ساعدنیوز
ساعدنیوز

تمرینات ورزشی دوران بارداری برای تمدد اعصاب و خواب راحت

  چهارشنبه، 09 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
تمرینات ورزشی دوران بارداری برای تمدد اعصاب و خواب راحت
بدون شک یکی از بهترین تمرینات ورزشی که می‌توان به زنان باردار معرفی کرد یوگا و تمرینات کششی آن است. نتیجه انجام دراز مدت تمرینات یوگا افزایش انعطاف پذیری ماهیچه‌های بدن در دوران بارداری است. تمرینات یوگا به زنان باردار کمک می‌کند تا فرآیند تمدد اعصاب و شل کردن ماهیچه‌ها را با کیفیت بالاتری انجام دهند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، نداشتن خواب راحت در دوران بارداری یکی از مهمترین شکایت های زنانی است که این دوران را سپری می کنند. اینکه یک زن باردار نمی تواند مربوط به عوامل گوناگونی می شود که ممکن است در زنانی که ساختار فیزیکی و شرایط روحی و روانی مشابهی نیز دارند، متفاوت باشد. اما علت هر چه باشد و میزان بیقراری و ناآرامی مربوط به خواب شبانه یا میان روزی شدت کم یا زیادی داشته باشد، یک نکته کاملا بدیهی است: روش های وجود دارد که با تکیه بر آنها می توان ناآرامی در خواب دوران بارداری را به میزان چشمگیری کاهش داد.

اگر شما که این مقاله را می خوانید زن بارداری هستید که معمولا احساس بیقراری، تنش، دلواپسی و ناآرامی می کنید و از همه مهمتر همواره احساس می کنید که به شدت خسته و کوفته هستید قطعا نمی توانید خواب راحتی نیز داشته باشید. در واقع برای این دسته از زنان باردار، خوابیدن برای چند ساعت آن هم خواب راحتی که مانند آن را در دوران پیش از بارداری تجربه می کردند تبدیل به یک رؤیا شده است. اما برای کمک به شما و سایر زنان بارداری که گرفتار این چالش هستند راهکارهایی وجود دارد که در زیر ارایه شده است. این دسته از تمرین ها به تسکین و آرامش بیشتر ماهیچه ها منجر شده و در عین حال تمدد اعصاب را نیز به همراه دارند. در نتیجه فرد می تواند خواب نسبتا راحتی را تجربه کند.

یوگا و تمرینات کششی
بدون شک یکی از بهترین تمرینات ورزشی که می توان به زنان باردار معرفی کرد یوگا و تمرینات کششی آن است. نتیجه انجام دراز مدت تمرینات یوگا افزایش انعطاف پذیری ماهیچه های بدن در دوران بارداری است. تمرینات یوگا به زنان باردار کمک می کند تا فرآیند تمدد اعصاب و شل کردن ماهیچه ها را با کیفیت بالاتری انجام دهند. به عقیده متخصصان زنان و زایمان، تمرینات ورزشی یوگا و کشش هایی که طی آن به ماهیچه های مختلف بدن داده می شود از جمله تمریناتی است که می توان در سراسر دوره 9 ماهه بارداری انجام داد بی آنکه نگرانی خاصی از خطرناک بودن آنها وجود داشته باشد. در بسیاری از باشگاه های ورزشی نظیر ژیمناستیک، کلاس های تمرینی یوگا برگزار می شود و جالب اینکه برخی از آنها صرفا برای زنان باردار ارایه می شود.

اما تنها نباید به حضور در کلاس های یوگا برای افزایش انعطاف پذیری بدن در دوران بارداری فکر کرد. شما اگر زن بارداری هستید که نمی توانید خواب راحتی داشته باشید و معمولا احساس خستگی و کوفتگی می کنید می توانید تمرینات کششی مختلفی در منزل انجام داده و خستگی را از شانه ها، گردن، ناحیه پشت و عضلات همسترینگ دور کنید. در طول روز ماهیچه های مختلف بدن را کش و قوس دهید. این کار را به دفعات انجام دهید تا در شب هنگام خواب راحتی را تجربه کنید. توصیه مهم دیگر این است که در آستانه به خواب رفتن کارهای سنگین انجام ندهید.

ماساژ
قرن های طولانی است که از ماساژ به عنوان راهی جهت تمدد اعصاب و تسکین ماهیچه ها استفاده می شود تا آنجاکه از آن به عنوان یک علم هم یاد می شود. حرکاتی که در ماساژ انجام می شود ماهیچه های خسته، کوفته و تحت فشار را تسکین داده و بدن را برای خواب راحت در میان روز و شب هنگام آماده می کند. در بسیاری از باشگاه ها ماساژورهای ماهری حضور دارند که می توانید از خدمات آنها بهره مند شوید. با این حال فراموش نکنید که شرایط خاص بدنی خود یعنی باردار بودن را به اطلاع وی برسانید. ماساژورهای حرفه ای دوره های خاص ماساژ زنان باردار را نیز سپری کرده اند و می توانند حرکات متناسب با بدن این دسته از زنان را انجام دهند. همچنین در انتخاب فرد ماساژ دهنده و مکانی که این عمل انجام می دهد دقت لازم را به خرج داده و از کیفیت وسایل، پاکیزگی محیط و تجربه کافی فرد ماساژ دهنده مطمئن شوید.
البته ماساژ حرفه ای تنها گزینه ای نیست که برای خلاصی از تنش های ماهیچه ای در پیش روی دارید. همسرتان نیز می تواند پاها، دستان، گردن و سایر قسمت های بدنتان را به آرامی ماساژ داده تا با شرایط بهتری به خواب روید.

تنفس عمیق
مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهد تنفس عمیق و منظم به کاهش تنش های ماهیچه ای و کاستن از شدت ضربان قلب کمک زیادی می کند. در نتیجه زن باردار می تواند خواب به مراتب راحت تری را در شب تجربه کند.

منقبض و رهاسازی ماهیچه ها
این تمرینات یکی از اثرگذارترین تمرینات ماهیچه ای است که به زنان باردار کمک می کند تا خواب راحت تری را در شب هنگام تجربه کنند. برای این منظور روی کف اتاق خوابیده و با تمرکز بر روی گروهی از ماهیچه ها، ابتدا آنها را منقبض کرده و پس از چند ثانیه رها ساخته و این کار را برای دفعات مختلف انجام دهید.

تصورات ذهنی
این دسته از تمرینات اگرچه به ظاهر با تمرینات فیزیکی همراه نیست اما تأثیر بسزایی در تسکین ماهیچه ها و تمدد اعصاب خواهد داشت. برای این منظور خود را در مکانی زیبا و به دور از تنش های روزمره تصور کنید. برای مثال می توانید خود را در میان گذرگاهی تصور کنید که در دو سوی آن دشتی از گل های زیبا دیده می شود. همچنین خود را در دشتی تصور کنید که آسمان آن پوشیده از ابرهای زیباست، نسیم ملایمی در حال وزیدن است و شما می توانید رقص علفزارها را تماشا کنید. در ادامه به جزئیات هم دقت کنید و سعی کنید رایحه های دلنشین، صداهای گوش نواز و مزه های بی نظیر را نیز احساس کنید.
اگر بارها تلاش کردید و نتوانستید خود را در عالم خیال به این نقاط دیدنی برسانید نگران نباشید. سری به مجلات زده و تصاویری را پیدا کنید که این تصورات در آنها دیده می شود. به آنها نگاه کرده و به آرامی چشمانتان را ببندید، اندکی تلاش کنید و با تمرکز کردن خود را به دشت های زیبا برسانید!

ورزش
ورزش و به خصوص ورزش منظم در دوران بارداری کلید حل بسیاری از مشکلات از جملات چالش های ذهنی و روحی و روانی است. زنان بارداری که ورزش می کنند به تدریج سطح سلامت روانی و فیزیکی خود را ارتقا می بخشند. این دسته از زنان راحت از قبل به خواب می روند. البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که تا چهار ساعت پیش از خواب شبانه نباید ورزش های سنگین انجام داد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (184 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (90 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (43 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و...
تیتر امروز   
واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...