تقویت چشم و بینایی کودک با تغذیه و ورزش

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
تقویت چشم و بینایی کودک با تغذیه و ورزش
امروزه چشم کودکان به دلیل بازی‌های رایانه‌ای بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای جلوگیری از این خطرات و تقویت چشم ضعیف کودک تان از تغذیه مناسب و مقوی برای آن‌ها استفاده کنید.ما در این مطلب مواد غذایی مفید برای تقویت قوه بینایی کودک را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

دیدن تعداد روز افزون کودکانی که از عینک های نمره یی استفاده می کنند، نگران کننده است. هدف این وسیله کمک به ما و آسان تر کردن زندگی است اما بسیاری از این فن آوری های نوین بشری روی سلامتی کودکان ما تاثیر منفی گذاشته اند و آن ها را تنبل بار آورده اند. اگر در خانه کودکی دارید، حتماً می دانید که چقدر وقت خود را صرف تماشای تلوزیون، جستجوی در اینترنت و کمپیوتر، بازی با موبایل و خواندن مطالب در تبلت های دیجیتال شان می کند. سپری کردن زیاد وقت روی این وسایل الکترونیکی می تواند برای بدن شان خطرناک باشد و بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان کم سن و سال و افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض دچار شدن به مشکلات بینایی قرار دارند. با این حال، با اقدامات پیش گیرانه می توانیم این مشکل روبه رشد را مهار کنیم.

راه ها و روش های طبیعی زیادی وجود دارند که می توانیم با استفاده از آن بینایی کودکان خود را تقویت بخشیم. برای محافظت از بینایی و حفظ سلامت کودکان باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودک تان سالم بوده و یک سبک زندگی سالم دارد. به این فکر می کنید که چگونه به شکل طبیعی اقدام به تقویت بینایی کودک کنید؟ تغذیه کافی و مناسب، ورزش کردن و معاینه مرتب چشم ها گام های ساده ای در جهت مقابله با ضعف بینایی و تقویت بینایی کودک هستند.

دید چشم کودکان

کودک شما برای دیدن بهتر، چشمانش را تنگ تر می کند! از میان هر چهار کودک، یک کودک مشکل بینایی دارد و دید واضحی ندارد و اغلب والدین نمی دانند که این مشکل وجود دارد. به همین دلیل انجام آزمایشات چشم پزشکی برای کودکتان را جدی بگیرید. در ماه های ابتدایی شما می توانید با انجام تمرین هایی به کسب مهارت و توانایی نوزاد خود در زمینه ردیابی اشیاء با چشمانش کمک زیادی کنید. به طور مثال می توانید صورت خود را در مقابل صورت کودک قرار دهید و سرتان را به آرامی بالا و پایین ببرید. همچنین نوزاد در یک ماهگی علاقه زیادی به تصاویر متضاد و با کنتراست بالا دارد. از این جهت نشان دادن تصاویر متضاد چون صحنه های سیاه و سفید و صحنه هایی با خطوط مستقیم و شکسته می تواند به توانایی بینایی نوزاد کمک شایانی کند. از راه های تقویت علاقه دیداری در شیرخوار، بردن او به خارج از منزل، به خیابان، فروشگاه یا گردش خارج از شهر است. سعی کنید کودک را به نقاطی ببرید و چیزهایی را نشانش دهید که قبلاً آن را ندیده است و نام هر آنچه را که می بیند بلند به زبان بیاورید. دید کودک با بسیاری نکات قابل تقویت است.

ضعیفی چشمان کودک

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم ضعیف کودکان

مواد غذایی مختلفی وجود دارد که به سلامت چشم کمک می کنند اما مهم ترین و مفیدترین آنها را در ادامه این بخش برای شما آورده ایم تا با گنجاندن انها در برنامه غذایی کودکتان مشکل ضعف چشم را کاهش یا پیشگیری کنید.

سبزیجات با برگ های سبز

اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم برگ ، همه این سبزیجات با برگ سبز به بهبود بینایی کمک میکند. این سبزیجات قوق العاده منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ، مانند ویتامین E، ویتامین C و کلسیم هستند.به خصوص اسفناج که به دلیل آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین و زاکسنتین به ترویج دید در کودکان کمک میکنند.برای بیشترین بهره وری از این سبزیجات ، آنها را تازه و خام مصرف کنید.

هویج و سیب زمینی شیرین

سبزیجات زرد، حاوی مقدار زیادی ویتامین E و بتاکاروتن هستند که برای بینایی بهتر، سلامت شبکیه چشم محافظت از چشمها در برابر آسیب های خورشید مفید میباشد.

اسید های چرب امگا3

غذا های که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، فعالیت های مغز را تقویت میکنند، به سرعت جریان خون کمک میکنند، که باعث افزایش عملکرد مناسب در چشم میشود.گیاهانی که حاوی چربی امگا3 هستند، مانند دانه های کتان، گردو، و سبزیجات،با برگ سبز تیره، مزایای مشابهی با ماهی دارند ( البته بدون خطر جیوه و دیگر سموم موجود در آن).

زغال اخته و انگور

این میوه ها باعث بهبود بینایی در شب و دیگر مکان های تاریک میشوند که به دلیل آنتوسیانین موجود در آنها میباشد. زغال اخته باعث کاهش خستگی چشم نیز میشود. آنها حاوی فلاونوئید های مثل کورستین، رسوراترول و روتین هستند که برای دید بسیار مناسب میباشد.

کدو سبز

کدو سبز سرشار از لوتئین و زاکسنتین، آنتی اکسیدان های که از چشم محافظت میکنند میباشد.

آووکادو

آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین میباشد. که این نیز باعث بهبود عملکرد چشم میشود.

میوه های نارنجی یا زرد

انبه، کدو تنبل، زرد آلو و پاپایا، سرشار از ویتامین E هستند که باعث بهبود بینایی میشوند و از شب کوری نیز جلوگیری میکنند. علاوه براین زرد آلو حاوی بتاکاروتن، لیکوپن و کارو تروئید ها است که به بهبود بینایی کمک میکنند.

میوه های حاوی ویتامین C بالا

میوه های مانند پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و گوآوا را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین C میباشد.گوجه فرنگی نیز حاوی لیکوپن و لوتئین و کاروتنوئید ها میباشد که برای بینایی بسیار مفید هستند. همچنین گوجه فرنگی از آسیب های چشم در برابر نور خورشید نیز محافظت میکند.

بادام

بادام یکی دیگر از مواد غذایی بسیار عالی برای چشم است، زیرا سرشار از ویتامین E میباشد. در این میان، کیوی هم حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که برای چشم مفید است.ما نیاز به مقدار کمی از گیاهان حاوی چربی، مانند:بادام، گردو و آووکادو داریم. مصرف بی از حد چربی، حتی منابع خام آن میتواند تاثیر منفی بر دید چشم داشته باشد.

زرده تخم مرغ

لوتئین موجود در زرده تخم مرغ خصوصا تخم مرغ های رسمی مطمئن دارای موادی مغذی است که در زمینه بینایی کودکان نقش موثری دارد. فقط دقت داشته باشید که برای حفظ خواص تخم مرغ نباید مدت زمان طولانی پخته شود و بهتر است بدانید که برای جذب بهتر لوتئین تخم مرغ در کودکان می توانید کمی کره، روغن نارگیل و یا زیتون به آن اضافه نمایید.

کلم

یکی از مزایای کلم، استفاده از آن برای درمان اختلالات چشمی میباشد.کلم سرشار از ویتامین C فراوانی است، حتی بیشتر از پرتقال.مواد مغذی موجود در کلم مانند ویتامین E چشم را سلامت نگه میدارد و برای سلامتی کلی بدن مفید میباشد.مهم است، غذا های را برای سلامت چشم استفاده میکنید ، رسیده ، تازه و ارگانیک باشد.همانطور که بدن و مغز کودکان در حال توسعه هستند میدانیم که در برابر اثرات مضر آسیب پذیر تر از بزرگسالان میباشند.پس باید تمرکز خود را بر روی این بگذاریم که تا جایی که ممکن است از مواد عالی و ارگانیک استفاده کنیم.

چند نکته و توصیه کلی در مورد تغذیه و تقویت چشم ضعیف کودک

  • سعی کنید تخم مرغ را در وعده صبحانه کودکان بگنجانید؛ به دلیل اینکه این ماده سرشار از پروتئین بوده و لوتئین موجود در زرده آن از بیماری های چشم جلوگیری می کند.
  • ماده مفید دیگر برای چشم کودکان سیر است پس از قرار دادن آن در برنامه غذایی کودکانتان غافل نشوید.
  • بدن کودکان باید در طول روز به میزان کافی آب دریافت نمایند. بی توجهی در رساندن آب و دیگر مایعات به بدن کودکان می تواند علاوه بر مضر بودن برای دیگر اعضای بدنشان آسیب جدی به چشم های کودک بزنند.
  • فلوونوئید موجود در شکلات تلخ نیز یکی از موادی است که می تواند محافظ خوبی برای رگ های چشم کودک شما باشد و از ضعیف شدن چشمان فرزندان عزیزتان جلوگیری کند.

ورزش برای تقویت چشم ضعیف کودک

موارد ذیر ورزش هایی است که شما می توانید روزانه کودک تان را به انجام آن تشویق کنید:

  • از کودک بخواهید چشمانش را به سمت بالا و پایین حرکت دهد. به او بگویید به سمت بالا و سقف اتاق نگاه کرده و مدتی در همان حالت بماند سپس به پایین نگاه کرده و دوباره مدتی در همان حالت بماند. از او بخواهید ۱۰ بار این ورزش را تکرار کند. سپس این حرکت را با حرکت دادن کره چشم ها به طرفین تکرار کند.
  • این ورزش می تواند برای برای کودک تان جالب باشد. از او بخواهید چشمانش را به جهات مختلف حرکت دهد. او می تواند کره چشمانش را به حالت دورانی، زیگزاگی و همین طور افقی و عمودی حرکت دهد. او را تشویق کنید این حرکت را ۱۰ الی ۲۰ بار تکرار کند. هرچند بهتر است مراقب باشید که او تنها چشمانش را و نه سرش را حرکت دهد.
  • این ورزش ساده، پلک زدن است. هرچند کودکان به طور مرتب پلک نمی زنند که همین امر منجر به بروز مشکلات چشمی در آن ها می شود. از کودک بخواهید به طور مرتب پلک بزند تا چشمانش مرطوب بماند.
  • ورزش بعدی که کودک می تواند انجام دهد چرخاندن چشم ها است. از او بخواهید چشم هایش را به آرامی در جهت عقربه های ساعت و نیز خلاف عقربه های ساعت بچرخاند. اجازه دهید این حرکت را چند بار تکرار کند.
  • از کودک بخواهید پشت پلک هایش را سی بار تکان دهد سپس چشم هایش را ببندد و به مدت چند دقیقه استراحت کند.
  • تمرین ورزش جهش چشم ها به طور مرتب می تواند به تقویت بینایی کودک کمک کند. از کودک بخواهید این حرکت را با تمرکز روی یک شیء که در فاصله ی دوری قرار دارد شروع کند و بعد تمرکز چشم ها را به سمت یک شیء نزدیک تغییر دهد. اجازه دهید این ورزش را ۱۰ بار تکرار کند. برای آسان تر کردن این حرکت برای کودک می توانید از او بخواهید دست هایش را به موازات بدن راست نگه دارد و انگشتش را به سمت جلو بلند کند و تمرکز خود را از یک تابلوی نقاشی یا عکس به سمت یک دیوار در فاصله دور که جلوی انگشتش قرار گرفته است تغییر دهد.
  • یک توپ را به تکه ای زنجیر یا طناب وصل کنید و آن را درست مثل یک پاندول ساعت آویزان کنید. از کودک بخواهید با چشمانش حرکت را به جلو و عقب توپ را بدون تکان دادن سرش دنبال کند.
  • ماساج دادن ملایم ناحیه اطراف چشم ها با نوک انگشت می تواند به تسکین و تقویت بینایی کودک کمک کند. شما هم چنین می توانید گردن کودک را به منظور تسکین ماساج دهید.
  • چشم ها را ببندید و ناحیه پشت پلک ها را به آرامی با نوک انگشت ماساج دهید. فشار ملایمی روی چشم ها بیاورید تا مرطوب شوند.
  • نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید تا از این طریق اکسیجن کافی به مغز و در نهایت به چشمان تان برسد.

معاینه منظم چشم

معاینه منظم و دوره ای چشم ها می تواند به نگرانی های مرتبط با ضعف بینایی در کودکان خاتمه دهد. با یک داکتر ماهر و متخصص در این زمینه مشورت کنید و کودک تان را به طور منظم جهت معاینه چشم به نزد او ببرید. اقدام به موقع و درمان فوری می تواند به طور فزاینده ای به شما و کودک تان کمک کنند.

در عصر حاضر بسیاری از کودکان دچار مشکل بینایی هستند اما با دادن این تغییرات آسان در سبک زندگی و عادت کردن به رفتار سالم می توانید مطمین باشید که چشم کودک تان دچار مشکلات مربوط به بینایی نخواهد شد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک، ورزش منظم و داشتن خواب کافی سلامتی و نشاط چشمان کودک شما را حفظ و حراست خواهد کرد و باعث تقویت بینایی کودک می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...