یادی از عبدالصالح جعفری و درنگی در خانه نشینی هایی که تنها یک خانه نشینی ساده نیست

  پنجشنبه، 13 مهر 1402 ID  کد خبر 358479
یادی از عبدالصالح جعفری و درنگی در خانه نشینی هایی که تنها یک خانه نشینی ساده نیست
دکتر عبدالصالح جعفری دارای مدارک تحصیلی پزشک عمومی، دکتری اخلاق در پزشکی، دکتری فلسفه و دکتری ادیان شناسی از اساتید به‌نام دانشگاه‌های کشور بود. مرحوم دکتر جعفری تحصیلات حوزوی نیز داشت. کوچ نابهنگام این دین پژوه معاصر ضایعه ای بزرگ برای جامعه علمی کشور محسوب می شود. دکتر حسین جابری انصاری درباره عبدالصالح جعفری می نویسد.

با عبد صالح خدا زنده یاد مرحوم دکتر عبدالصالح جعفری یادگار شایسته سردار شهید سید محمد‌ سعید جعفری، حدود یک دهه پیش در گروهی مجازی آشنا شدم که با همت بلند برادرم فرهاد تشکیل شده و با همه فراز و نشیب ها و دگرگونی ها همچنان فعال است. او با نام مستعار "نیک مهر جویباری" در این گروه و بعدتر، گروه مجازی دیگری می نوشت که برادرم حمید بنیان گذاشته و به شایستگی تا به امروز تداوم داده است. مشارکت عبدالصالح در مباحث مختلف فکری و سیاسی و تحولات روز سیاست خارجی آکنده از ریزبینی ها و گستره بالای آگاهی های ویژه او بود، و همین ها بوالفضول مرا برای شناخت بیشتر از چنین جویبار جوشانی برانگیخت.

مرحوم دکتر عبدالصالح جعفری دین پژوه

با کمی پرس و جو دانستم که علاوه بر دکترای پزشکی و مطالعات و مدارج دانشگاهی دیگر، مراتبی از دانش حوزوی را نیز با موفقیت گذرانیده است. بدین گونه عبدالصالح جعفری هم یکی از جمله عزیزانی شد که دوستی اولیه ما در فضای مجازی شکل گرفت و بعدتر در دامنه هایی کوتاه یا بلند به دنیای حقیقی هم رسید. آن هنگام که سخنگوی وزارت امور خارجه شدم علاوه بر دعوت از سخنگویان پیشین واخ به ناهار و گعده دوستانه، برخی دوستانِ آگاه دیده و نادیده همچون عبدالصالح جعفری را نیز به چنین گعده هایی دعوت کردم تا از جویبار زلال اندیشه هایشان برای بهبود امور سخنگویی و روند دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه بهره گیرم. با ساعتی تأخیر به آن دیدار آمد و یکی دو ساعتی گعده کردیم. گعده ای که بعدتر در گردابِ کارهای اجرایی من و مشغله های علمی و آموزشی او به اولین و آخرین دیدار حقیقی ما تبدیل شد.

دو روز قبل که خبر درگذشت زودهنگام او را یکی از دوستان مشتر‌ک در همان گروه مجازی داد، با ناباوری از علت مرگ و سابقه بیماری عبد الصالح پرسیدم و با ناباوری بیشتر از این خبردار شدم که اخیراً از تدریس در دانشگاه محروم شده، و ظاهراً علت مرگ او نیز سکته بوده است. از جزئیات آنچه بر آن عزیز سفرکرده گذشته است، بی خبرم و تنها خداوند از حقیقت و اعماق امور آگاه است، اما در همین تجربه کوتاه و بلند عمر خود برخوردهای کوته نظرانه و تسویه حساب های کوته بینانه ای دیده ام که به دق مرگی و نابودیِ خوبانی انجامیده است.

خانه نشینیِ آدم هایی که حیات معنوی و معنای زندگیِ این جهانی آنها با حضور و فعالیت در محافل علمی و دانشگاهی یا مراکز سیاسی و اجتماعی و شنا در رودخانه جاری و پُر جوش و خروش جامعه، پیوندی ناگسستنی دارد، تنها یک خانه نشینی ساده نیست. از چنان ظرفیت منفی برخوردار است که‌ می تواند به مرگ تدریجی یا مرگ ناگهانی هم بینجامد. همین نکته، حتی اگر یک احتمال پنداشته شود، برای بازاندیشی صدباره و هزارباره در تصمیم هایی اینچنینی درباره آدم هایی کافی است که با همه تفاوت ها و اختلاف ها یا کاستی ها و افزونی ها در هر لباس و هر سنگری، در کار خدمت به ایران مشغولند. فلیتأمل المتأملون. خداوند، عبدالصالح جعفری، آن بنده صالح خود را قرین رحمت بی پایان خود فرموده، هم نشینِ خوبان و صالحانی چون نازنین پدر شهیدش قرار دهد و از ره لطف عاقبت همه ما را نیز ختم به خیر فرماید. بمنه و کرمه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (406 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس