ترخیصکار گمرک شغلی پردرآمد و پرچالش:همه چیز درباره این شغل جذاب

  سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
ترخیصکار گمرک شغلی پردرآمد و پرچالش:همه چیز درباره این شغل جذاب
درامد ترخیصکار گمرک، موضوعی است که صفر تا 100 آن در این مقاله، شرح داده شده است. همچنین نحوه استخدام ترخیصکار نیز در این مطلب آورده شده است.

ترخیص کار گمرک یکی از شغل‌های پردرآمد در حوزه تجارت و بازرگانی است. بسیاری از افراد، علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستند اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، از آن صرفه نظر می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با شغل ترخیص کاری آشنا کرده و نحوه استخدام در این شغل را به شما آموزش دهیم.

نکته مهم: در این مقاله شغل ترخیص کار گمرک را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که کلمه ترخیص کار با کلمه کارگزار گمرکی متفاوت است؛ کارگزار گمرکی باید مراحلی را طی کند تا بتواند به عضویت گمرک درآمده و مشغول به فعالیت شود. کارگزار گمرکی بعد از قبولی در آزمون، کارت بازرگانی را دریافت می‌کند و روند ترخیص کالا از گمرک را طی می‌کند. اما ترخیص کاری اینگونه نیست. برای ترخیص کار شدن محدودیت سنی وجود ندارد، مدرک تحصیلی اهمیت ندارد و ترخیص کار باید از طریق همکاری با شرکت های خصوصی (طی کردن دوره کارآموزی، مطالعه قوانین و مقررات گمرک) به ترخیص کالا از گمرک بپردازد.

ترخیص کار گمرک کیست؟

طبق ماده 128 قوانین امور گمرکی، به شخص حقیقی یا حقوقی که با داشتن وکالت از سمت صاحب کالا، کلیه فرآیند های مربوط به ترخیص کالا از گمرک (تشریفات گمرکی) را انجام می‌دهد؛ کارگزار گمرکی (ترخیص کار) گفته می‌شود.

ترخیص کار گمرک چه وظایفی دارد؟

با توجه به تعریف ترخیص کار گمرک، درخصوص وظایف و مسئولیت‌های وی، باید عنوان کنیم که به طور کلی ترخیص کار گمرک وظیفه ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی از گمرک را برعهده دارد. ترخیص کار با آشنایی کامل از تعرفه‌های گمرکی، میزان عوارض کالاهای وارداتی، تسلط بر قوانین واردات و صادرات و همچنین قوانین قاچاق کلا، وظایف زیر را بر عهده دارد:

آماده سازی مدارک لازم برای ارائه به گمرک: ترخیص کار گمرک باید تمامی مدارک لازم از جمله مدارک مربوط به کالا مانند جزئیات آن (وزن، نوع، تعداد، حجم و ...) را تهیه کرده تا روند ترخیص کالا از گمرک، هر چه سریع‌تر انجام شود.

پیگیری روند ترخیص کالا از گمرک: ترخیص کار گمرک باید بتواند مراحل ترخیص کالا از گمرک را کنترل کند. پیگیری کالا از طریق سامانه‌های گمرکی و ارتباط مناسب با مسئولین گمرک می‌تواند باعث تسریع در فرآیند ترخیص کالا شود.

اخذ مجوزات لازم برای ترخیص کالا از گمرک: تمامی کالاها برای ورود یا خروج از کشور نیازمند مجوزات مختلفی از سازمان‌های مربوطه هستند. این مجوزات شامل مجوز استاندارد، قرنطینه، وزارت راه، انرژی اتمی، وزارت ارتباطات، بهداشت و ... هستند که ترخیص کار باید متناسب با نوع کالا، نسبت به اخذ آن‌ها اقدام نماید.

درآمد ترخیصکاری

درآمد ترخیص کار گمرک

موضوعی که نظر بسیاری از علاقه‌مندان به ترخیص کاری را به سوی خود جلب کرده است، درآمد ترخیص کاری است. بخشی از شغل ترخیص کاری تقریبا مشابه مشاغل اداری است اما با این تفاوت که کارمندان حقوق ثابت ماهیانه دارند اما ترخیص کاران به صورت پروژه‌ای حقوق دریافت می‌کنند و این حقوق به هیچ عنوان با حقوق کارمندی قابل قیاس نیست. طبق بررسی‌هایی که از سوی ما انجام شده است، ترخیص کاران مبتدی بین 30 تا 40 میلیون تومان درآمد دارند و درآمد ترخیص کاران حرفه‌ای از 40 میلیون تومان شروع شده و نمی‌توان هیچ سقفی برای آن در نظر گرفت.

چگونه ترخیص کار گمرک شویم؟

فعالیت به عنوان ترخیص کار گمرک نیاز به مدرک تحصیلی خاص، قبولی در آزمون و هیچگونه محدودیت سنی ندارد. شخص علاقه مند به این شغل می‌تواند بعد از آموزش های لازم .وارد این حرفه شده و مشغول به کار شود.

شغل ترخیص کاری
یکی از روش های استخدام به عنوان ترخیص کار ، همکاری با شرکت های ترخیص کاری خصوصی است. اگر به صورت تجربی این شغل را فرا گرفته‌اید میتوانید با استخدام در شرکت های ترخیص کاری، وارد این حرفه شوید.

چالش های شغل ترخیص کاری

پیچیدگی قوانین و مقررات گمرکی: قوانین مرتبط با ترخیص کالا در گمرک، پیچیدگی های خود را دارد. و این موضوع میتواند برای افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند چالش هایی را به وجود می آورد.

  • تغییرات مداوم قوانین بازرگانی: به دلیل تغییرات مداوم قوانین بازرگانی کشور با صدور مصوبات جدید، ترخیص کار باید اطلاعات خود را همواره به روز رسانی کرده تا طی تکمیل فرایند ترخیص، با مشکل مواجه نشود.

  • نداشتن حقوق ثابت: درست است که شغل ترخیص کاری سقف درآمدی ندارد ولی این مورد را نیز در نظر بگیرید که ترخیص کاران درآمد ثابتی ندارند. بسیاری از افراد علاقه به دریافت حقوق ثابت ماهیانه هستند اما شغل ترخیص کاری اینگونه نیست.

مزایای شغل ترخیص کاری

  • درآمد بالا و نامحدود: شغل ترخیص کاری معمولا با درآمد بالایی همراه است. افراد فعال در این حوزه با فعالیت بیشتر می‌توانند به حقوق بیشتری دست پیدا کنند. درصورتی که در بیشتر مشاغل، مثل مشاغل کارمندی، حقوق ثابتی وجود دارد.

  • ساعت کاری مناسب: ترخیص کاران گمرک درصد بالایی از کارهای خود را در ساعات اداری انجام میدهند. بنابراین ساعات کاری ترخیص کار مناسب است.

  • قدرت تعامل بالا با دیگران: اغلب ترخیص کاران به دلیل ارتباط با بازرگانان از قدرت تعامل بالایی برخوردارند. آنها افرادی با توانمندی بالا هستند و بازرگانان و تاجران احترام زیادی برای آن‌ها قائلند.

  • عدم نیاز به تحصیلات آکادمیک: امروزه یکی از فاکتور های اشتغال در سازمان ها، تحصیلات دانشگاهی است. اگر ترجیحتان بر این است که به سرعت وارد بازار کار شوید و به درآمد برسید، شغل ترخیص کاری گزینه بسیار مناسبی است. شما با حداقل مدرک تحصیلی یعنی دیپلم میتوانید وارد بازار کار شده و با توجه به سابقه و اعتبار خود به کسب درآمد بپردازید.

به طور کلی شغل ترخیص کاری با مزایا و معایب زیادی همراه است. افراد علاقه‌مند به این شغل، باید این موارد را با دقت بررسی کرده و توانایی مدیریت آن را داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله شغل ترخیص کار گمرک، یکی از مشاغل جذاب و پردرآمد را مورد بررسی قرار دادیم، معایب و مزایای آن را عنوان کرده و وظایف یک ترخیص کار را شرح دادیم. همانطور که مطالعه کردید ترخیص کار وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارد که انجام صحیح آن، نیازمند تمرکز، دانش و مهارت بالا است؛ به همین دلیل است که بیشتر بازرگانان فرایند ترخیص کالای خود را به ترخیص کار گمرک میسپارند. اگر علاقه مند به شغل ترخیص کاری هستید، اما از شرایط و پیش نیاز های آن آشنایی ندارید، مطالعه این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (49 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (36 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (25 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (20 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (16 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (12 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (12 نظر) نگاهی به عکس حاج آقا و حاج خانوم های سینمای ایران/ از نیوشا ضیغمی تا رضا گلزار و امیر جعفری در مکه مکرمه (11 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (11 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (11 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (10 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (9 نظر) جشن تولد ساده و خلوت شبنم قلی خانی با تم عاشقانه و رمانتیک در یک کافه دلباز و زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر) (فیلم) مجریان محبوب برنامه‌های کودک دهه 60 با ظاهری امروزی بعد از یک مهمونی / ما مثل پت و مت هستیم (7 نظر)
تیتر امروز   
قرعه‌کشی 4 مناظرۀ انتخاباتی برگزار شد
واقعیتی شوکه کننده از زندان‌های شاه پهلوی با همین ظاهر خوش پوش کراوات زده / تجاوز به زنان با خرس‌های تربیت شده!
(عکس) تصاویری از تبلیغات انتخاباتی آیت الله خامنه‌ای در سال‌های 60 و 64 / من آقای خامنه‌ای را بزرگش کرده‌ام
نقص فنی قطار، مسافران مشهد در واگن‌ها حبس شدند
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
انگشترهای طلای دخترانه و ظریف در مدل‌های لاکچری
پدر و مادر شدن زوج عاشق سینمای ایران تا چند ماه دیگر+عکس
مشارکت رضا کیانیان در اقدام دور از اخلاق علیه جلیلی/ واکنش پزشکیان به کاریکاتور جلیلی چه بود؟
سگ‌ها صورت دختر تبریزی را خوردند ! +عکس
بازداشت دانشجوی ترکیه‌ای به خاطر تقلب با هوش مصنوعی
کشف قارۀ آمریکا 150 سال زودتر از کریستف کلمب
روسیه مستعمره چین است اما ...
گفتگو با قاتل افغانی که نامزد این زن را جلوی چشمانش به قتل رساندند + فیلم / بازخوانی پرونده قتل پارک نهج البلاغه
بیرانوند علیرغم دریافت مطالبات مالی اش باز شاکی است! چرا پاداش واریز نشده است؟/ سنگربان تیم قهرمان لیگ برتر ایران مطالبات حقوقی اش را در کف فضای مجازی دنبال می کند
از جشن عروسی مجلل تا ماجرای سیسمونی و بارداری سخت دختر قالیباف در حواشی داغ امروز چهارشنبه 29 خرداد 1403