توصیه مهم به سهامداران بورس/ مراقب باشید

  چهارشنبه، 31 شهریور 1400 ID  کد خبر 168624
توصیه مهم به سهامداران بورس/ مراقب باشید
ساعد نیوز: بازار سرمایه این روزها درگیر وضعیت بغرنجی است که تا حد زیادی سهامداران را با زیان جدی مواجه کرده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از اقتصادنیوز، بورس اوراق بهادار تهران در روزهای گذشته سراسر قرمزپوش بوده است. این مساله برای سهامداران و افرادی که با امید کسب سود وارد این بازار شده بودند، سیگنالی برای خروج از این بازار است.

اما نکته قابل تامل در این زمینه باز هم به سازمان بورس و شرکت های حقوقی باز می گردد که در شرایط فعلی بازار را به حال خود رها کرده و گاهی با تصمیمات اشتباه روند نزولی شاخص کل و شاخص کل هموزن بورس را سرعت می بخشد.

به نظر می رسد، در شرایط فعلی که بورس با عدم اطمینان های زیادی مواجه است، روند فعلی حرکت سهم ها و شاخص ها امید زیادی را برای سرمایه گذاران و سهامداران باقی نگذاشته است. این موضوع را می توان در خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به وضوح مشاهده کرد.

در روزهای اخیر، سه گروه کالایی محور، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و کانه های فلزی از دیگر صنایعی بودند که در اولویت نخست حقیقی ها برای فروش قرار گرفتند. در مقابل اما سهامداران خرد گروه های کوچکی چون سایر معادن، کانی غیرفلزی، تامین آب و برق و گاز و کاشی و سرامیک را در لیست خرید خود جای دادند.

افت 200 هزار واحدی شاخص کل

از 6 شهریور سال جاری تا کنون بازار سرمایه در یک روند کاملا نوسانی که تمایل زیادی به سقوط داشته است، بازار سرمایه با کاهش 15 درصدی مواجه شده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل از اواسط خرداد ماه که بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفته است، تا ابتدای شهریور ماه تا عدد 1 میلیون و 600 هزار واحدی رشد داشته است، اما در همین مدت با کاهش 200 هزار واحدی مواجه شده است.

این موضوع را می توان از منظر قیمت سهام مختلف نیز مورد ارزیابی قرار داد. قیمت اکثر نمادها در بازار سرمایه در حال حاضر و با همین کاهش 200 هزار واحدی شاخص به قیمت آنها در شاخص 1 میلیون واحدی رسیده است.

این موضوع می تواند نشان در ماه های گذشته بازار با یک امیدواری خاص نسبت به تیم جدید اقتصادی دولت، وعده های مختلف جهت ساماندهی بورس و جبران زیان سهامداران تا حدودی اجرایی نشده است.

اخباری که جان بورس را گرفته است

اخبار ضد و نقیض از انجام مذاکرات نیز در این موضوع دخالت بسیار داشته است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه هراس از ریزشی شدن دلار پس از انتشار اخبار مثبت برجامی از مهم ترین دلایلی بوده است که در هفته های گذشته منجر به نزولی شدن قیمت ها و تشدید فشار فروش در بورس بوده است.

این واکنش بورس و سهامداران در حالی رقم خورده است که فعالان بازار ارز واکنش این چنین شدیدی به اخبار برجامی نشان نداده و دلار در یک ماه گذشته با افت حدود ۲ درصدی مواجه شده است.

برخی کارشناسان معتقدند ریزش قیمت سهام در روزهای گذشته به دلیل نبود تقاضای مناسب بوده است و افرادی که نیاز به نقدینگی داشته اند با قرار دادن سفارش پایین تر به دنبال نقد کردن سهام خود بوده اند. این موضوع را می توان در کاهش ارزش معاملات در کل بازار و ارزش معاملات خرد نیز مشاهده کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که عرضه های اولیه صورت گرفته در هفته های گذشته جان بازار را گرفته است و این مساله نیز فشار فروش را نسبت به گذشته به شدت افزایش داده است.

سیگنال دهی مجازی را جدی نگیرید

نکته جالب توجه در این زمینه آن است که سهامداران باید در معاملات خود به شدت مراقب باشند. در حال حاضر بسیاری از کانال ها و گروه ها در فضای مجازی بر روی برخی نمادها تاکید می کنند تا بتوانند نفعی برای خود کسب کنند. در صورتی که سهامداران تحلیل چه تکنیکال و چه بنیادی را سرلوحه خرید و فروش قرار دهند، می توانند در وضعیت فعلی تا حدودی از زیان خود را بکاهند.

باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم چه زمانی برنامه های خود برای بورس را اجرایی می کند و این مساله تا چه حد می تواند بازار سرمایه را از وضعیت قرمز خارج کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه