تکنیک ها و اصول های مهم شستشوی لباس

  چهارشنبه، 20 دی 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه

کنار گذاشتن لباس های مورد علاقه، اتفاق غم انگیزی است که دیر یا زود رخ داده و باید با آن ها خداحافظی کنیم. چه بهتر می شود اگر که این روز دیرتر از حد معمول برسد. خبر خوب این است که با نگهداری دقیق و مراقبت از لباس ها می توان طول عمر آن ها را دو چندان نموده و برای مدت زمان طولانی تری از آن ها استفاده کنیم. شناخت نحوه صحیح شستن لباس و آشنایی با اشتباهات رایج در این راه به ما کمک می کند تا با دقت بیشتری از لباس های خود نگهداری نماییم

ترفند های کاربردی شستشوی لباس


قدیم ترها که ماشین های لباس شویی هنوز از خانه های ما سر در نیاورده بودند، شستن لباس ها با دست انجام می شد، اما حالا کافیست دکمه ماشین لباس شویی را فشار دهید تا به راحتی هر چه تمام تر لباس ها شسته و حتی خشک شوند، اما این راحت تر شدن کارها لزوماً باعث نمی شود که لباس ها بهتر و تمیزتر شسته شوند.

در واقع داشتن مجهزترین ماشین های لباس شویی هم شما را از دانستن نکات ریز شستن لباس ها بی نیاز نمی کند، در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم.


نرم و خوش بو شدن لباس ها


جوش شیرین شوینده بسیار مفیدی است، 1.4 تا نصف فنجان جوش شیرین برای شست و شو می تواند لباس هایتان را نرم و خوشبو کن.

جایگزین سفید کننده ها در شستن لباس ها


می توانید میزان محلول سفید کننده تان را با بهره جستن از جوش شیرین به نصف تقلیل دهید. در ماشین های لباسشویی که از بالا پر می شوند یک دوم فنجان و در آن هایی که از جلو پر می شوند 1.4 فنجان جوش شیرین بریزید تا به استفاده بیش از حد از سفید کننده ها نیاز نداشته باشید.

زداینده بو از لباس


سرکه در زدودن بوهای بد از لباس – به خصوص بوی سیگار – بسیار مفید است. اگر کمی سرکه سفید به آب شستن لباس خود اضافه کنید بوهای نامطبوع لباس از بین خواهد رفت یا اگر قصد شستن لباس را ندارید لباس ها را بالای ظرفی که در آن یک فنجان سرکه سفید و چند لیتر آب است آویزان کنید تا در اثر بخار حاصل، بوی نامطبوع آن ها از بین برود.

شستن لباس

از بین بردن اثر صابون از لباس ها


در آخرین مرحله از شست وشو، یک فنجان سرکه روی لباس ها بریزید و نتیجه آن را مشاهده کنید. سرکه آن قدر قوی نیست که تار و پود لباس را از بین ببرد. در عوض می تواند اثر قلیایی شوینده ها یا صابون را از بین ببرد.

سرکه نیز اسیداوریک را هم از بین می برد از این رو افزودن یک فنجان سرکه به آب در آخرین مرحله شست وشو برای لباس کودکان بسیار سودمند است

شستن لباس های نازک در ماشین لباسشویی


لباس های نازک معمولاً با دست شسته می شوند؛ زیرا امکان دارد با شست وشو در ماشین چروک یا پاره شوند. اگر روزی خواستید پارچه های ظریف را در ماشین بشویید، آنها را تا کنید و درون یک روبالشی قرار دهید. سپس در ماشین لباسشویی بگذارید.

حفظ کننده رنگ لباس های تیره و جین


کمتر کدبانویی است که برای شستن لباس های تیره رنگ مشکل نداشته باشد. این لباس ها در شست وشو رنگ زیادی از دست می دهند و بور و کدر می شوند.

توصیه می کنیم لباس تیره و جین را در تشتی حاوی یک فنجان سرکه سفید و مایع شستن لباس و آب سرد قرار دهید و بعد از نیم ساعت خیساندن در این محلول، لباس را به آرامی شست و شو دهید و با آب سرد آبکشی کنید.

سرکه سفید، مانع از دست رفتن رنگ لباس و در ضمن باعث براق شدن لباس می شود.

شستن لباس

تکنیک‌ها و اصول مهم شستن لباس در ماشین لباسشویی


یادگیری طریقه شستن لباس در لباسشویی دشوار نیست. بسته به نوع پارچه، مواد شوینده و ماشین‌های لباسشویی این فرآیند کمی متفاوت انجام می‌شود، بنابراین در این بخش از رازهای خانه داری در ساعد نیوز سعی کرده ایم با ذکر نکاتی شما را بیشتر با نحوه شست و شو آشنا کنیم.

جدا کردن لباس‌ها


با جدا کردن لباس‌هایی که می‌خواهید بشویید شروع کنید در این مرحله به دسته بندی‌های مختلف نیاز است.

  • سفیدها

  • رنگی ها

سپس دسته را به مواد سنگین (مانند پنبه و پشم) و دسته سبک‌تر (پلی استر و ابریشم) تقسیم کنید.

همچنین ظریف‌ها را از هم جدا کنید. لباس‌های ظریف، لباس‌هایی هستند که از پارچه‌های ظریفی که باید با دست شسته شوند ساخته شده اند

لباس

چک کردن برچسب لباس


برچسب‌های مراقبت لباس و ملحفه را چک کنید آنها به شما خواهند گفت که آیا یک شی را می‌توان شست یا نه، همچنین هر نوع بافت دارای ویژگی‌هایی است که مشخص می‌کند واکنش به حلال‌های گرم، آب و تمیز کردن چگونه است:

  • مراقبت از لباس پنبه ای

  • مراقبت از لباس مصنوعی

  • مراقبت از لباس پشمی

همه لباس‌هایی را که برچسب "شستشوی جداگانه" و یا "شستشوی دستی" را دارند، در دو دسته جداگانه قرار دهید. در آینده، سعی کنید از خریدن آیتم‌های ضعیف خودداری کنید اگر ترجیح می‌دهید که با مراقبت‌های ویژه لباسشویی مقابله نکنید.

انتخاب دمای آب لباسشویی


برای هر دو چرخه شستشو و آبکشی، به برچسب روی لباس مراجعه کنید.

ماشین لباسشویی

انتخاب اندازه بار


بسته به این که چند مورد نیاز به شستشو دارید، باید در مورد اندازه بار تصمیم بگیرید. اگر شست و شو کمتر از 1/4 کامل است از تنظیمات ضعیف توصیه می‌شود، برای 2/4 کامل از تنظیمات متوسط استفاده کنید، و برای 3/4 کامل از تنظیمات بزرگ استفاده کنید.

انتخاب نوع لباس


ماشین لباسشویی معمولا شاخص دارد که شما می‌توانید برای انتخاب بین رنگ‌های سفید و رنگی از آن استفاده کنید هر دو این تنظیمات بیشتر به وسیله وزن از سبک به سنگین تقسیم می‌شوند.

شروع کار


این کار معمولا با فشار دادن دکمه یا با لمس کردن آرام صفحه که نشان دهنده نوع بار است انجام می‌شود. اجازه دهید آبکشی تا زمانی که در حدود 1/4 است انجام و سپس آن را متوقف کنید.

اضافه کردن مواد شوینده ماشین لباسشویی


ابتدا درب مخزن را باز کنید، سپس مقدار مورد نظر مواد شوینده (مایع و یا پودر) را اندازه گیری کنید. اندازه بار عموما مقدار مواد شوینده مورد نیاز را تعیین می‌کند. این مقدار بر اساس مواد شوینده متفاوت استفاده می‌شود. در نهایت مواد شوینده را به مخزن اضافه کنید، لباسشویی ممکن است جایی مخصوص برای ریختن مواد شوینده داشته باشد. اجازه دهید لباسشویی در حدود 10 ثانیه کار کند تا ماده شوینده با آب مخلوط شود.

مواد شوینده

اضافه کردن لباس‌ها به ماشین لباسشویی


با درب باز، به آرامی لباس‌ها را اضافه کنید تا مطمئن شوید که به هم پیچیده نیستند.

دقت کنید:

از پر کردن ماشین لباسشویی بیش از 3/4 کامل خودداری کنید. این کار به لباس‌ها اجازه می‌دهد تا در طول چرخه شستشو به سرعت حرکت کنند.

اضافه کردن نرم‌کننده (اختیاری)


چنانچه بخش نکات خانه داری نمناک اشاره کرده است، همچنین می‌توانید نرم‌کننده پارچه را نیز اضافه کنید. نرم‌کننده‌های پارچه برای نرم کردن لباس ها، کاهش فشار ایستا، و حتی اضافه کردن بوی مطبوع به لباس استفاده می‌شوند.

دقت کنید:

از نرم‌کننده‌ها در موارد زیر خودداری کنید:

  • لباس‌های دوخته شده ازمیکرو فایبرها

  • لباس‌های ورزشکاران

  • لباس‌های آتش نشانی

دستمال ها

انتخاب دما برای خشک کردن


دمای خشک کن معمولا توسط نوع بافت مشخص می‌شود؛ پنبه باید معمولا بر روی حرارت بالا تنظیم شود، لباس‌های مراقبت آسان (پلی استر) معمولا باید بر روی حرارت متوسط تنظیم شود، لباس‌های ظریف باید بر روی حرارت کم تنظیم شود. برخی خشک کن‌ها نیز به لباس‌ها اجازه نرم شدن بدون استفاده از گرما را می‌دهند.

دمای لباس شویی

انتخاب زمان خشک کن


همانند دمای خشک کردن، زمان خشک کردن نیز با نوع بافت مشخص می‌شود. اغلب خشک کن‌ها دارای چندین تنظیمات در نوع بافت هستند. اغلب خشک کن‌ها شامل یک چرخه خشک سازی زمان دار، این امکان خشک کردن لباس‌ها را فراهم می‌کند که به دلایلی کاملا خشک نشده و یا فقط به مقدار کمی زمان خشک کردن نیاز دارند.

تمیز کردن فتیله


از این مرحله صرف نظر نکنید. بسیار مهم است که فتیله را تمیز کنید زیرا برای جمع‌آوری کرک‌های لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که خشک شده اند، فتیله معمولا داخل ماشین خشک کن کنار درب است.

اضافه کردن برگه خشک کن (اختیاری)


اگر از نرم‌کننده پارچه در طول چرخه شستشو استفاده کردید، نیازی به اضافه کردن یک برگه خشک کن ندارید. یک ورق خشک کن، مانند نرم‌کننده پارچه، به جلوگیری از چسبیدن کمک می‌کند و همچنین می‌تواند بوی عطر را به لباس هایتان بدهد.

راه‌اندازی خشک کن


بعد از اینکه هر دو درجه حرارت خشک کن و زمان خشک کردن را انتخاب کردید درب ماشین را ببندید و ماشین را روشن کنید. بعضی از مدل‌ها یک دکمه را نشان می‌دهند که نیاز به فشرده شدن دارد، ممکن است صفحه مدرج داشته باشد.

بیرون آوردن لباس ها


بعضی از لباس‌ها ممکن است به کل چرخه خشک شدن نیاز نداشته باشند. مواردی را که خشک هستند را بیرون آورید و هر کدام از آنها که هنوز مرطوب هستند بمانند، تا چرخه خشک کردن را قبل از راه‌اندازی مجدد به پایان برسانید. ممکن است بخواهید لباس‌هایی را آویزان کنید که بیشتر در معرض چین و چروک قرار دارند (مانند پیراهن و یا لباس‌های رسمی و مجلل). بقیه را ممکن است به شیوه‌ای که به آن عادت دارید، تا کنید.

لباس شویی

تو لباس (اختیاری)


پس از اتمام یک چرخه خشک کردن، بعضی از انواع موارد ممکن است به اتو کردن نیاز داشته باشد. برای این کار باید اتو و میز اتو داشته باشید؛ اتو کردن فرایندی است که برای باز کردن چروک از لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما دوست دارید تمیز به نظر برسد (مثل پیراهن و لباس) مطمئن شوید که یک بطری اسپری آب دم دست دارید، دستگاه اتو را نزدیک یک پریز برق قرار دهید.

  • اتو را روشن کنید.

  • سپس آن را روی میز قرار دهید تا صورت اتو عمود با تخته اتو باشد.

  • بیشتر اتوها یک صفحه مدرج دارند که متناسب با پارچه دما را تنظیم می‌کند.

  • اجازه دهید دمای اتو بالا برود.

  • مواردی را که می‌خواهید بر روی میز اتو قرار دهید قرار دهید.

نکته آخر


لکه‌های خونی روی لباس را قبل از شست و شو با ماشین پاک کنید.شست و شو لباس کار دشواری نیست اگر این کار را به طور مرتب انجام دهید؛ اگر بگذارید کوهی از لباس‌های کثیف جمع شود، می‌تواند خسته کننده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (468 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (358 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (88 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (81 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (27 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (21 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر)
تیتر امروز   
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری