ساعدنیوز
ساعدنیوز

سيل مين‌ها را کجا می‌برد؟

  پنجشنبه، 22 فروردین 1398 ID  کد خبر 29469
سيل مين‌ها را کجا می‌برد؟
ساعد نیوز: باران و سيل كه آمد، مين‌هاي به‌جا‌مانده از جنگ ايران و عراق را هم با خود به مناطق سيل‌زده آورد. دو روز پيش بود كه خبر آمد چند مين و خمپاره به دليل بارش باران‌هاي سيل‌آسا در ايلام كشف شدند و فعالان اين حوزه را كه پيش‌تر درباره آن هشدار داده بودند، نگران‌تر كرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از شرق، هزاران مين عمل‌نکرده هنوز در دل خاک‌هاي ايران است و هر سيلاب و باران شديدی، آنها را جابه‌جا مي‌کند. در اين روز‌هاي پرباران، بارها فعالان حوزه پاك‌سازي مين نسبت به جابه‌جايي مين‌ها در استان‌هاي مرزي آذربايجان‌غربي، كردستان، ايلام، كرمانشاه و خوزستان هشدار داده‌اند. هرچند راه مقابله با آن وجود داشت و سال‌‌ها پيش بايد مناطق آلوده به‌طور كامل پاك‌سازي مي‌شدند، اما مين كه آمد، راه مقابله با آن سخت است؛ زير لايه‌اي از خاك پنهان مي‌شود و هر لحظه ممكن است با قرارگرفتن پاي يك رهگذر منفجر شود.

طبق آمار غيررسمي، در سال 97 نزديك به 14 نفر بر اثر برخورد با مين كشته و 48 نفر ديگر مصدوم شده‌اند كه از اين ميان تعداد زيادي حداقل يك عضو از بدن خود را از دست داده‌اند؛ اين در حالي است كه مركز مين‌زدايي كشور بارها اعلام كرده مناطق آلوده به مين به‌طور كامل پاك‌سازي شده‌اند و يك درصد از مناطق همچنان به مين آلوده هستند. با‌این‌حال، حوادث سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد همچنان در دل خاك برخي مناطق كه پايان پاك‌سازي آنها نیز اعلام شده است، مين وجود دارد.

سيلاب خاك را جابه‌جا مي‌کند و مين‌هايي را كه در دل آن مدفون شده‌‌‌اند، با خود مي‌برد و شايد ايستگاهي كه از آن پياده مي‌شوند، جلوي خانه يكي از سيل‌زده‌ها باشد. كسي نمي‌داند در اين روز‌ها ممكن است چه تعداد از مين‌ها و به چه ميزان جابه‌جا شده ‌باشند؛ اما آن‌گونه که بهنام صادقي، فعال حوزه مين كه حدود سه دهه‌ مشغول به پاك‌سازي مناطق آلوده به مين است، مي‌گويد، به دليل سيل‌هاي اخير حتما نظم ميادين مين به‌هم خورده است.

او با هشدار درباره خطر جابه‌جاشدن مين‌ها در مناطق سيل‌زده، مي‌گويد: «در سال‌هاي گذشته با توجه به فرسايش خاك و بارندگي باران و آب‌شدن برف‌‌ها، هميشه مين‌ها مقداري جابه‌جا مي‌شدند؛ اما شرايط با سيل اخير بسيار متفاوت شده است. به دليل اينكه شدت جريان آب بسيار بالا بوده و قدرت بيشتري براي جابه‌جايي مين‌ها داشته، بايد به اين موضوع توجهی جدي داشت. بارندگي‌هاي اخير مي‌تواند نظم ميادين مين و همه مناطقي را كه در حال پاك‌سازي بودند، برهم بزند و مين‌ها را به مناطق پاك جابه‌جا كند. در اين جابه‌جايي‌‌ها ممكن است مين‌ها به سطح زمين بيايند يا برعكس در زير گل‌و‌لاي مدفون شوند و به كسي آسيب نرسد. با قطعيت مي‌‌توان گفت سيلاب اخير بر نظم ميادين مين تأثير زيادي دارد و اين كار گروه‌هاي پاك‌سازي و مردم محلي را دشوار مي‌كند. مين‌ها از يك تا هزار متر ممكن است جابه‌جا شوند؛ اين پديده فقط مختص ايران نيست و در همه كشور‌هايي كه آلوده به مين هستند، رخ مي‌دهد. هيچ چيزي غيرممكن نيست و امكان دارد مين‌ها به وسيله سيل‌ اخير مناطق مسكوني را نيز آلوده كنند».

صادقي در پاسخ به اين پرسش كه آيا سيل تأثيري بر غيرفعال‌كردن اين مهمات دارد يا خير، پاسخ داد: «مين‌ها به مرور زمان فرسوده مي‌شوند و احتمال دارد به‌قدري فرسوده شوند كه با كوچك‌ترين فشاري منفجر شوند يا قطعات آن بر اثر فرسودگي از هم متلاشي و به‌طور كلي غيرفعال شود».

به گفته صادقي، چندي پيش مسئولان اعلام كردند عمليات پاك‌سازي عمومي خاتمه يافته و فقط يك درصد از اراضي ما در مناطق سخت و صعب‌العبور باقي مانده است كه نيازمند عمليات ويژه است. مركز مين‌زدايي كشور بودجه خاصي را براي پاك‌سازي زمين‌هاي آلوده به مين در نظر گرفته است و پاك‌سازي در حال انجام است؛ اما با توجه به سيل‌هاي اخير، به نظر مي‌رسد بايد هنگام اعتباردهي به مناطق سيل‌زده، براي استان‌هايي كه به مين آلوده بودند، رديف اعتباری بودجه براي پاك‌سازي و آموزش مردم در‌اين‌باره‌ اختصاص بدهند.در خبري كه دو روز پيش در سايت‌هاي رسمي اعلام شد، آمده بود: «بارش باران‌هاي سيل‌آسا در استان ايلام موجب نمايان‌شدن «مين» و «خمپاره»‌هاي زمان جنگ شد. ادواتي که سيل موجب نمايان‌کردن آنها شده است، شامل «مين» ضدتانک، «خمپاره»‌هاي انواع «مهمات m9» و «آرپي‌جي ۷» باقيمانده از ميادين مين و تله‌هاي انفجاري است که بارندگي و سيل موجب عيان‌شدن آنها شده. اين ادوات را که در مسير رودخانه کنجانچم مهران و رودخانه چوار، ملکشاهي رؤيت شده‌اند واحدهاي چک و خنثي بررسي و کنترل کردند».

اعلام اين خبر تأييدي است بر جابه‌جاشدن مين‌ها در روز‌هاي اخير، موضوع مهمي كه مسئولان نبايد بي‌توجه از كنار آن بگذرند.هرچند سيل‌ روز‌هاي گذشته اهميت اين موضوع را بيشتر كرده است، اما نگاهي به حوادث سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد در فصل بهار هميشه بيشترين مصدومان مين را داشته‌ايم.

سالار شريعتي يكي از كساني است كه سال‌‌ها پيش در فصل بهار و پس از بارندگي‌‌هاي بهاري با مين برخورد كرد و يك پايش را از دست داد. او درباره آن روز  مي‌گويد: «دقيقا 11 سال پيش بود؛ روز 13 به‌در با خانواده و اقوام به منطقه «صلوات‌آباد» در 9 كيلومتري سنندج رفتيم. اين منطقه‌ تفريحي است و مردم آخر هفته‌ها هميشه به آنجا مي‌روند. آن روز من و چند نفر از بچه‌هاي فاميل در حال پياده‌روي در دامنه كوه بوديم. تابلوي خطر و سيم‌خارداري هم وجود نداشت و هيچ‌وقت هم نسبت به وجود مين در آن منطقه هشداري داده نشده بود و ما هم مثل هميشه بدون نگراني در آن منطقه قدم برمي‌داشتيم. به دليل پوشش گياهي متوجه مين نشدم و پايم را روي آن گذاشتم كه ناگهان منفجر شد كه همان‌جا پايم را كه روي مين گذاشته بودم قطع شد و يك چشمم آسيب ديد. همه‌جا را خون گرفته بود و به دليل شلوغي‌ها كمي طول كشيد كه ماشين آمبولانس خود را به ‌آنجا برساند».

او كه پس از سه سال توانست حكم جانبازي بگيرد، مي‌گويد: «بعد از سه سال و با بررسي پرونده‌ام در كمیسيون ماده 2 بالاخره من را به‌عنوان مصدوم مين پذيرفتند. متأسفانه دولت از مصدومان مين به خوبي حمايت نمي‌كند و مشكلات زيادي بر سر راه آنها وجود دارد. من آدم خوش‌شانسي بودم كه توانستم حكم جانبازي دريافت كنم. افرادي را مي‌شناسم كه موفق به دريافت اين حكم نشده‌ و هيچ كمكي از دولت دريافت نكرده‌اند. بچه‌هایي كه روزي با مين برخورد مي‌كنند، حتي اگر دولت آنها را به عنوان مصدوم مين بپذيرد، تا به سن قانوني نرسند، دولت هيچ حقوقي به خانواده‌ها نمي‌دهد و بسياري از هزينه‌ها برعهده خانواده‌هايشان است».

او نسبت به رسيدگي به مشكلات مصدومان مين گله‌مند است و مي‌گويد: «معمولا بنياد شهيد به صورت رايگان پروتز را در اختيار مصدومان قرار مي‌دهد كه آن هم نياز به پيگيري‌ طولاني دارد. پنجه كاور پروتز پايم مدتي است كه خراب شده، به همين منظور 20 روز پيش به هلال‌احمر مراجعه كردم كه متوجه شدم حدود صد نفر در صف تعمير پروتز‌هايشان هستند. علاوه‌براين به دليل تحريم‌ها برخي از قطعات را نداشتند و اگر بخواهم به صورت آزاد پنجه كاور پروتزم را كه يك قطعه پلاستيكي است تهيه كنم، حدود دو ميليون تومان هزينه دارد. قيمت پروتز بسيار بالاست و اگر كسي بخواهد به صورت آزاد يك پروتز زير زانو را كه جنس نسبتا خوبي داشته باشد و دو تا سه سال بتواند از آن استفاده كند تهيه كند، بايد هفت ميليون تومان هزينه كند».

ارديبهشت سال گذشته نيز شايان فرجي، پسربچه 11 ساله‌اي كه براي چيدن گياهان بهاري به بالاي تپه‌اي در نزديکي مريوان رفته بود، روي مين رفت و دو دست و يك چشمش را از دست داد. در گزارشي كه آن روز‌ها در «شرق» كار شد، پدر شايان ماجرا را اين‌طور شرح داد: «براي تفريح به مريوان رفته بوديم كه اين اتفاق افتاد. ساعت حدود پنج، شش عصر بود كه بچه‌ها گرسنه بودند و از من خواستند ماشين را كنار جاده نگه‌ دارم تا عصرانه بخوريم. تازه باران تمام شده بود و هوا خيلي خوب بود. براي همين وسط سبزه‌زار‌ها رفتيم و همان‌جا عصرانه را خورديم. بعد از اينكه كمي آنجا استراحت كرديم، بچه‌ها به بالاي تپه رفتند تا گل و قارچ بچينند. ناگهان صداي مهيبي آمد؛ به بالاي تپه نگاه كردم، ديدم شايان با دست و صورت خوني 20 متر به طرف پايين آمد و در ميان راه افتاد. مادرش با دادوفرياد سعي داشت از تپه بالا برود، پاهاي من سست شده بود و توان راه‌رفتن نداشتم. تا نصف تپه را بالا رفتم، اما نتوانستم خودم را به شايان برسانم. مرد كشاورزي كه آن‌ نزديكي‌ها بود، وقتي متوجه انفجار شد، خودش را به شايان رساند و او را به پايين تپه‌ها آورد. چنددقيقه بعد آمبولانس آمد و شايان را به بيمارستان سنندج انتقال دادند».

سيل و جابه‌جايي مين موضوعي نيست كه فقط مختص به ايران باشد. سال گذشته نيز بارش‌هاي سيل‌آسا در كويت باعث شد تا مين‌هايي که ارتش صدام کار گذاشته بود، از زير خاک بيرون بيايند.

بر اساس گزارشی كه سال‌ گذشته در خبرگزاري‌هاي اين كشور منتشر شد، با شکايت صاحبان اردوهاي صحرايي، تاکنون 48 مين کشف و خنثي شده است. اين رخداد در فصلي صورت مي‌گيرد که اردوهاي تفريحي صحرايي در کويت رونق دارد. مقامات اين کشور دستور بسته‌شدن 18 اردوگاه را در شمال و مرکز صادر کرده‌اند.

بوسني‌وهرزگوين هم يكي ديگر از كشورهايي بود كه در سال‌هاي گذشته وقوع سيل در آن باعث جابه‌جاشدن ده‌هاهزار مين که از دهه 90 ميلادي و زمان بحران بالکان به يادگار مانده بود، شد. در آن سال‌ حرکت مين‌ها همراه با جريان گل‌ولاي، زندگي ساکنان محلي را در معرض يک تهديد جدي قرار داد و مسئولان را براي شناسايي موقعيت جديد مين‌هاي خنثي‌نشده با يک چالش اساسي روبه‌رو کرد، به‌طوري‌كه جريان آب رودخانه حتي موجب شده بود دو عدد مين وارد حياط يکي از ساکنان محلي شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (157 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (86 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (30 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (29 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...