ساعدنیوز
ساعدنیوز

تحلیل نمودار قیمت بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۲

  چهارشنبه، 29 دی 1400 ID  کد خبر 188650
تحلیل نمودار قیمت بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۲
ساعدنیوز:با بررسی اتفاقاتی که در سال 2021 برای روند قیمتی بیت کوین رخ داد، می‌توانیم بفهمیم که تا چه میزان، محدوده زمانی قیمتی فعلی، برای تعیین روند آینده این رمزارز محبوب، تاثیر گذار خواهد بود.

با بررسی اتفاقاتی که در سال 2021 برای روند قیمتی بیت کوین رخ داد، می توانیم بفهمیم که تا چه میزان، محدوده زمانی قیمتی فعلی، برای تعیین روند آینده این رمزارز محبوب، تاثیر گذار خواهد بود. اتفاقاتی از قبیل پذیرش بیت کوین توسط شرکت های بزرگ مانند تسلا و یا پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان واحد قابل معامله در کشور السالوادور، همگی تاثیرات مثبتی بر روند قیمتی داشتند. در مقابل هم صحبت هایی نظیر آسیب ماینر ها به طبیعت و گرمایش زمین و یا اعمال محدودیت های ایجاد شده گسترده توسط دولت مرکزی چین و بی ارزش خواندن این رمزارز توسط آقای نسیم نیکولاس طالب (از سرشناس ترین افراد در بورس آمریکا)، همه و همه بر روند ریزشی بیت کوین تاثیر گذار بودند. در این بین سردرگمی های فراوانی برای سرمایه گذاران خرد به وجود آمده که به نظر می رسد، می توان با استفاده از دانش تحلیل نموداری، کمی از این سردرگمی کاست تا بتوانیم با عینکی دقیق تر نگاهی بیاندازیم به رفتار قیمتی و احتمالاتی که ممکن است در آینده بر ارزش بیت کوین و کل مارکت ارزهای دیجیتال تاثیر گذار باشد. بررسی این رفتار قیمتی بیشتر برای افرادی است که می خواهند از طریق صرافی ایرانی ارز دیجیتال، اقدام به خرید یا فروش بیت کوین نمایند.

این تحلیل چه می گوید؟

در تحلیل زیر سعی شده تا رفتار قیمتی بیت کوین، از زمان عرضه در بازار ها تا کنون را با نگاهی موشکافانه تر، با در نظرگیری هاوینگ های قیمتی و نیز رفتار های مشابه ماینرها بررسی کنیم. این تحلیل به هیچ عنوان یک توصیه مالی نمی باشد و سرمایه گزاران توجه داشته باشند که تحلیل ها، صرفا از نگاه تحلیلگر بیان شده است.

بررسی رفتار گذشته نمودار

تصویر

از اولین گزارش های قیمتی بیت کوین مربوط به فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی است که قیمت این ارز دیجیتال در حدود ۲۲ دلار برای معامله بوده است. بیت کوین از آن تاریخ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ وارد یک روند صعودی شد و از محدوده ۲۲ دلار تا محدوده ۱۱۷۵ دلار شاهد افزایش قیمت آن بودیم. بعد از ثبت این سقف تاریخی در مدت زمان ۴۵۰ روز، قیمت بیت کوین حدود ۸۰ درصد کاهش یافت و به محدوده قیمتی ۱۶۶ دلار رسید و حدود ۲۵۰ روز در آن محدوده نوسان قیمتی داشت.

تصویر

اما در اکتبر سال ۲۰۱۵ بیت کوین دوباره رالی صعودی بعدی خود را شروع کرد و در ۸۰۰ روز بعد یعنی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین در صرافی های مختلف ارز دیجیتال، به ۲۰ هزار دلار برای هر بیت کوین رسید که کمتر تحلیل گری انتظار این قیمت را داشت و این افزایش قیمت چشمگیر بود که باعث شد توجه عموم مردم به بیت کوین و ارزهای دیجیتال جلب شود. اما طولی نکشید که توجه همگانی باعث طمع شدید نهنگ های بازار کریپتوکارنسی شود و بعد از سقف تشکیل شده در سال ۲۰۱۷ به سرعت و در مدت ۶۰ روز قیمت بیت کوین نصف شد و به محدوده ۱۰ هزار دلار رسید و حدود ۲۵۰ روز دیگر نوسان قیمتی اندک داشت و انتظار بازگشت قیمت را برای خریداران به ارمغان آورد اما در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ خریداران و هولدر های بیت کوین دوباره غافلگیر شدند و باز بیت کوین کاهش قیمت داشت و قیمت آن به محدوده سه هزار و دویست دلار رسید و عبارت هایی از قبیل «مرگ دنیای رمزارز ها فرا رسید»، تیتر خبر های منتشرشده بود. اما این اتفاق فرصت بسیار مناسبی برای خرید بیت کوین بود و در این محدوده قیمتی، از سقف تشکیل شده حدود ۸۰ درصد ریزش داشتیم و کف قیمتی تشکیل شد.

تصویر
بعد از گذشت حدود ۴۰۰ روز قیمت به ده هزار دلار رسید و با انتشار خبر همه گیری ویروس کرونا و ایجاد فضای ترس برای دارندگان دارایی های پرریسک از جمله بیت کوین در مدت سه هفته قیمت بیت کوین از ده هزار دلار به حدود چهار هزار دلار رسید اما این فروش ناشی از ترس مدت زیادی طول نکشید و قیمت بعد از حدود ۵۰ روز دوباره به محدوده ده هزار دلار رسید. و بازار رمز ارز ها لحظات بسیار تلخی برای برخی از معامله گران رقم زد برخی حد ضررشان خورده بود و قیمت بعد از خورده شدن حد ضررشان به سرعت بازگشت داشت و برخی انتظار ریزش بیشتری را داشتند و در معاملات اهرم دار ضرر کرده بودند.

اما این تازه ابتدای راه برای حرکت صعودی بیت کوین بود و در جولای سال ۲۰۲۰ رالی صعودی بعدی بیت کوین شروع شد و این رمز ارز در مدت ۲۷۰ روز به سقف قیمتی ۶۴ هزار دلار رسید و حدود دو ماه در آن محدوده قیمتی نوسان داشت. اما در حالی که در شبکه های اجتماعی صحبت از بیت کوین با قیمت دویست هزار دلار و یک میلیون دلار بود بیت کوین از نظر قیمتی شروع به ریزش کرد و قیمتش به نصف قیمت آخرین سقف تاریخی خود یعنی ۳۰ هزار دلار رسید.

تصویر
بعد از ریزش شدید بیت کوین تا 30 هزار دلار و دو ماه رنج قیمتی در آن محدوده صعود بعدی شروع شد و در مدت حدود ۱۱۰ روز یعنی در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۱ دوباره بیت کوین سقف تاریخی جدید با قیمت حدود ۶۶ هزار دلار ثبت کرد.

از نوامبر ۲۰۲۱ تا به امروز روند قیمتی بیت کوین کاهشی بوده است و در زمان نگارش این مطلب (دی ماه ۱۴۰۰)، قیمت بیت کوین در محدوده ۴۲ هزار دلار است.

تصویر

بررسی تاثیر میزان عرضه و تقاضا

با بررسی قله های تشکیل شده در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ در هر سیکل صعودی در نمودار لگاریتمی شاهد افزایش قیمت در سیکل بعدی به مقدار ۰٫۷۸ درصد از سیکل صعودی قبلی بودیم. این نسبت برای سیکل آخر بیت کوین نسبت به سیکل سال ۲۰۱۷ محدوده قیمتی حدود ۱۴۰ هزار دلار را نشان می دهد و در روند های نزولی در سیکل های قبلی غالبا شاهد ۸۰ درصد کاهش قیمت بیت کوین بودیم که اگر سقف ۶۶ هزار دلار را به عنوان سقف نهایی برای این سیکل در نظر بگیریم ریزش ۸۰ درصدی محدوده ۱۵ هزار دلار را برای ما مشخص می کند که محدوده ای پایین تر از سقف ۲۰۱۷ است و با توجه به این موضوع که کف های سیکل های بعدی تا به حال پایین تر از سقف های سیکل های قبلی نبوده اند احتمال نزولی بودن روند در این ابعاد را پایین می آورد.

اما اگر بخواهیم درباره زمان تشکیل سقف ها و کف های بیت کوین صحبت کنیم بهتر است نگاهی به زمان هاوینگ بیندازیم.

برای این که دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشیم بهتر است ابتدا مقداری درباره هاوینگ و نحوه عرضه و تقاضای بیت کوین صحبت کنیم.

در بازار رمزارزها و به طور خاص بیت کوین، عرضه توسط ماینر ها شکل می گیرد و هرچه درآمد ماینر ها از نظر تعداد بیت کوین بیشتر باشد میزان بیت کوین بیشتری در بازار برای فروش وجود دارد. برای بررسی سطوح قیمتی بیت کوین، بررسی میزان درآمد ماینر ها بسیار مهم و حیاتی است.

علاوه بر میزان درآمد ماینرها بررسی میزان بیت کوین در کیف پول ماینر ها نیز از نکات مهم برای تحلیل بازار رمزارز هاست که در تحلیل های درون شبکه ای به آنها پرداخته می شود. این بررسی می تواند به ما نشان دهد که ماینر ها اقدام به فروش کرده اند یا انتظار سقف های بالاتری را دارند.

اگر بخواهیم مقداری درباره ی هاوینگ صحبت کنیم و به بررسی زمان سقف ها و پدیده ی هاوینگ بپردازیم، بهتر است از تعریف هاوینگ شروع کنیم. به طور تقریبی پاداش ماینر های بیت کوین برای یافتن بلوک، هر چهار سال یک بار نصف می شود که به این رویداد هاوینگ می گویند. تا به امروز برای بلاکچین بیت کوین، ۳ هاوینگ اتفاق افتاده است. هاوینگ اول در نوامبر سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و پاداش ماینر ها را از ۵۰ بیت کوین برای هر بلاک به ۲۵ بیت کوین برای هر بلاک، کاهش داد و در دسامبر ۲۰۱۳ سقف تاریخی برای بیت کوین شکل گرفت. به عبارت دیگر حدود ۳۷۰ روز بعد از هاوینگ اول، سقف تاریخی شکل گرفت.

هاوینگ دوم برای شبکه بیت کوین در جولای سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و پاداش ماینر ها از ۲۵ بیت کوین به ۱۲.۵ بیت کوین تقلیل یافت و بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی سقف تاریخی جدیدی ثبت کرد. این بار از تاریخ هاوینگ حدود ۵۳۰ روز تا سقف تاریخی زمان برد.

و اما آخرین هاوینگ بیت کوین در ماه می سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش ماینر های بیت کوین را از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ بیت کوین برای هر بلاک کاهش داد. از زمان آخرین هاوینگ تا به امروز حدود ۶۰۰ روز گذشته است و تا سقف تاریخی ۶۷ هزار دلار حدود ۵۵۰ روز زمان برده است.

به نظر می رسد که سیکل های صعود و نزول بیت کوین بعد از هر هاوینگ طولانی تر می شوند و هر سیکل نسبت به سیکل قبلی خود زمان بیشتری می گیرد. اگر بخواهیم سیکل اخیر بیت کوین را در نظر بگیریم، و به نسبت طولانی شدن سیکل قبلی نسبت به سیکل اول تخمینی برای زمان سیکل اخیر داشته باشیم به عدد ۷۶۰ روز برای سیکل اخیر می رسیم که این تاریخ در ماه June سال ۲۰۲۲ است.

سخن آخر

با توجه به تغییرات شدید قیمتی بیت کوین در ماه های پیش رو، بهترین عملکردی که می توان از آن بهره برد، کسب سود های منطقی از نوسانات قیمتی بوده و درکنار آن باید سعی کنیم تا به سرمایه اولیه ای که وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده ایم، خدشه ای وارد نشود. وارن بافت (مشهورترین سرمایه گذار آمریکایی) برای انجام معملات خود، 2 قانون اساسی دارد: ۱) ضرر نکردن و ۲) پایبندی به قانون اول.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (61 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (31 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده