چگونه برای اتاق خواب فرش انتخاب کنیم؟

  یکشنبه، 05 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه برای اتاق خواب فرش انتخاب کنیم؟
فرش از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی چنان اهمیت بالایی دارد که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند و خیلی از طراحان، دکوراسیون اتاق را بر مبنای پوشش کف انجام می‌دهند. فرش مناسب جلوه دکوراسیون خانه را چند برابر می‌کند و به خانه شخصیت می‌‌بخشد.

یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون در هر خانه، فرش است. فرش ها، به خصوص فرش های دستباف ایرانی، یک اثر هنری محسوب می شوند و نقش ها و انواع مختلفی دارند که هر یک سبک و حال و هوای خاصی در خانه ایجاد می کنند. این تنوع در بسیاری موارد موجب سردرگمی خریداران و در نهایت انتخاب فرش های نامناسب می شود. بیشتر افراد به فروشگاه ها مراجعه و با توجه به بودجه خود بهترین فرش را انتخاب می کنند. نکته ای که معمولا فراموش می شود این است که هر فرشی، هر چقدر هم که زیبا و باکیفیت باشد، مناسب هر خانه ای نیست و انتخاب فرش مناسب، اصول و قواعدی دارد.

فرش مناسب اتاق خواب خود را چگونه انتخاب کنیم؟

  • نرمی و لطافت: اولین معیار مهم نرمی و لطافت است تا موقع خوابیدن بر روی فرش بدن شما اذیت نشود. اما چه فرش هایی نرم ترند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لطاف فرش به جنس نخ آن بستگی دارد. نرم ترین نخ، نخ ابریشم، سپس اکریلیک، بعد ورجین و در آخر بی سی اف و پلی استر است. چنان چه توان مالی شما خوب است هیچگاه فرش های پلی استر را برای اتاق خواب خریداری نکنید زیرا پرزهای الیاف آن موقع خوابیدن به بدن شما کوبیده می شود. در واقع فرش پلی استر فرش مناسب اتاق خواب نیست. فرش های اکریلیک و ورجین از لطافت و قیمت معقولی برخوردار بوده و برای اتاق خواب مناسب ترند.

  • رنگ مناسب: دومین معیار مهم رنگ مناسب است. رنگ های آبی، فیلی و کلاً رنگ های سرد و آرامش بخش مناسب هستند و رنگ های مهیج مثل قرمز و نارنجی مناسب نیستند. هنگام خرید دقت کنید که رنگ زمینه فرش شما قرمز، نارنجی و رنگ های مهیج نباشد. در مقابل فرش های با زمینه آبی و فیلی به جهت سکونی که به لحاظ روانی در انسان ایجاد می کنند بهتر هستند.

  • طرح مناسب: چنان چه قصد دارید که اتاق کودک خود را فرش کنید توجه به طرح و نقش فرش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه فرش های کودک زیادی در صنعت فرش تولید می شوند که منقش به طرح های مختلف اند.

ابعاد و اندازه فرش مناسب اتاق خواب

اگر داخل اتاق خواب خود تخت دارید باید به یک نکته توجه داشته باشید. چنانچه تمایل دارید که زیر تخت خود فرش پهن کنید خرید هر فرش با هر نوع جنس نخی برای شما مناسب نیست. به دلیل این که وزن تخت از طریق پایه ها به فرش منتقل می شود باید فرشی را خریداری کنید که بازگشت پذیری الیاف آن بالا باشد. فرش های اکریلیک بازگشت پذیری بیشتری نسبت به فرش های پلی استر و بی سی اف دارند. یا به عبارت بهتر می توان گفت که فرش های بی سی اف تقریبا بازگشت پذیری ندارند، یعنی چنانچه تخت خود را روی فرش قرار دهید پس از مدتی جای پایه های تخت داخل فرش فرو رفته و قسمت فرو رفته در فرش های بی سی اف و پلی استر به راحتی به حالت اولیه باز نمی گردد. در حالی که فرش های اکریلیک اینطور نیستند. آن هم فرش های با شانه و تراکم بالاتر که بازگشت پذیری خیلی خوب و بالایی دارند. مشکل دیگری که با گذاشتن تخت روی فرش برای شما ایجاد می شود کثیف شدن فرش زیر تخت است. از آنجایی که جابجایی تخت چندان آسان نیست تمیز کردن فرش زیر تخت مقداری سخت به نظر می رسد. از این رو بهتر است که قسمت زیرین تخت خود را فرش نکنید.

فرش اتاق خواب

استفاده از فرش های کوچکتر در کنار تخت خواب

برای تزئین اتاق خود می توانید به جای فرش کردن تمامی مساحت اتاق، از فرش های کوچکتر در کنار تخت خواب استفاده کنید. فرش های 1.5 در 2.25 سانتی متری برای این کار به لحاظ سایز مناسب هستند.

انتخاب طرح، متناسب با دکوراسیون اتاق خواب

در انتخاب خود حتما به دکوراسیون اتاق خود دقت داشته باشید. یک مسئله این است که تصمیم بگیرید که می خواهید اتاق خود را مدرن فرش کنید یا سنتی. چنان چه تمایل دارید که اتاق خود را مدرن فرش کنید باید فرش های کلاژ، وینتیج و فرش های فرانسوی را انتخاب کنید. برای تکمیل دکوراسیون اتاق نیاز است که تابلو فرش شما هم مدرن باشد. اگر دوست دارید که دکوراسیون اتاق شما سنتی باشد حتما از فرش های سنتی ترنج دار و افشان انتخاب کنید.

روش انتخاب فرش اتاق خواب

معمولاً افرادی که قصد تغیر دکور یا خرید جهیزیه دارند تصمیم به خرید فرش جدید می گیرند. انتخاب فرش اتاق خواب به موارد مختلفی بستگی دارد که باید با آگاهی انجام شود. همانطور که گفتیم اولین مورد مشخص کردن بودجه مورد نظر است که برخی از افراد با نادیده گرفتن این موضوع به سراغ موارد بعد می روند. سپس می بایست دکور اتاق را تعیین کرد تا جنس مناسب فرش برای آن انتخاب شود. بعد از این قسمت باقی موارد راحت تر است ، زیرا اکثر تصمیم های مهم صورت گرفته است. اگر روش های انتخاب فرش اتاق خواب را ندانید امکان انتخاب اشتباه بیشتر می شود. به همین دلیل است که دیزاینرها پیشنهاد می دهند قبل از خرید ابتدا موارد مهم در خرید فرش را بررسی کنید. اگر طبق موارد گفته شده عمل کنید می توانید بهترین ها را برای دکور اتاق خواب خود انتخاب کنید. از آنجایی که فرش نقش پررنگی در دکور اتاق دارد بنابراین می تواند در زیبا یا جالب بودن دکوراسیون پراهمیت باشد.

نکاتی در مورد انتخاب فرش اتاق خواب

فرش اتاق خواب معمولا بعنوان یک عنصر حیاتی و البته دکوری استفاده می شود. طرح های مدرن و فانتزی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای فرش اتاق خواب باشد. یکی از سخت ترین کارها، انتخاب فرش مناسب اتاق خواب است. به دلیل قرارگرفتن تخت خواب در اتاق، بسیاری از افراد قالیچه را انتخاب می کنند. برای خرید قالیچه باید دقت داشته باشید که طرح و رنگ آن با دیگر وسایل اتاق خواب هماهنگی داشته باشد و با هم ست باشند.

رنگ فرش اتاق خواب

رنگ قالیچه از مهمترین موارد است. در ابتدا باید بیان کنیم که رنگ قالیچه باید با رنگ دیگر وسایل هماهنگی داشته باشد. رنگ های روشن می تواند انتخاب درستی برای اتاق خواب باشد زیرا در اتاق خواب نه غذایی خورده می شود و نه در ورودی خانه است که احتمال کثیف شدنش زیاد باشد. رنگ های جیغ و تند نیز می تواند به فضا هیجان بدهد. در نتیجه انتخاب رنگ کاملا سلیقه ای است.

چیدمان قالیچه اتاق خواب

یکی از مهمترین مسائل در خرید و انتخاب فرش اتاق خواب، سلیقه مبنی بر نحوه چیدمان فرش است. قبل از خرید فرش برای اتاق خواب، اندازه اتاق خواب را در نظر بگیرید تا بتوانید فرش مناسب اتاق خواب را خریداری کنید. بسیاری از افراد علاقه دارند که تمام اتاق را با فرش بپوشانند. این ایده برای اتاق خواب های کوچک مناسب تر از اتاق خواب های بزرگ است. قالیچه اتاق خواب کوچک برای زیبایی بیشتر باید با دیوار فاصله داشته باشد. این کار برای اتاق خواب هایی مناسب است که کفپوش زیبا و مناسبی ندارند.

قالیچه زیر تخت خواب

یکی از رایج ترین نحوه چیدمان فرش و قالیچه در اتاق خواب، پهن کردن آن زیر تخت خواب است. در این چیدمان فرش کاملا زیر تخت خواب قرار می گیرد و حدود ۳۰ سانتی متر از اطراف تخت خواب دیده می شود. برخی از افراد ترجیح می دهند نصف تخت خواب یا تمام آن را پوشش دهد. این امر کاملا سلیقه ای است. اما برای زیبا تر شدن اتاق خواب، قالیچه باید از کنار و اطراف تخت بیرون بزند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (888 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (431 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (340 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (297 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (209 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (175 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (126 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (125 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (124 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (123 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (101 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (102 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (95 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 13 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 13 مهر 1403
جزئیات نقشۀ شوم مادربزرگی که نوه‌هایش را ربود!
فال قهوه با نشان روز جمعه 13 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 30 مهر 1403 + فیلم
خانه‌داری یک کدبانو؛ از بین بردن جرم و کثیفی دمپایی پلاستیکی+نکات ریز اما مهم
اصرار پزشکیان برای فوتبال بازی کردن با کارمندان مجلس بعد از اتمام سانس فوتبال نمایندگان / ترکی صریح و‌ صادق و‌ دوست داشتنی…
نماینده مجلس: حاضرم برای پزشکیان بمیرم
وزیر خارجه عربستان خطاب به مسعود پزشکیان: شما بسیار با درایتی؛ اختلاف با ایران را برای همیشه کنار ‌می‌گذاریم
چرا اسرائیل را موشک باران کردیم؟ / چه خواهد شد؟ / چه باید بکنیم؟
چطور از زردشدن دندان‌ها جلوگیری کنیم؟/ 7 روش برای سفیدکردن طبیعی دندان‌ها در خانه
پاسخ کوبنده‌تر ایران در صورت کوچکترین خطا از سوی اسرائیل
دیدار مهم پزشکیان با وزیر خارجه عربستان / رئیس جمهور: عربستان برادر ماست
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با مقام معظم رهبری/ اگرچه عزاداریم اما عزای ما از جنس عزای سیدالشهدا است
بازیگر نقش ریحان در سریال سوگند جایگزین ترانه علیدوستی شد
منتخب روز   
دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور