تهیه خورش قلیه ترش

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تهیه خورش قلیه ترش
خورش ها از جمله غذاهای محبوبی به شمار می روند که در بسیاری از بخش های مختلف ایران تهیه می شوند. همان طور که می دانید، انواع خورش وجود دارد که هر کدام از آنها با استفاده از ترکیبات خاص خود درست می شوند و به همین دلیل مزه کاملا منحصر به فردی دارند.

خورش قلیه ترش یکی از غذاهای سنتی استان لرستان است .این غذا شاید با توجه به اسمش فکر کنید که همان قلیه معروف است اما باید بگوییم خیر این غذا هیچ شباهتی به قلیه ماهی معروف ندارد و مواد به کار رفته در آن گوشت قرمز ، سیب زمینی و رب انار یا رب گوجه فرنگی می باشد.در ایران بسیار از غذاها دارای نام قلیه هستند اما به همین نسبت دارای طرز پخت های متفاوتی می باشند که تعدادی از آنها را در صفحات مختلف سایت دیده اید.معروف بودن نام قلیه به این دلیل است که از دوران صفویه تا آخر دوران قاجاریه به همه خورش ها نام قلیه را می گذاشتند.اما بعدها به دلایلی نام قلیه به خورش تبدیل شد ولی تعدادی از غذاها همین نام را تا به امروز با خود یدک کشیده اند.نام دیگر این غذا قلیه لری می باشد.این غذا در واقع دارای طعمی ترش است و این به دلیل وجود استفاده از رب انار در این غذا می باشد.رب انار دارای سه طعم متفاوت هستند که عبارتند از : رب انار شیرین : انار شیرین دارای طبع سرد و مایل به اعتدال است و نسبت به انار ترش و ملس فواید درمانی کمتری دارد. با این وجود رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون بسیار مفید است. رب انار ملس: طبع رب انار ملس یا در اصطلاح میخوش سرد و تر و نزدیک به اعتدال است و به دلیل مزه خاصی که دارد، طرفداران زیادی دارد. به طور کلی انار ملس (ترش و شیرین) خواص بیشتری نسبت به انار شیرین داشته و در کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون مفیدتر از انار شیرین است. رب انار ترش: انار ترش که از آن برای تهیه رب انار استفاده شود، دارای سردی و تری بیشتر است و باعث ایجاد یبوست خفیف می شود. مصرف رب انار ترش در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری بسیار مفید است و اشتهای زنان باردار به خوردن مواد غیر طبیعی را کاهش می دهد. همچنین مصرف انار ترش و فراورده های جانبی تهیه شده از آن مانند رب انار، کنسانتره و آب انار باعث کاهش صفرا، کاهش حرارت معده و کبد می شود.

دستور تهیه خورش قلیه ترش

این خورش از جمله غذاهای سنتی استان لرستان است. همان طور که می دانید، لرستان از جمله استان های به شمار می رود که آشپزی در آن به صورت حرفه ای دنبال می شود. از آنجایی که برای درست کردن این خورش از گوشت و غلات استفاده می شود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و از همین رو می تواند به بهبود سلامتی کمک کند. علاوه بر این، جالب است بدانید که طرز تهیه این خورش بسیار ساده است به طوری که هر کسی می تواند آن را در خانه آماده کند.

شما می توانید خورش قلیه ترش به عنوان یک غذای اصلی میل کنید و یا این که همراه با آن از انواع پلو نیز استفاده کنید. علاوه بر این، سالادهای سنتی مانند سالاد فصل، سالاد کنگر و سالاد شیرازی نیز می توانند انتخاب های هوشمندانه ای باشند.

مواد مورد نیاز برای تهیه خورش قلیه ترش

  • به تعداد سه عدد متوسط سیب زمینی متوسط
  • به تعداد یک عدد پیاز متوسط
  • به مقدار دلخواه آب انار ترش یا رب انار
  • به مقدار دلخواه فلفل
  • به مقدار دلخواه نمک
  • به مقدار دلخواه زردچوبه
  • به مقدار ۳۰۰ گرم گوشت قرمز
  • به مقدار دلخواه روغن

طرز تهیه خورش قلیه ترش

گام اول: نخستین کاری که برای درست کردن این غذای خوشمزه باید انجام دهید این است که سیب زمینی ها را به دقت شسته و سپس آن را همراه با مقداری نمک و آب درون یک قابلمه می پزیم.

گام دوم: حالا باید به سراغ گوشت قرمز بروید و آن را به صورت نگینی خرد کنید و سپس به صورت جداگانه آنها را درون یک قابلمه بپزید.

گام سوم: بعد از این که سیب زمینی ها به صورت کاملا پختند، آنها را پوست می گیریم و بعد رنده می کنیم. سیب زمینی ها رنده شده را به گوشت اضافه کنید.

گام چهارم: البته شما می توانید به جای رنده کردن، سیب زمینی ها را نیز نگینی خرد کنید که این موضوع به خودتان بستگی دارد.

گام پنجم: حالا باید پیاز را همراه با مقداری روغن تفت دهید تا رنگش به صورت کامل طلایی شود. سپس پیاز تفت داده شده را همراه با ادویه ها به ترکیبات بالای اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

گام ششم: آخرین کاری که باید انجام دهید این است که آب انار یا رب انار را به خورش اضافه کنید.

گام هفتم: غذای شما آماده است و می توانید میل کنید.

نکات مهم برای تهیه خورش قلیه ترش

  • پنج پیمانه آب برای پخت این مقدار گوشت کافی است. توجه داشته باشید که آب باید در حدی باشد که روی گوشت را بگیرد و نباید بیشتر باشد.
  • به جای آب انار می توان از آب زغال اخته نیز استفاده کرد.
  • برخی افراد به جای آب انار در خورش قلیه ترش، عصاره تمر هندی می ریزند. برای این کار، دو قاشق تمبر هندی را در یک لیوان آب حل کنید و پس از صاف کردن، آن را به گوشت اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که تمر هندی دارای نمک و ترشی است و اگر قبل از پخت گوشت، آن را در خورش بریزید، مانع از پخت گوشت می شود.
  • اگر به آب انار، آب زغال اخته یا تمر هندی دسترسی ندارید، برای چاشنی این خورش از آبغوره استفاده کنید.
  • برخی افراد به جای رب انار از رب گوجه فرنگی استفاده می کنند.
  • بسته به نوع رب انار و استفاده از آب انار، آب زغال اخته، تمر هندی یا آبغوره، رنگ خروش قلیه ترش می تواند سیاه، قرمز، طلایی باشد.
  • شما می توانید به جای رنده کردن، سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید و در خورش بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد.
  • خورش قلیه ترش به صورت کم آب و غلیظ سرو می شود.
  • میزان ترشی این غذا به ذائقه شما بستگی دارد؛ اگر طعم ترشی را ترجیح می دهید، آب انار ترش بیشتری در آن بریزید و اگر طعم شیرینی را ترجیح می دهید، از ترشی آن کم کنید یا کمی شکر، یک قاشق عسل یا چند آلو به آن اضافه کنید. توجه کنید که نوع آلو می تواند به ترش یا شیرین تر شدن خورش کمک کند.
  • طرز تهیه خورش قلیه ترش لری با مرغ نیز به همین ترتیب است. در ضمن، اگر آن را با مرغ بپزید، خورش شما زودتر آماده خواهد شد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (196 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (14 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و فریبرز پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند