برای گوشت دو منظوره استفاده باشند.

مواد غذایی مضر برای جوجه اردک ها

به هیچ عنوان جوجه ها را با غذاهای حاوی روغن و نمک، دانه میوه جات، شکلات و مانند آن تغذیه نکنید. در صورتیکه می خواهید به جوجه اردک ها پسماندهای غذایی چون برنج پخته را بدهید ابتدا آن را بشویید تا هرگونه چربی و نمک غذا گرفته شود سپس آن را با کمی آب خیس و نرم نموده در اختیار جوجه ها قرار دهید.

ویژگی آبخوری و دانخوری جوجه اردک ها

ظروف آبخوری و دانخوری نیز باید در ابعاد و اندازه مناسب تهیه شوند تا جوجه ها به هنگام خوردن آب و غذا راحت بوده و مجبور به خم شدن یا دراز کردن گردن و پاهای خود نباشند. جنس ظروف نیز می تواند از استیل، آلومینیوم یا پلاستیک مرغوب باشد. عمق ظرف آبخوری باید طوری در نظر گرفته شود که خطر افتادن پرنده داخل آب و خفگی وجود نداشته باشد.

بیماری های جوجه اردک

اردک ها پرندگان قوی و مقاومی هستند و در صورت نگهداری صحیح، کمتر از سایر پرندگان دچار بیماری می شوند.استفاده از واکسن نیوکاسل در هفته اول و ۱۵ روزگی و تکرار آن در یک ماهگی به سالم ماندن پرنده کمک می کند. همچنین برای پیشگیری از سرماخوردگی اردک ها، در دو ماه اول بعد از شنا و آب بازی کردن جوجه، پر ها را با حوله تمیز خشک کنید.برای پیشگیری از مبتلا شدن پرنده به وبای پرندگان، همواره بستر پرنده را خشک و تمیز نگه دارید و جوجه اردک ها را دور از دیگر پرندگان و حیوانات خانگی مانند گربه نگهداری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW