ساعدنیوز
ساعدنیوز

زاکانی: زباله گردی تا سه ماه دیگر تمام خواهد شد

  دوشنبه، 23 آبان 1401 ID  کد خبر 230306
زاکانی: زباله گردی تا سه ماه دیگر تمام خواهد شد
ساعد نیوز: نشست هم اندیشی شهردار تهران با نمایندگان مجلس برگزار شد و در این نشست زاکانی اعلام کرد که« دو یا سه ماه آینده زباله گردی نیز به پایان خواهد رسید.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک سال و ۲ ماه و ۱۱ روز است که در خدمت مردم هستم. روزی که معارفه شدم، دو سال و نیم بود که شهرداری در تنش مالی بود. از طرفی سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه صادر شده بود در حالی که سال گذشته ۵۴۰۰ پروانه صادر شده بود. این در شرایطی است که عمده اعتبارات شهرداری از حوزه شهرسازی است و علت این کاهش این بود که تفکری در شهر حاکم بود که بنای این را داشت که شهر تهران را گران کند و به نوعی حوزه ساخت و ساز را در تهران سخت کرده بودند.

او با بیان اینکه ابتدا ۱۲۰۰ حساب را به یک خزانه واحد تبدیل کردیم و با انضباط مالی از تنش خارج شدیم، افزود: برنامه ریزی های انجام شده در مجموعه باعث شد که سال گذشته ۹۹ درصد از بودجه ما محقق شود. در حوزه مالی سعی کردیم که به مردم ظلم نکنیم و حقوق آنها را مدنظر داشته باشیم. همچنین در شنبه های امید و افتخار با افتتاح پروژه هایی در مقیاس شهر و در دوشنبه های خدمت نیز به مناطق خدمت ویژه ارائه کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه تا امروز در سال جاری، از کل میزان آسفالت سال ۱۴۰۰ عبور کرده ایم و در حال آماده سازی دو کارخانه بزرگ ۲۵۰ تنی آسفالت هستیم که تا پایان سال افتتاح می کنیم، ادامه داد: همه پروژه های عمرانی شهر را فعال کردیم. ۴ ابر پروژه داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه افق ما ۱۴۱۰ است که یک شهر الگو بسازیم و پروژه های سنگین ما تا ۱۴۰۷ به پایان می رسد، اضافه کرد: پس از سال ها حدود ۳ ماه است که آزادراه شهید شوشتری که رینگ شرقی تهران است از بزرگراه نجفی رستگار تا یاسینی شروع شده است. پروژه شهید بروجردی هم که امسال افتتاح می شود و منطقه ۱۸ را نجات می دهد. همچنین تونل ۹ کیلومتری متوسلیان از میدان سپاه تا آزادگان که هزار میلیارد تومان اعتبار آن است را احداث خواهیم کرد.

بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح مشارکتی

او افزود: تا عید ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح و خط ۶ مترو به هم وصل می شود و بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح مشارکتی داریم.

زاکانی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم از طریق مولدسازی امکانات و مشارکت خلق منابع کنیم، گفت: در کنار آن ادبیات مدیریت مشارکتی را در شهر باب کردیم و ارتباط خوبی را با کلانشهرها برقرار کردیم و با خارج از کشور نیز سعی کردیم کارها و تجربیات مان را به اشتراک بگذاریم. در نوسازی بر محور حمل و نقل و ترافیک نیز به دنبال رفع مشکلات آلودگی هوا، مسکن و حمل و نقل هستیم و شهرک سازی الگو را نیز دنبال می کنیم. علاوه بر این مشکلات ده ونک، ده کن، اسلام آباد را در کمیسیون ماده پنج مطرح و طرح های الگو برای آنها در نظر گرفته می شود و در آن چیزی که ساخته می شود تمام سرانه ها دیده می شود.

او با بیان اینکه خیابان قزوین تبدیل به پهنه مرده شهر شده بود و باید از پهنه S به M و به پهنه زنده شهر تغییر یابد تا کالبد شهر در آن نقطه تغییر پیدا کند؛ همچنین کل خیابان فداییان اسلام تغییر کاربری پیدا کرده است؛ افزود: در کنار این کارها، کل ظرفیت هایی که امکان ظهور و بروز فناوری دارد را برای هویت فناوری بسیج می کنیم؛ در پارک ولایت ۲۰۰ هکتار آن را به پارک فناوری تبدیل می کنیم و پیشران های علم و فناوری را در آن راه اندازی می کنیم؛ همچنین کارخانه سیمان ری را تبدیل به کارخانه نوآوری و خلاقیت کردیم و بالای دانشگاه شریف و در بخش اتحاد در محدوده دانشگاه علم و صنعت پارک علم و فناوری ایجاد می کنیم.

در ادامه این جلسه سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای تهران از نظر راهبردی تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: تهران با دو میلیون نفر می توانست بهشت باشد و با چهار میلیون نفر قابل مدیریت بود اما در حال حاضر ۸ تا ۹ میلیون نفر جمعیت داریم. نمی توانیم در تهران افزایش تراکم انجام دهیم و باید بافت فرسوده را نوسازی کنیم. دشت تهران بیش از این ظرفیت ندارد.

او با تأکید بر توسعه تهران و با اشاره به مشکلات پایتخت از جمله پسماند، گفت: مسائل اجتماعی در تهران بیداد می کند و باید به فکر سرانه های پایتخت باشیم چراکه تهران در این زمینه از فقیرترین شهرهاست.

میرسلیم یادآور شد: در تهران پیش از شورایاری ها، معتمدان محلی به شهرداری ها کمک می کردند و باید در حال حاضر نیز از این توان استفاده شود.

اقتضای پایتخت برای زندگی آسوده ۱۵ میلیون نفر

علیرضا زاکانی شهردار تهران در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: تهران این اقتضای زیرساختی را دارد که ۱۵ میلیون نفر به راحتی در آن زندگی کنند؛ ما تهران را برای ۱۵ میلیون شب خواب به راحتی آماده می کنیم. اینکه شهر آشفته شده به این دلیل بوده که بلد نبوده ایم.

او با اشاره به طرح تفصیلی تصریح کرد: تهران را گران اداره کردند و ما باید کاری کنیم که مردم راحت زندگی کنند. تهران یک میلیون مسکن کم دارد. کمیسیون ماده پنج افتخار این دوره از شهرداری است و ما در این خصوص در مجلس توضیح خواهیم داد. سال قبل ۷۲ پرونده در کمیسیون مطرح شد و در حال حاضر هرکسی اراده کند سه هفته بعد پرونده اش در کمیسیون مطرح می شود.

زاکانی با بیان اینکه روزانه ۵.۵ میلیون تن زباله تر در تهران تولید می شود، خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد از این پسماند به آرادکوه منتقل می شود. هشت مرکز ام آر اف با مشارکت مردم می سازیم که هزینه یکی از این موارد یک هزار میلیارد تومان بوده و به بهره برداری رسیده است. تهران ۶۷ پیمانکار در حوزه پسماند تر و ۲۲ پیمانکار در حوزه پسماند خشک دارد که با راه اندازی این هشت مرکز، پسماند از درب منازل جمع آوری و به گرانول و کمپوست تبدیل می شود. هدفگذاری ما این است که ورودی به آرادکوه به کمتر از ۱۰ درصد برسد. در حال حاضر قیمت زباله در تهران چهار هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران گفت: طرح تفصیلی مصوب کمیسیون ماده پنج است. شورای عالی شهرسازی نیز طرح جامع را مصوب کرده و در حال حاضر طرح های موضعی و موضوعی در این کمیسیون مطرح می شود. ده کن نباید بر سر مردم آوار شود و باید به آبادانی برسد. در ده کن مقرر شده بود مجوز ساخت داده شود اما در کمیسیون ماده پنج اعلام کردیم که بافت سنتی احیا شود و ظرفیت ۳۰ هکتاری برای فضای مسکونی اختصاص پیدا کند و مابقی به تفرجگاه تبدیل شود.

او در ادامه یادآور شد: سال قبل هزار و ۲۵۰ هکتار فضای سبز به پیرامون شهر تهران اضافه شد و امسال نیز هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه ریزی شده است. ما تا امروز حتی یک سانتی متر تراکم فروشی نداشته ایم.

زاکانی در پاسخ به نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مدیریت آلودگی هوا گفت: ۲۳ دستگاه در زمینه آلودگی هوا مسئول هستند که در این میان برنامه ما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان حمل و نقل پاک است.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در بحث منابع مالی شهرداری ها اقدام خوبی انجام شد و در برنامه ششم توزیع منابع مالی از شهرستانی به استانی تبدیل شد که در ابتدا تهران متضرر شد. سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده از یک سوم به نصف اضافه شد. میزان سهم وصولی های شهرداری از مسیر مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به ۴۰ درصد است. این نشان می دهد رویکردی که ما داشتیم درآمد پایداری را برای شهرداری ها ایجاد کنیم.

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کاهش حواشی اجتماعی در شهر تهران گفت: تهران به تنهایی یک نظام و حاکمیت است و مردم شهرداری را همه کاره شهر می دانند به همین دلیل وظایف شهرداری سنگین است با این وجود مردم همچنان ناراضی هستند که البته این موضوع به شهرداری باز نمی گردد. یکی از مشکلات در تهران این است که بخشی هایی از شهر نور کمی دارند.

زاکانی در پاسخ به سخنان فیروزی تأکید کرد: اعتقاد ما نیز این است که مردم در تهران خدمات شایسته دریافت نمی کنند. در خصوص نور نیز باید بگوییم که تأمین آن بر عهده وزارت نیرو است و شهرداری نور بوستان ها را تأمین می کند.

فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت مجلس هم گفت: از وقتی بزرگراه غدیر راه اندازی شد ترافیک به سمت آبیک هدایت شد و آلودگی هوا در این شهر افزایش یافته است. شرایط به گونه ای شده که از فردیس به کرج ترافیک افزایش یافته است. پروژه های ۵۰ هزار میلیارد تومانی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در تهران تعریف می شود و مشکلات برای شهرهای اطراف است.

او افزود: آقای زاکانی کمک کرد که قانون جوانی جمعیت تدوین شود اما شهرداری هنوز گزارشی در خصوص این موضوع به کمیته جمعیت تحویل نداده است.

در ادامه دیگر نمایندگان مردم در مجلس در خصوص مباحثی همچون بافت فرسوده، وضعیت سرانه های آموزشی و درمانی، کشاورزی قراردادی و عرضه مستقیم محصولات عشایر در بازارها، اختصاص کارت منزلت برای استفاده معلولین از مترو، وضعیت کم آبی شهر تهران، ساخت برج ها و ساختمان های بلندمرتبه در پایتخت، وضعیت تهران در مقابل مخاطرات همچون زلزله، ضرورت جمع آوری کودکان زباله گرد، لزوم توجه به مساجد شهر سخن گفتند.

کمک شهرداری به وزارت بهداشت برای راه اندازی ۳۵۳ پایگاه بهداشت

زاکانی با بیان اینکه ما باید برای واگذاری زمین جهت افزایش سرانه های آموزشی از شورا مجوز دریافت کنیم، گفت: ما می خواهیم به وزارت بهداشت برای راه اندازی ۳۵۳ پایگاه بهداشتی در ۳۵۳ محله کمک کنیم.

او با اشاره به انجام اقداماتی برای معتادان متجاهر و سپس راه اندازی دو مرکز در غرب و شرق تهران برای کودکان کار، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر نحوه جمع آوری پسماند تا دو یا سه ماه آینده زباله گردی نیز به پایان خواهد رسید.

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: ۸.۵ همت از امکانات شهرداری از دیگر بخش ها در طول این مدت باز پس گرفته شده که سرفصلی برای آینده خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد که از این پس، هر دو هفته یکبار در مجلس حضور پیدا کنیم. شهرداری می تواند ارتباط و تعاملی در تمام بخش ها با مردم داشته باشد و کمک کند.

زاکانی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی مسکن است اما ابزاری در این خصوص ندارد، یادآور شد: این ابزار در اختیار شهرداری ها قرار دارد و می تواند در این زمینه کمک کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1285 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (383 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (121 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (73 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (61 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (61 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (40 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (34 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (32 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 ابراز علاقه و احساسات به پژمان جمشیدی به سبک هموطن اصفهانی+عکس/ همه جا باید این سند افتخارش رو گوشزد کنن آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم چیدمان خوراکی های خوشمزه ساره بیات روی میز ناهارخوری خوشگلش / چه ضیافتی به پا کرده+عکس خاطرات دردناک و تکان دهنده رهبر انقلاب از بازداشتشان در دوران پهلوی +فیلم بیوگرافی و زندگینامۀ محسن آزمایش مدیر کارخانۀ لوازم خانگی آزمایش سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس دلبری عاشقانه ستاره سادات قطبی برای همسرش با پختن یک غذای خوشمزه و پرطرفدار+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه خونه زندگی لوکس و هوش پران مازیار لرستانی با دکوراسیون ماکسیمال/ خونه نگو کاخ بگو بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار و تکرار نشدنی راننده خاور در افشای دلیل جواب منفیِ دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازداریِ جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس
تیتر امروز   
ماجرای جالب حضور رهبر معظم انقلاب در یک رستوران متفاوت چینی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر!