طرز تهیه کیک کینوا لذیذ

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه کیک کینوا لذیذ
یکی از محبوب ترین کیک های خانگی “کیک کینوا” می باشد که با مواد اولیه ی ساده می توان این کیک خوشمزه را تهیه کرد.

طعم های عسل ، دارچین و کشمش موجود در این کاسه صبحانه کینوا به اندازه کافی آشنا هستند که بچه ها بخواهند این صبحانه جدید را امتحان کنند. می توانید برای ترقیب بیشتر بچه ها از هر نوع میوه ای را که بهش علاقه مند هستند مثل موز ، سیب یا توت فرنگی در این کاسه صبحانه استفاده کنید اگر صبح وقت پختن کینوا ندارید ، آن را شب قبل بپزید و صبح فقط کمی گرم کنید و همراه میوه سرو کنید.

مواد لازم برای کیک کینوا

  • آرد 1-1/2فنجان
  • نمک 1/4قاشق چایخوری
  • روغن زیتون 1/3 فنجان
  • عسل 1/2فنجان
  • دوغ 1/2 فنجان
  • کشمش 3/4 فنجان
  • بادام 1/2فنجان
  • کینوا 1فنجان
  • جوش شیرین 1قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر 1قاشق چایخوری
  • وانیل 1قاشق چایخوری
  • اسانس پرتقال 1قاشق چایخوری
  • تخم مرغ 2عدد
  • عسل 1/4 فنجان برای شربت
  • عصاره بادام 1/2قاشق چایخوری برای شربت

طرز تهیه کیک کینوا

ابتدا برای پختن دانه کینوا، تقریباً 1/3 فنجان کینوا را در یک الک ریز بشوریید (این باعث از بین رفتن یک پوشش طبیعی روی لایه خارجی کینوا می شود و این لایه به نام ساپونین که مزه تلخ و صابونی دارد روی کینوا است). بعد از شستن دانه کینوا آن را در یک قابلمه کوچکی با مقدار دو برابر آب بریزید و سپس روی حرارت بگذارید و گذاشته تا به جوش بیاید و بعد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید، درب را روی قابلمه قرار دهید و بعد بگذارید تا به مدت 15 دقیقه بپزد و کاملا لعاب دار و نرم شود. بعد از نرم شدن قابلمه را از روی حرارت بردارید و 5 دقیقه با درب بسته کنار بگذارید تا کمی از حرارت کینوا و قابلمه کم شود.

برای این مرحله در یک کاسه بزرگ آرد، جوش شیرین، بیکینگ پودر و نمک را با هم الک کرده و بعد مخلوط کنید. روغن زیتون و عسل را هم به یک کاسه اضافه کنید و کمی هم زده و بعد به ترتیب دوغ، تخم مرغ و عصاره وانیل و عصاره بادام را هم به ترکیب توی کاسه اضافه کنید. فقط با همزن برقی بزنید تا مخلوط و یک دست شود و بعد به آرد اضافه کرده و کاملا هم بزنید تا یک خمیر یک دست و منسجمی به دست بیاید و( یا می توانید کل مواد را توی کاسه آرد بریزید و همه را با همزن برقی بزنید هر کدام را که برای شما راحت تر است انجام دهید.) فقط نباید بیش از حد مخلوط کنید. حدود 1/4 فنجان بادام خام را در میکسر بریزید تا حدود 1/2 فنجان پودر بادام به شما بدهد. پودر بادام را به ترکیب خمیر کیک اضافه کرده و با یک لیسک کمی هم بزنید. تا فقط مخلوط شود و در این مرحله دانه کینوا را هم اضافه و به خوبی آن را با هم ترکیب کنید.

کشمش طلایی را با برگه زرد آلو یا قیسی نگینی ریز خرد شده و یا هر میوه خشکی که مد نظرتان است و دوست دارید را هم به خمیر اضافه کرده و با خمیر خوب هم بزنید. یا میتوانید از ترکیب کشمش های ریز طلایی و کشمش ریز معمولی و مقداری زردآلو خشک و نگینی ریز خرد شده هم استفاده کنید. همین طور از میوه های خشک دیگر، از جمله آلو خشک ریز خرد شده، انجیر ریز خرد شده، خرما ریز خرد شده و غیره استفاده کنید. در یک قالب مخصوص و به شکل مربع به ابعاد یا سایز 8 × 8 اینچی یا 20 * 20 سانت را به کره یا روغن دیواره و کف قالب را کاملا چرب کنید و سپس مایه کیک را در قالب چرب شده بریزید. بعد قالب خمیر را در فر با دمای 350 درجه فارنهایت و یا 175 درجه سانتیگراد به مدت 30-35 دقیقه قرار دهید و گذاشته تا پخته شود و برای امتحان پخته شدن یک سیخ چوبی یا یک خلال دندان در مرکز کیک بزنید و اگر در زمان خارج کردن از خمیر به آن نچسبیده بود کیک پخته شده و آماده خارج کردن از فر است و بعد آن را از فر خارج کنید و اگر کمی از خمیر به خلال چسبیده باشد کمی دیگر آن را بپزید و بعد از اینکه از فر خارج کردید و اگر ساده بدون شربت سرو می کنید که می توانید کیک را از قالب خارج کنید و به روی قفسه سیمی گذاشته تا کاملا سرد و خنک شود. یا در همان قالب گذاشته و بعد از تهیه شربت آن را به روی کیک بریزید.

با استفاده از خلال دندان یا سیخ چوبی نازک سوراخ هایی در کل سطح کیک ایجاد کنید. سوراخ های کوچک باعث می شود شربت به کیک نفوذ کند. برای تهیه شربت، عسل و عصاره بادام را در یک ظرف کوچک بریزید و روی حرارت ملایم گذاشته تا به آرامی بجوش بیاید، سپس آن را از روی حرارت برداشته و در حالی که کیک هنوز گرم است، شربت را به آرامی روی کیک بریزید، از مرکز کیک شروع کنید، با استفاده از پشت قاشق یا چاقو به راهنمایی شربت کمک کنید و نذارید شربت به سمت کناره های ظرف برود، چون دیواره داغ است و شربت به آن می چسبد و شما الان یک کیک چسبناک و مرطوب دوست داشتنی دارید. که با دانه گیاهی کینوا تهیه شده است و بعد از کمی سرد شدن کیک را به صورت مربع های دلخواه برش بزنید. آن را گرم یا در دمای اتاق سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (588 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان