سیستم ESP  خودرو  چیست و چگونه کار می کند؟

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیستم ESP  خودرو  چیست و چگونه کار می کند؟
اگر حین ترمز گرفتن هستید و چرخ ها در خطر قفل شدن هستند، ترمزهای ضد قفل سیستم ESP وارد صحنه شده کرده و فرآیند ترمز را کمی کندتر می کنند تا شما بتوانید مجدد کنترل لاستیک ها را به دست بگیرید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ،سیستم کنترل الکترونیکی یا Electronic Stability Program یک فناوری برای ایمنی خودرو می باشد. اما این سیستم دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ با ما همراه باشید تا به جواب این سوال برسید.

این تکنولوژی زمانی که متوجه می شود کنترل از دست راننده خارج شده سعی می کند با کنترل کردن فرمان و در بعضی موارد ترمزها و حتی کم کردن نیروی پیشرانه، کنترل از دست رفته خودرو را برگرداند و به راننده کمک کند مسیر خود را به راحتی و بدون لغزش طی کند. جالب است بدانید که بر اساس تحقیقی که صورت گرفته، با استفاده از سیستم ESP، یک سوم از تصادف ها کاسته می شود که نشان دهنده اهمیت این سیستم در کنترل و امنیت خودرو است.

اگر بخواهیم بطور خلاصه بگوییم که این سیستم چطور کار می کند، باید گفت که سیستم ESP به صورت مداوم در حال بررسی وضعیت رانندگی هنگام حرکت خودرو است و کنترل می کند که آیا خودرو به همان سمتی می رود که راننده قصد دارد یا خیر! به طور مثال اگر خودرویی روی یخ در حال لیز خوردن باشد و راننده نتواند به سمتی که قصد دارد بپیچد، این سیستم وارد کنترل شده و به کمک ترمزهای جداگانه برای هر چرخ و کنترل فرمان و گشتاور پیشرانه، سعی می کند تا خودرو را به سمتی که راننده قصد دارد، هدایت کند. البته این سیستم می تواند روی هر سطحی اعم از خشک و یا یخ زده کار کند و عملکرد آن به لیز خوردن روی جاده های خیس منتهی نمی شود.

سیستم ESP خودرو چگونه کار می کند؟

ESP شامل چندین قطعه است که با هم کار می کنند تا ایمنی خودرو در جاده را برای شما فراهم کند. این سیستم شامل ترمزهای ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (TCS) می باشد.

این سیستم با استفاده از سنسورهای بی شمار، بر روی عملکرد فرمان، شتاب و ترمز خودرو نظارت می کند و داده ها را به رایانه مرکزی می فرستند. سپس این رایانه آنچه را که شما انجام می دهید را با نحوه واکنش خودرو مقایسه می کند. اگر به عنوان مثال شما به سرعت فرمان را به سمت چپ یا راست می چرخانید، اما ماشین در حال حرکت مستقیم است (شاید به این دلیل که جاده بسیار مرطوب یا یخی است)، کامپیوتر می تواند این مشکل را تشخیص دهد و به سیستم های خودرو دستور دهد تا طبق میل شما عمل کرده و فرمان را بچرخانند.

اگر حین ترمز گرفتن هستید و چرخ ها در خطر قفل شدن هستند، ترمزهای ضد قفل سیستم ESP وارد صحنه شده کرده و فرآیند ترمز را کمی کندتر می کنند تا شما بتوانید مجدد کنترل لاستیک ها را به دست بگیرید. همچنین این سیستم می تواند میزان نیروی ترمزگیری که به هر چرخ وارد می شود را اندازه گیری کند. بنابراین اگر یک یا چند چرخ نسبت به بقیه تحت فشار بیشتری باشند، می توان از این روش برای استفاده حداکثر از آن چرخ ها استفاده کرد.

سیستم ESC حتی می تواند به کمک سیستم کنترل کشش، میزان توان ارسال شده از موتور به چرخ های محرک را مدیریت کند. اگر در شرایطی شما فشار زیادی بر روی شتاب دهنده می آورید، اما چرخ ها بدون هیچ جهتی فقط در حال چرخش روی یک زمین گلی یا یخی هستند؛ کنترل کشش باعث کاهش میزان قدرت آنها شده و به نحوی حرکت آنها را کنترل می کند.

تمامی این فرآیند ها – از تشخیص ورودی های شما گرفته تا تصمیم گیری در مورد رفتار خودرو و حل مشکلات به وجود آمده – در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

چراغ هشدار دهنده سیستم ESP در اتومبیل

ESP دارای یک چراغ هشدار دهنده اختصاصی می باشد. این چراغ هشدار در شرایطی مثل زمانی که ماشین در لبه یک مکان خطرناک قرار گرفته باشد فعال شده و چشمک می زند؛ به خصوص اگر رانندگی روی یک سطح لغزنده باشد. بنابرین اگر چراغ روشن شود، نشان می دهد که سیستم ESP دارای خطا بوده و یا غیر فعال شده است. در این موقع شما باید سیستم را بررسی کرده یا آن را دوباره فعال کنید.

آیا سیستم کنترل کشش (traction control) همان کار ESP یا ESC را انجام می دهد؟کنترل کشش یکی از مهمترین ابزارهایی است که یک سیستمESP یا ESCدر اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند خودرو خود را کنترل کنید. بنابراین کنترل کشش بخشی از سیستم ESP یا ESCبوده و توسط آن اداره می شود.

غیر فعال کردن سیستم کنترل کشش، ESP یا ESC

بسیاری از خودرو ها دارای دکمه ای هستند که به شما اجازه می دهد سیستم ایمنی کنترل الکترونیکی را به صورت موقت یا کامل غیر فعال کنید. ما اکیداً توصیه می کنیم که این کار را در جاده های عمومی انجام ندهید. اما همچنان بسیاری از رانندگان غالباً ترجیح می دهند این کارکردها را برای رانندگی با عملکرد بالا و در مسیرهای مسابقه غیر فعال کنند. در واقع هدف آنها این است که به جای تکیه به این سیستم ایمنی، از مهارت های کنترل خود برای متوقف کردن مشکلاتی مانند چرخش خودرو استفاده کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان