ساعدنیوز
ساعدنیوز

ترس از زایمان و بارداری را چگونه از بین ببریم؟

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
ترس از زایمان و بارداری را چگونه از بین ببریم؟
هر چند که ترس از بارداری چندان رایج نیست و به‌ندرت در میان زنان دیده می‌شود، اما در صورت وقوع، اثراتی جدی بر زندگی فرد و عملکرد روزانه‌اش می‌گذارد. گاهی افراد مبتلا به این ترس، حتی باوجود میل به فرزندآوری، از باردار شدن امتناع می‌ورزند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اگرچه تجربه های زایمان راحت، خیلی بیشتر از تجربه های زایمان های دردسرساز است، ولی معمولاً آن چیزی که بیشتر بازگو می شود، ماجرای زایمان های سخت است. پس اگر داستان های زیادی راجع به مشکلات زایمان شنیده اید، به این معنی نخواهد بود که همۀ زایمان های طبیعی سخت است.

به خاطر داشته باشید که در طول تاریخ، زنان زیادی پیش از شما نیز زایمان کرده اند، کودکانی به دنیا آورده و با سلامت کامل زندگی کرده اند؛ به زودی شما نیز به این دسته خواهید پیوست. با این حال، بهترین راه برای رهایی کامل از ترس زایمان، کسب اطلاعاتی دربارۀ آن است. لازم است بیشتر دربارۀ ترس های رایج زایمان بخوانید تا حقایق، شما را در غلبه بر ترستان یاری دهد. راهکارهایی برای مقابله با این ترس ها در زیر آمده که بهتر است آنها را بخوانید تا خاطرتان آسوده شود و از میزان ترس شما کم کند.

نشانه های ترس از زایمان چیست؟

ترس از بارداری و زایمان، نوع خاصی از فوبیاست که طی یک اختلال اضطراب، فرد درباره یک موقعیت یا شی ء دچار ترسی غیرمنطقی و بی دلیل می شود. از نشانه های ترس از بارداری و زایمان طبیعی می توان به اختلالات خواب، حملات پانیک یا وحشت زدگی، کابوس و دوری گزینی اشاره کرد. نشانه های دیگر این ترس به شرح زیر هستند:

  • دچار شدن به احساس ترس حتی با فکر کردن به بارداری و زایمان؛
  • اضطراب و افسردگی؛
  • ترس از مرده به دنیا آمدن نوزاد، تولد نوزاد با نقص های مادرزادی، مرگ مادر و…؛
  • اصرار شدید بر زایمان سزارین.

برخی از زنان، به خاطر ترسی که از زایمان و بارداری دارند، از فعالیت های جنسی هم پرهیز می کنند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. از این میان، زنانی که از زایمان وحشت دارند، در هنگام بارداری اصرار به استفاده از عمل سزارین دارند یا در هنگام زایمان دچار تروما یا ضربه روانی می شوند و حتی در مواردی با نوزاد خود ارتباط خوبی برقرار نخواهند کرد.

جالب است بدانید که احتمال دارد مردان هم به ترس از زایمان دچار شوند. محققان دریافته اند که این دسته از مردان به شدت دچار نگرانی بابت سلامت و ایمنی نوزاد و مادرش هستند. توکوفوبیا به واسطۀ نگرانی هایی درباره زایمان کردن، تصمیم گیری، مشکلات مالی، روش های درمانی پزشکی، دغدغه های سرپرستی و رسیدگی به نوزاد و… به وجود می آیند.

دلایل ترس از زایمان چیست؟

دلایل متعددی برای دچار شدن به توکوفوبیا وجود دارد مثل ترس از ناشناخته ها، از دست رفتن کنترل زندگی و حریم خصوصی، داشتن تجربۀ مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن، ترس از درد، ترس درباره زندگی نوزاد و بی اعتمادی به کادر پزشکی. ترس از اینکه فرایند زایمان به شکلی امن و آرام پیش نرود و عوارض و مشکلاتی مانند پره اکلامپسی یا مرگ رخ دهد هم باعث می شود زنان از زایمان کردن بترسند. اگر شخصی از همراهی دوستان و آشنایان خود در مسیر زایمان برخوردار نباشد، احتمالا دچار ترس بیشتری خواهد شد.

دو نوع مختلف توکوفوبیا وجود دارد:

  • ترس اولیه: ترس اولیه در زنانی رخ می دهد که تاکنون تجربه بارداری و زایمان نداشته اند. این ترس ممکن است از نوجوانی یا بعد از بارداری شروع شود. در زنان و دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند هم احتمال وقوع این ترس وجود دارد. آزمایش های پزشکی در طول دوران بارداری یا برای زایمان هم می توانند موجبات تحریک این نوع ترس را فراهم کنند.
  • ترس ثانویه: این ترس در زنانی ایجاد می شود که قبلا بارداری و زایمان را تجربه کرده اند. چنین ترسی در این زنان معمولا نشانه ای از تجربه سختی در گذشته است. توکوفوبیا برای زنانی که سقط جنین عمدی و یا غیرعمدی داشته اند یا درمان های باروری برای شان موفقیت آمیز نبوده است یا نوزاد مرده به دنیا آورده اند در دسته ترس ثانویه قرار می گیرد.

پژوهشگران تفسیرهای گوناگونی برای شکل گیری ترس از بارداری بیان می کنند؛ مثلا شنیدن تجربه های ناخوشایند زایمان و بارداری از زنان دیگر، ترس از ناتوانی در مدیریت درد و وجود انواع مشکلات روانی قبلی مانند افسردگی و اضطراب هم از جمله دلایل شکل گیری این ترس در زنان است.

آیا ترس از زایمان مشکل رایجی است؟

ترسیدن از زایمان و بارداری تا حد معقولی برای همه وجود دارد. حتی درصدی منطقی از ترس باعث می شود فردِ باردار به خود رسیدگی بیشتری کند و مراقبت ها و وسایل لازم برای مدیریت بهتر اوضاع برای خود را فراهم نماید. چنین ترسی رایج است و حدود ۸۰ درصد از زنان تا حدی بابت چیزهایی مانند درد، سلامتی، ایمنی هنگام زایمان و… دچار ترس می شوند. این ترس ها رایج هستند و بیشتر زنان با کسب آگاهی و اطلاع درباره زایمان و فرایند آن، صحبت با زنان دیگر و مشاوره با پزشک از چنین ترس هایی رها می شوند.

اما در مواردی، ترس های عادی چنان شدید می شوند و فرد را از پا درمی آورند که به آنها ترس از زایمان یا «توکوفوبیا» گفته می شود. میزان رواج این ترس چندان مشخص نیست. برخی از تحقیقات نشان می دهد که چنین ترسی در ۲ تا ۵ درصد از زنان وجود دارد. برخی دیگر از شواهد حاکی از آن است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از زنان دچار ترس شدید از زایمان می شوند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه چه می گویند؟

در یک پژوهش، مشخص شده است که تنها ۰٫۰۳۲ درصد از زنان دچار توکوفوبیا می شوند. محققان معتقدند که ترسیدن طبیعی از زایمان با فوبیای آن تفاوت های مهمی دارد؛ گرچه این دو اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. ترس از بارداری طیفی از احساسات و افکار توأم با ترس از این موضوع را در بر می گیرد.

سطوح طبیعی این ترس نسبتا کم است اما در مواردی که این ترس شدید می شود، عملکرد روزانه فرد تغییر می کند و تحت الشعاع ترس قرار می گیرد.

تفاوت در آمارهای مرتبط با میزان ترس از زایمان به خاطر تعاریف متفاوتی است که محققان از این نوع ترس دارند. مثلا برخی از زنان با سطح متوسطی از ترس در گروه کسانی قرار می گیرند که دچار این فوبیا هستند و برخی دیگر با وجود ترس های شدیدی که دارند، در آمار نادیده گرفته می شوند.

تفاوت ترس از زایمان با اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

آمارها نشان می دهد که ۳ درصد از زنان به خاطر زایمان دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شوند. این آمار برای زایمان زنانی که بیشتر در معرض چنین اختلالی هستند، بیشتر هم می شود. ازجمله عوارض و نتایج اختلال استرس پس از سانحه باید به «گوش به زنگ بودن» (hypervigilance) اشاره کرد که نظارت دائمی و شدید محیط اطراف برای مراقبت از خود در برابر تهدیدها و خطرات است. کابوس های شبانه درباره رویداد و تنش ناخوشایند و نیز یادآوری خاطرات آن (flashbacks: تجسم دوباره حادثه) هم از جمله عوارض جانبی چنین مشکلی است.

گاهی اوقات، وجود نشانه های اختلال استرس پس از سانحه باعث می شود که تشخیص درباره برخی از زنان، ترس از زایمان ثانویه باشد. در بعضی از موارد هم این اختلالات با افسردگی پس از زایمان اشتباه گرفته می شوند. چنین سوءتفاهمی در تشخیص اختلالات رایج است. برای در نظر گرفتن درمانی دقیق و مؤثر، تمیز دادن این اختلالات از یکدیگر ضروری است.

درمان ترس از زایمان چیست؟

درمان توکوفوبیا برای تضمین سلامت مادر و نوزاد ضروری است. احتمالا روند درمان با همکاری متخصص زنان و زایمان و یک روان پزشک یا روان شناس انجام می شود. متخصصان سلامت روان می توانند دلایل پنهانی و ریشۀ به وجود آمدن چنین ترسی در بیمار را مشخص کنند؛ مثلا کشف کنند که افسردگی یا اضطراب زمینه ساز ایجاد این ترس شده است. متخصصان زنان و زایمان هم با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به فرد باعث می شوند که او از روند زایمان مطلع شود و خیالش بابت این موضوع و ایمنی آن کاملا آسوده باشد.

حمایت و همراهی نزدیکان باید چگونه باشد؟

حمایت عاطفی و همراهی خانواده و نزدیکان با بیمار بسیار ضروری و مهم است. بسیاری از افراد با وجود همراهانی که در کنارشان هستند، احساس امنیت بیشتری می کنند. پژوهش ها هم نشان می دهد که وجود نزدیکان و اقوام در کنار زنانی که از زایمان می ترسند در به حداقل رساندن چنین مشکلی بسیار کارساز است. وجود حمایت و همراهی دیگران باعث افزایش احساس خودکارآمدی در فرد می شود و حتی روی نظر او برای انجام عمل سزارین اثر می گذارد و موجب می شود که زایمان طبیعی را انتخاب کند.

گاهی اوقات، حمایت و همراهی با بیمار را یک نفر انجام می دهد و گاهی پای یک گروه از حامیان در میان است که می توانند دوستان، آشنایان و اقوام باشند. مشاوران، روان شناسان، متخصصان زنان و زایمان و ماماها هم می توانند در میان حامیان فرد قرار بگیرند و به او برای فائق آمدن بر توکوفوبیا کمک کنند.

تجربه زایمان بدون مشکل هم در کاهش این ترس مؤثر است. نتایج یک پژوهش نشان داده است: زنانی که احساس می کنند کنترل بدن خود را در دست دارند و از فرایند زایمان آگاه هستند، بهتر با ترس خود کنار می آیند. بسیاری از زنان به دنبال استفاده از مشاوره و راهنمایی های زنان دیگری هستند که قبلا زایمان کرده اند؛ مثلا مادران، خواهران، اقوام و… می توانند با گذاشتن تجربه های خود در اختیار فرد باعث کاهش ترس از زایمان شوند. پژوهش ها نشان می دهد که مشاوره این چنینی و همراهی با زنان باردار در از بین بردن ترس مفید است و درصد میل به عمل سزارین را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

درمان های روحی و روانی در ترس از زایمان چگونه است؟

روان درمانی و رفتار درمانی شناختی (CBT) هم در مسیر درمان ترس از بارداری مفید هستند. رفتار درمانی شناختی معطوف به علائمی خاص است؛ یعنی به علائم و ویژگی های خاصی از اختلال فرد توجه می کند و در کوتاه مدت، این مشکلات را رفع می کند؛ به همین دلیل، ظاهرا انتخاب خوبی برای رفع توکوفوبیا خواهد بود. در یک پژوهش، به ۲ روش مختلف سعی در درمان ترس از زایمان شده بود: یکی از روش ها، روشی استاندارد و عادی بود و در روش دیگر از درمان رفتاری ـ شناختی ازطریق اینترنت استفاده شده بود.

هرچند که هر دو روش در کاهش ترس از بارداری در افراد مؤثر نشان می دادند، اما روش رفتار درمانی شناختی موجب کاهش علائم بیشتری در افراد شده بود. البته، تعداد افرادی که از به رفتار درمانی شناختی پایبند ماندند و آن را تکمیل کردند، چندان زیاد نبود؛ به همین دلیل، محققان تشخیص دادند که شدنی و پذیرفتنی بودن چنین درمانی از سوی بیماران قابل توجه نیست.

داروهای لازم برای درمان ترس از زایمان چیست؟

برای رفع توکوفوبیا داروها هم به عنوان درمانی مستقل یا در کنار روش های درمانی دیگر استفاده می شوند تا دلایل ریشه ای این ترس مانند اضطراب، افسردگی یا اختلالات روانی دیگر را از میان بردارند. درمان ترس از زایمان نیازمند به کارگیری رویکردهای بین رشته ای است؛ یعنی از چندین رشته و تخصص برای درمان این مشکل باید استفاده شود. هم روان شناسان و هم متخصصان زنان و زایمان در این مسیر با هم همراه می شوند. برای کاهش ترس های موجود در فرد باید حتما درباره روند زایمان، شیوه کنترل درد و انتخاب روش زایمان به او اطلاع رسانی شود و مشورت های لازم میان متخصص و بیمار صورت بگیرد.

گام های مهم در رفع ترس از زایمان چیست؟

اگر احساس می کنید که دچار توکوفوبیا هستید یا چنین مشکلی برای تان به وقوع خواهد پیوست باید گام های زیر را در نظر بگیرید:

  • احساسات خود را به دکتر یا ماما بگویید. سطح و میزانی از اضطراب طبیعی است. با مطرح کردن این اضطراب، آنان می توانند به شما قوت قلب بدهند و مراقبت های بیشتری انجام دهند.
  • بهتر است که به فکر طراحی یک برنامه برای فرایند زایمان باشید. برای این کار باید خواسته ها و نیازهای تان را با پزشک مطرح کنید؛ مثلا درباره روش های کنترل درد و شیوه زایمان با او همفکری کنید. داشتن برنامه ای مشخص باعث می شود که قوی تر و آماده تر باشید و احساس کنید که اوضاع را در کنترل دارید.
  • از گوش دادن به ماجراها و تجربه های ناخوشایند دیگران امتناع کنید. شنیدن داستان های ناراحت کننده و وحشتناک درباره زایمان می تواند به تشدید ترس تان بینجامد. اطلاعات و آگاهی های پزشکی مناسب در این زمینه کسب کنید و به ابعاد مثبت این فرایند و تجربه های مطلوب و خوب توجه داشته باشید. اگر شخصی از تجربه ها و داستان های وحشتناک صحبت کرد، از او بخواهید که حرفش را متوقف کند و چنین چیزهایی برای تان تعریف نکند.
  • شرکت در کلاس های آموزشی قبل از زایمان برای قرار گرفتن در جریان روش های کنترل درد، آشنایی با فرایند زایمان و مسائل مرتبط با آن می تواند تا حد زیادی از ترس ها و دلهره ها بکاهد.
  • اگر ترس از زایمان باعث مختل شدن روند طبیعی زندگی تان می شود، حتما در این زمینه از کمک حرفه ای روان شناسان، روان پزشکان، مشاوران یا متخصصان بهره ببرید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (457 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (295 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (274 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (192 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (95 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (54 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (47 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (43 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (37 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم