وعده ریزش قیمت‌ خودرو/ خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟

  پنجشنبه، 25 شهریور 1400 ID  کد خبر 167887
وعده ریزش قیمت‌ خودرو/ خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟
ساعد نیوز: مجلس نهایتا رای به آزادسازی واردات خودرو داد. اما برای واردات خودرو شروط عجیبی وضع کرده‌اند. به همین دلیل مردم و فعالان بازار خودرو می‌گویند این طرح منجر به کاهش قیمت خودرو نمی‌شود و فقط رانت ایجاد می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از تجارت نیوز، شرط واردات خودرو بدون انتقال ارز از یک طرف واردات خودرو را محدود می کند. از طرف دیگر قرار است سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت تعیین شود.

همین دو شرط این سوال را ایجاد کرده که آیا آزادسازی واردات خودرو می تواند قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد؟

خودروی خارجی هم قیمت پراید می شود؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی را به طور مقطعی ارزان کند اما این طرح در بلندمدت نه تنها مشکلی را برطرف نمی کند بلکه مشکل آفرین است و به رانت دامن می زند.

این در حالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته با آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی حتی تا ۸۰ درصد هم ارزان شود!

این گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو به این معناست که قیمت یک خودروی واراتی یک میلیاردی باید به ۲۰۰ میلیون تومان برسد و هم قیمت پراید شود. یا مثلا قیمت کیا سراتوی مدل ۲۰۱۸ که اکنون یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است احتمالا باید هم قیمت پژو ۲۰۶ و سمند شود.

واردات خودرو برای دارندگان ارز دیجیتال؟

اما نگاه مردم به این مصوبه مجلس چیست؟ آیا آنها هم معتقدند با ازادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی نصف می شود و آنها به جای پرداخت ۳۰۰ میلیون برای خرید سمند و پژو، می توانند خودروی خارجی سوار شوند؟

در ادامه نظرات برخی از مردم درباره قیمت خودرو پس از آزادسازی واردات را می خوانید:

«من قصد داشتم دست نگه دارم برای خرید خودرو ولی دیگه کاملا ناامید شدم و باید یه خودروی داخلی بخرم. چون این قانون فقط رانت میاره و سودش تو جیب یکسری آقازاده میره.»

«این فقط برای پولدارهاست. اونهایی که ارز دیجیتال دارن. ارز دیجیتال میدن و خودرو وارد می کنند. اینطوری ارز هم از کشور خارج نکردن!»

«اگر بخواهند دلال بازی جمع شود باید اجازه دهند هر شخصی با خودش یک خودرو وارد کند.»

«این نشد آزادسازی خودرو! مافیای خودرو مانع واردات میشود. باید آزادسازی به شکلی بود که رقابت شکل بگیرد نه انحصار واردات به دست عده ای بیفتد.»

شرط کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت: قیمت سانتافه در دبی ۴۴ هزار درهم است که با نرخ روز درهم، ۳۳۰ میلیون تومان می شود. تعرفه واردات و سهم نهادها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه ۲۵۰ میلیون تومان اضافه می شود.

یعنی قیمت سانتافه ۵۸۰ میلیون تومان می شود. حتی اگر واردکننده ۳۰۰ میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان می شود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد.

اما مردم معتقدند قیمت خودروهای وارداتی چندان تغییری نمی کند.

«آزادسازی واردات خودرو باید به شکلی باشد که قیمت خودروهای داخلی هم به واسطه آن ارزان شود و مجبور نباشیم پراید ۱۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون بخریم.»

«قیمت خودرو فقط در صورتی شکسته می شود که در عرض چند ماه چند میلیون دستگاه خودرو وارد شود. تنها با این شرط قیمت خودرو نصف میشود.»

«میگن قیمت خودروهای خارجی ۸۰ درصد ارزان میشه یعنی یک خودروی یک میلیاردی میشه پول یک پراید! بعیده!»

«این طرح و مواردی که اشاره کرده اصلا به درد مصرف کننده واقعی نمیخوره و بازم انحصاری و در دست باندهاست.»

«با این طرح قیمت خودروی خارجی به نسبت داخلی ارزان تر میشه ولی باید صبور بود.»

«ریزش ۲۰-۳۰ درصدی یعنی برگشت به قیمت های خرداد ماه یعنی اواخر دولت قبل! به قول معروف نه خانی آمده و نه خانی رفته.»


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
امیرعلی
3 سال پیش

من منتظرم وانت۲۰ملیون بشه بخرم کار کنم که زنم طلاق نگیره.. خدایا خودت کمک کن وانت ارزون بشه زندگی منم از هم نپاشه..آقای ریسی ما بعد از خدا چشم امیدمون به شماست.. یاعلی..
بازدیدکننده
3 سال پیش

تورو خدا ماشینو ارزان کنید ما بدبختها هم بخریم
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (47 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!