تالار بولشوی، از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تالار بولشوی، از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه
تئاتر بولشوی یکی از مهم ترین سالن های تئاتر در شهر مسکو واقع شده است و به عنوان افتخارات فرهنگ و هنر روسیه محسوب می شود. با اینکه در طی سال ها، ساختمان تئاتر بولشوی سه بار آتش گرفته ولی هربار با بازسازی و گسترش فضای تئاتر میزبان گردشگران داخلی و خارجی روسیه بوده است. با دوبرابر شدن فضای این سالن ظرفیت آن به ۷۰۰ هنرمند رسیده است.

تالار نمایش بالشوی (به روسی: Большой театр) مهم ترین تالار مسکو و از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. تالار بالشوی از مشهورترین تالارهای جهان برای هنرهای باله و اپرا می باشد. تالار بالشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته شد.بولشوی به معنای بزرگ است. بزرگ هم از نظر بزرگی ساختمان و هم از این جهت که باله و اپرا ارج و مقام بیشتری نسبت به تئاترهای نمایشی داشت. ساختمان کوچک تری در سمت راست تئاتر «بولشوی» قرار دارد به نام تئاتر «مالی» (Maly) که به معنای کوچک است و در آن تئاترهای نمایشی اجرا می شود.

سالن سه بار در سال های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا گردید. باله بالشوی از معتبرترین سازمان های ملی باله دنیاست که محل خلق تعدادی از بزرگترین آثار و رپرتوار باله کلاسیک و باله نئوکلاسیک است.باله دریاچه قو اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، نخستین بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بالشوی به روی صحنه رفت.

تالار نمایش بالشوی 

ساختمان اصلی و تاریخی تئاتر بالشوی که به سده ۱۹ میلادی بازمی گردد، از سال ۲۰۰۵ در دست تعمیر و بازسازی گسترده ای قرار داشت و در نهایت در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱، بازگشایی شد.

اگر شما نیز جزو علاقه مندان به تئاتر، اپرا، باله و موسیقی هستید بهتر است با خرید بلیط هواپیما فرصت بازدید از این مکان را از دست ندهید. توجه داشته باشید که تورهای تئاتر در این مرکز به زبان انگلیسی و روسی برگزار می شوند. بولشوی در میدان تئاتر شهر مسکو واقع شده و یکی از پر رفت و آمدترین مکان های شهر محسوب می شود. در مقابل ساختمان اصلی نیز فواره ای زیبا و سنتی قرار دارد.

تالار نمایش بالشوی

تاریخچه تئاتر بولشوی مسکو

تئاتر بولشوی یکی از معروفترین و مهم ترین جاذبه های دیدنی مسکو در سال ۱۷۷۶ به دستور شاهزاده Peter Urusoو کارافرین انگلیسی به نام Michael Maddox ساخته شده است؛ چون این تئاتر در کنار میدان پتروفسکی ساخته شده بود، با همین نام می شناختند و بعد از افتتاح به عنوان یکی از مدارس موسیقی هنر باله فعالیت داشته است.
تالار بولشوی در سال های ۱۸۰۵ و ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ دچار آتش سوزی بزرگی شد؛ در اولین سال آتش سوزی به دلیل اینکه ساختمان از جنس چوب بود خیلی زود در آتش سوخت و ۵ سال بعد در حمله ناپلئون نابود گردید ولی باز هم در سال ۱۸۲۴ توسط دولت از نو و به سبک کلاسیک همراه با ساختمان جدید برای تئاتر سلطنتی ساخته شد؛ باری دیگر در سال ۱۸۵۳ دچار حریق شد؛ این بار معمار بزرگ Albert Kavos براساس طرحی از Bove شروع به طراحی و ساخت این تئاتر کرد و در نهایت در سال ۱۸۵۶ همزمان با تاجگذاری الکساندر دوم خانه تئاتر افتتاح گردید. بعد از جنگ جهانی دوم خانه تئاتر بولشوی با قدرتی بیشتر در کل جهان معروف شد و بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی این خانه تئاتر از رونق افتاد و رکود زیادی دراین حرفه اتفاق افتاد، اما در سال های اخیر امکانات زیادی به تئاتر بولشوی اضافه کرده اند که بازدید از آن به همه توصیه می شود.

تئاتر بولشوی مسکو

معماری تئاتر بولشوی مسکو

نمای سالن تئاتر همانند ساختمان های رومی است و بر روی دیوار آن نماد عقاب دو سر وجود دارد و همچنین مجسمه ای بزرگ از آپولو بر روی سر در ساختمان گذاشته اند که چهار اسب در حال کشیدن وی هستند. نورپردازی های انجام شده بر روی نمای این ساختمان یکی از دیدنی های شهر مسکو در هنگام شب است. مسکو، شهری مملو از تاریخ باشکوه و جاذبه های گردشگری که هیچ چیز تکراری ندارد. تالار بولشوی در مسکو نیز به عنوان مکانی تاریخی و بی نظیر شهرت جهانی دارد و سالانه میزبان گردشگران زیادی است که به هنر و جاذبه های تاریخی علاقه مندند. در Bolshoi Theatre مسکو هنرهای باله و اپرا اجرا می شوند و بزرگان موسیقی در طول تاریخ در این سالن فعالیت داشته اند.
در ورودی ساختمان تالار بولشوی مسکو ۱۶ ستون مرتفع و سفید رنگ وجود دارند که این ستون ها نشان دهنده هنر خلاقانه معمارانی است که حدود ۳ قرن پیش در این کشور زندگی می کردند. در ورودی نیز ۳ در چوبی بسیار بلند و در دو سمت ورودی ساختمان مجسمه ای از مفاخر کشور قرار داده شده است. سبک معماری و تزئینات داخلی تالار بولشوی همانند موزه ای تاریخی است. بر روی سقف و دیوارهای این مجموعه نقاشی های بسیار زیبایی کشیده شده و فضای آرامبخشی ایجاد کرده است. در اطراف این مجموعه نیز چندین اتاق و سالن به چشم می خورند که محلی برای تمرین رقص، تمرین موسیقی و تئاتر، اتاق های استراحت هستند.

بخش های تئاتر بولشوی مسکو

تالار بزرگ تئاتر بولشوی شامل قسمت های مختلفی است که یکی از مهمترین و بی نظیرترین قسمت های آن سالن اصلی نمایش نام دارد؛ این سالن در چند طبقه به شکل یک ساز موسیقی ساخته شده و چشم انداز زیبایی به محل اجرای اصلی سالن دارد. از این سالن به ابر سالن نیز یاد می شود و حدودا ۲۰۰۰ نفر گنجایش دارد. پایین صحن تئاتر، سالنی به نام بتهوون وجود دارد که برای اجرای کنسرت های مختلف، تمرین گروه های کر و مراسم دیگر کاربرد دارد. همچنین اتاق هایی برای تمرین رقصندگان، آوازخوانان، نوازندگان وجود دارد. طرفداران اپرا و رقص های باله با علاقه زیاد به فکر خرید بلیط هواپیما و بازدید از این سالن هستند تا تجربه ای خاطره انگیز برای خود رقم بزنند.

تئاتر بولشوی مسکو

نحوه دسترسی به تالار بولشوی در مسکو

ایستگاه های مترو Teatralnaya، Okhotnyi Ryad و Ploshad Revolutsii از جمله راه های ساده دسترسی به این ساختمان می باشند. همچنین علاوه بر مترو می توانید از تاکسی و یا ماشین شخصی نیز برای دسترسی به آن استفاده نمایید. در صورتی که علاقه مند به بازدید از این سالن می باشید، خوب است بدانید که این سالن همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب فعالیت دارد. برای آنکه بتوانید از مراسم هایی که در این سالن برگزار می شوند دیدن نمایید، باید از سایت تالار بولشوی در مسکو اقدام به رزرو بلیط کرده و اطلاعات دقیق را در مورد مراسم هایی که در آن برگزار می شوند، کسب نمایید.

 تالار بولشوی در مسکو

جاذبه های دیدنی نزدیک به تئاتر بولشوی

پس از آنکه بازدید شما از مراسم های برگزار شده در این سالن تئاتر به اتمام رسید، این فرصت را خواهید داشت تا به مکان های مختلف شهر مسکو بروید و از مراکز دیدنی و تاریخی دیگر این شهر بازدید نمایید. میدان مانژ شهر مسکو در حدود ۲ کیلومتر و کاخ کرملین ۳.۳ کیلومتر از این سالن فاصله دارد. همچنین کلیسای جامع سنت باسیل، آرامگاه لنین و میدان سرخ هر کدام به صورت تقریبی در حدود ۵ کیلومتر با شما فاصله خواهند داشت.

رستوران های نزدیک به تئاتر بولشوی نیز شامل رستوران کوادروم در حدود ۶۵۰ متری و رستوران سون در حدود ۱.۴ کیلومتری می باشند و رستوران بولشوی که یکی از رستوران های محبوب شهر به شمار می آید در ۱.۵ کیلومتری و رستوران یورا در ۲.۵ کیلومتر شما قرار خواهند داشت.

برای اقامت در نزدیکی این ساختمان نیز میتوانید از هتل هایی مانند هتل ماترشکا که در ۴۵۰ متری و هتل گرادا بوتیک که در۱.۵ کیلومتر آن قرار دارند بهره مند شوید و یا در هتل های با کیفیت هتل کوزنتسکی در ۱.۶ کیلومتر و هتل استرای گورود در ۱.۶ کیلومتر اقامت نمایید.

سؤالات متداول در مورد تئاتر بولشوی

  • تالار بولشوی در مسکو کجاست؟تالار بولشوی در مسکو بدون شک از شناخته شده ترین و محبوب ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری روسیه می باشد که در سال ۱۷۷۶ ساخته شده است و از قدمتی زیاد برخوردار می باشد. این سالن به دستور شاهزاده Peter Uruso و به همکاری کارآفرین انگلیسی به نام Michael Maddox ساخته شده است. آدرس آن به شرح ذیل می باشد: Theatre Square, 1, Moscow, Russia, 125009
  • دسترسی به تالار بولشوی در مسکو چگونه خواهد بود؟ ایستگاه های مترو Teatral Naya، Okhotny Ryad و Ploshad Revolutsii از جمله راه های ساده دسترسی به این ساختمان می باشند.
  • نزدیک ترین مراکز دیدنی به تالار بولشوی در مسکو کدامند؟ میدان مانژ شهر مسکو در حدود ۲ کیلومتر و کاخ کرملین ۳.۳ کیلومتر از این سالن فاصله دارد. همچنین کلیسای جامع سنت باسیل، آرامگاه لنین و میدان سرخ هر کدام به صورت تقریبی در حدود ۵ کیلومتر با شما فاصله خواهند داشت.

شهر مسکو یکی از زیباترین شهرهای دنیا به شمار می آید که با سفر به آن می توانید تجربه ای باور نکردی را برای خود رقم بزنید. آشنایی با مراکز دیدنی و تاریخی شهرهای مختلف جهان یکی از نکاتی است که قبل از سفر به آن شهر باید در نظر داشته باشید تا بتوانید از آن ها دیدن نمایید. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد مکان های دیدنی و تاریخی شهرهای مختلف، با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان