روش های مختلف تهیه لیمو عمانی در منزل

  پنجشنبه، 30 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های مختلف تهیه لیمو عمانی در منزل
لیمو عمانی همان لیمو ترش خشک شده است که به عنوان چاشنی در تهیه غذاها استفاده می شود که تهیه لیمو عمانی در منزل با این نکاتی که در اختیار شما قرداده ایم کار ساده ای است. همراه ساعد نیوز باشید.

برای تهیه لیمو عمانی اولین مرحله خرید لیمو ترش شیرازی است. لیمو هایی را انتخاب کنید که دارای پوستی صاف و شفاف، درخشان و سالم هستند و لیموهایی که پوست کلفت و اسفجی دارند و زدگی و خرابی روی پوست خود دارند، را انتخاب نکنید زیرا نشان دهنده شرایط نگهداری و انبار کردن غیر استاندارد است. برای تهیه لیمو عمانی لیموهای بزرگ را انتخاب کنید. لیمو عمانی در واقع همان لیمو ترش شیرازی خشک شده است که از آن به عنوان چاشنی در تهیه انواع غذاهای ایرانی استفاده می شود.

ساده ترین روش تهیه لیمو عمانی

آیا می دانید می توان لیمو عمانی را در منزل به سادگی تهیه کرد؟ از خواص درمانی و روش مصرف و نگهداری آن اطلاع دارید؟ با خواندن این مطلب دیگر نیازی به خرید لیمو عمانی از بازار نخواهید داشت. لیمو عمانی یا همان لیمو ترش خشک شده یکی از چاشنی های غذاهای ایرانی است که در طبخ خورش هایی مانند قیمه و قرمه سبزی، تهیه چای و دمنوش و هم چنین طعم بخشیدن به خوراکی هایی مانند چیپس و پولکی بکار می رود.

  • مرحله اول: ابتدا لیمو ترش های شیرازی را خوب بشویید وسپس بر روی آنها کمی نمک پاشیده و اجازه دهید یک روز بماند و سپس بعد از یک روز لیموها را با آب سرد خوب بشویید.
  • مرحله دوم : درون یک قابلمه آب و یک فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به جوش آید.
  • مرحله سوم: لیموترش ها را درون آب و سرکه جوشیده بریزید و بگذارید 10 ثانیه بجوشند، سپس با آب سرد خوب آبکشی کنید.
  • مرحله چهارم: دوباره پس از آبکشی لیمو ترش ها ، آنها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بریزید تا به مدت 1 دقیقه بجوشند، سپس درون آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.
  • مرحله پنجم: اجازه دهید لیمو ترش ها خنک شوند، سپس لیمو ترش ها را با خلال دندان سوراخ ریزی کنید و روی یک پارچه ی نخی تیره بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره جذب نور را بیشتر می کند.
  • مرحله ششم: پس از گذشت 10 روز لیمو های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و بگذارید در سایه بمانند تا کاملا خشک شوند. نکته مهم:تقریبا یک یا دو ماه طول می کشد تا لیموها کاملا خشک شوند. در صورت عدم دسترسی به نور خورشید لیمو ها را کنار شوفاژ یا بخاری خشک کنید.

روش خشک کردن لیمو ترش با نور خورشید

لیمو عمانی یکی از اصلی ترین چاشنی غذاهای ایرانی است که طعم و عطری فوق العاده به آنها می بخشد. خشک شده لیمو ترش شیرازی را لیمو عمانی می گویند و برای طعم دادن و ترش مزه کردن به صورت درسته یا پودر شده (گرد لیمو) به غذاها و خورش هایی مانند قورمه سبزی و قیمه، آبگوشت، انواع سوپ، چای، دمنوش و شربت می افزایند.

  • ابتدا لیمو ها را به خوبی بشویید، سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود.
  • پارچه نخی تمیزی بر کف یک سینی را پهن کنید و سپس لیمو ها را روی آن بریزید.
  • سینی را حداقل 1 ماه در مقابل نور خورشید قرار دهید تا لیمو ها خشک شوند. لیموها در زمستان به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند بنابراین اگر لیمو ها پس از یک ماه هنوز به طور کامل خشک نشده بودند، آن ها را کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه ای

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای نیز خشک کنید. برای خشک کردن لیموترش به صورت ورقه ای روش های زیر را به کار برید. لیمو عمانی ورقه ای یا لیمو خشک حلقه ای را می توانید برای تهیه انواع چای و دمنوش استفاده کنید.

  • مواد لازم: لیمو ترش شیرازی – 1 کیلوگرم
  1. لیمو شیرازی ها را خوب بشویید و بگذارید 24 ساعت در آب بمانند تا تلخی آن ها گرفته شود.
  2. لیمو های خیس خورده را به صورت ورقه ورقه ببرید، هسته های آن را جدا کنید و به مدت 10 روز زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شوند.
  3. لیمو عمانی ورقه ای یا لیمو خشک حلقه ای شما آماده است می توانید از آن ها برای تهیه انواع چای و دمنوش استفاده کنید.

پوستر لیمو عمانی ورقه ای

خشک کردن لیمو ترش با استفاده از دستگاه خشک کن میوه

برش های لیمو را داخل دستگاه خشک کن گذاشته و همانند دیگر میوه های خشک مصرف کنید. استفاده از دستگاه خشک کن میوه، با حذف آب درون میوه از فساد آن جلوگیری کرده و باعث حفظ کیفیت و ماندگاری محصول در طولانی مدت می شود. برای تهیه لیموترش خشک شده ورقه ای به صورت زیر عمل کنید:

  • لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
  • لیموها را به صورت ورقه های نازک برش زده و سپس ورقه ها را به صورتی که بین آن ها فاصله ای نباشد، بر روی سینی خشک کن بچینید.
  • دستگاه خشک کن را روی حرارت 125 درجه فارنهایت قرار دهید.
  • تقریبا ده ساعت طول می کشد تا برش های لیمو کاملا خشک شوند.

خشک کردن لیمو ترش با استفاده از فر

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای در فر خشک کنید. برای این منظور:

  • لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
  • فر را روشن کنید و روی پایین ترین درجه ممکن قرار دهید.
  • با کاغذ پارچمنت سینی فر را پوشانده و ورقه های لیمو را روی آن بچینید.
  • سینی را به مدت 4 ساعت درون فر قرار دهید . در تمام این مدت هر 1 ساعت یک بار لیمو ها را زیرو رو کنید تا حرارت به همه قسمت ها به طور یکنواخت برسد.
  • پس از خشک شدن کامل لیمو ها ، فر را خاموش کرده اما سینی را تا 24 ساعت از فر خارج نکنید.
  • بعد از گذشت این مدت برش های خشک شده ی لیمو را از فر خارج کرده و درون ظرف شیشه ای یا پلاستیک فریزر نگهداری کنید.

تهیه پودر یا گرد لیمو عمانی در خانه

پس از خشک کردن لیموها ، برای تهیه ی گرد لیمو عمانی، پوست لیمو عمانی خشک شده را از گوشت آن جدا کرده، سپس قسمت گوشتی لیمو عمانی را در آسیاب ریخته و آن را به صورت پودر درآورید. خشک شده لیمو ترش شیرازی را لیمو عمانی می گویند و برای طعم دادن و ترش مزه کردن به صورت درسته یا پودر شده (گرد لیمو) به غذاها و خورش هایی مانند قورمه سبزی و قیمه، آبگوشت، انواع سوپ، چای، دمنوش و شربت می افزایند.

پوستر لیمو عمانی و پودر آن

برای رفع تلخی لیمو عمانی در غذا می توانید:

  • از پودر یا گرد لیمو عمانی برای تهیه غذا استفاده کنید.
  • لیمو عمانی را چند ساعت قبل از مصرف در آب گرم خیس کنید و سپس به غذا بیافزایید.
  • هسته های داخل لیمو عمانی را خارج کنید زیرا درصد بالای از تلخی لیمو عمانی به تخم های آن مربوط می شود.
  • برای گرفتن تلخی لیمو عمانی، آن را در آب برای چند دقیقه بجوشانید و پس از دور ریختن آب آن لیمو های جوشیده شده به غذا بیافزایید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (610 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان