سیستم ARP یا ضد واژگونی در خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیستم ARP یا ضد واژگونی در خودرو چیست و چگونه کار می کند؟
سیستم ARP یا ضد واژگونی در خودرو موضوع این مقاله است که قصد داریم به بررسی این سیستم و عملکرد آن در خودرو بپردازیم.با ما همراه باشید.

در طول زمان با پیشرفت صنعت خودرو و اضافه شدن یک به یک آپشن های ایمنی به خودروها، شاهد هرچه ایمن تر شدن خودروها هستیم. به طور کلی دو دسته سیستم محافظتی در خودروها وجود دارد؛ دسته اول سیستم هایی مانند ایربگ، سیستم پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و… هستند که به آن ها سیستم های ایمنی غیرفعال می گویند و پس از وارد شدن ضربه یا در حین آن وارد عمل می شوند تا از جان سرنشینان محافظت می کنند.

نوع دیگر سیستم های ایمنی همانند سیستم ترمز ABS، ESP و سیستم ARP یا ضد واژگونی هستند که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم. این سیستم ها با بهره گیری از سنسور های تعبیه شده در خودرو عامل بروز حادثه را پیش از وقوع آن شناسایی و در حد توان از بروز آن جلوگیری می کنند و به آن ها سیستم های ایمنی فعال می گویند. به طور مثال بد نیست بدانید که ۴۰ درصد از تصادفات مرگبار بر اثر سرخوردن و از کنترل خارج شدن خودرو به وقوع می پیوندند و سیستم های ایمنی مانند ESP، توانایی این را دارند تا در ۸۰ درصد مواقع از بروز این چنین سوانحی جلوگیری کنند.

سیستم ARP یا سیستم ضد واژگونی چیست؟

سیستم ضد واژگونی یا به عبارت صحیح تر آن «محافظ فعال واژگونی» (Active Rollover Protection) در حقیقت بخشی از سیستم ESP خودرو است و همان گونه که از نامش مشخص است وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد. کاربرد اصلی این سیستم در خودرو هایی با مرکز ثقل بالا مانند ون ها و شاسی بلند های بزرگ است چراکه این خودرو ها در پیچ های تند با سرعت بالا به دلیل بر هم خوردن تعادل خودرو در معرض واژگونی هستند.

سیستم ARP چگونه عمل می کند؟

سیستم ضد واژگونی یا به عبارت صحیح تر آن در حقیقت بخشی از سیستمESP خودرو است و همان گونه که از نامش مشخص است وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد. کاربرد اصلی این سیستم در خودروهایی با مرکز ثقل بالا مانند ون ها و شاسی بلند های بزرگ است چراکه این خودروها در پیچ های تند با سرعت بالا به دلیل بر هم خوردن تعادل خودرو در معرض واژگونی هستند. درصورتی که شتاب جانبی از عدد تعیین شده از سوی شرکت سازنده خودرو فراتر برود، وارد عمل می شود و برای جلوگیری از واژگونی، با درگیر کردن ترمز چرخ هایی که در سمت بیرون پیچ هستند مانع از بلند شدن چرخ های داخل پیچ و درنتیجه واژگونی خودرو می شود.

سیستم فعال در برابر واژگونی (active rollover protection) یا به اختصار ARP به عنوان جزئی از سیستم ESP عمل می کند. مرکز ثقل یکی از مهم ترین فاکتور ها در واژگونی در سرعت های بالاست. برخی از خودروها همانند ون ها و کامیون ها به طور خاص دارای مرکز ثقل بالاتری از خودروهای سواری هستند و در عین حال در اکثر موارد وزن اضافه تری را حمل می کنند. همین عوامل پتانسیل این خودروها را در برابر واژگونی بالا می برد.

شرایطی را در نظر بگیرید که یک دستگاه خودروی ون با سرعت بالا در حال نزدیک شدن به پیچ نسبتا تندی است. شاید در شرایط مشابه و در خودرو سواری مشکل خاصی برای رد کردن پیچ وجود نداشته باشد، اما خودروی ون به دلیل داشتن مرکز ثقل بالا احتمال واژگونی بالایی دارد. در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم ARP یا ضد واژگونی، این سیستم در هنگام ورود به پیچ با کمک سنسورهای خود، وجود نیروی جانبی بیش از حد را احساس می کند و با فعال کردن مداوم ترمز های چرخ های خارج از پیچ، از بروز حادثه جلوگیری می کند.

سیستم ARP یا ضد واژگونی در خودرو

ترکیبی از سنسورهای موثر در عملکرد سیستم ARP

شرکت ولوو در توضیح سیستم ضد واژگونی خود به دو بخش استفاده شده در این سیستم اشاره می کند:

  • بخش اول سیستم پیشگیری و تثبیت
  • بخش دوم سیستم محافظت کننده

به گفته این خودروساز این سیستم در مانورهای ناگهانی و در صورت لغزیدن خودرو و از دست رفتن کنترل آن وارد عمل می شود. سیستم ضد واژگونی یا ARP به کمک سنسورهای تعبیه شده، زاویه شیب جانبی را می سنجد و این سیستم به کمک داده های اندازه گیری شده احتمال واژگونی خودرو را بررسی می کند.در صورت احساس شرایط واژگونی توسط سیستم ARP، این سیستم می تواند اقدام به کاهش دور موتور و فعال کردن ترمزها کند. اگر سیستم ARP باز هم احتمال واژگونی بدهد و قسمت پیشگیری سیستم پاسخگو نباشد، ARP وارد عمل شده و بسته به شرایط، اعمال محافظتی مانند فعال کردن سیستم کمربندهای پیش کشنده و باز شدن ایربگ ها را انجام می دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (333 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (258 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (250 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (192 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (126 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (68 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (64 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه بارترین اتفاق برای عجیب ترین زمین فوتبال در جهان!/فاجعه در چمن + عکس
تغییر چهره باورنکردنی بیتا بادران، بازیگر درخشان دلشکسته و آژانس شیشه‌ای ، بعد از 20 سال و علت‌ فاصله گرفتنش از بازیگری از زبان خودش/ چه باکلاس و خوش‌لباس شده جدیدا
استایل‌های شیک و ایرانی‌پسند بانوان بازیگر ایران در جشنواره‌های خارج از کشور/ از لباس پرزرق و برق پریناز ایزدیار و هدی زین‌العابدین تا پوشش‌ ساده‌ی نیکی کریمی و مهتاب کرامتی
نگاهی به استایل‌ مریم مومن، بازیگر "بانوی عمارت"، و همسرش در اکران سینمایی "لختگی"/ چه حلقه‌ی قشنگی👌 چقدر هم بهم میان ماشالله
(عکس) زینب سلیمانی در آغوش پر مهر پدرشوهرش، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله/ +زینب سلیمانی و همسر لبنانی اش
طبق مصوبۀ جدید، پذیرفته‌شدگان کنکور 1404 اجازۀ شرکت مجدد در آزمون سال بعدی را ندارند
حکایتی از وضعیت فاجعه‌بار کیفیت آموزشی با معدل 10/98 دانش‌آموزان پایه دوازدهم
سحر دولتشاهی، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، سینا مهراد و ... در حواشی داغ امروز دوشنبه 9 مهر 1403
تست دقت و سرعت/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند همۀ تفاوت‌های موجود در "سبد میوه" را فقط در 5 ثانیه پیدا کنند
(ویدئو) یادگیری زبان ترکی استانبولی با سوفیانیوز/ چند جمله از مکالمات پرکاربرد با زیرنویس ترکی و فارسی چسبیده
(ویدئو) کلام بهشتی از دل مولانا و زبان فخر موسیقی ایران زمین، محمدرضا شجریان/ آمده‌ام که سر نهم، عشق تو را به سر برم
بازی فکری؛ اگه تو باهوش بودن مدعی هستی تو 5 ثانیه بگو مشکل عکس چیه
ویدیو/ خلاقیت نشاط‌آور مردم کنیا در نجات محیط‌زیست و احیای جنگل‌ها در کشورشان/ روش پرتاب میلیون‌ها توپ‌ سیاه حاوی بذر درخت آکاسیا را ببینید
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «مولان»/ زیرنویس فارسی و آموزش مکالمات پرکاربرد
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "قورباغه بازیگوش" را در «روز بارانی و خیابان شلوغ» در عرض 3 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس