تفاوت چرم گاوی با چرم های دیگر

  سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت چرم گاوی با چرم های دیگر
اگر قصد خرید یک محصول چرم طبیعی دارید آیا میتوانید تشخیص دهید که محصول چرمی که خرید می کنید از چرم گاوی در ساخت آن استفاده شده است یا چرم بز؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت چرم گاوی با چرم های دیگر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انقلاب صنعتی انواع پیشرفت های جدید فن آوری را به ارمغان آورد که روند ساخت چرم را بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست نمود.چرم گاوی همان پوست و موی گاو است که در طی فرآیندهای مشخص به چرم تبدیل می شود. در واقع چرم گاوی از پوست گاو سفید نشده تهیه می شود. حدود 65 تا 70 درصد تولید چرم جهانی مربوط به چرم گاوی می شود. چرم گاوی یکی از پرکاربردترین چرم ها در جهان به شمار می رود. کشورهای مختلفی در جهان به تولید انواع چرم گاوی می پردازند اما کشور برزیل با 14.2% چرم بزرگ ترین تولید کننده چرم گاوی در جهان می باشد.

همچنین چرم ایتالیا از مرغوبیت بالایی برخوردار است و صنعتگران چرم ایتالیا از ماهرترین افراد در جهان محسوب می شوند.به طور کلی چرم طبیعی به دسته های چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم می شود و چرم گاوی جزء دسته چرم های سنگین است. مقدار چگالی در چرم گاوی بین 0.4 تا 0.9 گرم است.عوامل مختلفی مانند خصوصیات نژاد، جنس و سن، شرایط اقلیمی و محیطی، نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی بر کیفیت و کمیت پوست گاوها تاثیر می گذارد و باعث ریزی و درشتی و لطافت در چرم های تولید شده از پوست گاو و به تبع آن محصولات تولیدی کیف چرم می گردد.

پوست گاو بیشترین استفاده را در صنعت چرم سازی در جهان دارد. ضمن آن که چرمی که از پوست گاو کاملاً بالغ تهیه شده باشد کاربرد بیشتری نسبت به چرم گوساله دارد. چرم گاو بالغ چند لایه است و مقاومت بسیار بالایی در برابر خرابی و فرسایش دارد. این چرم برای ساخت انواع محصولات مصرفی مانند کیف، کفش، پالتو یا صنایعی مانند مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.چرمی که از پوست گاو های جوان یا گوساله تهیه شده باشد معمولاً برای ساخت لوازم جانبی گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. چون این نوع چرم بسیار صاف و لطیف است. هرچند که مقاومت آن به اندازه چرم پوست گاو بالغ نیست.در میان انواع چرم طبیعی که از پوست پستانداران تهیه می شود چرم گوزن سخت ترین نوع چرم است. این چرم علاوه بر این که بسیار با دوام است، نرم و سبک بوده و خاصیت بسیار عجیبی از نظر کشسانی بودن دارد. به همین دلایل است که چرم گوزن یکی از گران قیمت ترین انواع چرم در جهان است. از این نوع چرم برای تهیه دستکش های خاص، لباس های لوکس یا بخشی از تزئینات لباس یا جواهرات استفاده می شود.چرم بزی بهتر است یا گاوی؟

انواع چرم

دسته بندی انواع چرم طبیعی

در دسته بندی انواع چرم طبیعی چرم ها در سه دسته چرم سبک ، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین قرار میگیرند که این دسته بندی بر اساس جثه حیوان انجام می شود (چرم بز ، چرم سبک) (چرم گوسفند، چرم نیمه سنگین) (چرم گاو ، چرم سنگین) چرم گاوی در دسته ی چرم های سنگین قرار دارد.

چه تفاوتی بین چرم گاو و انواع دیگر چرم وجود دارد؟

مانند همه موارد، چرم ها نیز در بین خود تا حدی متفاوت هستند. پوست گاو از برخی جهات ممکن است از پوست بز بهتر باشد در حالیکه پوست بز از بعضی موارد از پوست گاو بهتر است.ما بین پوست گاو و سایر انواع چرم یعنی پوست گوسفند، پوست بز و بره تفاوت قائل می شویم. دلیل آن هم این است که مواردی که نام بردیم انواع چرمی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

چرم بزی بهتر است یا چرم گاوی؟

گرچه پوست گاو از پوست بز ضخیم تر و محکم تر است اما به اندازه پوست بز انعطاف پذیری و قابلیت کشش ندارد. پوست گاو وزن بیشتری دارد در حالی که پوست بز نسبتاً سبک تر است. همچنین پوست گاو نسبت به پوست بز گرم تر است. چرم حاصل از پوست گاو نسبت به پوست بز نرمی و لطافت کمتری دارد. از لحاظ قیمت چرم گاوی نسبت به چرم بزی گرانتر است.با توجه به مواردی که گفتیم در صورتی که ویژگی های چرم گاوی مانند عایق بودن چرم برایتان اهمیت دارد چرم گاوی را توصیه می کنیم و در صورتی که نرمی و لطافت چرم برایتان مهم است بهتر است محصول ساخته شده از پوست بز را انتخاب کنید.

پوست گاو در مقابل پوست گوسفند

پوست گاو از نظر استحکام و مقاومت بسیار بهتر از پوست گوسفند است. در حالی که چرم پوست گوسفند نسبت به پوست گاو بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت کشش دارد. مانند پوست بز، وزن پوست گوسفند بسیار کمتر از پوست گاو است.پوست گاو گرمای بیشتری نسبت به پوست گوسفند دارد. همچنین نرمی و لطافت پوست گوسفند بیشتر از پوست گاو است.چرم بزی بهتر است یا گاوی ؟

پوست گاو در مقابل پوست بره

مقاومت و دوام پوست گاو بسیار بهتر از پوست بره است. اما پوست بره از نظر قابلیت کشش بهتر از پوست گاو است یعنی تا حدودی شبیه پوست گوسفند می باشد. وزن پوست گاو بیشتر از پوست بره است. از لحاظ نرمی هم طبیعتا پوست بره بسیار نرمتر از پوست گاو است.

پوست گاو

چرم چه حیوانی بهتر است؟

چرم با بهترین کیفیت به فاکتورهای مهم زیر بستگی دارد:

  • نوع حیوان و نژاد
  • موقعیت مکانی و آب و هوایی محل زندگی حیوان
  • لایه پوستی که استفاده می شود
  • کیفیت و مهارت پردازش و دباغی

چرم پوست گاو و تفاوت های آن با سایر چرم ها

به طور خلاصه باید بگوییم چرم پوست گاو نه تنها یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع چرم از گذشته تاکنون است. ممکن است چرم گاوی زیبا و لوکس به نظر نرسد، لطیف نباشد و همچنین به اندازه اکثر چرم ها قابلیت انعطاف نداشته باشد اما ویژگی هایی مانند طول عمر و مقاومت بالا و عایق بودن، آن را به محصولی خاص تبدیل کرده است.

انواع رنگ چرم گاوی

انواع چرم گاوی در رنگ های مختلف توسط تولیدگنندگان چرم تولید و روانه بازار می شود تا بتواند نظر هر خریداری را جلب کرده و پاسخگوی هر سلیقه ای باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان