ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاریخچه برند ایو سن لورن

  دوشنبه، 22 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
تاریخچه برند ایو سن لورن
برند ایو سن لورن از مهم ترین و اثر گذارترین برند های فرانسوی است که در سال ۱۹۶۱ توسط ایو سن لورن طراح فرانسوی و پیر برگ همکارش تاسیس شد. این برند به سن لورن پاریس نیز معروف است و در زمینه لباس های آماده و سفارشی، اکسسوری و عطر فعالیت می کند.

برند ایو سن لوران (به فرانسوی: Yves Saint Laurent) خانه مد لوکسی است که توسط ایو سن لوران و شریکش پیر برژ تأسیس شد. مؤسس این برند در سال ۲۰۰۸ درگذشت و این خانه آخرین خط اوت کوتور خود را در سال ۲۰۰۲ تولید نمود. این برند که در سال ۱۹۶۱ تأسیس شده است یکی از برجسته ترین و مهمترین مزون های مد دنیا محسوب می شود و با پوشاک مدرن و متفاوتی مانند کت های تاکسیدو برای زنان معروف شده است. امروزه برند سن لوران پاریس تولیدات فراوانی از جمله پوشاک آماده برای زنان و مردان، محصولات چرم، کفش و جواهرات تهیه می کند.

برند ایو سن لوران 
«ایو سن لورن» یکی از تأثیر گذارترین طراحان مد در جهان است که طراحی های خلاقانه و سبک منحصر به فردش تأثیر بسیار مهمی در صنعت مد جهان داشته است. برخی کارشناسان او را یکی از بزرگترین طراحان مد در قرن بیستم می دانند. سن لورن اولین طراح لباسی بود که موفق شد در زمان حیاتش در موزه ی «متروپلیتن» نیویورک نمایشگاه انفرادی بر پا کند. در این مطلب به بیوگرافی این طراح مطرح فرانسوی می پردازیم و تاریخچه ی برند ایو سن لورن و سبک خاص این طراح مشهور فرانسوی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ایو سن لوران

سال های اولیه ی زندگی ایو سن لورن

«ایو هنری دونات متیو سن لورن» Yves Henri Donat Matthieu Saint Laurent در شهر «اوران» الجزایر در یک خانواده فرانسوی تبار متولد شد. خانواده اش نسبتا وضع خوبی داشتند و پدرش «چالرز ماتیو سن لورن» وکیل و کارگزار بیمه بود. ایو سن لورن در خانه ای ویلایی در ساحل مدیترانه به همراه دو خواهر کوچکترش «میشل» و «بریژیت» بزرگ شد. سن لورن با وجود رفاه مالی خانواده اش، دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت چرا که به علت تفاوت هایش با سایر هم مدرسه ای ها، توسط آن ها مورد آزار و اذیت قرار می گرفت و به همین جهت بیشتر دوران کودکی اش را در فشار عصبی و بیماری گذراند. اما سن لورن عاقبت آرامشش را در هنر طراحی لباس و مد پیدا کرد؛ او دوست داشت عروسک های پیچیده ای از جنس کاغذ بسازد و با الهام از همین کاردستی ها برای مادر و خواهرانش میشل و بریژیت لباس طراحی می کرد.

آغاز فعالیت حرفه ای سن لورن در عرصه ی مد

هنگانی که سن لورن ۱۷ ساله بود مادرش ملاقاتی را با با «میشل دو برانهوف» Michael de Brunhoff، سردبیر مجله ی فرانسوی «ووگ» ترتیب داد. با این ملاقات دنیای کاملا جدیدی پیش روی ایو جوان قرار گرفت. یک سال بعد ایو که برانهوف را با طرح های خلاقانه اش تحت تأثیر قرار داده بود به پاریس نقل مکان کرد و در دوره های طراحی «مدرسه ی مد سیندیکال» Chambre Syndicale de la Couture ثبت نام کرد؛ جایی که طرح هایش به سرعت مورد توجه قرار گرفت و توانست برای طراحی لباس کوکتل جایزه ی اول یک مسابقه ی بین المللی را از آن خود کند. در همین سال بود که برانهوف سن لورن هفده ساله را به «کریستین دیور» اسطوره ی دنیای مد معرفی کرد. دیور که تحت تأثیر خلاقیت این طراح جوان قرار گرفته بود بلافاصله او را به عنوان دستیارش استخدام کرد. بعدها سن لورن در مورد کریستین دیور گفت: «کریستین دیور مرا مسحور خود کرد، در حضور او من قادر به صحبت نبودم. او پایه و اساس هنر طراحی لباس را به من آموخت. با این که بعدها اتفاقات بسیاری برای من افتاد اما من هیچ گاه آن سال های تعیین کننده و مهم را فراموش نخواهم کرد.» در واقع سن لورن تحت آموزش و نظارت کریستین دیور توانست سبک خود در طراحی را به بلوغ برساند و بعدها توجه همگان را به خود جلب کند.پس از مرگ ناگهانی دیور در سال ۱۹۵۷ سن لورن به عنوان طراح ارشد خانه ی مد دیور مشغول به کار شد. کالکشن طراحی شده توسط او در بهار سال ۱۹۵۸، شرکت دیور را به طور قطع از ورشکستگی مالی نجات داد. پس از معرفی لباس هایی برای کلکسیون دیور در سال ۱۹۵۸، در سال ۱۹۶۰ سن لورن توانست پلیورهای یقه اسکی خوش پوشی به سبک «بیتنیک» و ژاکت های چرمی مشکی خزدار و محبوبی را به بازار ارائه کند. در سال ۱۹۶۰ سن لورن برای حضور در جنگ الجزایر به کشورش فراخوانده شد اما بنا به دلایل پزشکی از حضور در جنگ معاف شد. زمانی که او به پاریس بازگشت متوجه شد که موقعیت شغلی اش در شرکت دیور را از دست داده است. در ابتدا طراح جوان با شنیدن این خبر در موقعیتی شکننده و آسیب زا قرار گرفت اما پس از مدتی توانست به دلیل نقض قرارداد علیه شرکت دیور شکایت کند و در حدود ۴۸ هزار پوند غرامت دریافت کند.

لباس های سن لورن

تأسیس خانه ی مد ایو سن لورن

سرمایه و فراغتی که سن لورن کسب کرده بود حالا می توانست برای او فرصتی طلایی و منحصربه فرد محسوب شود؛ درسال ۱۹۶۱ او با کمک دوست صمیمی و همکارش «پیر برژه» Pierre Berge توانست خانه ی مد خود را با نام «خانه ی مد ایو سن لورن» (با نام اختصاری YSL ) راه اندازی کند. با ظهور فرهنگ پاپ و اشتیاق عمومی به طراحی های بدیع و تازه، زمینه ی مناسبی برای ورود سن لورن به عرصه ی مد فراهم شد. در سال ۱۹۶۲ اولین کالکشن از لباس های طراحی شده ی ایو سن لورن در معرض نمایش قرار گرفت. اولین مشتری سرشناس او «کاترین دونو» هنرپیشه ی معروف فرانسوی بود. سن لورن پوشیدن شلوار توسط زنان را به یکی از ترند های مد تبدیل کرد و با تغییر قواره و ترکیب جامه های مخصوص مردان و تبدیل آن به جامه های زنانه، استاندارد جدیدی در صنعت طراحی لباس ایجاد کرد. طراحی کت و شلوارهای رسمی نظیر «اسموکینگ» (تاکسیدوی زنانه) برای خانم ها، از جمله ابتکارات و نوآوری های او بود. سن لورن در کالکشن های انتهای دهه ی ۶۰ میلادی لباس هایی با پارچه های شفاف و متالیک طراحی کرد که این بدعت گذاری یکی از برجسته ترین فعالیت های سن لورن در عرصه ی مد محسوب می شد. در سال ۱۹۶۶ اولین بوتیک اختصاصی محصولات ایو سن لورن در پاریس افتتاح شد. با گسترش شرکت سن لورن در طی سال های فعالیتش، این برند علاوه بر لباس های لوکس و اوت کوتور، لباس های آماده پوشیدن، اکسسوری، پارچه های مورد استفاده در دکوراسیون خانه، عطر و لباس مردانه هم تولید کرد. چند مدل از محبوب ترین عطرهای برند ایو سن لورن عبارت اند از عطر Y، عطر Rive Gauche و عطر Opium که به ترتیب در سال های ۱۹۶۴، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۷ تولید شدند.

تاسیس کمپانی ایو سن لورن YSL

ایو هنری دونات ماتیو سن لورن Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent موسس شرکت YSL، در سال ۱۹۳۶ میلادی و در پایتخت فرانسه یعنی پاریس، متولد شد. وی پس از گذشت دوره نوجوانی و فارغ التحصیلی از مدرسه Fashion Design، مورد توجه کریستین دیور قرار گرفت؛ چرا که در دوران تحصیل خود موفق به کسب جوایزی در زمینه های طراحی و مد شده بود. بدین ترتیب در سن ۱۷ سالگی و در عنفوان جوانی، ایو سن لورن وارد مطرح ترین کمپانی مد و فشن فرانسوی، شد. پس از گذشت ۴ سال فعالیت او در شرکت دیور به عنوان دستیار مدیر، موسس این کمپانی یعنی کریستین دیور، درگذشت و ایو سن لورن ۲۱ساله به عنوان مدیر ارشد برند، برگزیده شد که این نشان دهنده پیشرفت بسیار قابل توجه او نسبت به بقیه هم سن و سالانش بود. در نهایت ایو سن لورن جوان در سال ۱۹۶۰ و پس از ۷ سال فعالیت باشکوه در کمپانی دیور و خلق ایده های بسیار متنوع، از این شرکت بیرون آمده و به طور شخصی مشغول به فعالیت شد؛ تا اینکه در سال ۱۹۶۲ و با همراهی شریک خود یعنی پیر برژه Pierre Berge، ایده ایجاد شرکت خود را عملی کرده و کمپانی YvesSaintLaurent را تاسیس کردند.
همانطور که پیش تر گفته شد، فعالیت های شرکت YSL در آن سال ها طراحی و تولید پوشاک و اشیاء زینتی مختلف بود که بیشتر در میان بانوان محبوبیت داشت. اولین عطر ساخته شده توسط این کمپانی در سال ۱۹۶۴ با نام “Y” طراحی شد که مختص به بانوان بود. اما در سال ۱۹۷۷ این شرکت تصمیم گرفت به طور جدی پا به عرصه و دنیای عطر بگذارد و بدین ترتیب در همان سال عطر محبوب و پرطرفدار “اوپیوم” را روانه بازار کرد که مورد استقبال اکثریت افراد قرار گرفت. ایو سن لورن، چهل سال تمام به طراحی و خلق لباس ها، عطر ها و وسایل تزئینی و زینتی گوناگون پرداخت و از این راه به شهرتی عظیم و جهانی دست پیدا کرد. وی در اولین روز از ژوئن سال ۲۰۰۸ و به دلیل ابتلاء به تومور مغزی درگذشت.

کمپانی ایو سن لورن

کلکسیون برند ایو سن لورن

مجموعه لباس های ایو سن لورن در آن واحد تحسین منتقدین و علاقه مشتریان را بر می انگیخت. سن لوران در سال ۱۹۶۲ میلادی، سالن طراحی لباس خود را با نام خانه ایو سن لوران افتتاح کرد و در مدت زمان کوتاهی به یکی از تاثیرگذارترین طراحان مد پاریس تبدیل شد. او پوشیدن شلوار را توسط زنان، مد کرد و با تغییر قواره و ترکیب پوشاک مردانه و تبدیل آن به پوشاک زنانه، استاندارد جدیدی برای دنیای طراحی لباس خلق کرد. او در سال ۱۹۶۵ تاکسیدوی زنانه را معرفی کرد که بسیار موفق بود. سن لوران همچنین در سال ۱۹۷۷ عطر محبوب اوپیوم را به بازار ارایه داد. در سال ۱۹۸۳ او اولین طراح لباسی بود که در موزه متروپولیتن نیویورک نمایشگاهی از آثارش برپا شده است. او در سال ۲۰۰۲ اعلام بازنشستگی کرد و در سال ۲۰۰۸ بر اثر تومور مغزی درگذشت. پس از وی طراح های متعددی به سمت طراح هنری برند معرفی شده اند و در حال حاضر آنتونی واکارلو این سمت را به عهده دارد. برند ایو سن لورن در شهرهای مختلف جهان شعبه و فروشگاه دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (456 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (269 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (238 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (190 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (88 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (48 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (42 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (34 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس تست هوش / این خانواده چند فرزند دارد؟ تصاویر جالب و شکارشده از کنکور سال 1403/ از نوشته خلاقانه روی تخته تا مدل موی متفاوت شرکت کننده پسر به سبک پایتخت (ویدئو) ترکیب هندسه با بازی مافیا، واقعاً چه می‌کنه جواد خیابانی!/ بهرنگ علوی تمام تلاششو می‌کنه که از خنده منفجر نشه😂 (تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (29) (ویدئو) تعجب بازپرس از نتیجۀ تست هوش متهم/ جواب تست هوش تو 53 شده یعنی از اورانگوتان که 61 بوده کمتر زدی!! (ویدئو) کشف اسکلتِ انسان‌های عظیم‌الجثه/ یکی بود یکی نبود!؟ قبل از انسان فقط دایناسور نبود... یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم