ساعدنیوز
ساعدنیوز

سن مناسب برای خوانندگی چه زمانی است؟

  شنبه، 25 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
سن مناسب برای خوانندگی چه زمانی است؟
سن مناسب برای شروع خوانندگی چه زمانی است؟ این سوال را بسیاری از خوانندگان مطرح می کنند در پاسخ به این سوال می توان گفت که هیچ سن جهانی برای شروع خوانندگی وجود ندارد زیرا سن مناسب برای خوانندگی به دلایل مختلفی مانند: شرایط و رشد فیزیولوژیک بدن، پیشرفت های فنی و تخصصی و تجربه افراد نیاز دارد.

سن مناسب برای شروع خوانندگی چقدر است؟

بسیاری از خوانندگان این سوال را می پرسند که سن مناسب برای شروع خوانندگی چقدر است؟ در حقیقت روش های زیادی وجود دارد که خوانندگان برای بهبود صدای خود استفاده می کنند. اما آیا صدای خوب با افزایش سن به وجود می آید؟ به نظر شما در چه سنی خواننده ها به اوج صدای خوب خود دست پیدا می کنند؟ آیا بلوغ در صدا و آواز خواندن تاثیر گذار است؟در ادامه می خواهم شما را با برخی از مسائل مهم در زمینه سن مناسب برای شروع خوانندگی آشنا کنم. تا بتوانیم به سوال های متفاوت خوانندگان درباره سن مناسب برای شروع خوانندگی پاسخ دهیم.

آیا صدای خواننده ها با افزایش سن تغییر می کند؟

صدای انسان های توسط عوامل مختلفی تغییر می کند. افزایش سن سبب تغییرات مختلفی مانند تغییرات جسمی، بلوغ و … می شود. که همگی در تغییرات صدا تاثیر گذار هستند. شایعات مختلفی درباره افزایش سن وجود دارد که برخی از افراد می گویند سن مناسب برای شروع خوانندگی، سنین بالاتر است. به این شایعات توجهی نکنید. پیرشدن هیچگونه بهبودی را در صدای شما به وجود نخواهد آورد. در حقیقت چیزی که در بهبودی صدای شما تاثیر گذار است تجربه و تمرین های است که به مرور زمان به شما یک صدای زیبا خواهند بخشید. صدای انسان های در زندگی به روش های مختلفی تغییر می کند و نمی توان زمان دقیقی را برای رسیدن اوج صدای مناسب و یا شروع خوانندگی تعیین کرد. بلوغ در افراد در یک زمان مشخص اتفاق نمی افتد و در هر فرد متفاوت است. بنابراین می توان اینگونه گفت که سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در افراد متفاوت است، زیرا افراد با استفاده از تجربه های که بدست می آورند و همچنین تمریناتی که در سالهای مختلف انجام می دهند سبب بهبود صدای خود می شوند و این تجربه ها بستگی به استعداد های افراد نیز دارد که همین موضوع سبب می شود تا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در افراد مختلف، متفاوت باشد.

آیا سن بر آوازخوانی تاثیر دارد؟

عوامل و متغیر های زیادی روی صدا خوانندگی شما تاثیر گذار است که یکی از مهمترین آنها سن است. سن فقط بر نحوه عملکرد تارهای صوتی شما تاثیر گذار نیست بلکه روی تکنیک های آواز و توانایی های شما نیز تاثیر گذار است.

آوازخوانی پس از سن بلوغ

بسیاری بر این عقیده اند که چون با فرا رسیدن سن بلوغ صدای بچه ها تغییر می کند و تار های صوتی با تغییراتی مواجه می شود پس آموزش را به بعد از آن تایم واگذار می کنند و بر این عقیده اند که آموزش های تا قبل از این سنین به هدر می رود و توجیه آن ها نیز این است که چه فایده ای دارد وقتی که صدای ما تغییر می کند روی ان کار کنیم ولی باید دانست که این دیدگاه با وجود فراوانی آن اما اندکی قابل تردید است.در اوایل بزرگسالی و بلوغ بدن شما هنوز دچار تغییر و تحولات است و به صورت مداوم هورمون های شما رشد می کند. رشد فیزیولوژیکی بدن شما سبب می شود صوت های شما قدرتمندتر از گذشته شوند. همین امر سبب می شود تا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای بعد از دوران بلوغ باشد نه در حین این دوران شروع به خوانندگی حرفه ای کنید. تغییرات بلوغ دائمی نیستند و در افراد مختلف متفاوت است به طور مثال در دوران بعد از بلوغ تار های صوتی شما می تواند نازک شوند یا مشکلاتی مختلفی مانند: لرزش صدا، کاهش دامنه صدا و … برای شما به وجود بیاید، اما جای نگرانی نیست شما می توانید با انجام تمرین های مناسب و همچنین تکنیک های آواز به خوانندگی ادامه دهید و صدای خود را بهبود دهید بنابراین با وجود این مشکلات کار به پایان نمی رسد و شما می توانید سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای خود را بعد از دوران بلوغ انتخاب کنید. سن بلوغ در آقایان و خانم ها متفاوت است. بلوغ در پسران بیشتر بین سنین 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد. تارهای صوتی مانند سایر اعضای بدن رشد می کند و دچار تغییراتی خواهد شد. بنابراین صدای آواز با توجه به سن بلوغ تغییراتی می کند. معمولا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در پسران مدتی بعد از سن 16 سالگی است زیرا در هنگام بلوغ مشکلات مختلف در آواز خواندن پسران اتفاق خواهد افتاد که از مهمترین آنها می توان به از دست دادن صدا، صدای عجیب و غریب، صدای خشن، خارج از گام خواندن و … اشاره کرد.

قاعدگی چه تاثیری بر آواز خواندن دختران دارد؟

سن مناسب برای شروع خوانندگی در دختران نسبت به پسران متفاوت است البته این تغییرات در بین خود دختران نیز متفاوت است و شاید تغییراتی که در بدن یک فرد اتفاق می افتد با فرد دیگر کاملا متفاوت باشد و همین امر سبب می شود تا کسی نتواند سن مناسب برای شروع خوانندگی در دختران را مشخص کند. قاعدگی در دوران بلوغ خانم ها اتفاق می افتد و تغییراتی را در صدای آنها به وجود خواهد آورد اما این تغییرات نسبت به تغییرات پسران کمتر است. تغییرات قاعدگی در دختران متفاوت است اما برخی از خانم ها در دوران قاعدگی بیشتر متوجه صدای خشن خود می شوند. آنها برای آواز خواندن نتهای بلند و کوتاه دچار مشکل می شوند و نیاز دارند که بیشتر تلاش کنند. در حقیقت تارهای صوتی خانم ها در دوران قاعدگی متورم خواهد شد.

آواز خواندن در کودکی

با وجود تغییر در صدا و در مواردی حتی بد شدن یا بم شدن بیش از حد صدا اما باید بدانیم که بسیار از این تغییرات گذرا است و برخی البته نیز پایدار اما باید دقت داشت که هر چند این تغییرات رخ می دهد اما بسیاری اصول آواز و خوانندگی وجود دارد که در سنین پایین کودکان بهتر یاد می گیرند و با تغییر در صدا هیچ کدام از این اصول فراموش نمی شود پس توصیه می کنیم اگر کودکان از سنین پایین استعداد خوانندگی دارد حتما از همان سنین پایینتر آموزش را آغاز نمایید.
یکی از این موارد تربیت گوش و شنیداری فرد است که در سنین پایین می تواند بسیار خوب تربیت شود و بعدها در پیشرفت آواز بسیار موثر باشد.چند علامت برای فهمیدن آمادگی کودک برای شروع آموزش آواز به غیر از شرایط اصلی جسمی کودک و سن مناسب برای خوانندگی در کودکان وجود دارد:

  1. فرزند شما انگیزه ای برای خواندن دارد؟ آواز آموزانی هستند که در پیشرفت بسیار سریع اند و موفقیت بیشتری در یادگیری هر چیزی دارند. اگر کودک از موسیقی لذت می برد یا در کنار برنامه های رادیویی یا تلویزیونی می خواند ، این نشانه خوبی است که آنها آماده هستند تا یاد بگیرند که چگونه آواز بخوانند. پس انگیزه لازم،قدم اول است.
  2. کودک شما می تواند 30 دقیقه تمرکز کند؟ تمرین مداوم ، کلید یادگیری آواز خواندن است. اگر فرزند شما به مدت 30 دقیقه می تواند روی یک کار تمرکز کند ، باید بتواند یک برنامه تمرین را حفظ کند و بتواند در فراگیری اصول آواز نیز فعالیت کند.پس تمرکز حواس قدم دوم است.
  3. کودک شما می تواند برای تمرین آواز وقت بگذارد؟ علاوه بر درس ، آواز آموزان به منظور یادگیری آواز خواندن ، نیاز به تمرین در طول هفته دارند. ممکن است والدین به مدیریت زمان تمرین کمک کنند ، به خصوص در ابتدا ، هنگامی که کودک تازه خواندن را تجربه می کند.زمان کافی،قدم سوم شماست.
  4. فرزند شما به اندازه کافی بالغ است که فعالیتی را آغاز کند؟ کودکان از نظر بلوغ اجتماعی می توانند از نظر سن بسیار متفاوت باشند. اگر کودک بتواند مسیرها را به خوبی دنبال کند و به دنبال مربی برود ، پیروی از دستورالعمل معلم خود موفقیت بیشتری خواهد داشت. آواز آموزان بالغ تر نیز می توانند زمان تمرین خود را به دلخواه خود مدیریت کنند.
  5. فرزند شما صبر دارد که با هرگونه موانع گفتاری مقابله کند؟ آواز آموزان مبتلا به اختلالات گفتاری ممکن است هنگام شروع آواز خواندن کمی ناامید کننده به نظر برسند. با این حال ،در حین یادگیری آواز خواندن و دروس آن با یک مربی پشتیبان خوب، می توان به حل این موضوع کمک کرد و اعتماد به نفس تازه ای به آواز آموز داد.

آواز خواندن در بزرگسالی

خیلی اوقاغت مراجعین می خواهند بدانند که آیا برای آموزش آواز دیر نشده است و آیا در سنن بالا می توان آواز و خوانندگی را آغاز نمود در جواب این دوستان نیز بایستی بگوییم که هر چند از سنین بالا هم بخواهید آموزش را آغاز نمایید ولی این مقوله ای است که هیچ فردی در آن صفر نیست و هر کسی علی الخصوص اگر به خوانندگی علاقمند بوده یا صدای خوبی دارد یک سری اصول آواز را به طور ناخودآگاه آموخته است که می تواند مربوط به شنیده ها و یا گوش قوی فرد باشد در واقع شما با شروع آموزش آواز در حقیقت آموزش اصولی و حرفه ای آن را آغاز می نمایید در حالی که ممکن است شاید سال ها در حال آموزش بوده باشید و خود ندانید و به همین دلیل است که بسیاری هنرجویان پس از شروع آموز به یکباره پیشرفت سریع و بزگی دارند و این به روشن شده این مساله بیشتر دلالت می کند.

آیا همه خوانندگان خوب از کودکی شروع به خواندن کردند؟

باید توجه داشت فعالیت های مختلف مثل فعالیت های ورزشی و حرفه های صنعتی برای اینکه در آن سرآمد باشید نیاز به فعالیت،تلاش،کوشش زیاد،هزینه و صرف وقت بسیار دارد.و بهترین زمان آن هم از کودکی است. اما رشته هایی مثل خوانندگی یا ترانه سرایی که غالبا استعداد های ذاتی می باشند اینگونه نیست.

تلاش و کوشش و صرف وقت بسیار مهم است اما فاکتور اصلی استعداد است،نه سن مناسب برای خوانندگی ممکن است کسی که در 30 سالگی استعداد خوانندگی خود را متوجه می شود خیلی دلپسند تر از کسی باشد که از کودکی مشغول یادگیری آواز است اما استعداد کافی را ندارد.این شخص نهایتا می تواند موزیسین باشد.

پس جواب ما به این پرسش خیر است.بسیاری از خوانندگان وجود دارند که کار خود را از جوانی شروع کرده اند. خیلی های دیگر وجود دارند که بعد از سالها در میانسالی به شهرت رسیده اند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد سوال بسیار از خواننده ها این است که سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که هیچ سن جهانی وجود ندارد که مشخص کنید در این سن خاص شما به اوج خوانندگی خود خواهید رسید و هیچ زمان دقیقی وجود ندارد تا بتوان با آن سن مناسب برای شروع خوانندگی را مشخص کرد. موضوع سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای تنها به تمرین های شما و همچنین تجربه های شما در خوانندگی بستگی دارد. سن مناسب برای شروع خوانندگی برای هر فرد کاملا مجزا است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر درباره سن مناسب برای شروع خوانندگی صحبت کنیم، در حقیقت رسیدن به صدای کامل و توسعه داده شده نیاز به فاکتور های مختلفی از جمله: رشد فیزیولوژیکی (رشد و بلوغ جسمی و ذهنی)، پیشرفت های فنی و تخصصی (ارتقا مهارت ها و تکنیک های آواز خواندن) و همچنین تجربه شما دارد. همه این موارد در زمان های مختلفی برای هر یک از خوانندگان اتفاق می افتد بنابراین زمان دقیقی برای شروع خوانندگی به صورت جهانی وجود ندارد. رسیدن به صدای اوج یا به عبارت دیگر رسیدن به یک صدای عالی و رشد کرده، با سخت کوشی و همچنین افزایش سن اتفاق خواهد افتاد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (96 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (89 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (32 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (21 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درخت جلوی خانه اش حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 ابراز احساسات و عیادت روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... نظر قابل تامل رهبر انقلاب درباره چند همسری/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! هنرنمایی های شگفت انگیز شاطر خوش ذوق در پخت نان برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس پشت صحنه خنده دار سریال پایتخت +ویدئو/ وقتی محسن تنابنده موهای رحمان و رحیم رو با بالشت اشتباه میگیره🤣 خلاقیت باورنکردنی و خنده دار طراح لباس در تولید کت و شلوار یکبار مصرف+ویدیو/اینجوری که به دم در نرسیده چیزی از کت و شلوار نمیمونه🤣 رونمایی از چهره خندان بهرام افشاری بعد از زنده بگور شدن/ قامت 2 متری بهتاش سریال پایتخت زیر خاک رفت+عکس نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم شیطنت بامزه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی با موش شدن وسط برنامه+عکس دامادی که شب عروسی از ماشین عروس پیدا شد و فرار کرد!+ویدیو/ ببین چیا ازش خواستن که فرار رو به قرار ترجیح داده نحوه محاسبه قیمت طلا در طلا فروشی سهام عدالت چیست و چگونه می‌توان برای آن ثبت نام کرد؟ آیا خونریزی واژینال در بارداری خطرناک است؟ تعریف جالب رحمت پایتخت از سلطان غم احسان علیخانی: ملت را خنداند اما اشک ما را درآورد!+ویدیو رونمایی از ویلای لوکس و دلباز منوچهر هادی در لاهیجان+ویدیو/ اینجا تکمیل بشه چی میشه👌 لاغر شدن سریع: نکاتی برای کاهش وزن در کوتاه مدت رانندگی عجیب و هوش پران رضا داوودنژاد و امیر نوری با سرعت 190 در اتوبان/ از ماشین فقط آینه هاش مونده بود...+ویدیو تزئینات خانه ابدی آزاده نامداری با تاج گل و عکس در مراسم سالگردش/ حیف جوونیش+عکس ماجرای انتقال بدل آیت‌الله خامنه‌ای با برانکارد! گریه های بی امان محمود احمدی نژاد در خانه پدری بعد از فوت پدرش و زیارت عاشورا خواندنش بر مزار پدر در صبح اولین روز بعد از دفن+ویدیو/ روحش شاد
تیتر امروز   
ماجرای آرزوی کودکی رهبر معظم انقلاب که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم ماجرای انتقال بدل آیت‌الله خامنه‌ای با برانکارد! اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...