تسمه تایم و زنجیرتایم چه فرقی با هم دارند؟

  سه شنبه، 03 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تسمه تایم و زنجیرتایم چه فرقی با هم دارند؟
زنجیرتایم هم همان کار تسمه تایم را انجام می دهد اما دارای عمر نسبتا طولانی تری است و برخی از خودروسازان توصیه می کنند در فواصل زمانی معینی ، زنجیرتایم باید تعویض شود در صورتی که برخی از تولیدکنندگان خودرو هستند که معتقدند طول عمر زنجیرتایم برابر طول عمر خودرو می باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سوال های زیادی به مانند زنجیرتایم چیست؟ و یا زنجیرتایم چه فرقی با تسمه تایم دارد همیشه در ذهن رانندگان و علاقه مندان به بحث فنی خودرو وجود دارد. خوب معلوم است که یکی زنجیر است و دیگری تسمه! اما چه تفاوتی در کاربرد و عملکردشان وجود دارد. برای یافتن جواب این سوال در ادامه با ما باشید.
در حال حاضر بیشتر خودروهای بنزینی از موتورهای چهار زمانه بهره می برند. یعنی چهار فرآیند مکش، فشرده سازی یا تراکم، زمان نیرو و زمان خروج به شکل یک سیکل چهار زمانه عمل می کنند. در این سیکل یک بار میل بادامک می چرخد و دوبار میل لنگ. این چرخش ها و روابط زمانی بینشان همان زمانبندی مکانیکی نام دارد. این فرآیند به منظور کنترل حرکت پیستون ها و سوپاپ های داخلی سیلندرها می باشد و مشخص است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم

حدود پنجاه سال قبل یک موتور شش تایی توسط پونتیاگ به صورت مسطح طراحی گردید. این اولین خودروی آمریکایی ای بود که تسمه تایم از جنس لاستیک داشت. در مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم باید گفت که تسمه های لاستیکی بسیار آرام و بیصدا هستند. اما دچار فرسایش می شوند. و بیشتر خودروسازان توصیه می کنند که تسمه تایم در هر ۸۰ هزار مایل تعویض شود. تسمه تایم به وسیله یک سرس از قرقره ها کار می کند و به وسیله یک سری کشنده به حرکت در می آیند. این کشنده ها هم در زمان تعویض تسمه تایم باید تعویض شوند زیرا آنها هم دچار فرسودگی می شوند. حتی بیشتر مکانیک ها توصیه می کنند تا واترپمپ خودرو هم در همین زمان تعویض شود.

اما زنجیرتایم هم همان کار تسمه تایم را انجام می دهد اما دارای عمر نسبتا طولانی تری است و برخی از خودروسازان توصیه می کنند در فواصل زمانی معینی ، زنجیرتایم باید تعویض شود در صورتی که برخی از تولیدکنندگان خودرو هستند که معتقدند طول عمر زنجیرتایم برابر طول عمر خودرو می باشد. خوب زنجیر تایم همانطور که مشخص است از جنس فلز است و طبیعتا صدای بیشتری دارد. اما تجربیات نشان داده که در صورت پاره شدن زنجیرتایم صدمات به مراتب بیشتری در مقایسه با پاره شدن تسمه تایم به موتور خودرو وارد می شود. البته پاره شدن تسمه تایم هم صدمات زیادی را به خودرو وارد می کند و در کل از منظر مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم باید گفت که پاره شدن جفتشان هزینه های زیادی را بجا می گذارد ولی پاره شدن زنجیرتایم می تواند صدمات بسیار بیشتری داشته باشد.
صدمات پاره شدن زنجیرتایم به این شکل استه در صورت پاره شدنش، تعویض موتور از صرفه بهتری نسبت به تعمیر آن بهره می برد.

اما در سخن آخر باید اشاره کرد که به احتمال زیاد و در کل زنجیرتایم بهتر است زیرا در موتورهای دارای تسمه تایم دور موتور پایین تری را برای انتقال قدرت از میل لنگ به میل بادامک شاهد هستیم. اما زنجیرتایم می تواند قدرت بیشتری را به میل بادامک منتقل کند و همچنین عمر زنجیرتایم بسیار بیشتر است و هزینه نگهداری کمتری هم دارد. و در صورت فشار وارد نکردن زیاد به موتور خودرو، زنجیرتایم دوبرابر تسمه تایم عمر خواهد کرد.

تسمه سفت کن یا هرزگرد

همانطور که اشاره شد، تسمه تایم میل سوپاپ و میل لنگ را به یکدیگر متصل می کند، اما بین دو پولی میل لنگ و میل سوپاپ، پولی های واسطه ای به نام تسمه سفت کن یا هرزگرد نیز قرار دارند که تسمه از روی آن ها می چرخد. این قطعه که وظیفه تنظیم میزان سفت بودن تسمه و همچنین کنترل تنش و لرزش موجود در طول آن را برعهده دارد، معمولا عمری برابر با تسمه تایم داشته و توصیه می شود که همراه با تعویض این قطعه، هرزگرد نیز تعویض شود. گفتنی است که در مسیر زنجیر تایم نیز پولی های هرزگرد قرار دارند که عملکرد مطلوب آن ها مانند خود زنجیر تایم، وابستگی مستقیم به میزان، کیفیت و مرغوبیت روغن پیشرانه دارد. دقت کنید که معمولا زمان تعویض واترپمپ هم با تسمه تایم و هرزگرد یکسان است.

خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم

با توجه به اینکه تسمه تایم وظیفه چرخاندن قطعات حیاتی پیشرانه یعنی میل لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد، عملکرد مطلوب و صحت کارکرد آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این قطعه مصرفی است و باید پس از پیمایش معین و مدت زمان مشخصی تعویض شود، اما عوامل غیر طبیعی مختلفی می توانند باعث خرابی زودهنگام و غیرمنتظره تسمه تایم شوند؛ انواع خرابی، فرسودگی و یا پارگی این قطعه می تواند عوامل و علائم مختلفی داشته باشند که در زیر به شایع ترینِ آن ها اشاره می کنیم:

عوامل خرابی

• تنظیم نبودن
شل بودن یا تنظیم نبودن هرزگردها و خود تسمه یا زنجیر تایم، می تواند به سادگی موجب ترک خوردن، پاره شدن، کشیده شدن، ساییدگی، از جا در فتن و یا لرزش آن شود. گفتنی است که البته لرزش پیشرانه می تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد که می توانید آن ها را در اینجا مشاهده کنید.

• هرزگردها
هر گونه خرابی بلبرینگ هرزگردها، باعث اختلال در روند چرخش این قطعه و نتیجتا چرخش نامطلوب تسمه تایم یا زنجیر تایم خواهد شد؛ این اتفاق می تواند موجب کشیده شدن و پارگی تسمه تایم شود. وجود کثیفی یا ذرات و اجزای تیز و خورنده روی سطح هرزگردها نیز باعث ایجاد فرسایش دنده ها و خرابی تسمه تایم می شود.

• سیالات
ریختن انواع سیالات خودرو از جمله روغن، گریس یا ضدیخ بر روی سطح تسمه تایم، می تواند باعث خورده و مستهلک شدن آن شود.

• دما

تغییرات دمایی شدید (دمای زیاد سرد یا زیاد گرم) می تواند تسمه تایم و زنجیر تایم را در معرض آسیب قرار داده و باعث خرابی آن ها شود. تحمل حداقل دما و حداکثر دمای بسیاری از تسمه تایم ها، به ترتیب در محدوده ۳۴ تا ۸۰ درجه سانتی گراد قرار دارد.

• فشار روغن پیشرانه

همانطور که اشاره کردیم، زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و همانند هرزگردهای خود به روغن کاری احتیاج دارد؛ اگر به هر علتی فشار روغن درون پیشرانه کاهش یابد، هرزگردها نیز عملکرد مطلوب خود را نخواهد داشت و می توانند باعث ایجاد صدمات و هزینه های گزاف تعمیر پیشرانه شود.


علائم و نتایج خرابی

• صداهای غیرمعمول

• روشن شدن چراغ چک موتور

• استارت سخت و احتراق ناقص

• دور موتور غیر طبیعی

• خرابی و شکستن پیستون و کج شدن سوپاپ

• افزایش میزان دود خروجی از اگزوز

جلوگیری از مشکلات خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم

مسلما شما هم شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است و همانطور که دیدید این موضوع در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم نیز صدق می کند؛ در حقیقت با توجه به هزینه های تعمیر گزافی که ممکن است در پی عدم تعویض به موقع یک تسمه تایم یا زنجیر تایم رخ دهد، اقدام منطقی این است که همواره به این قطعه توجه داشته باشید. تسمه تایم یک قطعه مصرفی بوده و زمان تعویض آن برای هر خودرو متفاوت است؛ لذا ایده آل ترین زمان برای تعویض آن در دفترچه اختصاصی خودرو شما ذکر شده است و باید بر اساس زمان بندی توصیه شده توسط کمپانی سازنده خودرو خود اقدام کنید. زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودروهای مختلف معمولا بین ۴۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعیین می شود، اما با توجه به اهمیت سلامت و صحت عملکرد این قطعه، توصیه می کنیم حتی الامکان در هر بار مراجعه خود به تعمیرگاه ها برای انجام سرویس های دوره ای، حتما بخواهید که وضعیت تسمه تایم نیز توسط مکانیک بازدید شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (219 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (38 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود