سوئیچ خودرو چرا گیر می کند؟

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوئیچ خودرو چرا گیر می کند؟
برخی از افراد ترجیح می دهند تا از کلید های کپی به جای کلید اصلی استفاده کنند و چون موادی که برای ساخت این گونه کلید ها استفاده می شود از مواد استاندارد و مرغوبی نیست و استقامت کافی را ندارد؛ مستعد برای آسیب دیدن و شکسته شدن است و ممکن است موقع استفاده در درون استارت بشکند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دلایل زیادی برای گیر کردن سوییچ در استارت خودرو وجود دارد. از یک ایراد جزئی گرفته تا یک مشکل جدی در سیلندر سوئیچ می تواند دلایل بروز این مشکل باشد. بعضی رانندگان در چنین شرایطی با دستپاچگی به سرعت با مکانیک یا کلیدسازشان تماس می گیرند. اگر برای شما نیز چنین مشکلی پیش آمده باید بدانید، رفع گیر سوئیچ در استارت خودرو اصلا کار مشکلی نیست. در ادامه به مواردی که باید برای حل این مشکل بدانید اشاره شده است:

آیا اتومبیل را درست خاموش کرده اید؟

اگر با دقت بر روی استارت خودرو نگاهی انداخته باشید می بینید که علامت های مختلفی بر روی آن قرار گرفته است.

یکی از این علامت های نوشته شده بر روی آن LOCK است که معمولاً در دایره ی حول استارت خودرو و در قسمت پایینی آن قرار گرفته است.

هنگامی که اتومبیل را خاموش می کنید؛ باید سوئیچ را بر روی این گزینه قرار دهید و اگر سوئیچ را بر روی هر قسمت و گزینه ی دیگری قرار دهید، خودرو روشن خواهد ماند.

پس در این صورت اجازه ی خروج سوئیچ را به شما نخواهد داد و یکی از دلایل گیر کردن سوئیچ خودرو می تواند همین مسئله ساده باشد.

حتی دیده شده در برخی موارد رانندگانی که با عجله و دستپاچگی سوئیچ را بر روی گزینه LOCK قرار داده اند اما سوئیچ را تا انتها داخل این قسمت نبرده و به همین دلیل ساده قادر نبودند که سوئیچ را از محل خود خارج کنند.

پس در این مورد دقت لازم را داشته باشید.

مطمئن شوید که خودرو را در حالت دنده خلاص یا پارک قرار داده اید.

در چنین مواردی باید اطمینان یابید که دنده ماشین را در حالت مناسبی گذاشته اید.

دنده باید در حالت Park یا Neutralقرار بگیرد؛ چون وقتی دنده را در یکی از این دو حالت قرار می دهید می توانید سوئیچ اتومبیل را خارج کنید.

اتومبیل هایی که با گیربکس اتومات کار می کنند، طوری طراحی شده اند که مکانیزم استارت خودرو سوئیچ را در جای خود قفل می کند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که راننده، خودرو را در حالت پارک آن و یا خلاص قرار ندهد.

چون صرفاً این مسئله یک هشدار و یادآوری برای راننده است که پیش از خارج کردن سوئیچ؛ دنده ی اتومبیل را در حالت N یا P بگذارد.

لذا در غیر این صورت ممکن است به فرض روشن بودن؛ اتومبیل خود به خود شروع به حرکت کند.

وضعیت فرمان اتومبیل را بررسی کنید

از علل گیر کردن سوئیچ اتومبیل این است که اگر تمام موقعیت های قبلی را کنترل کردید و مشکلی نبود؛ یعنی اهرم دنده در حالتN یاP بود و موقعیت سوئیچ هم در درون استارت بررسی شد و روی گزینه Lock قرار داشت ولی باز هم شما نتوانستید سوئیچ را از جای خود خارج کنید؛در این موارد کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که فرمان اتومبیل را به سمت چپ و راست بچرخانید.

اگر در حرکت اول دیدید که فرمان خودروی شما در مقابل چرخیدن مقاومت می کند، باید بدانید که شما در واقع سیستم قفل فرمان را فعال کرده اید.

این یک مکانیزم ایمنی؛ برای جلوگیری از حرکت خودرو است و سبب می گردد تا زمانی که سوئیچ درون استارت قرار نگرفته؛ خودرو شما در همین وضعیت باقی بماند.

همچنین این سیستم باعث می شود که در صورت وارد شدن سوئیچ اشتباه به خودرو، اتومبیل هیچگاه شروع به حرکت و کار نکند.

این احتمال شایعی است که یکی از دلایل گیر کردن سوئیچ خودرو به خاطر قفل شدن فرمان است.

همچنین این مسئله سبب می شود تا نتوانید سوئیچ را از جای خود خارج کنید.

در این گونه موارد باید به آرامی فرمان اتومبیل را به چپ و راست بچرخانید و همزمان با این عمل روی سوئیچ کمی فشار وارد آورید.

این کار شما باعث می شود تا سیستم قفل فرمان باز شود و شما هم خواهید توانست به راحتی سوئیچ را از محل خود خارج کنید.

آیا کلید شکسته ای در استارت باقی نمانده است؟

برخی از افراد ترجیح می دهند تا از کلید های کپی به جای کلید اصلی استفاده کنند و چون موادی که برای ساخت این گونه کلید ها استفاده می شود از مواد استاندارد و مرغوبی نیست و استقامت کافی را ندارد؛ مستعد برای آسیب دیدن و شکسته شدن است و ممکن است موقع استفاده در درون استارت بشکند.

حتی کلیدهای اصلی هم به مرور زمان و طی استفاده های مکرر و طولانی ممکن است تغییر شکل بدهند و استحکام کافی را نداشته باشند.

اگر متوجه شدید که سوئیچ ماشین تغییر شکل یافته و آسیب دیده است سعی کنید از آن استفاده نکنید.

حال اگر باز هم کلید در سوراخ استارت شکست؛ ابتدا سعی کنید خودتان آن را خارج کنید؛ ولی تلاش کنید تا به استارت خودرو آسیبی وارد نشود.

اما اگر در نهایت به انجام این کار موفق نشدید از یک کلیدساز کمک بگیرید تا سوئیچ را بتواند خارج کند.

سلامت باتری خودرو را بررسی کنید.

یکی از مواردی که باید موقع گیر کردن سوئیچ اتومبیل آن را چک کنید باتری خودروست.

می دانید که در خودروهای جدید و مدرن، اگر برق کافی به کامپیوتر خودرو نرسد، سوئیچ را قفل خواهد کرد و این نوعی ویژگی امنیتی برای خودرو محسوب می شود که هیچ استفاده ای از آن صورت نمی گیرد.

پس باید همواره کار کرد درست باتری اتومبیل تان را کنترل کنید.

این کار را با ولت متر هم می توانید انجام دهید و انرژی باتری خودرو را چک کنید.

یک روش دیگر این است که با روشن کردن چراغ جلوی ماشین از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید.

پس اگر چراغ های اتومبیل روشن نشدند، باتری اتومبیل شما احتمالاً تمام شده است؛ که در این صورت باید باتری را شارژ کرده و یا آن را در صورت لزوم تعویض کنید.

این تمام ماجرا نیست و اینها مواردی بود که خودتان با اندک تأملی می توانید آن را بررسی و کنترل کنید، اما ممکن است این مشکل یعنی گیر کردن سوئیچ اتومبیل مربوط به قسمت هایی باشد که شما نمی توانید آن را حل کنید.

مثلا مشکل ممکن است از سیلندر سوئیچ اتومبیل باشد، که در این صورت و موارد مشابه، آن را باید به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان