وضعیت سفالیک جنین یعنی چه؟

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
وضعیت سفالیک جنین یعنی چه؟
با مالیدن دست به شکم، شاید بتوانید موقعیت او را احساس کنید. اگر جنین شما در وضعیت سفالیک باشد، ممکن است لگدهای او را در قسمت بالای شکم احساس کنید. در حالی که، اگر جنین در وضعیت بریچ باشد، ممکن است لگد های او را در پایین شکم احساس کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، به طور طبیعی جنین در موقع زایمان باید پرزانتاسیون سفالیک داشته باشد یعنی سر او مقابل لگن مادر قرار بگیرد. در این صورت هنگام زایمان ابتدا سر خارج می شود بعد تنه و اندام ها. در بیش از ۹۵ درصد موارد جنین در ماه آخر، حین زایمان یا با شروع درد زایمان در همین وضعیت صحیح (سفالیک) قرار دارد. در باقی موارد، قسمت پاها و باسن او به سمت لگن قرار می گیرد که اصطلاحا به آن «زایمان با پا» می گویند. از آنجا که جنین هایی که با ته متولد می شوند ممکن است مشکلات زیادی پیدا کنند و خطر صدمه به اندام ها و مخصوصا شکم و شکستگی اندام هایشان وجود دارد، امروزه توصیه می شود اگر در روزهای نزدیک به زایمان جنین این گونه قرار گرفته و نچرخیده است، حتی المقدور برای ختم بارداری از روش سزارین استفاده شود.

چه زمانی جنین به وضعیت سفالیک وارد می شود؟

وضعیتی که جنین در حال حرکت به سمت سفالیک است، به عنوان "درگیر شدن سر" شناخته می شود. جنین به طور دقیق در سه ماهه سوم، از هفته ۳۳ تا ۳۶ وارد این موقعیت می شود. هنگامی که درگیری سر شروع می شود، جنین به سمت پایین در کانال لگن حرکت می کند. در این مرحله، مقدار کمی از بدن جنین در شکم احساس می شود، اما بیشتر احساس می شود که به سمت پایین به سمت کانال لگن حرکت می کند تا برای تولد آماده شود.

چگونه می توانید بفهمید جنین در وضعیت سفالیک قرار دارد؟

ممکن است فکر کنید برای درک سفالیک بودن جنین در هفته ۳۳ یا خیر، سونوگرافی تنها گزینه شماست. همیشه اینطور نیست. در واقع می توانید موقعیت جنین خود را فقط با لمس و احساس حرکات او دریابید.

با مالیدن دست به شکم، شاید بتوانید موقعیت او را احساس کنید. اگر جنین شما در وضعیت سفالیک باشد، ممکن است لگدهای او را در قسمت بالای شکم احساس کنید. در حالی که، اگر جنین در وضعیت بریچ باشد، ممکن است لگد های او را در پایین شکم احساس کنید.

حتی در موقعیت سفالیک نیز ممکن است بتوان تشخیص داد که جنین شما در وضعیت قدامی قرار دارد یا در وضعیت خلفی. هنگامی که فرزند شما در وضعیت قدامی قرار دارد، ممکن است رو به پشت شما باشد. شاید بتوانید حرکت جنین خود را در زیر دنده های خود احساس کنید. به احتمال زیاد ناف شما نیز برجسته می شود.

هنگامی که جنین شما در وضعیت خلفی قرار داشته باشد، معمولاً احساس خواهید کرد که جنین شروع به لگد زدن به شکم تان می کند. وقتی پشت جنین به پشت شما فشرده می شود، ممکن است شکم شما گرد به نظر نرسد بلکه صاف باشد. مادرانی که جفت هایشان در جلو قرار گرفته است، حالتی که به جفت قدامی معروف است، ممکن است شما نتوانید حرکات جنین خود را آنطور که باید احساس کنید.

چیکار کنم جنین سفالیک بشه؟

جنین ها در حالت بریچ می توانند اوضاع را پیچیده کنند. مادر وفرزند او هر دو با مشکلاتی روبرو خواهند شد. سر جنین در وضعیت بریچ در بالا و پاها در به پایین قرار دارد. برای زایمان، کانال زایمان باید بسیار بازتر از حالت سفالیک باشد. علاوه بر این، دست یا پای جنین شما هنگام بیرون آمدن می تواند گیر کند. اگر جنین شما در حالت بریچ قرار داشته باشد، مواردی وجود دارد که می توانید برای تغییر حالت جنین به وضعیت سفالیک انجام دهید. تمرین هایی از جمله شیب لگن، شنا و قرار گرفتن به حالت وارونه و همچنین رقص شکم به شما کمک کند تا جنین خود را در وضعیت سر به پایین قرار دهید.

اگر این اقدامات مؤثر نبود، پزشک نسخه (سفالئیک خارجی) را آزمایش می کند. در اینجا، پزشک شما وارد عمل خواهد شد و فشار ملایم اما محکمی را به شکم شما وارد می کند. برای رسیدن به موقعیت سفالیک، باید جنین را به حالت پایین به بالا بچرخانید. این روش در حدود ۵۰٪ از مواقع موفقیت آمیز است. اگر این اتفاق بیفتد شما زایمان طبیعی خواهید داشت.

اگرچه این یک روش ساده برای رسیدن به وضعیت سفالیک است، اما خطرات زیادی در این زمینه وجود دارد. در صورتی که پزشک شما متوجه شود ضربان قلب فرزند شما دچار مشکل شده، فوراً روش را متوقف می کند.

بیشتر نوزادان به خودی خود در موقعیت سفالیک قرار می گیرند. این ایده آل ترین وضعیت است زیرا در حین زایمان طبیعی واژنی هیچ عارضه ای وجود نخواهد داشت. موقعیت های سفالیک مختلف است، اما این نمی تواند باعث بسیاری از مسائل شود. اگر جنین شما در موقعیت دیگری قرار دارد، ممکن است به سزارین نیاز داشته باشید. دائمأ در جریان جزیی ترین پیشرفت دوران بارداری خود باشید تا از همه اتفاقات آگاه شوید. برای معاینات منظم مراجعه کنید زیرا در صورت بروز عارضه، پزشک می تواند به شما کمک کند.

من بودن همیشه بهتر از تأسف خوردن در نتیجه بی مبالاتی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (372 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (320 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس