ساعدنیوز
ساعدنیوز

تشخیص برون گرا یا درون گرا بودن با آزمون روانشناسی

  دوشنبه، 23 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
تشخیص برون گرا یا درون گرا بودن با آزمون روانشناسی
«برون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد «برون‌گرا» از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. معمولا نسبت به افراد درونگرا اعتماد به نفس بالاتری دارند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز،  در بین تفاوت‌های عمده‌ای که میان افراد و تیپ‌های شخصیتی وجود دارد و آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، همیشه دو خصوصیت شخصیتی پررنگ‌تر از مابقی آن هاست که این خصوصیات به درون گرایی یا برون گرایی ختم می‌شوند. البته جالب است بدانید این دو ریشه دو خصوصیت شخصیتی دیگری هستند به نام میان گرا و درون‌گرایِ بُرون‌گراشده یا درون‌گرای اجتماعی.

همه ما افرادی را در کنار خود دیده ایم که بسیار خوش مشرب بوده و با همه به آسانی ارتباط برقرار می‌کنند و یا افرادی که ترجیح می‌دهند در لاک تنهایی خود باشند و بیشتر از سایرین بر روی خود تسلط دارند.
 قصد دارد تا امروز به سرغ بررسی خصوصیات افراد برون گرا رود و شما را با این افراد آشنا نماید، پس با ما همراه باشید.

خصوصیات شخصیتی
یکی از این خصوصیات شخصیتی که به دلیل تاثیر بر همه جنبه‌های زندگی ما توجه زیادی را به خود جلب کرده است، «درون‌گرایی» و بعد دیگر آن «برون‌گرایی» است. برای آگاهی از چگونگی تاثیر این ویژگی بر زندگی در آغاز بهتر است با تعریف این مفاهیم آشنا شویم.

درون‌گرایی
«درون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه درونی، ذهنی همراه است. فرد «درون‌گرا» آمادگی بیشتری برای خودداری و تسلط بر نفس از خود نشان می‌دهد. این افراد کمتر تمایل به حضور در جمع دارند و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت‌های ذهنی انفرادی می‌گذرانند.

برون‌گرایی
«برون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد «برون‌گرا» از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. معمولا نسبت به افراد درونگرا اعتماد به نفس بالاتری دارند. این افراد بودن در جمع و فعالیت‌های گروهی را بر فعالیت‌های انفرادی ترجیح می‌دهند.

خصوصیات افراد برون‌گرا (Extraversion)
۱- علاقه‌مند به وقایع پیرامون خود روراست و معمولا پرحرف و اهل پیشقدم شدن در کارها.

۲- عقیده خود را با عقاید دیگران مقایسه و افکار خود را راحت بیان می‌کنند.

۳- به سهولت دوستان جدیدی یافته و با یک گروه خود را وفق می‌دهند و علاقه‌مند به افراد جدید هستند.

۴- بزرگ‌ترین وحشت آن‌ها این است که نکند پس از یک فاجعه هولناک، آخرین بازمانده بشر روی زمین باشند! (ترس از قطع ارتباط با دنیای خارج و مردم)؛ یعنی تنهایی برای آن‌ها بسیار آزار دهنده است.

۵- از تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران انرژی می‌گیرند؛ خوش مشرب بوده، اما زیاد احساساتی نیستند.

۶- ریسک پذیرند، سریع تصمیم می‌گیرند، اجتماعی هستند، درک آن‌ها آسان است، شخصیت آن‌ها در خلوت و حضور دیگران معمولا یکسان است و معاشرتی هستند.

۷- پس از آنکه حرف خود را زدند به گفته خود می‌اندیشند. علاقه‌مند به کار گروهی هستند. نقل هر مجلس هستند. موسیقی با صدای بلند و فعالیت‌های هیجان انگیز را بیشتر دوست دارند.

۸- رنگ‌های روشن را بیشتر دوست دارند. بیشتر از اعمال دیگران خشمگین می‌شوند تا اعمال خودشان. اطلاعات شخصی خود را به سادگی با دیگران قسمت می‌کنند. رویکرد سریع الوصول را بیشتر ترجیح می‌دهند. تنها از روی تجارب زندگی خود درس می‌گیرند و نه عبرت گرفتن از دیگران.

۹- ۵۷ تا ۶۰ درصد از جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند.

نقاط قوت طبیعی:
انرژی دادن به افراد و گروه ها، توانایی سریع عکس العمل نشان دادن، به وجود آمدن احساس شور و هیجان، آشنا کردن افراد به یکدیگر.

نقاط ضعف طبیعی:
ندادن فضا به دیگران برای صحبت کردن، توجه نکردن به اطلاعات دیگران، ننوشتن درباره مشکلات، واکنش نشان دادن قبل از فکر کردن.

چگونه باعث آزار دیگران می‌شوند:
با صحبت کردن و جلب توجه زیاد و اجازه ندادن به دیگران برای مطرح کردن خود در جمع.

سوء تعبیر دیگران در مورد آنها:
شاید دیگران آن‌ها را افرادی خودخواه که برای دیگران ارزشی قائل نیستند تصور کنند.
خصوصیات افراد برون گرا را بشناسید! +آزمون برون گرایی و درون گرایی/ ترس از تنهایی بزرگترین وحشت افراد برون گرا! / افراد برون گرا چگونه باعث آزار دیگران می‌شوند؟!

راهکار‌هایی برای «برون‌گراها»
۱-شمردن اعداد

اگر ما افراد برونگرا هستیم با خود تمرین کنیم که قبل از زدن حرفی یا انجام عملی تا ۱۰ بشماریم، واکنش‌های معقول‌تر و سنجیده تری خواهیم داشت، چه بسا در بعضی موارد تصمیم بگیریم که صحبت نکنیم و به دیگران نیز اجازه دهیم تا نظراتشان را مطرح کنند.

۲-فرصت دادن به دیگران‌
می‌توانیم از یکی از اعضای خانواده یا دوست صمیمی مان تقاضا کنیم که هر گاه در جمعی زیاد صحبت می‌کنیم و به دیگران اجازه حرف زدن نمی‌دهیم، با یک کلمه رمزی ما را متوجه این موضوع کند.

۳-شناختن علاقه فردی
یک انسان هرقدر هم برونگرا باشد، باز هم فعالیت انفرادی هست که از انجام آن لذت ببرد. شناسایی این علاقه و پرداختن به آن کمک می‌کند تا افراد برونگرا لذت بردن از تنهایی را نیز تجربه کنند و از تنهایی بی تاب نشوند.
خصوصیات افراد برون گرا را بشناسید! +آزمون برون گرایی و درون گرایی/ ترس از تنهایی بزرگترین وحشت افراد برون گرا! / افراد برون گرا چگونه باعث آزار دیگران می‌شوند؟!

آزمونی برای تشخیص برونگرایی یا درون گرایی
آزمون زیر به شما کمک می‌کند تا حدس و گمان‌هایی را که در مورد این جنبه از شخصیت‌تان دارید به یقین تبدیل کرده و با توجه به شناخت و آگاهی که در مورد خودتان به دست آورده‌اید، در انتخاب شریک زندگی معقولانه‌تر عمل کنید.

عبارات زیر را با دقت خوانده و با انتخاب یکی از گزینه‌های بلی یا خیر به آن‌ها پاسخ دهید.

۱. آیا شما سرگرمی‌های متنوعی دارید؟
۲. آیا فرد پرحرفی هستید؟
۳. آیا نسبتا با نشاط و سرزنده هستید؟
۴. آیا می‌توانید در یک مهمانی شاد شرکت کرده و لذت ببرید؟
۵. آیا از ملاقات با افراد جدید لذت می‌برید؟
۶. آیا معمولا در موقعیت‌های اجتماعی، حضور غیرفعال دارید؟
۷. آیا علاقه زیادی به گردش کردن دارید؟
۸. آیا مطالعه را به ملاقات با مردم ترجیح می‌دهید؟
۹. آیا دوستان زیادی دارید؟
۱۰. آیا خود را فرد بی قیدی می‌دانید؟
۱۱. آیا معمولا در پیدا کردن دوستان تازه پیشقدم می‌شوید؟
۱۲. آیا وقتی با دیگران هستید، اغلب ساکت می‌مانید؟
۱۳. آیا می‌توانید به آسانی به یک مهمانی نسبتا کسل کننده، جان ببخشید؟
۱۴. آیا دوست دارید برای دوستان خود لطیفه و داستان‌های خنده دار تعریف کنید؟
۱۵. آیا معاشرت با مردم را دوست دارید؟
۱۶. آیا در گفتگو با مردم، معمولا حاضرجواب هستید؟
۱۷. آیا دوست دارید کار‌هایی را که سرعت عمل لازم دارند، انجام دهید؟
۱۸. آیا اغلب فعالیت‌هایی بیشتر ازآنچه وقت در اختیار دارید، به عهده می‌گیرید؟
۱۹. آیا می‌توانید یک مهمانی راه بیندازید؟
۲۰. آیا هیجان و شلوغی زیاد در اطرافتان را دوست دارید؟
۲۱. آیا دیگران فکر می‌کنند شما فرد با نشاط و دل زنده‌ای هستید؟

نمره گذاری
برای به دست آوردن نمره نهایی به هر گونه بلی یک امتیاز و هر گزینه خیر، امتیاز بدهید. البته در سوالات ۶، ۸ و ۱۲ نمره گذاری به صورت معکوس انجام می‌شود، یعنی به گزینه بلی، امتیاز و به گزینه خیر یک امتیاز تعلق می‌گیرد. در پایان، امتیاز همه ۲۱ عبارت را با هم جمع کنید.
خصوصیات افراد برون گرا را بشناسید! +آزمون برون گرایی و درون گرایی/ ترس از تنهایی بزرگترین وحشت افراد برون گرا! / افراد برون گرا چگونه باعث آزار دیگران می‌شوند؟!

تفسیر نتایج
نمره بالاتر از ۱۴:

احتمالاً شما فرد برونگرایی هستید و از این رو شما برای اداره امور زندگی خویش به انگیزه‌ها ومحرک‌های قوی نیاز دارید. احتمالاً شما بیشتر دارای دیدگاه عینی و خارجی بوده و دارای فعالیت عملی عالی هستید. ولی میزان تسلط بر نفستان نسبت به افراد درون گرا کمتر است. شما مایلید که بر محیط اطراف خود تاثیر گذارده و به رقابت با دیگران پرداخته و در مجامع عمومی بیشتر ظاهر می‌شوید.

نمره پایین‌تر از ۱۴:
امتیاز شما گویای این است که احتمالاً فرد درونگرایی هستید.

شما برای شروع یا ادامه دادن کار‌ها و فعالیت هایتان به انگیزه‌ها و محرک‌های خیلی قوی نیاز ندارید. افراد درون گرا دارای دیدگاه درونی و ذهنی هستند و آمادگی بیشتری را برای خودداری و تسلط بر نفس خویش از خود نشان می‌دهند. احتمالاً شما ترجیح می‌دهید اوقات خود را به مطالعه گذرانده و بیشتر تنها باشید و چون از تنهایی لذت می‌برید، کمتر مایل به معاشرت با دیگران هستید.

گاهی اوقات،  برخی از ما به دلیل زندگی با افرادی که از نظر این ویژگی شخصی با ما تفاوت دارند، دچار تعارض‌هایی می‌شویم. از آنجایی که همیشه تغییردادن خودمان، راحت‌تر از تغییر دادن دیگران است، راهکار‌های زیر می‌توانند به ما کمک کنند تا از میزان برونگرایی یا درونگرایی خود بکاهیم و بدین ترتیب با دوست یا اعضای خانواده مان صمیمت و سازگاری بیشتری داشته باشیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (277 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (105 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (48 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (37 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (36 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (22 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده