ساعدنیوز
ساعدنیوز

تیشه‌گران: بودجه‌ای از مجلس به ورزش ناشنوایان تخصیص نیافت

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   کد خبر 202022
تیشه‌گران: بودجه‌ای از مجلس به ورزش ناشنوایان تخصیص نیافت
ساعدنیوز: رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت: کاروان ورزشی اعزامی به بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک ناشنوایان متشکل از ورزشکارانی کاملا آماده است و دستاورد این کاروان به مراتب بهتر از عملکرد ورزشکاران ناشنوا در بازی‌های ۲۰۱۷ سامسون ترکیه خواهد بود.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، مهران تیشه گران روز پنجشنبه اظهار داشت: کاروان ورزش ناشنوایان متشکل از ۷۵ ورزشکار (۱۶ زن و ۵۹ مرد) و ۳۵ مربی، کادر سرپرستی و تیم پزشکی و در مجموع ۱۱۰ نفر به تدریج و از هفتم اردیبهشت ماه راهی بیست و چهارمین دوره بازی های المپیک به میزبانی برزیل می شوند. با آنکه تعداد ورزشکاران نسبت به کاروان ورزشی دوره قبل کمترند اما با اطمینان اعلام می کنم که تعداد مدال ها به ویژه مدال های طلای بیشتری نسبت به المپیک ترکیه کسب خواهیم کرد.

کاروان ورزشی ناشنوایان ایران سال ۲۰۱۷ با ۱۶۰ نفر در المپیک سامسون ترکیه شرکت کرد و با کسب ۵ طلا ، ۹ نقره و ۱۷ برنز رده هفتم جدول این بازی ها را از آن خود کرد.

این مدیر با سابقه ورزشی ادامه داد: کاروان ورزشی اعزامی به برزیل در ۸ رشته به مصاف حریفان می روند و طبق نفرات اعزامی ۱۶ ورزشکار زن در سه رشته کاراته، تکواندو و تیراندازی و مردان در تمامی ۸ رشته مسابقه خواهند داد. ورزشکاران ناشنوا در رشته های کشتی فرنگی و آزاد، فوتبال، تیراندازی، تکواندو، کاراته ، والیبال ساحلی ، جودو و دو و میدانی در بازی های المپیک حضور دارند.

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه ای که ورزش با آن روبرو است بنا به درخواست مسئولان ورزشی، کاروانی کیفی به المپیک برزیل در دستور کار قرار گرفت.

تیشه گران توضیح داد: علاوه بر هشت رشته ای که به المپیک اعزام می شوند، چند رشته دیگر همچون والیبال، والیبال سالنی، تنیس روی میز و چند رشته دیگر که دوره های قبلی به بازی ها اعزام می شدند نیز در وضعیت خوبی از نظر آمادگی قرار داشتند، اما با توجه به شرایطی که توضیح داده شد تنها رشته هایی راهی برزیل می شوند که شانس کسب مدال آنان بیش از ۹۰ درصد باشد. شانس کسب مدال در ۸ رشته اعزامی زیاد است و از جمله رشته هایی که امید به نتیجه بسیار خوبی در آن داریم، فوتبال است.

۱۴۰۰ سخت ترین سال ورزشی ناشنوایان در ۶۵ سال گذشته

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان گفت: ورزش ناشنوایان همچون سایر رشته ها طی ۲ سال اخیر با به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی مواجه بود و کمیته جهانی ورزش ناشنوایان عقب افتادگی ناشی از تعطیلی را با برگزاری مسابقات جهانی در سال ۱۴۰۰ جبران کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته (۱۴۰۰) سخت ترین سال ورزشی طی ۶۵ سال فعالیت ورزش ناشنوایان بود؛ خاطر نشان کرد: به دلیل کمی اعتبار، مشکل مالی زیادی داشتیم، با این وجود شرایط ورزشکاران ناشنوا به منظور آماده سازی برای المپیک به تمامی مسابقات جهانی اعزام شدند و جز والیبال که در ایتالیا عنوان ششمی جهان را گرفت سایر رشته ها نتایج بسیار خوبی کسب کردند. علی رغم مشکلات مالی، فدراسیون سال ۱۴۰۰ علاوه بر شرکت در مسابقات جهانی، میزبان ۲ مسابقه جهانی تکواندو و کاراته نیز بود و ورزشکاران ناشنوای ایران توانستند نتایج خوبی بدست آوردند.

این مدیر ورزشی ادامه داد: در سال ۹۹ به دلیل لغو رقابت های جهانی در هیچ مسابقاتی حضور نداشتیم اما ورزشکاران رشته های مختلف تمرینات خوبی را پشت سرگذاشتند. خوشحالیم که با وجود تمامی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا نسبت به دوره های گذشته المپیک، آمادگی به مراتب بیشتر و بهتری داریم و بیش از ۹۰ درصد کاروان اعزامی به برزیل ملی پوشانی هستند که در مسابقات جهانی حضور داشته و با حریفان خود رقابت کردند.

بخش خصوص ناجی کاروان ناشنوایان اعزامی به برزیل

تیشه گران همچنین گفت: برای اعزام کاروان ورزشی ناشنوایان به المپیک حدود ۱۸ میلیارد تومان مورد نیاز بود و با وجود همراهی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک که کمک زیاد و حمایت خوبی داشتند، اما به اعتبار زیادی برای تامین این ۱۸ میلیارد تومان داشتیم و باید تلاش بیشتر برای جبران آن می کردم که در این مسیر هیات رییسه فدراسیون نهایت همراهی را داشتند. شاید وزارت ورزش و کمیته توان پرداخت تمامی هزینه های اعزام کاروان را داشته باشند اما ظرفیت و سقف اعتبار هر فدراسیون تعیین شده است و هنر من و همکارانم پس از دریافت اعتبار از وزارت ورزش و حمایت مالی کمیته، باید برای جذب بخش عمده اعتبار مورد نیاز، تلاش می کردیم، که در نهایت حمایت ها و پیگیری ها به نتیجه رسید و تیم بزودی راهی برزیل خواهد شد.

صفر تا صد هزینه های حضور در المپیک با فدراسیون ورزش ناشنوایان

تیشه گران گفت: کمیته جهانی ورزش ناشنوایان نه خودش جزو کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک است و نه اجازه می دهد فدراسیون های ورزش ناشنوایان هیچ کشوری عضو یکی از کمیته های ملی المپیک یا پارالمپیک شود. فدراسیون ورزش های ناشنوایان متولی فعالیت تمامی رشته های ورزشی ناشنوایان است و به دلیل عدم عضویت در هیچ سازمان ورزشی، جز دریافت اعتبار از وزارت ورزش هیچ منبع رسمی دیگری برای تامین اعتبار ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تمامی هزینه های حضور در المپیک از صفر تا صد به عهده فدراسیون ملی ورزش ناشنوایان کشورهای شرکت کننده است زیرا کمیته جهانی ورزش ناشنوایان یا کشور میزبان حتی یک دلار از هزینه ها را پرداخت نمی کنند. همه هزینه ها اعم از بلیت، اسکان، تغذیه و هزینه جابجایی ورزشکاران از هتل به ورزشگاه و بالعکس به عهده فدراسیون کشورهای شرکت کننده است.

تیشه گران توضیح داد: به طور مثال برای ورود هر ورزشکار به بازی های المپیک ناشنوایان باید مبلغ ۱۰۰ دلار به میزبان بپردازیم و این در حالی است که برای کاروان ورزشی ایران در بازی های المپیک یا پارالمپیک تمام هزینه ورودی توسط کمیته ملی المپیک یا پارالمپیک پرداخت می شود و فشار زیادی برای به فدراسیون های ورزشی وارد نمی شود.

این ملی پوش اسبق تیم ملی تنیس روی میز ادامه داد: البته با تلاش سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک حدود یکسال پیش فدراسیون ورزش ناشنوایان عضو افتخاری کمیته ملی المپیک شد و کمیته چه پیش از این عضویت و چه پس از آن کمک های قابل توجهی به فدراسیون ناشنوایان کرد. اما در هر حال ما عضو اصلی این کمیته نیستیم و نمی توانیم توقع خاصی از کمیته ملی المپیک داشته باشیم.

پرداخت اعتبار از سوی وزارت ورزش به موقع بود

تیشه گران گفت: از ابتدا اعتبار فدراسیون ناشنوایان نامتناسب با شرح و حدود وظایفش تعیین شده و این در حالی است که متولی اداره رشته های مختلفی برای ناشنوایان است. خوشبختانه وزارت ورزش اعتبار فدراسیون را امسال به موقع پرداخت کرد ضمن اینکه سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان کمک بسزایی در جذب حامی مالی اصلی کاروان داشت که این مساله جای تشکر ویژه دارد.

تیشه گران با اشاره به حضور یک هیات رییسه خوب در فدراسیون ناشنوایان گفت: درصد قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز برای اعزام ورزشکاران به برزیل از سوی هیات رئیسه تامین شد.

رفع رویکرد تبعیض آمیز در فضای ورزش

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان گفت: در مسیر تامین اعتبار مورد نیاز تعامل و رایزنی زیادی با کمیسیون های مختلف مجلس و نمایندگان مردم داشتیم و با وجود وعده هایی که این خصوص به ما داده شد، اما در نهایت نتوانستیم از حمایت نمایندگان برخوردار شویم. مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار را طی ماه های اخیر بین ۱۶ تا ۱۷ فدراسیون توزیع کرد اما حتی یک ریال از این اعتبار به ورزش ناشنوایان اختصاص داده نشد و این در حالی بود که ما برای اعزام ورزشکاران به برزیل به ۱۸ میلیار اعتبار نیاز داشتیم و تمام اعتبار سالانه ما کمتر از ۸ میلیارد است.

تیشه گران خاطرنشان کرد: ناشنوایان فرزندان همین مملکت هستند و از سوی دیگر بیشتر ناشنوایان بویژه ورزشکاران جزو اقشار کم درآمد و کارگر هستند و تخصیص اعتبار بیشتر به این فدراسیون می تواند انگیزه ورزشکاران را در سطح قابل ملاحظه ای ارتقا بخشد. سوال جامع ورزش ناشنوایان این است که چرا به ورزش ناشنوایان بویژه در سالی که به مسابقات المپیک اعزام می شوند، بودجه ای از سوی مجلس شورای اسلامی پرداخت داده نشد.

ورزش ناشنوایان مدیون رسانه ها است

وی با بیان اینکه ناشنوایان نیاز به دیده شدن در جامعه را دارند، گفت: مدیون رسانه ها هستیم که طی سال های اخیر پوشش خوبی از ورزش این قشر مظلوم داشته و دارند.

وی کمتر شناخته شدن ورزش ناشنوایان را کوتاهی مسئولان ورزشی ناشنوایان دانست و گفت: تبلیغات خوبی در این خصوص نشده و از حدود ۸ سالی که به عنوان دبیر و سپس رییس در فدراسیون بودم، تمام تلاشم را برای معرفی و دیده شدن ورزش این قشر انجام دادم.

رفع تبعیض در پرداخت پاداش قهرمانان ورزشی

تیشه گران در ادامه به تبعیض همیشگی بین پاداش ورزشکاران عادی و ناشنوا اشاره کرد و گفت: سوال دیگر من این است چرا اساسا باید در ورزش کشور تبعیض وجود داشته باشد. نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که از اعتبار ۳۵۰ میلیاردی مجلس چیزی به ورزش ناشنوایان داده نشود، اما چرا در پرداخت پاداش به ورزشکاران عادی پاداش بیشتری پرداخت می شود اما به ورزشکار ناشنوا این پاداش بسیار کمتر است.

وی ضمن قدردانی از وزارت ورزش و جوانان برای کاهش این تبعیض اظهار داشت: سال ها برای افزایش پاداش تلاش کردیم و جای تشکر دارد که پاداش قهرمانان ناشنوا طی یک سال گذشته نزدیک به ۱۰ برابر افزایش داشته که این مساله موجب انگیزه بیشتر ناشنوایان اعزامی به برزیل شده است. پیش از این پاداش قهرمانان ورزش ناشنوایان ۸۰ میلیون تومان برای مدال طلا بوده و حالا هر ورزشکاری که مدال طلا کسب کند ۷۵۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

شانس ۲ برابر شدن مدال های کشتی، تکواندو و کاراته در برزیل

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان گفت: در کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، دوومیدانی و کاراته شانس زیادتری نسبت به سایر رشته های اعزامی برای کسب مدال داریم و حتی امیدواریم در این رشته ها تا ۲ برابر بیشتر از المپیک ۲۰۱۷ سامسون ترکیه شاهد مدال آوری ورزشکاران ناشنوا باشیم .

وی ادامه داد: در دوومیدانی نیز سه ورزشکار آماده در تیم ملی حضور دارند. در رشته دهگانه «یاشار وقار» امسال در مسابقات جهانی لهستان سوم شد، «سجاد بیرای قرچمن» در پرتاب دیسک و «هاشم یادگاری» در ۲ ماده پرش طول و ۱۰۰ متر شرکت می کند، ضمن اینکه یادگاری مدال نقره المپیک ترکیه را در اختیار دارد و همه این افراد شانس کسب مدال را دارند.

تیشه گران با اشاره به آمادگی خوب تیم فوتبال ناشنوایان در چهار سال اخیر گفت: فوتبال ما در دوره گذشته عنوان هشتم المپیک را کسب کرد و سال ها عنوان قهرمانی آسیا را نیز یدک می کشد.

وی در خصوص پاداش پای سکو ورزشکاران ناشنوای مدال آور در المپیک گفت: پادش ورزشکاران مدال آور در المپیک براساس آیین نامه مصوب ستاد عالی بازی های آسیایی و المپیک مشخص شده که منتظر تایید نهایی از سوی ستاد هستیم.

با حمایت وزیر ورزش ورزشگاه آزادی میزبان اردوی فوتبال ناشنوایان

رییس فدراسیون ناشنوایان از برگزاری آخرین مرحله اردو و تمرینات متصل به اعزام تیم فوتبال ناشنوایان به المپیک برزیل در زمین شماره ۲ ورزشگاه آزادی خبر داد و گفت: پس از مصاحبه قادر تیموری سرمربی تیم فوتبال ناشنوایان و اعلام اینکه با تمامی تلاش ها هنوز فدراسیون نتوانسته امکان تمرین در زمین چمن طبیعی برای تیم ناشنوایان فراهم کند، با تاکید وزیر ورزش و همکاری مجموعه ورزشگاه آزادی و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار شد که آخرین مرحله اردوی آماده سازی این تیم در زمین شماره ۲ ورزشگاه آزادی انجام شود.

وی ادامه داد: تمرینات تیم فوتبال ناشنوایان در ۱۰ مرحله برنامه ریزی شده بود که ۹ مرحله آن در زمین چمن مصنوعی انجام شد. اما با توجه به اینکه مسابقات در برزیل روی زمین چمن طبیعی انجام می شود، ضروری بود که دست کم آخرین تمرینات آنان روی چمن طبیعی برگزار شود تا ورزشکاران با آمادگی و تجربه بازی روی زمین چمن طبیعی به برزیل اعزام شوند.

تیشه گران افزود: متاسفانه هماهنگ کردن زمین چمن طبیعی برای تمرین در تهران، کار بسیار سختی است و فدراسیون و انجمن فوتبال ناشنوایان برای هماهنگی زمین چمن برای تیم فوتبال ناشنوایان با بخش های مختلف رایزنی کردند اما هیچ یک از این تلاش ها برای استفاده فوتبالیست های ناشنوا از زمین چمن طبیعی موثر واقع نشد.

این مدیر ورزشی سطح فنی فوتبالیست های ناشنوا را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: سطح فنی و آمادگی بدنی برخی فوتبالیست های ناشنوا در سطحی است که توانایی بازی در لیگ دسته یک را دارند و در حال حاضر فوتبال ناشنوایان سه نماینده در باشگاه های سوئیس دارد که این باعث خرسندی جامعه ناشنوایان است.

جوانگرایی در ورزش ناشنوایان به سختی انجام می شود

رییس فدراسیون ورزش ناشنوایان در پاسخ به اینکه چرا میانگین سنی کاروان ورزشی ناشنوایان به برزیل بالا است، گفت: جمعیت ناشنوایان کشور براساس سرشماری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و این بیانگر جامعه ای محدود است و این محدود بودن جامعه مخاطب کار انتخاب و جایگزین کردن ملی پوشان را سخت می کند. درصد بسیار کمی از جمعیت ناشنوای کشور در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند، اما با این حال باز هم تا حد ممکن جوانگرایی در تیم های ملی برای حضور در المپیک انجام شده است.

تیشه گران ادامه داد: در رشته کشتی ورزشکاران ۲ وزن با کشتی گیران جوان و توانمند جایگزین شدند. در ترکیب تیم اعزامی جودو به بازی های المپیک برزیل نیز ۳ جودوکار جوان جایگزین ملی پوشان سابق شدند.

وی با بیان اینکه در تیم های فوتبال و فوتسال ناشنوایان نیز جوانگرایی صورت گرفته، ادامه داد: در راستای جوانگرایی در تیم های ملی و استعدادیابی دی ماه ۹۸ با رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور به منظور شناسایی افراد مستعد در مدارس، تفاهم نامه ای امضا و به هیات های استانی نیز ابلاغ شد، اما متاسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در ۲ سال اخیر این برنامه اجرایی نشد. بعد از المپیک برزیل با همکاری انجمن رشته های مختلف برنامه استعدادیابی با قدرت پیگیری خواهد شد.

تیشه گران خاطرنشان کرد: در ورزش ناشنوایان ورزشکاران با استعدادی در حال فعالیت هستند و توانایی این را دارند که در لیگ های برتر افراد عادی فعالیت کنند. سال گذشته تیم جودو ناشنوایان در لیگ برتر جودو شرکت کرد و در پایان نخستین دوره حضورش در جمع ۹ تیم عنوان پنجمی را از آن خود کرد.

همکاری با فدراسیون های ورزشی ضروری است

تیشه گران همچنین به فعالیت فدراسیون ورزش های ناشنوایان در ۱۷ رشته ورزشی اشاره کرد و گفت: با برخی فدراسیون ها همچون هندبال، تکواندو، کاراته و جودو ارتباط نزدیکی داریم و فدراسیون ناشنوایان در خصوص استفاده از مربیان با تجربه و کاربلد و امکانات ورزشی نیاز با سایر فدراسیون ها همکاری دارد. متاسفانه روی همکاری برخی فدراسیون های ورزشی نمی توان حساب باز کرد؛ این در حالی است که ورزشکاران ناشنوا فرزندان همین مرز و بوم بوده و برای استفاده از امکانات فرقی با آحاد مردم و ورزشکاران سایر رشته ها ندارند.

وی افزود: براساس همین همکاری امکان استفاده فوتبال ناشنوایان از زمین چمن طبیعی ورزشگاه آزادی فراهم شد، اگر چه اسکان و تغذیه این ورزشکاران در زمان تمرین آنان در آزادی به عهده فدراسیون ناشنوایان است. ورزشکاران ناشنوا تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات شرکت کرده و هر جا مدالی بگیرند پرچم سه رنگ ایران به اهتزاز در می آید و افتخاری برای ایران و ایرانی محسوب می شود.

قدردانی ورزش ناشنوایان از سفیر ایران در برزیل

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قدردانی از حسین قریبی سفیر ایران در برزیل، گفت: هزینه هتل کاروان ایران در بازی های المپیک باید ۱۰ روز پیش از اعزام پرداخت شود و در غیر این صورت رزرو هتل و حضور در مسابقات لغو می شود. با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران امکان پرداخت این هزینه از ایران میسر نبود و با همکاری تنگاتنگ وزارت امور خارجه و شخص سفیر ایران در برزیل این مشکل حل شد.

تیشه گران گفت: با حمایت قریبی هزینه پیش از اعزام کاروان پرداخته می شود و پس از آن و حضور کاروان در برزیل این هزینه توسط کاروان پرداخت خواهد شد.

صدور روادید رایگان برای ورزشکاران ناشنوا

رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان همچنین گفت: با همکاری «لودمار گونسالوس د آگیانتو» سفیر برزیل در تهران نیز صدور روادید کاروان ۱۱۰ نفره ورزشکاران ناشنوای ایران برای شرکت در بیست چهارمین دوره بازی های المپیک رایگان انجام شد. از چند ماه پیش برای اخذ روادید رایزنی با سفارت برزیل را آغاز کردیم و سفیر و مسئولان سفارت نهایت همکاری را با ما داشتند. هزینه صدور روادید هر یکی از نفرات اعزامی ۸۰ دلار است که صدور ۱۱۰ روداید برای اعزام کاروان به برزیل بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز داشت.

تاخیر در انتخابات کمیته به نفع ورزش بود

تیشه گران در خصوص تاخیر در انتخابات مجمع کمیته ملی المپیک از اردیبهشت ماه به آبان ماه سال جاری گفت: بیش از ۴۰ سال در عرصه های مختلف ورزشی فعالیت کردم و تصور من این است که این تاخیر به نفع ورزش کشور بود و موفقیت ورزشکاران و تیم های ورزشی در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ چین را افزایش خواهد داد. هر تغییری در فاصله کم باقی مانده تا بازی های آسیایی مانع از انسجام و اجرای به موقع برنامه ها خواهد شد.

تیشه گران ادامه داد: از زمان تصدی ضالحی امیری در کمیته ملی المپیک جلسات کمیسیون ها به طور منظم برگزار شد که این نظم اثرات زیادی در روند ورزش کشور دارد. حال اگر رئیس کمیته در زمان کوتاه باقی مانده تا بازی های آسیایی تغییر کند به تبع آن تغییرات در سطوح دیگر مدیریت انجام می شود و هر تغییر یا جابجایی جدی در برنامه ها، در روند آماده سازی ورزشکاران و تیم های اعزامی بی تاثیر نیست.

۷ اردیبهشت آغاز اعزام کاروان ورزشی ناشنوایان به برزیل

وی همچنین در خصوص زمان بندی اعزام کاروان ورزشی ناشنوایان به برزیل گفت: اعزام کاروان از هفتم اردیبهشت ماه و طی ۶ مرحله و بازگشت کاروان متناسب با روند برگزاری مسابقات طی ۴ مرحله انجام خواهد شد و ورزشکاران ۲۴ ساعت پس از پایان مسابقاتشان به کشور باز می گردند.

وی همچنین به اعزام کادر پزشکی کاروان ورزش ناشنوایان به برزیل خبر داد و گفت: تیمی متشکل از ۶ نفر شامل پزشک عمومی، فیزیوتراپ، ماساژور و روانشناس راهی برزیل خواهند شد.

رییس فدراسیون ناشنوایان افزود: کاروان ورزشی ناشنوایان با شعار «موفقیت در سکوت» به سرپرستی علی رغبتی راهی این رقابت ها خواهد شد. ورزشکاران باید کارت واکسیناسیون داشته باشند و نفرات اعزامی ۲۴ ساعت قبل از اعزام تست پی سی آر داده و مجددا در فرودگاه برزیل و قبل از وردود به کشور میزبان باز هم تست پی سی ار می دهند.

بیست و چهارمین دوره بازی های المپیک ناشنوایان از ۱۱ تا ۲۶ اردیبهشت در شهر کاسیاس دوسول ایالت الگرانده در جنوب برزیل برگزار می شود.

کاروان ورزشی ناشنوایان ایران متشکل از ۱۱۰ نفر، شامل ۱۶ ورزشکار زن، ۵۹ ورزشکار مرد و ۳۵ نفر همراه شامل مربی، سرپرستان و کادر پزشکی در ۵ مرحله از هفتم اردیبهشت ماه راهی برزیل خواهند شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه موبایل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (777 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (413 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (391 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (254 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (245 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (205 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (201 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (178 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (168 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (159 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (139 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک برند خارجی در اختراع کیف برای نون بربری/ مشکل حمل و نقل بربری هم حل شد خدارو شکر😂+عکس (133 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (130 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فیلم آخرین افطاری رهبر معظم انقلاب در کنار امام خمینی (ره) مانتو ژاکارد و مزونی یکتا ناصر+عکس/ عجب رنگ دلبری داره این مانتو! دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی هنرنمایی و انتقاد ایرج نوذری از تغییر لحن برخی افراد در آنتن زنده+ویدئو/ فقط خنده های المیرا شریفی مقدم😂 حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم عقد مهدی هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی+عکس/ خجالتی بودن داماد در تصویر مشهوده پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ (عکس) پاسخ خنده دار دانش آموز به سوال ادبیات در ورقه امتحانی/ کاش کتابو یه ورق میزدی!! عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! خلاقیت خنده دار یک بانوی اهل فن ایرانی در استفاده کاربردی از دریل حماسه آفرید/ هم کدبانو هم فنی +عکس خلاقیت منحصربفرد در طراحی راه پله با الهام از میوه ها/ چشم نمیشه ازشون برداشت + عکس تصویری از پسر شهاب حسینی بازیگر قباد در سریال شهرزاد که از خودش بزرگتر است/به شهاب حسینی نمیخوره پسری به این بزرگی داشته باشه (ویدئو) تجربهٔ شیرین مرگ در کودکی و دیدن رنگ‌هایی از جنس نور/ استاد محمود فرشچیان در برنامهٔ زندگی پس از زندگی روایت می‌کند بیوگرافی و زندگینامۀ دکتر آذر اندامی باکتری‌شناس و کاشف واکسن شبه وبای التور در ایران نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار
تیتر امروز   
دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی