طرز تهیه نان تافتون خوشمزه و مخصوص به روش بازاری

  شنبه، 05 آبان 1403 ID  کد خبر 415099
طرز تهیه نان تافتون خوشمزه و مخصوص به روش بازاری
ساعدنیوز: نان تافتون یکی از انواع نان های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به نان لواش دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان تافتون در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

به گزارش سرویس آشپزی ساعدنیوز، نان تافتون یا تافتان نان سنتی ترد و مسطحی است که از خمیر فطیر یا خمیر «کم ورآمده» پخته می‌شود. این نان از آرد سفید سبوس گرفته، آب، نمک، مخمر صنعتی یا خمیر ترش طی فرآیندهای تخمیر تهیه شده و پس از شکل‌دهی به صورت خاص خود بر روی سطح داغ پخته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه نان تافتون

مواد لازم نان تافتون

آرد

3 لیوان

آب

حدود یک لیوان

پودر خمیر مایه فوری

1 قاشق غذاخوری

آب ولرم

یک سوم لیوان

روغن مایع

4 قاشق غذاخوری

شکر

1 قاشق غذاخوری

نمک

1 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان تافتون

برای پخت یک نان خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

ابتدا پودر خمیر مایه فوری را به همراه یک سوم لیوان آب ولرم و شکر را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا به مدت 10 دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حباب بزند و عمل بیاید.

مرحله دوم

در ادامه آرد را الک می کنیم و به همراه روغن مایع و نمک داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا آب را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. توجه داشته باشید که مقدار آب به آرد شما بستگی دارد.

مرحله سوم

برخی از آردها آب بیشتری جذب می کنند و برخی آردها نیاز به آرد کمتری دارند، به همین دلیل آب را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر بیش از حد شل نشود.پس از اینکه خمیر جمع شد باید کمی چسبندگی داشته باشد.

مرحله چهارم

پس از جمع شدن خمیر به مدت 10 دقیقه آنرا با دست ورز می دهیم خمیر در پایان ورز دادن باید کمی چسبناک باشد. حالا یک ظرف مناسب که حجمش دو برابر خمیر باشد را چرب می کنیم و خمیر را مانند یک چونه بزرگ گرد می کنیم.

مرحله پنجم

سپس داخل کاسه قرار می دهیم. روی ظرف حاوی خمیر یک پارچه حوله ای می اندازیم. حالا ظرف حاوی خمیر را به مدت یک تا یک و نیم ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا استراحت کند و حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله ششم

در ادامه خمیر را پس از استراحت روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود و پفش به طور کامل بخوابد.حالا خمیر را به چونه های 60 گرمی تقسیم می کنیم، سپس روی چونه ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم.

مرحله هفتم

10 دقیقه در این حالت به چونه ها استراحت می دهیم. در ادامه یک تابه بزرگ نچسب را روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی گرم شود. حالا چونه ها را با وردنه به شکل گرد پهن می کنیم و با دست روی خمیر طرح می اندازیم.

مرحله هشتم

سپس روی تابه داغ می اندازیم تا حباب بزند و بپزد. در صورت تمایل می توانید روی نان ها مقدار کمی کنجد یا سیاه دانه هم بپاشید. پس از اینکه نان ها پخت آنها را داخل نایلون یا پارچه قرار می دهیم تا خشک نشوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (777 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (513 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (86 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (62 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند / همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
انتخاب هئیت داوران ششمین جشنواره تئاتر  خیابانی آذربایجان شرقی
تلف شدن 21 راس گوسفند در تصادف هولناک با کامیونت
برگزاری مراسم تشییع شهید شاهرخی‌فر
دومین دوره مسابقات قهرمانی شوتو کاپ1403 به میزبانی کلانشهر اهواز
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: شاهد دور جدید درگیری بین اسرائیل و ایران نخواهیم بود/ نتانیاهو انگیزه زیادی برای تداوم جنگ دارد
رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ضرب المثل های کهن ایرانی ؛ داستان ضرب المثل با همه بله با ما هم بله !!!
آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی
ایرنا: شهادت یک شهروند غیرنظامی در پی حمله اسرائیل
داستان های هزار و یک شب ؛ شب اول : داستان دهقان و درازگوش
منتخب روز