تسمه دینام و پروانه چه زمانی باید تعویض شوند؟

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
تسمه دینام و پروانه چه زمانی باید تعویض شوند؟
برای تعویض تسمه دینام و پروانه، زمان مشخصی تعیین نشده است و نمی توان قطعا گفت که پس از طی چند کیلومتر باید این تسمه ها تعویض گردند. تشخیص زمان تعویض این تسمه ها یک امر کاملا تجربی بوده و باید خود تسمه بازدید شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از قطعات خودرو نظیر واترپمپ، دینام، پمپ فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه خودرو نیروی خود را از موتور تامین می کنند. این نیرو چرخشی توسط یک قطعه کاربردی به نام تسمه دینام خودرو یا تسمه پروانه به قطعات مختلف انتقال می یابد. واضح است که هر گونه نقص و ایرادی در این تسمه ها بر روی تمام سیستم های مهم خودرو تاثیر می گذارد. از این رو، تسمه دینام یا تسمه پروانه باید به طور مرتب مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض گردد.

تصویر
نحوه قرارگیری تسمه دینام و درگیر کردن تمامی قطعات نیازمند حرکت

اگر هر کدام از این تسمه ها، دچار مشکل یا پارگی شوند، باعث ایجاد ایراداتی در خودرو می شوند که باید هر چه زودتر رفع گردند. در غیر اینصورت منجر به صدمات جدی به خودرو خواهند شد. در ادامه به این موارد اشاره کرده و زمان تعویض تسمه پروانه یا تسمه دینام را عنوان خواهیم نمود.

زمان تعویض تسمه دینام و پروانه

پارگی تسمه دینام و تسمه پروانه سریعا در خودرو ایجاد مشکلاتی می کنند که راننده را مجبور به متوقف ساختن خودرو و تعویض تسمه آسیب دیده می کند. در زیر ما به چند مورد از علائم و نشانه هایی که به معنی پارگی و آسیب دیدن کلی تسمه دینام و پروانه می شوند، اشاره کرده ایم که در صورت بروز هر یک از این موارد، باید سریعا تسمه ها را چک و بازبینی نمایید.

  1. تسمه دینام باعث چرخاندن دینام و شارژ باتری می شود، در صورت آسیب دیدن آن باتری شارژ نخواهد شد و معمولا چراغ باتری در پشت آمپر روشن می گردد.
  2. پارگی تسمه پروانه باعث از کار افتادن واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور می گردد. به این ترتیب، خودرو به سرعت داغ شده و جوش می آورد.
  3. شل شدن تسمه پروانه سبب ایجاد اشکال در کنترل فرمان هیدرولیک خواهد شد.

موارد بالا، جزو بارز ترین نشانه های ایجاد اشکال در تسمه دینام و پروانه می باشند که عدم توجه به آن ها می تواند باعث ایجاد خسارات بسیار سنگین به خودرو شود. پس اگر هر کدام از این موارد برای خودروی شما پیش آمد، توصیه می کنیم حتما تسمه های خودرو را مورد بازبینی قرار دهید.

برای تعویض تسمه دینام و پروانه، زمان مشخصی تعیین نشده است و نمی توان قطعا گفت که پس از طی چند کیلومتر باید این تسمه ها تعویض گردند. تشخیص زمان تعویض این تسمه ها یک امر کاملا تجربی بوده و باید خود تسمه بازدید شود. اما به طور کلی اگر هر یک از نشانه های زیر را در تسمه و خودروی خود مشاهده نمودید، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به تهیه و تعویض یک تسمه جدید اقدام نمایید.

  • وجود نشان پارگی، خورده شدگی، سائیدگی و خشک شدگی در کل طول تسمه
  • پیدا کردن خاصیت کشسانی در تسمه
  • چرب شدن تسمه
  • شنیده شدن صدایی شبیه به جیر جیر از بخش موتور
  • نداشتن کنترل مناسب بر فرمان
  • عدم کارکرد صحیح کولر و تهویه مطبوع

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (57 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز